Toch maar Wajong?

16-06-2013 19:14 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn leven lang al last van angstklachten. Als kind was ik al erg neurotisch en teruggetrokken, wat er toe leidde dat ik jarenlang ben gepest. Dat de angstklachten versterkt zijn door het pesten betwijfel ik niet. Echter heb ik er nu nog steeds last van. Ik loop bij een psycholoog en slik medicatie (antidepressiva) na een heftige depressie. Mijn diagnose is dan ook officieel een angststoornis.

Toch heb ik het nog best ver geschopt. Ik heb een universitair diploma behaald. Nu begint echter het gewone leven en ik ben doodsbang. Ik heb namelijk geen studie gedaan waar je echt meteen mee aan de bak komt, maar juist een studie die anderen als "pretpakket" zien. Ik heb ervan genoten, maar nu.. ik heb er niet veel aan. Vanwege mijn klachten heb ik mij vooral gefocust op het halen van mijn studie, waardoor ik maar heel weinig werkervaring heb. Ik was een stage gaan doen maar dat ging zo slecht dat ik maar gestopt ben.

Inmiddels durf ik niets meer. Ik heb wel een idee welke kant ik op wil, maar overal vragen ze ervaring of ze hebben andere eisen waar ik niet aan voldoe. Ik kan mij wel voor de kop slaan dat ik geen rechten op economie gestudeerd heb... Eigenlijk zou ik gewoon een uitzendbureau moeten bellen, maar vorig jaar ben ik langsgegaan bij een van de velen en daar ben ik toen ontzettend afgesnauwd. "We hebben een site, solliciteer daar maar"' werd er gezegd. Terwijl ik niet eens precies weet waar ze nou iemand als ik zouden zoeken... Ook heb ik aan studiegenoten rondgevraagd wat zij deden en sommigen gaven mij wat tips, maar ik durf er niet achteraan te gaan. Ik heb het idee dat niemand mij uberhaupt een kans gaat geven. Immers, ik heb mijn stage ook al verprutst. Ik heb vaak de gedachtes dat ik waardeloos ben en niks kan.

Ik heb echt het idee dat ik nu in het diepe gegooid ben en mijn klachten houden mij tegen om actie te ondernemen. Ik bespreek dit wel om de zoveel dagen met een psycholoog, maar echt wijzer word ik er ook niet van. Toen ik haar vroeg wat ik het beste kon doen, zei ze dat ik naar het jongerenloket moest. Een blik op de site laat zien dat het zo'n site is voor mensen zonder diploma's. Een baantje als schoffelaar kan ik ook wel vinden, maar iets op mijn niveau, dat is waar het om gaat.

Op dit moment ben ik zo aan het malen en piekeren, dat ik mij soms afvraag of het uberhaupt gaat lukken... Ik twijfel dan ook meer en meer of ik niet maar gewoon een Wajong moet aanvragen. Ik loop al sinds mijn 10e bij pscyhologen dus het moet te bewijzen zijn, toch?
Ok ik snap het. En iets voor je zelf beginnen (vertaalwerk)?
Als je nu eens stopt met denken in beperkingen en start met denken in mogelijkheden en opties.
quote:Chartreuse schreef op 16 juni 2013 @ 20:47:

[...]

Met een angststoornis zou ik geen callcenterwerk gaan doen. Er hoeft maar één klant met een rotdag/rothumeur/rotinstelling tussen te zitten en je wordt tot op je veters afgefikt. Dat overkomt iedere callcenteragent wel eens, maar dat kan heel heftig zijn en juist met jouw klachten zou ik dit nou net vermijden.

Overigens wordt het hoog tijd dat jij het verschil gaat leren tussen ongeschoold werk en simpel werk. En wat die kwalificatie van MEE betreft: je hèbt toch een beperking? Als je begint met dat te accepteren kom je al een heel eind.Het gekke is dan weer dat ik op straat mijn mannetje kan staan. Ik schroom niet om mensen aan te spreken op overlast of ander gedrag. Ik kan wel dat onderscheid maken van "de klant heeft een rothumeur". Die klant kent mij niet, weet niets over mij. Maar een potentiele baas heeft mijn brief en CV gelezen en die kan dus bepalen dat hij MIJ als persoon niet goed genoeg vindt.
'Ik ben gewoon bang dat geen enkele baan op niveau te krijgen is als een werkgever ziet dat je "blijkbaar te achterlijk" bent om het zelf te doen. Dat mensen op MIJ neerkijken is mijn angst. Dat mensen mij gelijkstellen met die vriend van mij, qua capaciteiten.'

Als jij denkt dat die mensen dat zullen denken, dan gáán ze dat ook denken omdat jij je daarnaar gaat gedragen. Dat wil zeggen; de dingen die je zegt en doet, komen over alsof je jezelf ook inderdaad "te achterlijk" vindt. DAT zien mensen. DUS, dat moet je loslaten, en bedenken bij jezelf: ik heb niks te verliezen, ik kan alleen maar verder komen door misschien iets lager te beginnen!
quote:TanteJos schreef op 16 juni 2013 @ 20:48:

Ok ik snap het. En iets voor je zelf beginnen (vertaalwerk)?Dat doe ik al, ik geef ook weleens bijlessen, maar op dit moment (vakantie staat voor de deur) is het ijzig stil. Het is een vrij beroep, dus er is heel veel aanbod.
Als ik nu kijk naar bijvoorbeeld Randstad, dan zie ik bij administratief alleen banen bij een bank of een uitgever, banen waar ze ervaring vragen, waar je kennis moet hebben van dit en dit en dat. Kortom: ik pas NERGENS echt in het profiel. Zelfs niet voor kleinere baantjes. Ik wil ook helemaal geen topbaan. Ik ben meer een volger dan een leider.
quote:tauruss23 schreef op 16 juni 2013 @ 20:51:

'Ik ben gewoon bang dat geen enkele baan op niveau te krijgen is als een werkgever ziet dat je "blijkbaar te achterlijk" bent om het zelf te doen. Dat mensen op MIJ neerkijken is mijn angst. Dat mensen mij gelijkstellen met die vriend van mij, qua capaciteiten.'

Als jij denkt dat die mensen dat zullen denken, dan gáán ze dat ook denken omdat jij je daarnaar gaat gedragen. Dat wil zeggen; de dingen die je zegt en doet, komen over alsof je jezelf ook inderdaad "te achterlijk" vindt. DAT zien mensen. DUS, dat moet je loslaten, en bedenken bij jezelf: ik heb niks te verliezen, ik kan alleen maar verder komen door misschien iets lager te beginnen!Dat zeiden ze op mijn stage dus, dat ik geen leidingsfunctie aankom omdat ik te angstig was, en te onderdanig overkwam.
Maar wat wil je nou eigenlijk? Hulp bij het vinden van een baan? Er wordt hier geopperd waar je dat kunt vinden, maar dat wil je niet want er is niks met je aan de hand. Terwijl je hier komt vragen of mensen weten waar en hoe je hulp zou kunnen krijgen omdat er wat met je aan de hand is waardoor je het niet in je eentje af kunt.

My 2 cents: het werkelijke probleem zit 'm niet in het vinden van een geschikte baan. Het werkelijke probleem zit 'm in jouw eigen onwil/onvermogen om te accepteren wat werkelijkheid is: dat jij op dit moment met een angststoornis kampt.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 20:34:

Ik wil dolgraag administratief of secretarieel werk gaan doen, en dan opklimmen, maar zelfs daar vragen ze allerlei dingen die ik niet kan of heb (werkervaring, kennis van dit en dat programma). Of ze vragen een Schroevers diploma, wat dan ook weer een jaar duurt. Ze hebben blijkbaar liever iemand met een MBO papiertje dan iemand met een veel hoger denkniveau, die hetzelfde kan. Ik trooste mijzelf met die gedachte dat ik wel ergens binnenkom en dan opklim, maar ik denk dat ik uberhaupt nergens binnenkom omdat niemand mij moet.

. Voor "simpel" werk is er eigenlijk alleen nog de horeca en callcenters..Je doet nu alsof jij, doordat je universiteit hebt gedaan, geschikt bent voor alle mbo baantjes. Want dat zijn toch maar 'simpele' baantjes. Komt het niet in je op dat ook mbo-ers meerdere jaren geleerd hebben voor dat werk? Dat dit juist veel praktische kennis en ervaring vraagt, iets waar het universitair geschoolden (en jou zo te lezen helemaal) vaak aan ontbreekt?
Ik zei ook niet dat je het zei, zo kom je over (op mij en nog wat andere). Als je in het echt ook zo over komt, is dat naast je angststoornis, nog een beperking! Ik snap heel goed dat je een leuke baan wilt. Ook dat je liever op een wat hogere tree begint! Maar je hebt een stoornis en het is crisis.... De therapie die je nu (al jaren) hebt lijken geen zoden aan de dijk te zetten? Andere geprobeerd? NLP, mindfulness?
quote:Maryni83 schreef op 16 juni 2013 @ 20:39:

[...]

zo makkelijk is het tegenwoordig gewoon niet. Je kunt wel hoger opgeleid zijn, maar daar zijn er (heel veel) meer van en die willen allemaal een baan. Het feit dat je een universitaire studie hebt gedaan, maakt je niet bijzonder. Je kunt wel een goeie baan willen, maar dan moet je daar wel moeite voor doen. Je moet er gewoon uitspringen: goeie brief, goed cv en gemotiveerd.

Niet onzeker worden van al die afwijzingen, dat hoort er bij. Er zijn nu eenmaal heel veel mensen die op dezelfde functies solliciteren.

En het vinden van goeie vacatures: begin eens bij een detacheringsbureau. Google 'detacheringsbureau + je opleiding'. Bel er heen en dan nodigen ze je vrijwel altijd uit voor een gesprek, waarin je dan samen kunt kijken welke functies bij jou passen en of ze eventueel geschikte vacatures hebben.

En anders: google 'vacatures + je opleiding'. Dan vind je vast ook genoeg websites waar vacatures in jouw vakgebied verzameld staan.

En niet te hoge eisen stellen. Je hebt namelijk geen ervaring, dus je zult van onderaf moeten beginnen. Misschien is het voor jou wel goed om (eerst) een baan op een lager niveau te zoeken, om zelfvertrouwen en ervaring op te doen.Ik vind niks in mijn vakgebied. Als ik detacheringsbureau + de taal die ik gestudeerd heb doe, krijg ik alleen een vertaling.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 20:50:

[...]

Het gekke is dan weer dat ik op straat mijn mannetje kan staan. Ik schroom niet om mensen aan te spreken op overlast of ander gedrag. Ik kan wel dat onderscheid maken van "de klant heeft een rothumeur". Die klant kent mij niet, weet niets over mij. Maar een potentiele baas heeft mijn brief en CV gelezen en die kan dus bepalen dat hij MIJ als persoon niet goed genoeg vindt.Hij vindt niet JOU als persoon niet goed genoeg, hij vind JOUW KWALIFICATIES niet goed genoeg passen bij de functie die hij in de aanbieding heeft. Dat zijn twee hele verschillende dingen.
quote:TanteJos schreef op 16 juni 2013 @ 20:54:

Ik zei ook niet dat je het zei, zo kom je over (op mij en nog wat andere). Als je in het echt ook zo over komt, is dat naast je angststoornis, nog een beperking! Ik snap heel goed dat je een leuke baan wilt. Ook dat je liever op een wat hogere tree begint! Maar je hebt een stoornis en het is crisis.... De therapie die je nu (al jaren) hebt lijken geen zoden aan de dijk te zetten? Andere geprobeerd? NLP, mindfulness?Ik heb al zoveel verschillende teherapieen gehad, zo vaak van medicatie gewisseld... het lukt niet. Ik begin straks meer met groepstherapie. Soms gaat het weer maanden goed maar dan gebeurt er iets heftigs zoals het falen van een stage en dan ben ik weer terug bij af.
Dat ik die kwalificaties niet heb komt omdat ik als persoon de verkeerde keuzes heb gemaakt en niet juist geschoold ben. Dat vindt diegene dan niet goed genoeg aan mij.

En natuurlijk zijn MBO-ers goed in hun vak. Maar als WO-er heb je zoveel vaardigheden die je opdoet, notuleren, werken met Office, je spreekt je talen (misschien zelfs beter dan een secretaresse met MBO). Dus eigenlijk heb ik wel de capaciteiten om het te LEREN, misschien zelfs sneller dan een MBO-er. Maar dan moeten ze me de KANS geven..
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 20:56:

[...]

Ik vind niks in mijn vakgebied. Als ik detacheringsbureau + de taal die ik gestudeerd heb doe, krijg ik alleen een vertaling.Zoek je dan op detacheringsbureau + engels of detacheringsbureau + anglicist? (Uiteraard aan te passen aan de taal die je gestudeerd hebt, engels/anglicist was als voorbeeld)
Als je bij therapie dezelfde negatieve houding hebt als bij het vinden van een baan dan zal het inderdaad nooit gaan lukken. Zolang jij niet gelooft dat je beter kunt worden en je voor 200% inzet, zal het inderdaad niet lukken.
En ik weet dat ik een beperking heb. Ik voel me daar alleen nog minderwaardiger door. Zelfs complete debieltjes als Barbie hebben een baan.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 20:17:

[...]

Ik ben niet uit de hoogte. Ik zou het prima vinden om ongeschoold werk te doen als ik niet geschoold was, maar na bijna 5 jaar studeren is het toch zonde als ik dan niets op dit niveau kan doen? Of ben ik nou zo gek?

Nou, ik zal niet beweren dat je gek bent, maar wel dat je vreemd denkt.

Bijna iedereen begint met ongeschoold werk. Je studiegenoten hebben dat waarschijnlijk ook gedaan, die hadden waarschijnlijk een bijbaantje bij de AH of bij een callcenter ofzo. Geen hoogstaand werk, maar ze hebben al wel geleerd wat werken is en hoe je bijv. met collega's en verantwoordelijkheden om gaat.

Jij bent tot nog toe nog niet verder gekomen dan wat studies op kosten van de belastingbetaler en verder staat daar nog niets tegenover, terwijl anderen tijdens hun studie al de handen uit de mouwen gestoken hebben en daar al wat van geleerd hebben, zodat het voor hen ook makkelijker is om door te stromen naar een baan op hun niveau, wat dat ook moge zijn. In dat opzicht heb je gewoon een grote achterstand en je kunt niet verwachten dat je zonder enige ervaring meteen in een goed passende en goed betaalde baan kunt rollen.

De eerste stap is om je problemen serieus aan te pakken (na zoveel jaar modderen zou ik eens een andere weg proberen want dit werkt blijkbaar niet) en je handen uit de mouwen te steken.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:01:

Dat ik die kwalificaties niet heb komt omdat ik als persoon de verkeerde keuzes heb gemaakt en niet juist geschoold ben. Dat vindt diegene dan niet goed genoeg aan mij.

Deze gedachten slaan werkelijk waar helemaal nergens op. Je kunt nou eenmaal niet voor elke baan in dit land de juiste kwalificaties hebben. Niemand verwacht dat ook van je en dus niemand zal bovenstaande denken.
quote:Chartreuse schreef op 16 juni 2013 @ 21:01:

[...]

Zoek je dan op detacheringsbureau + engels of detacheringsbureau + anglicist? (Uiteraard aan te passen aan de taal die je gestudeerd hebt, engels/anglicist was als voorbeeld)

Dat eerste.

Ik vond nu dit:

http://www.amsterdamvacat ... administratie-en-finance/

(Ik woon in een kleinere stad in de buurt van A'dam), maar dat ziujn weer allemaal vakgebieden waar ik geen weet van af heb...
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:02:

En ik weet dat ik een beperking heb. Ik voel me daar alleen nog minderwaardiger door. Zelfs complete debieltjes als Barbie hebben een baan.Debieltjes als Barbie? Waar is dit goed voor?
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:02:

En ik weet dat ik een beperking heb. Ik voel me daar alleen nog minderwaardiger door. Zelfs complete debieltjes als Barbie hebben een baan.Zo debiel is Barbie dus niet want voorlopig harkt ze de centjes vrolijk binnen. Ik vind je niet heel sociaal overkomen, ben je je daar van bewust?
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:03:

(Ik woon ...)Nou komt dat even mooi uit! Ik heb héél goede ervaringen met Stichting MEE in die regio!
http://www.amsterdamvacat ... esse-32-uur-te-hilversum/ en hier ook wederom, secretaresseopleiding, ervaring... ook kleinere baantjes hebben werknemers die ervoor geschoold zijn... dus waarom zouden zij mij aannemen.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:01:

En natuurlijk zijn MBO-ers goed in hun vak. Maar als WO-er heb je zoveel vaardigheden die je opdoet, notuleren, werken met Office, je spreekt je talen (misschien zelfs beter dan een secretaresse met MBO). Dus eigenlijk heb ik wel de capaciteiten om het te LEREN, misschien zelfs sneller dan een MBO-er. Maar dan moeten ze me de KANS geven..

Waarom zouden ze? Er staan honderden gekwalificeerd MBO-ers (die het vak al kennen!) in de rij voor één vacature. Zo'n MBO-er hoeft alleen nog maar het bedrijf te leren kennen, jij (of eender welke WO-er dan ook) moet ook het vak nog leren. Hoe snel je ook leert, dat leren moet nog wel gebeuren en kost tijd. En daarmee geld. Plus het risico dat als je het vak eenmaal geleerd hebt, je het geen leuk vak vindt en dus weer pleite bent zodra er een andere baan zich aandient. Die MBO-er kent het vak al en weet uit ervaring (al dan niet door stage) beter wat het vak inhoudt dan dat jij dat weet.

Is dat eerlijk? Misschien niet. Maar het is wel hoe het werkt in de huidige economie. Voor jou, maar ook voor ieder ander. Heeft niks te maken met je angststoornis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven