Vandaag begonnen met antidepressiva

01-05-2020 21:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik ben vandaag begonnen met 10 mg citalopram. Voor mijn PTSS en overmatig piekeren. Ik ben alleen bang dat ik erg zal aankomen in gewicht. Wie gebruikt hier ook citalopram en hoe blijven jullie zo fit mogelijk? (Dieet/Beweging?)
Ik gebruik ook B12/VitD3 en Omega 3 pillen ernaast. Dit is geen probleem toch?
Bambi2020 schreef:
01-05-2020 21:42

Ik gebruik ook B12/VitD3 en Omega 3 pillen ernaast. Dit is geen probleem toch?
Dat moet je aan je behandelend arts vragen.
Eventuele bijwerkingen is voor iedereen verschillend. Blijf gezond bewegen en eten en accepteer dat het even niet anders is. Als je het heel vervelend vind (worden) kan je met je arts overleggen voor een andere.
Nemain• schreef:
01-05-2020 21:43
Dat moet je aan je behandelend arts vragen.
Dit.

En dat hardnekkige idee dat je van antidepressiva aankomt mag ook weleens van tafel.
Ja, het kan, zoals je er ook van af kunt vallen.
En alles ertussenin.

Van een depressie kun je ook aankomen. Of afvallen. En alles ertussenin.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
01-05-2020 22:18
Dit.

En dat hardnekkige idee dat je van antidepressiva aankomt mag ook weleens van tafel.
Ja, het kan, zoals je er ook van af kunt vallen.
En alles ertussenin.

Van een depressie kun je ook aankomen. Of afvallen. En alles ertussenin.

Eens.
Opletten dat je niet meer gaat eten dan je nu doet en dan zal het zo’n vaart niet lopen.
OohBoy schreef:
01-05-2020 22:48
Eens.
Opletten dat je niet meer gaat eten dan je nu doet en dan zal het zo’n vaart niet lopen.
Volgens mij heeft het niet alleen daar mee te maken bij bepaalde medicijnen. Ze kunnen ook iets in je lijf veranderen waardoor je gewoon sneller aankomt.

Ik slik zelf ook een SSRI en ik val er zelf van af. Maar zoals Solomio al zei, het kan ook andersom zijn of gelijk blijven.
Bambi ik heb nooit medicatie gehad voor mijn c ptss,.maar.emdr.en imagine exposer,emdr krijg ik.nu ook ik heb stukjes.moeten doen en een flash forward krijg ik nog.

Maar ook voor het piekeren.

Maar aankomen dat kan ook door heftige stress.en depressie. Let voor op je voeding niet te suikerijk zoals cruesli fastfood enz hierdoor krijg je meer stress, meer eiwitrijk en langzame.koolhydraten fruit noten en blijf bewegen, als je veel.bewerkt eten naar binnen werkt krijg je te veel piek en dalen te veel.insuline in je bloed werkt tegen bij ptss en stress, depressie dus je hebt hiermee een hoop zelf in de hand.
Saivash schreef:
01-05-2020 22:54
Volgens mij heeft het niet alleen daar mee te maken bij bepaalde medicijnen. Ze kunnen ook iets in je lijf veranderen waardoor je gewoon sneller aankomt.

Ik slik zelf ook een SSRI en ik val er zelf van af. Maar zoals Solomio al zei, het kan ook andersom zijn of gelijk blijven.

Psychofarmaca hebben voornamelijk (!) invloed op je eetlust en stemming en daarmee eetgedrag. Dat kan heel lastig zijn, maar het is de kunst daar wijs mee om te gaan.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben een week geleden begonnen met Mirtazalpine 15mg (ivm PTSS en depressie). Afgelopen maanden ben ik ongeveer 6 kg aangekomen en ik wil echt niet meer aankomen, die 6 kilo moet er juist af. Ik ervaar wel meer een hongergevoel, maar probeer dan wat gezonds te pakken. Dit lukt lang niet altijd natuurlijk maar ik ben er wel bewust mee bezig. Ik wil mezelf er nu toe gaan zetten meer te gaan bewegen om het in ieder geval stabiel te houden, maar dat is wel iets waar ik veel moeite mee heb.
The bold is niet alleen voor oma's.
Van mirtzapine is bekend dat het behoorlijk eetlust opwekkend is en je er daarnaast ook dikker van kunt worden vanwege metabole veranderingen. Net als olanzepine bv of quatiapine.
Je kunt echt wel aankomen van.medicijnen zonder meer te eten,zeker als het anti psychotica zijn.
Er zijn ook anti epileptica waar je juist weer van afvalt.
Medicatie doet iets met je maar niet iedereen hoeft er last van te hebben
niks moet en alles mag
Ik heb dit een jaar gebruikt en bij mij veranderde niks in mijn gewicht. Ik had overdag alleen juist minder honger. Zo zie je maar dat het niet altijd gebeurd dat aankomen. Ik vond het trouwens een fijne tablet. Na 3 weken voelde ik mij echt fijner, had meer energie en ik maakte me niet snel druk meer.
Ik persoonlijk ben erg veel aangekomen door de Citalopram. Maar dit kan per persoon verschillen. 10 mg. is niet een hele hoge dosering. Toen ik zelf voor een periode 10 mg slikte kwam ik niet aan. Bij 20 mg begon ik aan te komen en bleef ik ook maar aankomen. Ik ga nu overstappen op een ander antidepressivum om deze reden.

Starten met een antidepressivum kan lastig zijn in verband met bijwerkingen en veranderingen in je belevingswereld. Daarom wens ik je veel sterkte en succes. Is niet makkelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven