Verblijven in een klooster

16-12-2010 15:08 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede-forummers,

Ik heb de laatste jaren een hectische tijd gehad en zit er sinds een paar dagen aan te denken om 1 of 2 weken een klooster in te duiken. Weer even helemaal tot rust komen en geconfronteerd worden met jezelf, het lijkt me een hele bijzondere en vooral spirituele ervaring. Heeft iemand hier dit weleens gedaan, was het een mooie ervaring en heb je er dingen van geleerd of opgestoken?

Ik google erg veel, maar kan er niet echt wijzer van worden. Ook ben ik zelf niet gelovig (God) maar ben wel erg spiritueel ingesteld. Is dit nadelig voor een klooster, omdat dit toch vaak op God gericht is?

Welke dingen 'mogen' niet als je in een klooster verblijft?

Genoeg vragen dus!

Ik hoop op jullie reacties!
Ik heb van de zomer een artikel gelezen over helemaal afsluiten voor de buitenwereld (ergens in belgie voor gratis) in de psychologie, of dat andere tijdschrift met die mooie voorpagina's. Ik zal eens even kijken
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij is er jaren geleden ook eens zoiets op TV geweest. Maar ik zou niet meer weten wat, hoe, waar en wanneer.
Fame, ben benieuwd!
he het sneeuwt.

ik heb geen tips...

maar vind het wel een leuk idee.
binnen- of buitenland?

Een boeddhistisch klooster in ZO-Azie bijv? Niet alleen tot rust komen maar ook natuurlijke lichttherapie doordat 't daar nu lekker zonnig en warm is.
Nonnen in Vught wel, maar die bedoel je vast niet.

Ik zou zeggen waarom niet, maar 2 weken is wel lang.

Er zijn van die retraites in andere landen van een week etc.

Wil je dat niet eens proberen? I.p.v. een klooster ergens anders in de natuur, op een mooie plek?
Ik geloof dat het klooster in Egmond gasten opneemt, kun je daar eens naar googelen?
ik heb wel een paar keer een boeddhistische retraite gedaan in belgie.

maar dan moest je wel meedoen aan het programma, dus je kon niet je gang gaan.

dat is denk ik niet wat je bedoelt.
Informeer eens bij priorij Emmaus in Maarssen. Ik ben er een aantal jaren terug geweest . Je sliep niet in het klooster zelf maar in een gastenverblijf.
Hmm, het liefst in Nederland. Maar aan de andere kant lijkt het me een mooi idee om ergens in het buitenland te zitten, maar Zuidoost-Azie lijkt me iets te ver .

Maar die retraites, is dat niet erg gericht op het geloof, en God?

Ben spiritueel ingesteld, maar verder geen gevoel bij God en/of geloof.
Bankje, die heb ik inderdaad gevonden via google. Maar vind het allemaal erg op God gericht, en daar voel ik me absoluut niet in thuis, dus dat valt helaas af.

Tralalalalalalalalala ( ), dat vind ik opzich niet erg om met een programma mee te doen, ik denk dat me dat juist wel rust geeft. Maar dat je wel de ruimte hebt je terug te trekken, wanneer je daar behoefte aan hebt.
quote:thesecret schreef op 16 december 2010 @ 15:20:

Hmm, het liefst in Nederland. Maar aan de andere kant lijkt het me een mooi idee om ergens in het buitenland te zitten, maar Zuidoost-Azie lijkt me iets te ver .Hoezo? Als je 2 weken weg kunt dan is dat prima haalbaar hoor. En als je alleen in 'n klooster gaat zitten dan kost levensonderhoud bijna niks t.o.v. rondreizen en allerlei toeristische activiteiten ondernemen (al kost dat in Thailand ook vele malen minder dan in Europa)
Volgens mij wordt er in de meeste kloosters wel verwacht dat je meedoet met alle missen, zo'n 5x per dag en dat je meehelpt.
zoiets in spanje?

http://www.maravillaverde.com/
quote:thesecret schreef op 16 december 2010 @ 15:22:

Bankje, die heb ik inderdaad gevonden via google. Maar vind het allemaal erg op God gericht, en daar voel ik me absoluut niet in thuis, dus dat valt helaas af.

Tralalalalalalalalala ( ), dat vind ik opzich niet erg om met een programma mee te doen, ik denk dat me dat juist wel rust geeft. Maar dat je wel de ruimte hebt je terug te trekken, wanneer je daar behoefte aan hebt.

wat ik gedaan heb was een behoorlijk intensief programma met veel mediatatie. daar moet je echt voor in zijn. het heet vipassana, en kostte trouwens niets, je kon een donatie doen. (heb ik natuurlijk wel gedaan.)

ook mocht je niet praten. als je veel je eigen gang wilt gaan is het niet iets.

verder was de geloofscomponent niet dwingend, maar ja als je niets voor boeddhisme voelt dan is het wel teveel want het gaat er continue over.
Elninjoo, ja qua tijd zal het ook wel haalbaar zijn, maar hoe regel ik dat allemaal? Mijn engels is mwah-mwah, ik versta het prima maar daar blijft het dan ook bij. En ja, hoe regel ik het dus? Via een reisorganisatie? Of internet? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken, denk je? Ook daar wordt ik niet wijzer van op google,
quote:Wentelteefje schreef op 16 december 2010 @ 15:26:

Volgens mij wordt er in de meeste kloosters wel verwacht dat je meedoet met alle missen, zo'n 5x per dag en dat je meehelpt.Nee hoor. Een vroegere kennis van me ging hier in Nederland wel 'ns op retraitre (of hoe je dat ook noemt) en slaapt in 'n sobere kamer en krijgt 3 sobere maaltijden per dag en hoeft verder helemaal niets bij te wonen of te doen. Het is natuurlijk niet gratis. Geen idee waar dat klooster zat. Volgens mij ergens in midden of oost Brabant.
Ik heb dit met de middelbare school een keer gedaan. Voor 1 dag en een nacht+ochtend. Ik vond het wel een mooie ervaring en kan me wel iets bij je OP voorstellen. Nu weet ik alleen niet meer welk klooster het was.

Waarom doe je het niet gewoon? Als het niet bevalt, weet je dat ook weer.
Stilteretraite. Wel meewerken aan de dagelijkse klusjes, maar alles in stilte. Sprak mij (helemaal niet godsdienstig of spiritueel) heel erg aan.

Ik zoek nog even verder waar dat was.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Tralalala:

Intensief programma vind ik niet erg, en steeds mediteren lijkt me erg relaxed en dus niet erg.

Ik voel wel iets voor het boeddhisme hoor, maar er zit nogal een verschil tussen dat en het christelijk geloof.
quote:thesecret schreef op 16 december 2010 @ 15:27:

Elninjoo, ja qua tijd zal het ook wel haalbaar zijn, maar hoe regel ik dat allemaal? Mijn engels is mwah-mwah, ik versta het prima maar daar blijft het dan ook bij. En ja, hoe regel ik het dus? Via een reisorganisatie? Of internet? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken, denk je? Ook daar wordt ik niet wijzer van op google, Gewoon googlen:

http://www.aroundtheglobe ... ursus-thailand-si675.html

Vlucht kun je ook prima zelf online regelen. Maar als je helemaal nog niet wegwijs bent op reisgebied, kun je ook met je wensen naar 'n reisbureau stappen die het hele pakketje van wat je wil doen voor je regelen.
Elninjoo,

Mooi geschreven op die site!

En nee, ben niet erg wegwijs wat reizen betreft, vooral niet buiten de veilige landen zoals Frankrijk, Turkije, Italie etc. Maar wat ik dus van die site begrijp is dat je daar ''gratis'' kan verblijven (wel doneren uiteraard), en het eten? Kan je dat daar ook doen, of komt dat erbij?
Hier de christelijke retraites op een rijtje

klik
MR, thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven