Vermoeden dat zus autistisch is

11-03-2012 00:10 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus was altijd al "raar".

Als kind was ze altijd al bezig met obsessies en dwanggedachtes. Ook heeft ze vaak hele overdreven angsten. Dit heeft zich doorgezet tot in haar volwassenheid. Ze heeft hier therapie voor gehad, maar het heeft niet heel veel moeten baten. Ze slikt daar nu medicijnen voor.

Sociaal is ze niet heel sterk. Ze lijkt bang voor mensen is neemt vaak een ingedoken houding aan. Als kind is zij erg gepest door haar verlegenheid en afstandelijke gedrag, dat alleen maar erger is geworden. Ook al heeft ze een relatie en veel vrienden, ze heeft ook heel veel vijanden. Dat komt omdat ze vaak woede uitbarstingen heeft en niet kan stoppen als iemand haar boos maakt. Ze kan geen maat houden en kent ook geen grenzen, ze is ook erg wraakzuchtig. Ze heeft echt op een hele gemene manier wraak genomen op een meid die onaardig tegen haar was, en haar ex was ook bang voor haar. Ze begrijpt humor wel, maar dit is vooral sarcastische, "gemene"humor ten koste van een ander. En hoewel ze dol is op dieren doet mensenleed haar niks. Dingen als Afrika vindt ze alleen maar grappig en over armoede roept ze vaak dat het "eigen schuld"is. Ze kan wel goed doen alsof , doen alsof ze geinteresseerd is in mensen en hun gevoelens,maar dit is alleen om dingen gedaan te krijgen. Ze vergeet vaak aan mensen te vragen hoe het met hen gaat, etc. Ze klaagt ook veel.

Op school ging het echter altijd goed en ze heeft nu een opleiding afgemaakt. Ze is erg slim en was altijd ook erg creatief.

wat kan het zijn? Psychiaters hebben haar ook al onderzocht maar zij hebben geen enkele echte diagnose. een dokter stelde de diagnose angststoornis, maar waar komt het wraakzuchtige dan vandaan? En het antisociale?
Denk (ook) niet dat ze autistisch is. Vooral omdat je schreef dat ze kan doen-alsof om haar zin te krijgen. Dat is 'bewust manipuleren', en dat doen autisten per definitie niet. Die spelen geen toneel, kunnen niet goed inschatten wat hun gedrag voor effect op anderen heeft ivm gebrek aan inzicht/inleven in ander.
Doet eerder 'borderline'-achtig aan...
Wat erg voor je zus! En voor jou. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om je zus zo 'vernietigend' bezig te zien.
.
Ik herken me ook erg in jouw zus, mijn zusje had het kunnen schrijven. Inmiddels heb ik mezelf geaccepteerd zoals ik ben, na jarenlang in de psychiatrische molen te hebben gezeten. Ik ben nu eenmaal anders, en ik vind het wel best zo. Ik ben er zelfs trots op geworden, en ik laat me niet meer omlaag halen (ik ben vroeger ook gepest om dezelfde redenen). Je zus hoeft misschien helemaal niet anders te worden, maar juist geaccepteerd zoals ze is. En dan komt ze misschien ook over dat trauma heen. Want pesten vormt je, en het kan heel moeilijk zijn om daar nog vanaf te komen. Dat antisociale gedrag wat je beschrijft, dat had ik ook en kwam inderdaad daardoor. Want van mezelf ben ik juist een heel empathisch mens. Nu zie ik gelukkig ook het goede van mensen in en kunnen mijn empathische gevoelens naar mensen er ook uit komen (en inderdaad niet alleen naar dieren). Veel sterkte gewenst, voor jou en je zus.
quote:Vikk2891 schreef op 13 maart 2012 @ 19:22:

Waarom zou dit geen ASS kunnen zijn dan?O.a. omdat ikzelf een ASSer ben, maar Nijlgans' zus lijkt totaal niet op mij. Een hoop gedragskenmerken die Nijlgans opnoemde heb ik namelijk niet.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 13 maart 2012 @ 23:51:

[...]

O.a. omdat ikzelf een ASSer ben, maar Nijlgans' zus lijkt totaal niet op mij. Een hoop gedragskenmerken die Nijlgans opnoemde heb ik namelijk niet.Iedere ASS'er is anders. Dat iemand niet op jou lijkt, zegt niets over of ze wel of niet ASS'er zijn.
quote:gaia9 schreef op 11 maart 2012 @ 00:18:

Klinkt niet als autistisch.EENS!
Ook ik mag geen diagnoses stellen maar weet er wel veel vanaf. Het klinkt voor mij niet als ass in ieder geval.

Maar vertel eens to, waarom wil je zo graag dat je zus een diagnose krijgt? Zou je dan anders met haar omgaan? Je kent je zus al je hele leven en hebt een manier gevonden om met haar om te gaan. Wat is voor jou de meerwaarde van een diagnose???

Mensen met ass, gebben weinig tot geen sociale contacten, snappen geen sarcastische humor en maar 4 % groeit uit tot een zelfstandig wonend persoon. Op basis van wat jij beschrijft mag niemand een diagnose stellen, daar is t veel te sumier voor.
quote:Vikk2891 schreef op 13 maart 2012 @ 19:22:

[...]

Waarom zou dit geen ASS kunnen zijn dan?Omdat dat stukje bewust manipuleren erbij staat, precies wat ik in m'n vorige post schreef. Borderline (of hechtingsstoornis) lijkt er dan meer op. (Maar idd; er zijn erg weinig gegevens om een 'diagnose' te kunnen maken, maar als 1ste indruk...)
quote:ikbenik schreef op 12 maart 2012 @ 16:18:

Denk (ook) niet dat ze autistisch is. Vooral omdat je schreef dat ze kan doen-alsof om haar zin te krijgen. Dat is 'bewust manipuleren', en dat doen autisten per definitie niet. Die spelen geen toneel, kunnen niet goed inschatten wat hun gedrag voor effect op anderen heeft ivm gebrek aan inzicht/inleven in ander.Volgens mij staat op google een stuk dat intelligente autisten best weten (kunnen afkijken) hoe ze zich sociaal moeten gedragen. Dat kunnen ze misschien zelf toepassen in belangrijke situaties? Ik ben het wel eens trouwens, dat de zus een andere afwijking heeft.
Sagrera; denk dat dat van dat afkijken en copieren van gedrag wel klopt (iedereen leert o.a. mbv copieren), maar dan gaat het eerder om het aanleren van sociale vaardigehden zoals jezelf voorstellen, hand geven, hoe kun je reageren als iemand je een compliment geeft, etc. Daar heb je zelfs speciale trainingen (voor autisten) voor.

Maar het doelbewust op een bepaalde manier je gedragen om een tegenreactie te bereiken bij de ander; dat vind ik echt NIET passen bij een ASS.

Dat is te geraffineerd, te fijnmazig, en (over het algemeen) is het leven en menselijk gedrag alleen al op de juiste manier interpreteren voor iemand met ASS al een hele ingewikkelde klus. Laat staan dat ze er zo kundig/vaardig in zijn dat ze dit als 'gereedschap' in huis hebben om ervan te profiteren.
.
.
quote:ikbenik schreef op 14 maart 2012 @ 12:23:

[...]

Maar het doelbewust op een bepaalde manier je gedragen om een tegenreactie te bereiken bij de ander; dat vind ik echt NIET passen bij een ASS.

Dat is te geraffineerd, te fijnmazig, en (over het algemeen) is het leven en menselijk gedrag alleen al op de juiste manier interpreteren voor iemand met ASS al een hele ingewikkelde klus. Laat staan dat ze er zo kundig/vaardig in zijn dat ze dit als 'gereedschap' in huis hebben om ervan te profiteren.Toch zijn er echt wel ASS-ers die dat kunnen. Degenen die ik ken die dat kunnen, hebben van het observeren van sociale omgang en sociale structuren e.d. hun fiep gemaakt en weten beslist hoe ze dit moeten doen. De manier waarop ze dit aanpakken is misschien anders dan NT'ers: uiterst bewust van het spel dat zij spelen en niet iets dat 'als vanzelf' gaat.
.
Lijkt op mij. Ik heb Asperger.
.

Sagrera; denk dat dat van dat afkijken en copieren van gedrag wel klopt (iedereen leert o.a. mbv copieren), maar dan gaat het eerder om het aanleren van sociale vaardigehden zoals jezelf voorstellen, hand geven, hoe kun je reageren als iemand je een compliment geeft, etc. Daar heb je zelfs speciale trainingen (voor autisten) voor.

Dat is te geraffineerd, te fijnmazig, en (over het algemeen) is het leven en menselijk gedrag alleen al op de juiste manier interpreteren voor iemand met ASS al een hele ingewikkelde klus. Laat staan dat ze er zo kundig/vaardig in zijn dat ze dit als 'gereedschap' in huis hebben om ervan te profiteren.

Mijn slimme kind met Asperger kan manipuleren als de beste. Nu we weten dat hij anders werkt zien we ook dat zij manier van manipuleren anders is maar het is wel degelijk manipulatie wat hij gebruikt om zijn zin te krijgen. Of een situatie naar zijn hand te zetten.

Ik lees het ook vaak dat dat niet kan maar de hulpverleners die wij hebben kijken er niet raar van op hoor. Dus kan wel degelijk.

Zo zwart/wit is het gewoon allemaal niet.
quote:zomer28 schreef op 14 maart 2012 @ 08:59:

Mensen met ass, gebben weinig tot geen sociale contacten, snappen geen sarcastische humor en maar 4 % groeit uit tot een zelfstandig wonend persoon.

Mijn zoon met ass heeft wel sociale contacten, vindt sarcastische humor heel moeilijk, maar hij leert het.

Kom op, zo zwart/wit is het gewoon allemaal niet.
Noerie; klopt, het is natuurlijk NOOIT zo zwart-wit. Een mens is gelukkig altijd gewoon in de 1ste plaats MENS, en niet een hokje .

Iedereen heeft een unieke wonderlijke combinatie van talenten en zwaktes, het is maar net -afhankelijk van cultuur en tijdsbeeld- hoe dat door de maatschappij geclassificeerd wordt!

En; Niemand is precies "DIE-autist-omschreven in DSM zoveel". Iedereen heeft wel iets autistisch, in verschillende gradaties, dus alles wat je i.p. opschrijft hierover is net zo goed 'waar' als 'niet-waar'. En jij kent je zoon natuurlijk het allerbeste, als moeder zijnde!

Vikk; ik heb die wijsheid niet uit één boek ofzo, heb er beroepsmatig wel een aantal jaren ervaring mee mogen opdoen. (Bedoel het ook niet betweterig, voor 't geval dit zo overkomt. )
.
anoniem_118106 wijzigde dit bericht op 28-03-2012 16:52
Reden: waarom stel ik die vraag toch ook aan zo'n betweterige mongool?
% gewijzigd

Dat is te geraffineerd, te fijnmazig, en (over het algemeen) is het leven en menselijk gedrag alleen al op de juiste manier interpreteren voor iemand met ASS al een hele ingewikkelde klus. Laat staan dat ze er zo kundig/vaardig in zijn dat ze dit als 'gereedschap' in huis hebben om ervan te profiteren.Manipuleren lukt mij als ASSer wel, maar het kost me erg veel moeite. Maar in bijna alle gevallen is het niet nodig, en hoef ik die moeite ook niet te nemen.
quote:waranaka schreef op 14 maart 2012 @ 08:48:

Iedere ASS'er is anders. Dat iemand niet op jou lijkt, zegt niets over of ze wel of niet ASS'er zijn.Ik zei het voorgaande ook met de DSM in mijn achterhoofd. Zo veel ASSers, zoveel karakters. Ik ken ASSers die totaal niet op mij lijken, en die misschien net zo veel verschillen, als ik van een niet-autist verschil.
.
anoniem_118106 wijzigde dit bericht op 28-03-2012 16:53
Reden: heeft niet veel meerwaarde dit, helaas
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven