Waarom zijn mensen vaak zo snel gekwetst?

11-06-2019 09:30 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt wel of veel mensen helemaal niet meer kunnen omgaan met andermans meningen.

Klein voorbeeldje. Olcay Gulsen schijnt iets onaardigs te hebben gezegd over sportkleding voor vrouwen met een maatje meer. Normaal weet ik dat soort dingen niet, maar ik hoorde het van een hardloopmaatje die echt helemaal over de zeik was hiervan.

Vervolgens kijk ik even op internet en dan blijkt 1 onaardige opmerking van Olcay Gulsen te hebben geleid tot een stortvloed van gekwetste mensen (vooral vrouwen geloof ik) die zich enorm aangesproken hebben.

Waarom? Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken? Is het niet makkelijker om te accepteren dat sommige mensen soms nu eenmaal lomp en bot zijn?

Een beetje een vergelijkbaar iets speelt met Baudet in mijn progressieve randstedelijke kennissenkring. Iedere keer als hij iets zegt dan gaan vriendinnen van me over de zeik. En dan denk ik, tja, hij heeft een mening waar ik het niet mee eens ben, kan gebeuren.

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden verzinnen. Toen ik nog studeerde was ‘niet gekwetst mogen worden’ voor sommige medestudenten een soort van mensenrecht.

Waarom zijn mensen zo weinig weerbaar als het gaat om andere meningen of nare opmerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Olcay was wel redelijk grof, kan wel een toontje minder, zelfs aan de desk kreeg ze gelijk de wind van voren gelukkig.
Ik lees net dit op ad.nl: https://www.ad.nl/show/grap-van-de-posj ... ~a1fef939/

De familie Pos heeft een bericht geplaatst dat opgevat kon worden alsof ze gingen scheiden. Dat bleek niet zo te zijn, ze hebben afscheid genomen van een zakenrelatie. Daar hebben sommige mensen ook wel wat overgevoelig op gereageerd:

"Wat een leuk grapje, NOT. Zijn mensen doodziek van als ze scheiding meemaken. Houd niet zo van zulke grapjes’, reageert Carolien. Een ander: ‘Wat is dit een misselijke grap, zoiets doe je niet, vooral niet voor je kinderen. Waarschijnlijk hebben ze niet in de gaten hoe pijnlijk een scheiding kan zijn, zijn ze bang dat ze vergeten worden, en vragen ze op een trieste manier aandacht."
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:48
Wat trouwens helpt, is niet kijken naar programma's die draaien om meningen (geldt ook voor DWDD, Pauw etc) en al helemaal niet met meningen van mensen die uitgaan van wat hun onderbuik denkt, ipv mensen die er verstand van hebben (wetenschappers)
Gebeurt hier niet anders toch? Jij verkondigt ook je mening hier.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:50
dit topic gaat over gekwetst zijn, ik vind (=mening) dat juist veel (blanke) ouderen (mannen) de zeikerds zijn. Terwijl die generatie wind mee had , berg af. En nu maar mekkeren om hun pensioenen etc.
Iemand die zeikt is niet per definitie gekwetst hoor. ;)
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-06-2019 09:56
Gebeurt hier niet anders toch? Jij verkondigt ook je mening hier.
ja klopt, omdat die gevraagd wordt
als iemand een topic opent, vraagt hij om meningen
Alle reacties Link kopieren
Dat Olcay iets zegt, vind ik niet zo relevant. Als Baudet iets zegt, vind ik het (mogelijk) wel relevant. Niet omdat ik fan ben, maar hij zit in de politiek en het kan zijn dat hij zijn mening op een bepaalde manier door wil drukken/zijn stempel ergens op zetten.

Het risico van alle social media/internet is dat een bepaalde uitspraak gelijk veel mensen bereikt. Aan de ene kant prettig, aan de andere kant onhandig, want je kunt gewoon niet de hele tijd op je woorden letten.

Maar nog begrijp ik niet dat veel mensen zich zo druk maken over de mening van bepaalde bekende mensen. Ik ben dan ook geen fan van bepaalde mensen en ik lees ook geen roddelbladen of zo. Maar hoeveel mensen doen dat wel!? Hoeveel mensen zien een bekend persoon gelijk als een soort vriend, omdat ze over diegene lezen, zijn films/series kijken/volgen, zijn muziek luisteren. Een eenzijdige vriendschap dat wel. En als zo'n vriend (of vijand) dan iets verkeerd zegt, zijn de poppen aan het dansen. Dan wordt het een 'persoonlijke' aanval en is men gekwetst.
dianaf wijzigde dit bericht op 11-06-2019 09:58
2.98% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MissMaran schreef:
11-06-2019 09:55
Olcay was wel redelijk grof, kan wel een toontje minder, zelfs aan de desk kreeg ze gelijk de wind van voren gelukkig.

Vond ik helemaal niet. Ik snapte haar dilemma wel.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
11-06-2019 09:51
Een beetje raar om een opmerking van Olcay Gulsen, een modeontwerpster, te vergelijken met de dingen die Baudet zegt.
Was hij nog maar fotomodel, of romanschrijver, in plaats van politicus, dan zou het er inderdaad niet zo toe doen, alles wat deze man uitbraakt.

Waarom maak jij je dan weer druk over wat andere mensen zeggen over wat andere mensen zeggen over wat andere mensen zeggen? Het is een echoput op deze manier.
Ik ben vooral verbaasd dat mensen zo snel van de leg raken van wat andere zeggen. Maar goed, ik heb een ‘schelden doet geen pijn’ opvoeding gehad en tegenwoordig wordt daar ook weer anders over gedacht.

En Baudet is een politicus, het is een deel van zijn beroep om standpunten te hebben over van alles en nog wat. Je kunt hem gewoon negeren en op iemand stemmen waar je het wel mee eens bent. Verder, en dat is het laatste wat ik erover zeg, ben ik wel eens controversiele standpunten van Baudet terug gaan zoeken en dan blijkt erg vaak dat 1 opmerking of uitspraak nogal uit zijn verband wordt gerukt en word opgeblazen.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
11-06-2019 09:59
Ik ben vooral verbaasd dat mensen zo snel van de leg raken van wat andere zeggen. Maar goed, ik heb een ‘schelden doet geen pijn’ opvoeding gehad en tegenwoordig wordt daar ook weer anders over gedacht.

En Baudet is een politicus, het is een deel van zijn beroep om standpunten te hebben over van alles en nog wat. Je kunt hem gewoon negeren en op iemand stemmen waar je het wel mee eens bent. Verder, en dat is het laatste wat ik erover zeg, ben ik wel eens controversiele standpunten van Baudet terug gaan zoeken en dan blijkt erg vaak dat 1 opmerking of uitspraak nogal uit zijn verband wordt gerukt en word opgeblazen.
Dit inderdaad.
We used to be friends...
Uit de op:

' Waarom zijn mensen zo weinig weerbaar als het gaat om andere meningen of nare opmerkingen?'

Mensen zijn juist weerbaarder en mensen met een stevige mening lijken wel te kunnen uitdelen, maar niet te kunnen incasseren.
Vooral mensen die altijd de Sjaak waren (getint, of te zwaar, of lghbtq) moeten maar incasseren om de boel gezellig te houden.
Degenen die uitdelen worden niet aangepakt. Vreemde omkering.
Olcay Gulsen mag wel commentaar geven op andere maar over haar faillissement
mocht men geen commentaar leveren.
Nouschi schreef:
11-06-2019 09:56
Gebeurt hier niet anders toch? Jij verkondigt ook je mening hier.

Dat is toch compleet anders dan al die amoebes die reageren op nieuwsberichten in amper fatsoenlijk Nederlands? Dat is geen discussie, maar gewoon je mening uitbraken.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-06-2019 09:58
Vond ik helemaal niet. Ik snapte haar dilemma wel.
Nike zit overal, half Amerika is obese, dat is de nieuwe werkelijkheid en je sluit een enorme groep uit met die opmerking, erg grof, goed dat er een hoop weerstand tegen kwam.
Het is gewoon fat shaming, veel mensen zijn dik, mogen ze ook sportkleding?
nerdopviva schreef:
11-06-2019 09:56
Ik lees net dit op ad.nl: https://www.ad.nl/show/grap-van-de-posj ... ~a1fef939/

De familie Pos heeft een bericht geplaatst dat opgevat kon worden alsof ze gingen scheiden. Dat bleek niet zo te zijn, ze hebben afscheid genomen van een zakenrelatie. Daar hebben sommige mensen ook wel wat overgevoelig op gereageerd:

"Wat een leuk grapje, NOT. Zijn mensen doodziek van als ze scheiding meemaken. Houd niet zo van zulke grapjes’, reageert Carolien. Een ander: ‘Wat is dit een misselijke grap, zoiets doe je niet, vooral niet voor je kinderen. Waarschijnlijk hebben ze niet in de gaten hoe pijnlijk een scheiding kan zijn, zijn ze bang dat ze vergeten worden, en vragen ze op een trieste manier aandacht."

Dat is best treurig als je je zo'n domme grap (nou nou, wat een dijenkletser :facepalm:) aantrekt.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-06-2019 10:02
Olcay Gulsen mag wel commentaar geven op andere maar over haar faillissement
mocht men geen commentaar leveren.
Dat faillissement lijkt me een hele pijnlijke privé zaak, die opmerking van gisteren was niet persoonlijk, maar algemeen.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
11-06-2019 09:59
Ik ben vooral verbaasd dat mensen zo snel van de leg raken van wat andere zeggen. Maar goed, ik heb een ‘schelden doet geen pijn’ opvoeding gehad en tegenwoordig wordt daar ook weer anders over gedacht.

En Baudet is een politicus, het is een deel van zijn beroep om standpunten te hebben over van alles en nog wat. Je kunt hem gewoon negeren en op iemand stemmen waar je het wel mee eens bent. Verder, en dat is het laatste wat ik erover zeg, ben ik wel eens controversiele standpunten van Baudet terug gaan zoeken en dan blijkt erg vaak dat 1 opmerking of uitspraak nogal uit zijn verband wordt gerukt en word opgeblazen.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond wat Olcay zei nog wel meevallen. Er zat in dat voorfilmpje een heel overdreven Amerikaans grietje (vlogger denk ik) die vond dat wat Nike had gedaan echt vreselijk was, iets ergers hadden ze nooit kunnen doen. O, de drama!

Want daar heb je ook enórm veel last van in je dagelijkse leven, van een paspop die een grotere maat moet voorstellen. :facepalm:

Ik draai het in dit geval dus om. Waarom zou je iets onaardigs moeten zeggen over het beleid van Nike?
Stressed is just desserts spelled backwards
https://www.rtlboulevard.nl/video/tv-fr ... aatje-meer
Hier gaat het om
Ik vind het wel heel stom wat Olcay heeft gezegd, en ook wat Johan Derksen bijvoorbeeld over homo's zei en Baudet over vrouwen. Er zijn namelijk een hoop vooroordelen over bepaalde groepen en dat soort uitspraken legitimeren die. Iemand op televisie met invloed zegt het ook. Dus 'zie je wel, dat vrouwen in de keuken thuis horen en homo's zich niet zo aan moeten stellen?' Als mensen dan van zich afbijten, roept iedereen dat het maar een Mening is (schelden doet geen zeer maar slaan veel meer).

Intussen is er zoiets als het draagvlak voor een zienswijze en dit soort uitspraken kunnen de publieke opinie doen verschuiven ten nadele van de toch al niet altijd florissante positie van die groepen. Maar that sucks alleen als je weet hoe het is om tot zo'n groep te horen en je daar nadeel van ondervindt.
Alle reacties Link kopieren
Soms willen mensen het ook niet horen omdat er ook een kern van waarheid in zit (geval Olcay). Als je een mening hebt over dikkere mensen bijvoorbeeld. Dat het regelmatig toch aan eetpatroon en beweging ligt. Dan krijg je ook altijd de verhalen van mensen die er echt niets aan kunnen doen ivm ziekte enz. Die voelen zich toch op 1 of andere manier aangesproken en schieten meteen in de verdediging.
Terwijl toch bij de meeste ( ik zeg bewust de meeste) mensen het probleem toch echt in eigen gedrag ligt. En dat mag ook steeds minder hard uitgesproken worden.
Dat willen we niet horen, en komt te dichtbij. Dan is het makkelijker om er keihard tegenaan te schoppen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat mensen sociale wezens zijn met behoefte aan goedkeuring door anderen. En hij wil zichzelf ook goedkeuren. Als ze met z'n allen losgaan op Baudet dan versterkt dat de onderlinge band en hij voelt zichzelf een goed mens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-06-2019 10:03
Dat is toch compleet anders dan al die amoebes die reageren op nieuwsberichten in amper fatsoenlijk Nederlands? Dat is geen discussie, maar gewoon je mening uitbraken.
Oh dat vind ik hier ook vaak. Vooral op actueel, maar ook op andere topics.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:57
ja klopt, omdat die gevraagd wordt
als iemand een topic opent, vraagt hij om meningen
Bij DWDD word je ook uitgenodigd om je mening te geven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MissMaran schreef:
11-06-2019 10:06
Nike zit overal, half Amerika is obese, dat is de nieuwe werkelijkheid en je sluit een enorme groep uit met die opmerking, erg grof, goed dat er een hoop weerstand tegen kwam.
Het is gewoon fat shaming, veel mensen zijn dik, mogen ze ook sportkleding?

Dat was precies haar dilemma. Natuurlijk mogen ze sportkleding, niemand zegt toch dat dat niet mag? Ik denk dat de grens naar "dik normaal vinden" heel snel bereikt is. Ik vind dat we "dik zijn" niet moeten accepteren. Dikke mensen uiteraard wel.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-06-2019 10:02
Olcay Gulsen mag wel commentaar geven op andere maar over haar faillissement
mocht men geen commentaar leveren.
Het faillissement van Supertrash is uitgebreid in het nieuws geweest en er is best veel kritiek geweest op haar rol hierin.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk altijd wel enige sympathie heb voor Olcay. Ze komt uit een arm gezin en had niet de privilegekaarten waarmee veel kinderen in Nederland een kickstart krijgen in opleiding en newerk. Des te knapper dat ze gekomen is waar ze nu staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven