Waarom zijn mensen vaak zo snel gekwetst?

11-06-2019 09:30 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt wel of veel mensen helemaal niet meer kunnen omgaan met andermans meningen.

Klein voorbeeldje. Olcay Gulsen schijnt iets onaardigs te hebben gezegd over sportkleding voor vrouwen met een maatje meer. Normaal weet ik dat soort dingen niet, maar ik hoorde het van een hardloopmaatje die echt helemaal over de zeik was hiervan.

Vervolgens kijk ik even op internet en dan blijkt 1 onaardige opmerking van Olcay Gulsen te hebben geleid tot een stortvloed van gekwetste mensen (vooral vrouwen geloof ik) die zich enorm aangesproken hebben.

Waarom? Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken? Is het niet makkelijker om te accepteren dat sommige mensen soms nu eenmaal lomp en bot zijn?

Een beetje een vergelijkbaar iets speelt met Baudet in mijn progressieve randstedelijke kennissenkring. Iedere keer als hij iets zegt dan gaan vriendinnen van me over de zeik. En dan denk ik, tja, hij heeft een mening waar ik het niet mee eens ben, kan gebeuren.

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden verzinnen. Toen ik nog studeerde was ‘niet gekwetst mogen worden’ voor sommige medestudenten een soort van mensenrecht.

Waarom zijn mensen zo weinig weerbaar als het gaat om andere meningen of nare opmerkingen?
Droom19 schreef:
11-06-2019 11:44
En ik heb trouwens veel respect voor mensen met een maatje meer die proberen af te vallen (sportschool/buiten/zwembad)
En dan is het leuk dat die mensen ook kunnen sporten in een mooi outfit van Nike en niet perse een wijd shirt en dat ze op een paspop kunnen zien hoe het staat als je wat voller bent.
Alle reacties Link kopieren
Een verhoogde kans hebben op, is niet hetzelfde als, je gaat het 100% zeker krijgen.

In mijn familie zit een genetische variant van hoog cholesterol. Je hebt dat, ongeacht je levensstijl, en dat zijn dus gewoon slanke, gezonde mensen, die onwijs op moeten passen. Die zijn 'ongezonder' in de basis dan een dikker persoon waarbij alle waardes goed zijn. Het zit niet altijd in gewicht.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Wat wil men nou? Mensen die overgewicht hebben, moeten afvallen, maar een beetje leuke sportkleding kan niet? Je trekt maar oversized kleding aan, want al dat vet willen we niet zien? En je mag je daar vooral niet door aangesproken door voelen.


En verder wat betreft de titel: waarom moet je maar overal tegen kunnen? Waarom moet maar alles gezegd worden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
11-06-2019 11:49
[…]

En verder wat betreft de titel: waarom moet je maar overal tegen kunnen? Waarom moet maar alles gezegd worden?
"Vergeet nooit wat je bent, want de wereld zal het zeker niet vergeten. Maak het je kracht, dan kan het nooit je zwakte zijn. Bewapen jezelf er mee, dan kan het nooit gebruikt worden om je te kwetsen." (ben benieuwd wie de quote herkent :) )
Spreuken 18:2
rosanna08 schreef:
11-06-2019 11:49
Wat wil men nou? Mensen die overgewicht hebben, moeten afvallen, maar een beetje leuke sportkleding kan niet? Je trekt maar oversized kleding aan, want al dat vet willen we niet zien? En je mag je daar vooral niet door aangesproken door voelen.
Daarom vind ik ook dat ze zeikt. Veel mensen kijken graag neer op te zware mensen. Walgen er graag van. En dan is het dus nóóit goed wat zo iemand doet.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
11-06-2019 12:02
Daarom vind ik ook dat ze zeikt. Veel mensen kijken graag neer op te zware mensen. Walgen er graag van. En dan is het dus nóóit goed wat zo iemand doet.
Dat lijkt mij sowieso van toepassing. Want of iemand nu dik, dun, donker, licht, raar of normaal is. Voor sommige mensen is het gewoon nooit goed, want ze voelen zichzelf dan beter.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
11-06-2019 11:34
Ik vind het gewoon een rare mening, we moeten dikke mensen accepteren, maar dik zijn niet.
Want?
Als iemand tevreden is met hoe hij/zij is, en er zijn geen gevaren, waarom moeten we daar dan van alles van vinden?
Omdat we allemaal 90+ moeten worden?
Een (medisch) feit is geen mening, maar goed. Dat heeft verder ook niets te maken met het feit of iemand al dan wel of niet tevreden met z'n gewicht is. Als jij 200 kilo wil wegen en je voelt je er goed bij, be my guest. Ik vind het helemaal prima. Alleen is het medisch gezien minder gezond. :)
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
11-06-2019 12:15
Een (medisch) feit is geen mening, maar goed. Dat heeft verder ook niets te maken met het feit of iemand al dan wel of niet tevreden met z'n gewicht is. Als jij 200 kilo wil wegen en je voelt je er goed bij, be my guest. Ik vind het helemaal prima. Alleen is het medisch gezien minder gezond. :)
Met maat 48 weeg je echt geen 200 kilo. Je trekt het nu uit zijn verband.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
11-06-2019 11:47
En dan is het leuk dat die mensen ook kunnen sporten in een mooi outfit van Nike en niet perse een wijd shirt en dat ze op een paspop kunnen zien hoe het staat als je wat voller bent.
Precies!!
Voornamelijk vrouwen inderdaad.

Vrouwen hebben hun emoties vaak minder goed onder controle, betrekken dingen teveel op zichzelf en hebben meer moeite met dingen loslaten.
Daar is dit forum toch ook het perfecte toonbeeld van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het stukje van Boulevard net even online gekeken en vond er eigenlijk niet zoveel ergs aan. Een beetje discussie over of de paspoppen niet een wat normalere maat kunnen hebben, niet per se heel onaardig naar dikke mensen. Het enige wat ik echt een foute opmerking vond, was die van Caroline, dat dikke mensen iets wijds aan moeten trekken. Dat vind ik een voorbeeld van fat-shaming, zo van: je bent dik ga jezelf verbergen of je zult je wel schamen voor je omvang. Maar die ophef om Olcay snap ik niet.
chocolol schreef:
11-06-2019 13:35
Ik heb het stukje van Boulevard net even online gekeken en vond er eigenlijk niet zoveel ergs aan. Een beetje discussie over of de paspoppen niet een wat normalere maat kunnen hebben, niet per se heel onaardig naar dikke mensen. Het enige wat ik echt een foute opmerking vond, was die van Caroline, dat dikke mensen iets wijds aan moeten trekken. Dat vind ik een voorbeeld van fat-shaming, zo van: je bent dik ga jezelf verbergen of je zult je wel schamen voor je omvang. Maar die ophef om Olcay snap ik niet.
Deels wel mee eens. Ik vond de opmerking van Caroline het ergst. En die stond ook steeds tussendoor van alles te verzuchten (ze zei nog net niet iets van ‘getsie’). Olcay stond vooral te stuntelen en drukte zich heel onhandig uit.
Ik snap de opmerking van Olcay wel. Het is toch gek dat we nu paspoppen hebben met maat 32 of maat 48 en niks ertussen?

Waarom niet gewoon een paspop die een gezond lichaam representeert? Waar zijn de paspoppen met maat 36-42? Waarom altijd die extremen?
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
11-06-2019 12:55
Met maat 48 weeg je echt geen 200 kilo. Je trekt het nu uit zijn verband.
Nee, jij mist het punt.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
11-06-2019 13:42
Nee, jij mist het punt.

Of jij mist het punt dat het gaat over waarom mensen onaardige opmerkingen maken en waarom anderen er publiekelijk op reageren, maar jij wil hier blijkbaar graag bespreken hoe ongezond dik zijn wel niet is.
CourtneyTT schreef:
11-06-2019 13:42
Nee, jij mist het punt.
Goed hoor.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-06-2019 11:33
Met (ernstig) overgewicht heb je o.a. verhoogde kans op hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol, gewrichtsproblemen, diabetes en hoge bloeddruk.

Maar als overgewicht blijkbaar niet ongezond is, waarom maken we er ons allemaal dan zo druk over?
Let wel: ERNSTIG overgewicht. Morbide obesitas. Die paspoppen die werden getoond, waren geen voorbeelden van morbide obesitas.

Ik heb overigens zelf overgewicht en ben kerngezond. Geen hoge bloeddruk, geen verhoogd cholesterol, geen (beginnende) diabetes.
Ik ben gezonder dan mijn slanke collega die een hoog cholesterolgehalte heeft en versleten knieën. Eigenlijk kan ze dat niet uitstaan, maar het toch écht waar...
Maya85 schreef:
11-06-2019 13:42
Ik snap de opmerking van Olcay wel. Het is toch gek dat we nu paspoppen hebben met maat 32 of maat 48 en niks ertussen?

Waarom niet gewoon een paspop die een gezond lichaam representeert? Waar zijn de paspoppen met maat 36-42? Waarom altijd die extremen?
Maar die paspoppen hebben helemaal niet maat 48. Denk eerder maat 42-44.
Ik ken die hele Olcay niet dus heb even het filmpje gekeken. Snap werkelijk niet waar die vrouw zich druk om maakt. Ook snap ik niet dat mensen er blijkbaar zo heftig op moeten reageren. Gelukkig heb ik geen sociale media en kijk ik niet naar dat soort programma's. Juist om dit soort gezeik.
Anyway, ik heb maat 48 en sport gewoon in strakke kleren. Yep, je ziet dan mijn vetbubbels. En wat dan nog.
En als je je druk maakt om de maat van een paspop, tja. Get a life.
Ik ben niet gekwetst of zo. Ik vind de dames vooral erg, erg dom en kortzichtig. Dikke mensen kunnen óók sporten, dikke mensen willen óók goed passende sportkleding aan en niet, zoals juffertje Tensen vindt, in (minstens zo onflatteuze) wijde kleding sporten.

Maar goed, het is maar een mening. Al zouden domme meningen niet in de media moeten komen, maar dat is weer mijn mening :D

Ik vind opgespoten lippen overigens ook erg vervelend om naar te kijken en snap niet dat juffertje Gulsen er verstaanbaar mee kan praten.

Ja, dat is ook maar een mening :hihi:
CourtneyTT schreef:
11-06-2019 12:15
Een (medisch) feit is geen mening, maar goed. Dat heeft verder ook niets te maken met het feit of iemand al dan wel of niet tevreden met z'n gewicht is. Als jij 200 kilo wil wegen en je voelt je er goed bij, be my guest. Ik vind het helemaal prima. Alleen is het medisch gezien minder gezond. :)
Jij slaat door.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
11-06-2019 13:47
Let wel: ERNSTIG overgewicht. Morbide obesitas. Die paspoppen die werden getoond, waren geen voorbeelden van morbide obesitas.

Ik heb overigens zelf overgewicht en ben kerngezond. Geen hoge bloeddruk, geen verhoogd cholesterol, geen (beginnende) diabetes.
Ik ben gezonder dan mijn slanke collega die een hoog cholesterolgehalte heeft en versleten knieën. Eigenlijk kan ze dat niet uitstaan, maar het toch écht waar...
Ik ken mensen die roken en die kerngezond zijn. Gezonder dan mensen die ik ken die niet roken. Dat wil niet zeggen dat roken niet ongezond is en dat geldt net zozeer voor overgewicht.
Spreuken 18:2
Satchel schreef:
11-06-2019 13:53
Ik ken mensen die roken en die kerngezond zijn. Gezonder dan mensen die ik ken die niet roken. Dat wil niet zeggen dat roken niet ongezond is en dat geldt net zozeer voor overgewicht.
Matig overgewicht is niet direct ongezond. En daar gaat het bij deze paspoppen toch echt om hoor. Die paspoppen zijn niet morbide obees.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
11-06-2019 13:53
Ik ken mensen die roken en die kerngezond zijn. Gezonder dan mensen die ik ken die niet roken. Dat wil niet zeggen dat roken niet ongezond is en dat geldt net zozeer voor overgewicht.
Dat zeg ik niet. Echter, niet alle mensen met overgewicht zijn ongezond. En niet alle slanke mensen zijn gezond.
amarna wijzigde dit bericht op 11-06-2019 13:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
11-06-2019 13:51
Ik ken die hele Olcay niet dus heb even het filmpje gekeken. Snap werkelijk niet waar die vrouw zich druk om maakt. Ook snap ik niet dat mensen er blijkbaar zo heftig op moeten reageren. Gelukkig heb ik geen sociale media en kijk ik niet naar dat soort programma's. Juist om dit soort gezeik.
Anyway, ik heb maat 48 en sport gewoon in strakke kleren. Yep, je ziet dan mijn vetbubbels. En wat dan nog.
En als je je druk maakt om de maat van een paspop, tja. Get a life.
Whaha me too in die wijde gevallen sporten is waardeloos en ik ben blij dat merken zoals Nike ook aan mij gaan denken. Wat de rest van me denkt...lekker belangrijk...een ieder mag er zijn zoals hij/zij is...niemand is perfect al zou men dat willen.

Wat to zegt, tegenwoordig mag je niets meer zeggen of er raakt wel iemand over de zeik. Lekker leven en laten leven, was het een stuk gezelliger op deze aardkloot. Wel tot bepaalde grenzen natuurlijk. Pesten etc. Dat hoort natuurlijk niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven