Wandelen of fietsen?
woensdag 11 april 2012 om 16:16
Helaas ben ik momenteel (licht) depressief. Ik zit daarvoor in therapie en het gaat stukje bij beetje steeds iets beter.
Nu is het zo dat ik veel thuis zit en niet iedere dag werk. Ik werk wel, maar dan vooral in de avonden en ongeveer een dag per week in een winkel.
Door deze wisselende diensten heb ik eigenlijk helemaal geen regelmaat en lig ik meestal tot half elf ofzo in bed, terwijl ik liever vroeger zou opstaan.
Van het weekend heb ik afgesproken met mijn zusje dat ze me iedere ochtend belt om te checken of ik wakker ben, als een stok achter de deur en dat werkt wel.
Daarnaast wil ik op de dagen dat ik vrij in de ochtenden gaan wandelen of fietsen. De reden hierachter lijkt me duidelijk.
Nu is mijn vraag: Wat is beter? Een uur / anderhalf huur wandelen of fietsen?
Het lijkt mij dat wandelen beter is en om dat na te gaan heb ik net gekeken naar het caloriegebruik. Nu blijkt dat je met een uur wandelen 241 calorieën verbrandt en met fietsen 276. Is fietsen dan gezonder?
Het verbaast mij, want ik voel me na een wandeling van een uur vermoeider dan na een fietstocht van een uur. Eigenlijk vind ik een uur fietsen net niks. Of zou dat gewoon komen doordat ik meer gewend ben aan fietsen dan aan wandelen?
Hoe denken jullie hierover?
Nu is het zo dat ik veel thuis zit en niet iedere dag werk. Ik werk wel, maar dan vooral in de avonden en ongeveer een dag per week in een winkel.
Door deze wisselende diensten heb ik eigenlijk helemaal geen regelmaat en lig ik meestal tot half elf ofzo in bed, terwijl ik liever vroeger zou opstaan.
Van het weekend heb ik afgesproken met mijn zusje dat ze me iedere ochtend belt om te checken of ik wakker ben, als een stok achter de deur en dat werkt wel.
Daarnaast wil ik op de dagen dat ik vrij in de ochtenden gaan wandelen of fietsen. De reden hierachter lijkt me duidelijk.
Nu is mijn vraag: Wat is beter? Een uur / anderhalf huur wandelen of fietsen?
Het lijkt mij dat wandelen beter is en om dat na te gaan heb ik net gekeken naar het caloriegebruik. Nu blijkt dat je met een uur wandelen 241 calorieën verbrandt en met fietsen 276. Is fietsen dan gezonder?
Het verbaast mij, want ik voel me na een wandeling van een uur vermoeider dan na een fietstocht van een uur. Eigenlijk vind ik een uur fietsen net niks. Of zou dat gewoon komen doordat ik meer gewend ben aan fietsen dan aan wandelen?
Hoe denken jullie hierover?
woensdag 11 april 2012 om 16:20
Ik zou gewoon lekker doen wat je het leukst vindt hoor. Dat je met fietsen wat meer calorieen verbrand, wil niet zeggen dat het gezonder is. Allebei is gewoon hartstikke goed voor je. Ik zou voor wandelen gaan. Een uur fietsen is idd net niks...
Vervelend trouwens, dat je een depressie hebt. Goed dat je therapie hebt, en dat het steeds iets beter gaat. Ik hoop dat het steeds wat beter blijft gaan! Sterkte!
Vervelend trouwens, dat je een depressie hebt. Goed dat je therapie hebt, en dat het steeds iets beter gaat. Ik hoop dat het steeds wat beter blijft gaan! Sterkte!
woensdag 11 april 2012 om 16:23
woensdag 11 april 2012 om 16:29
Het belangrijkste is dat je regelmatig beweging krijgt. Ga dus vooral doen wat je het leukst vindt. Of dat nu altijd fietsen is, of altijd wandelen, of juist om en om, of juist zwemmen of golfen of hardlopen of speerwerpen, dat maakt echt niet uit.
Als je nu gaat focussen op die paar calorieën verschil, dan zul je zien dat je je goede voornemen nog geen drie weken volhoudt. En daar heb je niks aan.
Als je nu gaat focussen op die paar calorieën verschil, dan zul je zien dat je je goede voornemen nog geen drie weken volhoudt. En daar heb je niks aan.
woensdag 11 april 2012 om 16:30
woensdag 11 april 2012 om 16:34
Jullie hebben er inderdaad gelijk in dat het niet zo veel uitmaakt en dat het belangrijker is dat ik iets doe.
Ik hoef er ook niet van af te vallen, het doel is meer dat ik beter in mijn vel kom te zitten en feit is dat beweging daaraan kan bijdragen. Buitenlucht ook denk ik.
Ik ben gewoon verbaast dat je met fietsen blijkbaar meer calorieën verbrand. Ik noem dat omdat ik ook slecht slaap vaak. Dat komt natuurlijk ook omdat ik op sommige dagen lichamelijk niks uitvoer. Het wandelen en fietsen is ook bedoeld om mijn lijf wat vermoeider te maken, zodat ik hopelijk beter slaap dan.
Ik hoef er ook niet van af te vallen, het doel is meer dat ik beter in mijn vel kom te zitten en feit is dat beweging daaraan kan bijdragen. Buitenlucht ook denk ik.
Ik ben gewoon verbaast dat je met fietsen blijkbaar meer calorieën verbrand. Ik noem dat omdat ik ook slecht slaap vaak. Dat komt natuurlijk ook omdat ik op sommige dagen lichamelijk niks uitvoer. Het wandelen en fietsen is ook bedoeld om mijn lijf wat vermoeider te maken, zodat ik hopelijk beter slaap dan.
woensdag 11 april 2012 om 16:37
Precies! Ga lekker naar buiten. Misschien helpt het om elke dag op een vaste tijd te gaan. Bijvoorbeeld elke ochtend om elf uur naar buiten. Hoe lang je het dan volhoudt, zie je daarna wel weer, maar je moet in ieder geval even gaan. En dan kan je per dag wel zien of je gaat fietsen of wandelen of wat.
woensdag 11 april 2012 om 16:59
Ah, ook een slaapprobleem. Dan nog een tip (van een ervaringsdeskundige in slaapgedoe): sportieve activiteit niet korter dan 3 uur voor het slapen gaan. En een korte niet inspannende wandeling ("rondje om het blok") is weer heel goed voor het slapen gaan. Wordt je hoofd rustig van (itt bijvoorbeeld tv kijken of computeren).
woensdag 11 april 2012 om 17:03
Als je minder moe wordt van fietsen dan zou ik gaan fietsen. Moe worden dient nergens voor, tenzij je dat aan jezelf wil verkopen als bewijs dat je jezelf echt wel van jetje hebt gegeven.
Bovendien zou ik fietsen koppelen aan wat nuttigs, bijvoorbeeld een verre winkel.
Bovendien zou ik fietsen koppelen aan wat nuttigs, bijvoorbeeld een verre winkel.
it's a big club and you ain't in it