wat vinden jullie oppervlakkig?

31-05-2012 22:31 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Steeds vaker hoor ik dat ik oppervlakkig ben in veel dingen. Zelf vind ik niet dat ik het ben, maarja dat is mijn mening. Als ik mensen vraag wat ze oppervlakkig vinden kunnen ze vaak geen antwoord geven. Wat is nou echt oppervlakkig zijn?
Je hebt ook mensen die alleen maar in hun eigen verhalen geinteresseerd zijn. En als iemand anders iets probeert te vertellen dat ze daar dan meteen weer op inhaken met een verhaal van henzelf. Mensen die het gesprek steeds weer naar hun eigen onderwerp trekken. Zouden ze dat bedoelen?
Geen lezer zijn, jezelf niet ontwikkelen, eeuwig feestbeestend leven alsof je een puber bent, geen ambities hebben, lui zijn, niet willen studeren, alleen maar over soaps kunnen praten, van de pulp zijn, niets zinnigs te melden hebben, fanatiek bezig zijn met doelloze zaken als allerlei nietszeggende sociale media en spelletjes spelen op je telefoon, Jopi de Popi uithangen, corporaal gezuip en gerook. Dat soort....
popsicle schreef op 31 mei 2012 @ 23:41:

Geen lezer zijn, jezelf niet ontwikkelen, eeuwig feestbeestend leven alsof je een puber bent, geen ambities hebben, lui zijn, niet willen studeren, alleen maar over soaps kunnen praten, van de pulp zijn, niets zinnigs te melden hebben, fanatiek bezig zijn met doelloze zaken als allerlei nietszeggende sociale media en spelletjes spelen op je telefoon, Jopi de Popi uithangen, corporaal gezuip en gerook. Dat soort....

Precies!

En het is verbazingwekkend hoeveel mensen zo zijn....
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
eefje1980 schreef op 31 mei 2012 @ 23:15:

Bloem is toch die TO die verder nooit reageert op haar topics?
Ja X-D
Meer met je zelf of met je uiterlijk bezig zijn dan met zaken om je heen. Lang leve de lol, maar vooral niet iemand waar je op kunt bouwen. Een kleine persoonlijke reikwijdte. Interesse in zaken zolang de neus is en niet verder. Roepend over van alles en nog wat, niet gehinderd door ook maar enige kennis omdat ze zichzelf graag horen roepen, maar zichzelf niet in de materie willen verdiepen. En sbs6 programma's. Een beetje 'volks'! Uren kunnen keuvelen, maar geen minuut echt kunnen praten. Niet verder kunnen kijkend dan het oppervlak van iemand. Zeer korte concentratieboog in gesprekken.
Ik vind mensen oppervlakkig als ze zich alleen maar bezig houden met de oppervlakte van dingen. Dus mensen beoordeelen op uiterlijk in plaats van innerlijk, geen boeken willen lezen omdat ze er moeilijk uitzien, het nieuws niet volgen omdat het saai is, niet hard werken omdat dat moeite kost, kortom: niet geinteresseerd zijn in iets wat ook maar enigszins afwijkt van hun eigen referentiekader en niet bereid zich in wat dan ook te verdiepen.

Dat is iets anders dan af en toe naar een trash tv programma kijken, een keertje het nieuws links laten liggen, de voor- en nadelen van extensions bespreken of geen zin hebben om interesse te veinzen voor mensen met wie je geen affiniteit hebt. Echt oppervlakkige mensen voldoen wat mij betreft aan bovenstaande beschrijving, doe ermee wat je wilt :). Maar als jij oppervlakkig bent als je je weinig met studiegenoten bemoeit, dan ben ik het zeker.
Liquorice schreef op 01 juni 2012 @ 09:14:

Ik vind mensen oppervlakkig als ze zich alleen maar bezig houden met de oppervlakte van dingen. Dus mensen beoordeelen op uiterlijk in plaats van innerlijk, geen boeken willen lezen omdat ze er moeilijk uitzien, het nieuws niet volgen omdat het saai is, niet hard werken omdat dat moeite kost, kortom: niet geinteresseerd zijn in iets wat ook maar enigszins afwijkt van hun eigen referentiekader en niet bereid zich in wat dan ook te verdiepen.

.

Inderdaad. Ook als mensen niet eens de interesse hebben zich ergens in te verdiepen, of als ze nergens een passie inhebben. Als je aan iemand vraagt; wat is jouw favoriete muziek, dat ze zeggen; weet ik niet. Dat is oppervlakkig.

Maar ik denk eigenlijk niet dat zo veel mensen oppervlakkig zijn. Sommige mensen stellen zich om wat voor reden dan ook soms gewoon heel oppervlakkig op.
Oppervlakkig is alles wat zonder diepgang wordt besproken, geschreven of gedacht. Het kan daarbij gaan om niet-diepgaande conversaties of onderzoeken.

een gesprek enkel over het weer is bijvoorbeeld dan weer oppervlakking, met iemand praten over een trauma ofiets en niet er dieper opingaan is ook oppervlakkig.
eefje1980 schreef op 31 mei 2012 @ 23:15:

Bloem is toch die TO die verder nooit reageert op haar topics?
Oppervlakkig is, topics openen en nooit meer reageren @-(
Juist overal een sterke mening over hebben zonder de andere kant van het verhaal te (willen) kennen.
Oppervlakkigheid laat zich niet 1-2-3 beschrijven. Ik mag graag een boom opzetten over maatschappelijke problemen of over politiek, dat doe ik overigens zelden op een forum omdat dergelijke discussies nogal eens uit de hand lopen. Ik heb een schat van een vriendin, ze is om de donder niet gek, goede opleiding, dito baan maar haar belangstelling gaat niet verder dan bekende Nederlanders, filmnet en kleding. Ze heeft een abonnement op een paar pulpblaadjes maar niet op een krant. Een boek is, om met Youp te spreken, een stapel faxen. Toch kan ik op haar bouwen, in geval van nood staat ze meteen klaar.
verba volant, scripta manent.
Oppervlakkigheid is een eigenschap die mensen altijd bij anderen waarnemen, en nooit bij zichzelf. We leven nu eenmaal in ons eigen hoofd en ervaren voortdurend onze eigen gedachten, emoties en gevoelens. Bij anderen zien we per definitie alleen de oppervlakte (gedrag), en daardoor lijken andere mensen al snel oppervlakkig terwijl je dat zelf niet bent.
Small minds discuss people, average minds discuss events, great minds discuss ideas.

Vind ik wel veelzeggend. :)
undereternalstars schreef op 01 juni 2012 @ 09:22:

[...]

Inderdaad. Ook als mensen niet eens de interesse hebben zich ergens in te verdiepen, of als ze nergens een passie inhebben. Als je aan iemand vraagt; wat is jouw favoriete muziek, dat ze zeggen; weet ik niet. Dat is oppervlakkig.

Maar ik denk eigenlijk niet dat zo veel mensen oppervlakkig zijn. Sommige mensen stellen zich om wat voor reden dan ook soms gewoon heel oppervlakkig op.
Ik vind het oppervlakkig om iemand oppervlakkig te bestempelen die niet veel in muziek is geinteresseerd, omdat je dat zelf belangrijk vindt. ;-]
ondernemer schreef op 01 juni 2012 @ 10:35:

Oppervlakkigheid is een eigenschap die mensen altijd bij anderen waarnemen, en nooit bij zichzelf. We leven nu eenmaal in ons eigen hoofd en ervaren voortdurend onze eigen gedachten, emoties en gevoelens. Bij anderen zien we per definitie alleen de oppervlakte (gedrag), en daardoor lijken andere mensen al snel oppervlakkig terwijl je dat zelf niet bent.

Goeie.

Oppervlakkig is voor mij:

- Snel een oordeel klaar hebben op basis van weinig informatie of uiterlijk. (bij een saai uiterlijk denken dat iemand saai is, bij een spelfout denken dat iemand dom is, bij een religie denken dat iemand niet zelf kan denken, etc.)

- Geen interesse in de wereld om je heen, alleen in je eigen behoeftebevrediging. Geen interesse in hoe jouw leven anderen raakt.

- Alleen bezig met je eigen leven/werk/hobby.

- Gericht op korte termijn: wat wil ik nu en waar kan ik het kopen.

- Niet kunnen relativeren.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen oppervlakkig zijn en oppervlakkig doen. Sommige mensen denken dat je automatisch oppervlakkig bent als je je bezighoudt met wat in hun ogen oppervlakkig is (mode, uiterlijk, voetbal, dat soort dingen). Dat is natuurlijk onzin; je bent pas oppervlakkig als dat het enige is waar je mee bezig bent, en als je het niet in een bredere context kan zien.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Mensen met wie je geen diepgaand gesprek kan voeren.

Met mij kun je dat niet (zeker niet over politiek!), dus ik ben oppervlakkig. I don't care, ik praat gewoon liever niet als wel!
Het antwoord 'weet ik niet '' als je naar iemands muzieksmaak vraagt vind ik helemaal niet oppervlakkig. Kan juist getuigen van hele brede interesse. Ik heb niet 'maar 1' soort muziek waar ik blij van wordt. Het ligt net aan de emotie waarin ik zit. In de auto uit mijn werk en potje trance.. heerlijk. Fijne rock als ik in een jaren 80 modus schiet. Jazz (in de breedste zin des woords) tijdens een avond met vrienden, klassiek als ik alleen thuis ben en ook alleen met mezelf wil zijn. Oude disco en soul op feestjes en ik ben niet meer van de dansvloer af te krijgen etc. etc.

Kortom, ik vind echt heel erg veel leuk. Ik kan makkelijker zeggen welke muziekstijlen ik NIET kan waarderen eigenlijk.
Best lastig te definiëren, oppervlakkigheid.Ik vind mensen oppervlakkig als ze nergens dieper over nadenken. van die mensen met wie je nooit verder komt dan een aanzetje tot een gesprek omdat ze nergens een mening over hebben.

Ik heb ooit een kennis gehad die echt nergens iets van vond. Niet uit verlegenheid want ze kon het hoogste woord voeren zolang het nergens over ging. Ze had volgens mij gewoon nooit ergens langer dan 5 minuten over nagedacht. Heel vermoeiend vond ik dat, letterlijk een leeghoofd.

Wat jij beschrijft lijkt me eerder een geval van desinteresse of afstandelijkheid.

Ik vind het trouwens heel raar dat mensen je in je gezicht oppervlakkig noemen. Ik zou werkelijk diep beledigd zijn als iemand me oppervlakkig zou noemen.
Oriane schreef op 01 juni 2012 @ 12:29:

Het antwoord 'weet ik niet '' als je naar iemands muzieksmaak vraagt vind ik helemaal niet oppervlakkig. Kan juist getuigen van hele brede interesse. Ik heb niet 'maar 1' soort muziek waar ik blij van wordt. Het ligt net aan de emotie waarin ik zit. In de auto uit mijn werk en potje trance.. heerlijk. Fijne rock als ik in een jaren 80 modus schiet. Jazz (in de breedste zin des woords) tijdens een avond met vrienden, klassiek als ik alleen thuis ben en ook alleen met mezelf wil zijn. Oude disco en soul op feestjes en ik ben niet meer van de dansvloer af te krijgen etc. etc.

Kortom, ik vind echt heel erg veel leuk. Ik kan makkelijker zeggen welke muziekstijlen ik NIET kan waarderen eigenlijk.
Same here! Met powerballads met stip op 1. ;-)
Je kat laten bezwangeren op straat omdat een nest kittens voor de kinderen zo leuk is en vervolgens ''klotskop'' grappen maken over 1 kitten dat met een waterhoofd is geboren.
Sagrera schreef op 01 juni 2012 @ 12:57:

Je kat laten bezwangeren op straat omdat een nest kittens voor de kinderen zo leuk is en vervolgens ''klotskop'' grappen maken over 1 kitten dat met een waterhoofd is geboren.
Dat is gewoon slechte humor en is m.i. niet noodzakelijkerwijs een teken van oppervlakkigheid.
tyche schreef op 01 juni 2012 @ 12:24:

[...]

Oppervlakkig is voor mij:

- Snel een oordeel klaar hebben op basis van weinig informatie of uiterlijk.

Grappig dat je dat zegt. Mensen zijn juist zo geprogrammeerd om heel snel een oordeel te maken. Er zijn zelfs hele boeken en cursussen die in het teken staan van dingen als 'de eerste 10 seconden' en 'je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken'.

Verder is snel oordelen vaak onderdeel van besluitvaardigheid, wat in onze maatschappij over het algemeen als een positieve eigenschap wordt gezien (niet door mij overigens).
ondernemer schreef op 01 juni 2012 @ 13:04:

[...]

Grappig dat je dat zegt. Mensen zijn juist zo geprogrammeerd om heel snel een oordeel te maken. Er zijn zelfs hele boeken en cursussen die in het teken staan van dingen als 'de eerste 10 seconden' en 'je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken'.
Ja, oordelen zit natuurlijk ingebakken in hoe we zijn. Ik vind het dan ook niet per se oppervlakkig om te oordelen, zolang je je bewust bent van het feit dat het een snel oordeel is, en je bereid bent het aan te passen of te overwegen dat je het mis hebt. Ik vind het oppervlakkig als dat eerste oordeel gelijk vaststaat en er verder niet meer over wordt nagedacht.
Verder is snel oordelen vaak onderdeel van besluitvaardigheid, wat in onze maatschappij over het algemeen als een positieve eigenschap wordt gezien (niet door mij overigens).
Eens dat dit nogal wordt overgewaardeerd.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Voor mij heeft oppervlakkigheid vooral iets te maken met vooroordelen hebben: alleen op uiterlijk afgaan, geen andere mening dulden.

Bijvoorbeeld: als iemand niet verder kijkt dan zijn eigen leefomgeving en niet aan de lange termijn denkt en geen boeken leest en niet van het wereldnieuws op de hoogte is, dan is die persoon oppervlakkig. Dat vind ik een vooroordeel en dus oppervlakkig (en dom).

Er zijn genoeg mensen, denk aan boeren, denk aan kloosterlingen, denk aan primitieve stammen, die niet aan die standaarden voldoen, maar niet perse oppervlakkig zijn. Bijvoorbeeld de primitieve stam, zal niet van wereldnieuws op de hoogte zijn, richt zich alleen op overleven en leest niks. Toch zijn er wijzen di de kinderen van alles leren, over hun geschiedenis, manier van leven. Ze hebben wellicht diepe gevoelslevens, misschien nog wel meer dan in het individualistische westen, en zijn spiritueel.

Het tegenovergestelde van oppervlakkig is wijsheid, diepgaande gevoelens en misschien ook wel spiritualiteit.
Vroeger vond ik mensen oppervlakkig die alleen maar naar trash keken op TV en die langs de leerzame films zappen waar je nog eens wat van kan opsteken..

Of mensen die liever de hele dag clubmuziek luisteren en die niet kunnen genieten van diepgaande teksten waarbij je je fantasie de vrije loop kan laten..

Later ben ik daar op teruggekomen omdat bovenstaande ook heel vaak gewoon een kwestie van smaak is..

Toch vind ik mensen die uit zichzelf nooit iets willen leren en die niet nieuwsgierig zijn naar zaken (en daarmee bedoel ik niet met wie Lindsay Lohan in bed ligt bijv.) oppervlakkig.

Mensen die nooit ergens diepgang in zoeken of die mij geen diepgang te bieden hebben..

Ik heb ook 1 vrij oppervlakkige vriendin en die vertel ik zo onderhand nooit meer iets omdat ik alleen maar reacties krijg als: "ja, je hebt gelijk.." of "klopt!!" en die nooit tegen mij ingaat of nooit eens met een ander/verfrissend idee kan komen.. Ik weet dat ze niet dom is, maar er komt gewoon zo weinig uit..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven