Weirdo me, herkenbaar?

23-06-2012 00:04 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te peinzen.

Ik loop tegen een aantal zaken aan bij mezelf. Niet onoverkomelijk, ik kan prima functioneren, maar het beperkt mijn groei als het ware.

Op een of andere wijze zit ik op slot. Ik kan mezelf niet goed geven. Aan mezelf dan en alles wat een direct beroep op me doet.

Voor de goede orde nogmaals, ik kan prima funtioneren. Mijn kinderen zijn redelijk opgevoed, mijn werk gaat over het algemeen prima, en mijn huis is prima op orde, etc etc.

Blehg, ik weet het niet goed te verwoorden.

Bijvoorbeeld, vriendschappen vind ik lastig. Het soort vrienden die aan mij blijven kleven zijn van een zelfde soort. Niet al te veel proberen te claimen, dan haak ik af. Dan ga ik mezelf verzetten. Terwijl als iemand mij echt nodig heeft, ga ik door het vuur voor ze.

Ik zie al bijna op tegen dit topic, omdat het natuurlijk verplicht te reageren (please do reageer, ik geef vanzelf aan wanneer het eventjes voldoende is) , terwijl als het iemand anders zijn topic is kan ik eindeloos reageren. Dan gaat het niet om mij.

Ik kan veel doen vanuit mijn rol als moeder

Ik kan veel doen vanuit mijn rol als partner

Ik kan veel doen vanuit mijn rol als werknemer

En ik kan bijzonder goed schakelen tussen die verschillende rollen. Ik kom niet in conflict, wat an sich ideaal is.

Ik kan goed beredeneren voor anderen. Ik kan goed nuchter nadenken, ik sta overwegend met mijn voetjes op de grond.

Ik ken mezelf goed, ik schaam mij niet voor mijn zwakheden en onzekerheden, voor een psycholoog ben ik dan ook geen reet aan.

Maar ik sta totaal niet in connectie met mezelf.

Ik heb alles afgezocht om het uit te proberen vanuit de reguliere hoek, alternatieve hoek.. ik weet ook niet wat het is.

Ik ben prima in staat om mijn lichaam te geven, wat er eventueel kwaad aan wordt gedaan deert mij nauwelijks. Ik ben wel heel erg goed in vergeven, wat een goed ding is, maar ook opmerkelijk.

Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, het is lastig uit te leggen.

Ik zou mezelf meer willen kunnen geven, maar ik kan het niet. Ik zou opener willen zijn, maar ik kan het niet. Ik kan vrij goed situaties inschatten, met mijn intuitie is niets mis, ik kan ook prima verwoorden als er dingen niet kloppen en misgaan en daar de vinger op leggen.

Ik heb geen moeite om lief te hebben, of ik hou van jou te zeggen en het te menen. Maar waar ik geen moeite heb om te vertellen waar iets mis gaat, heb ik wel moeite te verwoorden waar iets fijn gaat. Dan raak ik op slot. Ik uit het op 1001 andere manieren, maar met woorden lukt niet.

Ik heb losgelaten me continue voor de kop te slaan met dit soort zaken, dat is volstrekt zinloos. Ik wil er wat aan doen, maar ik weet niet hoe. En ik heb vaak genoeg tegenover iemand gezeten die het ook niet weet of met allerlei techniekjes tracht connectie te maken met mijn innerlijke zelf.

Het is niet goed. Het klopt niet. En hoewel dit goed gaat met mijn kinderen vreemd genoeg, is dit voor een eventuele partner ook niet fijn (nu single en wil dat ook blijven voorlopig, maar ik denk er wel over na)

Daarnaast voelt het ook niet eerlijk naar mezelf. Of vroeger naar vrienden die toch een grotere betrokkenheid van mij wilde.

Lang verhaal kort... als ik of een ander een beroep doe om mij dan heb ik de neiging tot verzet en/of vlucht gedrag.

Herkenbaar of ben ik een geval apart?
Alle reacties Link kopieren
Rozenstruikje.

Met je tweede posting begrijp ik al beter waar je nu middenin zit (en mag ik, zoals al eerder hier is gezegd, ook complimenteren voor je goede omschrijvingen elke keer?).

Ik heb zo geen pasklaar antwoord (duh), maar hardheid naar jezelf viel mij ook op. Ik begrijp verder ook dat het een soort rust geeft dat er 'niets' is. Betekent dat je even niets hóéft. Je hoeft niet te strijden om los te komen, te bruisen, spontaan te zijn. Dat lucht ook op?

Wat intuïtief in mij opkomt: zou het kunnen zijn dat er niet 'niets' is, maar dat je dát wat er is gewoon niet kán zien? Omdat het buiten je referentiekader valt.

Je beschrijft dat je geen input hebt gehad, nooit iets positief, alleen afkeuring. Dat betekent dat je als je naar jezelf keek je ook nooit iets goed of positiefs hebt kunnen zien, immers anders zagen het ook niet...

Die dingen die je bereikt hebt, heb je érgens vandaan. Ja, voor een deel heb je dat op wilskracht bereikt (= externe factor), maar bijvoorbeeld je normen, waarden, je goedheid, je wens om belangeloos te geven, dat komt intrinsiek uit jóú.

Dus in plaats van leeg, zou het kunnen dat je het gewoon niet kan zien omdat je het niet herkent?

(ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel, anders probeer ik het later op een andere manier uit te leggen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven