Zomerhaters en winterliefhebbers, verenigt u! (II)

woensdag 4 september 2013 om 21:05
Het topic waar het altijd rotweer is, volgens de heersende opinie dan.
Waar sneeuw en ijs met vreugde worden begroet en waar regen en storm een feestje zijn. Waar ongebreideld gemopperd mag worden als de zon weer eens schijnt en het zweet je met straaltjes van je kop loopt.
Om de sfeer er vast een beetje in te brengen vast een plaatje:
Oh ja, en we komen van hier .
Veel winterplezier!
Waar sneeuw en ijs met vreugde worden begroet en waar regen en storm een feestje zijn. Waar ongebreideld gemopperd mag worden als de zon weer eens schijnt en het zweet je met straaltjes van je kop loopt.
Om de sfeer er vast een beetje in te brengen vast een plaatje:
Oh ja, en we komen van hier .
Veel winterplezier!
anoniem_156993 wijzigde dit bericht op 04-09-2013 21:29
Reden: Linkje gewijzigd
Reden: Linkje gewijzigd
% gewijzigd
zaterdag 16 november 2013 om 16:13

zaterdag 16 november 2013 om 16:17
quote:witbloempje86 schreef op 16 november 2013 @ 16:13:
Ik vind het ook genieten vandaag!
Ik heb een boel yankee candle waxmelts ingeslagen, waarvan een paar met dennengeur, kaneelgeur en andere gezellige geuren. Zometeen ook de kaarsjes weer aan, met de katten languit op de bank, pot thee erbij. Mag van mij altijd zo blijven!Dat klinkt gezellig! Heb ook net nieuwe thee gezet en mijn wintergeurkaarsen gaan zo aan. Heerlijk! Was het maar 365 dagen per jaar zo
Ik vind het ook genieten vandaag!
Ik heb een boel yankee candle waxmelts ingeslagen, waarvan een paar met dennengeur, kaneelgeur en andere gezellige geuren. Zometeen ook de kaarsjes weer aan, met de katten languit op de bank, pot thee erbij. Mag van mij altijd zo blijven!Dat klinkt gezellig! Heb ook net nieuwe thee gezet en mijn wintergeurkaarsen gaan zo aan. Heerlijk! Was het maar 365 dagen per jaar zo

zaterdag 16 november 2013 om 19:18

zondag 24 november 2013 om 01:26
Iemand zei tegen mij dat dit een vervelende periode van het jaar is. "Je gaat met donker naar het werk, en je komt met donker thuis." Het klinkt wat bot om te zeggen, maar het kan mij echt helemaal niets schelen of het donker is, schemerachtig of dat de zon (nog/al) volop schijnt als ik naar mijn werk ga of thuiskom of na het werk naar de super moet. Het is enigszins van belang om te weten of ik de verlichting op mijn fiets aan moet doen, en daar houdt het echt mee op.
Mensen zeggen depressief te worden van de korte dagen en lange nachten.
Er lijkt een verband te zijn tussen poolnachten en aantal zelfmoorden. Door de poolnachten wordt het overdag niet echt dag en blijft de zon onzichtbaar. Meer naar het noorden blijft het pikdonker en schemert het zelfs niet.
Ik zou dit een schemer- of een witte poolnacht willen noemen omdat het niet helemaal donker is.
Dit is Vorkuta in Rusland om 14:49 's middags! Een pikdonkere poolnacht.
Er lijkt een verband te zijn tussen poolnachten en aantal zelfmoorden. Door de poolnachten wordt het overdag niet echt dag en blijft de zon onzichtbaar. Meer naar het noorden blijft het pikdonker en schemert het zelfs niet.
Ik zou dit een schemer- of een witte poolnacht willen noemen omdat het niet helemaal donker is.
World of Warcraft: Legion

zondag 24 november 2013 om 02:17
quote:hans66 schreef op 24 november 2013 @ 01:26:
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... middag.JPG[/img]
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... l_free.jpg[/img]
Van het eerste heb ik het tegenovergestelde, ik gedij juist goed op deze tijd van het jaar! Heerlijk vroeg donker. De Poolnacht meemaken is echt een droom van mij.
Het is hier heerlijk grijs de laatste dagen, helemaal mijn type weer.
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... middag.JPG[/img]
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... l_free.jpg[/img]
Van het eerste heb ik het tegenovergestelde, ik gedij juist goed op deze tijd van het jaar! Heerlijk vroeg donker. De Poolnacht meemaken is echt een droom van mij.
Het is hier heerlijk grijs de laatste dagen, helemaal mijn type weer.
zondag 24 november 2013 om 09:46
Ik zou dat ook wel mee willen maken, Hilary, maar dan zou ik een (georganiseerde) reis naar Tromsø (de eerste schemerachtige foto in het vorige bericht) of naar Murmansk moeten realiseren (Murmansk is de grootste stad ter wereld boven de poolcirkel die dus poolnachten kent).
Er zullen wel niet veel geïnteresseerden zijn, vermoed ik, en ik moet rekening houden met de kou.
Murmansk
Start poolnacht: 1 december 2013
Laatste poolnacht: 10 januari 2014
Minimum temperatuur: ongeveer -20 graden.
Maximum temperatuur: ongeveer -10 graden.
Tromsø
Start poolnacht: 27 november 2013
Laatste poolnacht: 14 januari 2014
Minimum temperatuur: ongeveer -5 graden.
Maximum temperatuur: ongeveer -2 graden.
Er zullen wel niet veel geïnteresseerden zijn, vermoed ik, en ik moet rekening houden met de kou.
Murmansk
Tromsø
Maximum temperatuur: ongeveer -2 graden.
zondag 24 november 2013 om 12:09
quote:nellie0987 schreef op 23 november 2013 @ 10:01:
Ik vind het oprecht nog niet koud genoeg....
De zomer heeft erg lang geduurd. Ik doe niet aan seizoenen, dus niet aan kalenderzomers, kalenderherfsten, etc. Sinds een paar weken is de zomer een beetje voorbij, kouder dan 15 graden, zeg maar. Het is nu enigszins herfstig.
Nu is er af en toe wat nachtvorst maar de dagen zijn nogal zacht, en ik zou niet van een winter willen spreken.
De zomer van 2012, toen ik van Sint-Petersburg terug kwam, was blijkbaar extreem heet. Kort voordat ik thuis kwam was het een graad of 37. Dan zweet ik me een ongeluk!
Ik vind het oprecht nog niet koud genoeg....
De zomer heeft erg lang geduurd. Ik doe niet aan seizoenen, dus niet aan kalenderzomers, kalenderherfsten, etc. Sinds een paar weken is de zomer een beetje voorbij, kouder dan 15 graden, zeg maar. Het is nu enigszins herfstig.
Nu is er af en toe wat nachtvorst maar de dagen zijn nogal zacht, en ik zou niet van een winter willen spreken.
De zomer van 2012, toen ik van Sint-Petersburg terug kwam, was blijkbaar extreem heet. Kort voordat ik thuis kwam was het een graad of 37. Dan zweet ik me een ongeluk!

zondag 24 november 2013 om 18:49
quote:hans66 schreef op 24 november 2013 @ 09:46:
Ik zou dat ook wel mee willen maken, Hilary, maar dan zou ik een (georganiseerde) reis naar Tromsø (de eerste schemerachtige foto in het vorige bericht) of naar Murmansk moeten realiseren (Murmansk is de grootste stad ter wereld boven de poolcirkel die dus poolnachten kent).
Murmansk
Tromsø
Maximum temperatuur: ongeveer -2 graden.Wat een heerlijke temperaturen. Mijn wens wordt steeds groter!
Murmansk
Tromsø
Maximum temperatuur: ongeveer -2 graden.Wat een heerlijke temperaturen. Mijn wens wordt steeds groter!

zondag 24 november 2013 om 18:50
quote:Hilary schreef op 24 november 2013 @ 02:17:
[...]
Het is hier heerlijk grijs de laatste dagen, helemaal mijn type weer.Dan ga ik mee. Ik zou het heerlijk vinden. Altijd donker weer. Genietend van de rust op straat.
[...]
Het is hier heerlijk grijs de laatste dagen, helemaal mijn type weer.Dan ga ik mee. Ik zou het heerlijk vinden. Altijd donker weer. Genietend van de rust op straat.

zondag 24 november 2013 om 18:51
quote:lammy schreef op 24 november 2013 @ 18:47:
Ik vind het heerlijk deze korte dagen en lange avonden.
Het is zo fijn deze tijd. Kon dit maar altijd zo zijn.
Heerlijk he, ik wou echt dat het 365 dagen per jaar zo was, dan zou ik echt dolgelukkig zijn. Ik ben helemaal in mijn element nu.
Fijn dat je je lichamelijk ook beter voelt!
Ik vind het heerlijk deze korte dagen en lange avonden.
Het is zo fijn deze tijd. Kon dit maar altijd zo zijn.
Heerlijk he, ik wou echt dat het 365 dagen per jaar zo was, dan zou ik echt dolgelukkig zijn. Ik ben helemaal in mijn element nu.
Fijn dat je je lichamelijk ook beter voelt!

maandag 25 november 2013 om 00:35
Ik ben dat inderdaad een keer van plan. Collega's en ouders zouden mij voor gek verklaren. "Wie is zo gek om de kou en het donker van de poolnacht op te zoeken? " Ik heb wel vaker extreme vakanties gehad. De duurste ooit was op een cruiseschip tussen Florida, Haïti en Mexico. Dat schip was het grootste ter wereld op dat moment (volgens mij nu nog steeds).
Zuid-Afrika en Oekraïne staat op mijn verlanglijstje. Oekraïne gaat niet door (wel gepland in de kerstvakantie maar er was te weinig interesse voor deze georganiseerde rijs), en Zuid-Afrika is voorlopig te duur. Ik wil eerst wat gespaard hebben.
Ik moet dus in de winter naar de Noordkaap zien te komen. Murmansk is lastig omdat het in Rusland ligt. Ik zou in mijn eentje ernaartoe moeten en er zijn nogal wat eisen voor de visumaanvraag maar bij een georganiseerde reis is dat geen probleem.
Noordkaap dus (Noorwegen en noordelijk deel van Zweden)...
Zuid-Afrika en Oekraïne staat op mijn verlanglijstje. Oekraïne gaat niet door (wel gepland in de kerstvakantie maar er was te weinig interesse voor deze georganiseerde rijs), en Zuid-Afrika is voorlopig te duur. Ik wil eerst wat gespaard hebben.
Ik moet dus in de winter naar de Noordkaap zien te komen. Murmansk is lastig omdat het in Rusland ligt. Ik zou in mijn eentje ernaartoe moeten en er zijn nogal wat eisen voor de visumaanvraag maar bij een georganiseerde reis is dat geen probleem.

maandag 25 november 2013 om 18:28
quote:hans66 schreef op 25 november 2013 @ 00:35:
Ik ben dat inderdaad een keer van plan. Collega's en ouders zouden mij voor gek verklaren. "Wie is zo gek om de kou en het donker van de poolnacht op te zoeken? " Ik heb wel vaker extreme vakanties gehad. De duurste ooit was op een cruiseschip tussen Florida, Haïti en Mexico. Dat schip was het grootste ter wereld op dat moment (volgens mij nu nog steeds).
Hahaha, ik zou dus zo gek zijn
Je geplande reizen klinken heel mooi Hans. Verstandig dat je eerst wat gespaard wil hebben! Zou een georganiseerde reis naar Murmansk niets zijn? De Noordkaap lijkt me geweldig. Mijn droomreizen zijn een road trip door IJsland en door Lapland. Wil sowieso graag boven de Poolcirkel vertoeven
Barrow in Alaska lijkt me ook super, en een keer naar Jakoetsk, gebouwd op permafrost.
Hahaha, ik zou dus zo gek zijn
Je geplande reizen klinken heel mooi Hans. Verstandig dat je eerst wat gespaard wil hebben! Zou een georganiseerde reis naar Murmansk niets zijn? De Noordkaap lijkt me geweldig. Mijn droomreizen zijn een road trip door IJsland en door Lapland. Wil sowieso graag boven de Poolcirkel vertoeven
Barrow in Alaska lijkt me ook super, en een keer naar Jakoetsk, gebouwd op permafrost.
maandag 25 november 2013 om 22:21
Bolderman heeft er reizen naar de Noordkaap, niet maar Murmansk echter. Murmansk was een stad dat tijdens het Sovjet-regime verboden was voor buitenlanders vanwege een marinebasis in de buurt. Sinds enige tijd mogen buitenlanders de stad Murmansk bezoeken, maar de marinebasis blijft verboden gebied. Dat zou de reden kunnen zijn dat het niet zo bekend is. Het is echter een stad met enkele honderdduizenden inwoners.
In de zomer is het weer in Jakutsk nog vrij normaal (volgens Wikipedia, 19 à 25 graden. In de winter is het bitterkoud: -40 graden.
In de zomer is het weer in Jakutsk nog vrij normaal (volgens Wikipedia, 19 à 25 graden. In de winter is het bitterkoud: -40 graden.
maandag 25 november 2013 om 23:46
Over de Siberische kou herinner ik me een krantenartikel waarin een interviewer van buitenaf een Siberiër interviewde. Het is bitterkoud buiten. De Rus zei tegen de interviewer: "Vandaag is het warm."
Interviewer: "Wat bedoelt u? Het is brrrr.... bitterkoud!"
Rus: "Het is -30 i.p.v. -40. Ik hoef een bontjas minder aan te trekken!"
Interviewer: "Wat bedoelt u? Het is brrrr.... bitterkoud!"
Rus: "Het is -30 i.p.v. -40. Ik hoef een bontjas minder aan te trekken!"

woensdag 27 november 2013 om 00:04