1e keer wintersport: Kleding tips en andere tips?

31-01-2020 18:47 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ga voor het eerst op wintersport. Helemaal alleen, dus ik heb helemaal niemand om bij af te kijken, wat best lastig is.

Gelukkig is er Viva! :)

ik heb verzameld:
1 buff
2 thermobroeken
1 skibroek 10.000/10.000
4 thermo shirts met lange mouwen
2 fleece pulleys
1 paar zeer goede wanten (heat scale 9)
1 paar goedkope Action skihandschoenen
8 paar skisokken
1 crashpants
2 kniebeschermers
1 softshell anorak 15.000/15.000
1 helm
1 fotochromatische skibril voor categorie 1-3 (uit mijn hoofd, die ene met extreme zon niet en dat was categorie 4 dacht ik...)
zonnebrand/balsem combi voor wintersport
gewone zonnebril
met fleece gevoerde muts
1 paar lompe snowboots van de Van Haren (twijfel nog of ik geen propere sneeuwschoenen zal kopen want op deze kan ik geen hele dag lopen)

Schoenen en snowboard huur ik.

Ik ging vandaag mijn spullen testen op een indoor piste waar het -5 was. Mijn onderkant was tevreden, mijn handen ook, alleen mijn armen vonden het fris als ik op de sleeplift stond te wachten (belachelijk druk, blijkbaar hoeven kinderen niet meer naar school op vrijdag? :'( Dus stond soms wel 20 minuten te wachten/in de sleeplift te chillen). Ik ben maar een uurtje geweest en ik droeg mijn thermo shirt, fleece pully en anorak met buff.

Ik zit nu te twijfelen of ik niet nog een laagje erbij moet doen, want het was daar zelfs nog wind stil en ik neem aan dat het ook weleens -10 kan zijn en sneeuwend. Ik dacht aan een ruim vallende dikke sweater/hoodie/vest. Ik ga eind februari - begin maart en ik ga 10 dagen (2 dagen reizen, 8 dagen sneeuwpret). Wat vinden jullie? Ik ben nogal een koukleum en mij lijkt 8 dagen vernikkelen omdat ik te weinig kleding bij me had echt verschrikkelijk. Maar misschien is het veel intensiever in het echt? Zweten deed ik alleen de eerste lessen, dan ben je meer bezig met vallen en op staan en rond hupsen dan boarden.

Verder: Hebben jullie nog tips? Zal ik die sneeuwschoenen kopen (zijn vrij prijzig volgens mij)? Mis ik wat? Nog ergens aan denken? Ik ga de pisteregels naslaan en Youtuben hoe je zo'n stoeltjes lift in en uit moet als snowboarder. Sleeplift en touwsleeplift kan ik. Ik heb 2 cursussen snowboarden gehad dus verwacht sowieso de blauwe piste af te kunnen, en eigenlijk de rode ook wel. Blijkbaar moet je een foto voor je skipas, dus daar zorg ik ook voor.

Oh en leuke ervaringen hoor ik ook graag! :) Wordt er helemaal blij van.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je nu weer thuis bent?

Heb je je na die 3 uurtjes priveles goed staande weten te houden tussen je mede skiërs en boarders?

Nog andere leermomentjes qua kleding/uitrusting e.d?
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Ja de rest van de tijd heb ik mee geboard over de blauwe en rode pistes. Kon ze prima bijhouden en een aantal zelfs ruim inhalen haha. De zwarte heb ik aan mij voorbij laten gaan, die vond ik te steil.

Ik had wel wat meer pulleys willen hebben want nu moest ik ze steeds even uitwassen en polstouwtjes voor mijn 2e set handschoenen. Die heb ik niet eens gebruikt omdat ik al wist dat ik ze zou verliezen. Verder bleken mijn snowboots niet sneeuw/waterdicht, dus de volgende keer een paar wat wel waterdicht is kopen. Verder was ik hel blij met mijn skibril, ik heb van zeer zware mist tot schemering tot sneeuwstorm tot volle zon meegemaakt en kon altijd goed genoeg zien om me te redden terwijl de rest regelmatig blind was en zelfs een keer de piste af is geskied daardoor. Alleen diepte was soms een probleem, dan moest ik gokken waar de bukkels (hoe spel je dat?) zaten maar ik betwijfel of er een bril is die daar wel mee om kan gaan want dat was alleen tijdens extreem weer (zeer zware mist al dan niet in combinatie met sneeuwval).

Verder verbaasde ik me dat ik de enige was die iedere dag de lawine reports in de gaten hield én ook een dag bewust onder de boomgrens ben gebleven wegens lawine gevaar. Helemaal omdat we na maanden geen sneeuw ruim 1 meter sneeuw kregen binnen 1 tot 2 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Een skibril is voor mj als brildrager een beetje een onding. Maar met echt slecht weer toch wel erg prettig.
Alle reacties Link kopieren
En zon. En eigenlijk altijd, haha. Ik werd echt blind door de sneeuw als ik even mijn bril af zette.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een sterke zonnebril (op sterkte) ook wel fijn. Dat werkt alleen niet met slecht weer. Want dan wordt de achterkant van de glazen ook nat.
Alle reacties Link kopieren
Ja en sneeuw komt er doorheen. Heb voor de terrasjes wel mijn zonnebril meegenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven