3 maanden buitenland?

10-06-2010 17:07 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, hier zijn al meerdere topics over geweest, maar ik wil toch graag een nieuwe openen.

Ik roep mijn hele leven al dat ik voor langere tijd naar het buitenland wil.. en toch heb ik het nooit gedaan. Elke keer weer spookt het door mijn hoofd, en elke keer weer ben ik jaloers op mensen die het wel doen. En dan denk ik: ' dat wil ik ook'. Dan zit ik weer te zoeken op internet wat ik precies wil. Maar ook elke keer weer wordt ik na een tijdje onzeker, en denk ik: 'zoiets is niks voor mij'.

Dan bedenk ik dat ik slecht ben in contacten leggen, dat ik het eten vies ga vinden (ben een moeilijke eter, vooral wat vlees betreft), dat ik me niet ga redden, dat ik me heel erg alleen zal voelen, etc.. Dus zet ik de ideeen maar weer van me af..

Ondertussen hebben mijn vriend en ik 2 jaar geleden een huis gekocht, en door de hyptheeklast is de mogelijkheid om lang weg te gaan al weg. Ook zie ik steeds maar meer mensen om me heen kinderen krijgen. En nu denk ik: 'Als ik nog een keer voor iets langere tijd weg wil moet ik het nu doen!' Anders kan het misschien helemaal niet meer, en zal ik altijd spijt houden.

Nu ben ik dus weer aan het denken? Zou ik het kunnen regelen op mijn werk om 3 maand weg te gaan? (meer zit er echt niet in ivm met hypotheek en vrij krijgen) Wat wil ik precies gaan doen? Vrijwilligerswerk? Een talencursus? Of gewoon rondtrekken?

Daarbij heb ik het er ook met mijn vriend over gehad, een eventuele rondreis lijkt hem misschien ook wel wat (we zijn wel eens 3 weken weg geweest), maar hij weet al helemaal niet of hij 3 maand weg kan regelen. In dat geval zou ik misschien zelf eerst vrijwilligerswerk of een talencursus kunnen doen en dat hij dan voor 1 of 1,5 maand na komt en we samen gaan reizen.

En dan komen dus ook nog de vragen als 'waar zal ik heen gaan?' We zijn op vakantie in Amerika geweest en dat vond ik echt geweldig, maar is erg duur om 3 maand te verblijven, maar misschien zouden we daar een paar weken kunnen doen en combineren met iets anders? Azie (ben in Sri Lanka geweest) lijkt me ook erg mooi, en is een stuk goedkoper. Zuid-Afrika wil ik ook altijd nog een keer heen.

Met andere woorden, ik heb nog geen idee of ik ga, wat ik ga doen, waarheen ik ga..

Dus vandaar dit topic! Wie heeft er ook iets dergelijks gedaan, gaat dit binnenkort doen of twijfelt er (net als ik) over? Wat heb je precies gedaan? Waar ben je geweest? Welke tips heb je voor mij?
Juist als je moeite hebt met contacten zou ik langer gaan dan 3 mnd. Ik weet niet of je 'handig' woont maar mss kan je je huis verhuren aan een expat? En nu je nog geen kinderen hebt is het juist prettig om te gaan.

Als je ergensgaat wonen en werken is het natuurlijk ook veel goedkoper dan 3mnd rondtrekken.

Mss kan je kijken op curaçao of daar werk voor je is?Vanuit daar kan je prachtige reizen maken. De taal ken je al, het eten is erg goed. Redelijk nl-se produkten in de supermarkt.
Misschien wel ja, maar 3 maand kan ik ook nog redelijk overbruggen omdat ik nog wat uren heb gespaart(levenslooprekening), waardoor mijn loon gewoon door loopt. Langer gaat dus niet lukken.

Huis verhuren is denk ik ook geen optie (sowieso niet als mijn vriend niet mee gaat), daarbij heb ik ook ooit eens mijn studentenkamer onderverhuurd, en dat was ook bepaald geen succes..
3 maand is als je "alleen" gaat reizen best een mooie periode. Als je "ook" nog vrijwilligerswerk wilt gaan doen is 3 maanden volgens mij echt te kort.

Ik heb ooit ruim 9 maanden door Midden-Amerika gereisd, waarvan 3 maanden stage gelopen. En ik kijk er nog steeds met heel veel plezier op terug, ben erg blij dat ik het gedaan heb. Voorlopig zit het er denk ik niet meer in.....
Als ik vrijwilligerswerk zou gaan doen, zou ik dat voor 3 maand doen, en verder niet gaan rondreizen (hopelijk wel in vrije tijd wat zien van de omgeving).

Behalve dus als mijn vriend besluit wel mee te willen, maar op het werk niet zomaar 3 maand weg kan, dan zat ik zo bij mezelf te denken van misschien kan ik dan 2 maand vrijwilligerswerk (of een taalcursus of iets op 1 plek doen) en dan daarna samen met mijn vriend het betreffende land in gaan..
australie, makkelijk contact maken met mensen. goed alleen te bereizen,
Niet bang zijn!! Da's het allerbelangrijkste.

Zelfvertrouwen. Erop vertrouwen dat alles goed komt en alleen alle mooie dingen die je gaat zien en meemaken visualiseren!!

Het moet een gaaf en spannend en positief vooruitzicht zijn!! Iets waar je je écht op verheugt. Niet iets engs of vervelends,waar je bang voor bent. In dat geval: thuisblijven, en je daar goed over voelen dat je die keuze hebt gemaakt. Je móet niks.

Oké?

PS: oh ja, en ik ben 2 jaar geleden naar Zuid-Amerika geëmigreerd (en eerder ook een jaar uitwisseling in VS en 6mnd vrijwilligerswerk in Z-Amerika)
Kijk dat bedoel ik, ik ben al jaloers als ik zie dat jij dus een jaar in de vs hebt gezeten en 6 maand in zuidamerika..

Maar tegelijkertijd, bang ben ik dus wel..
Iedereen is bang, maar op een gegeven moment moet je je er OF overheen zetten OF accepteren dat het zo is. Onbekenden op een forum kunnen dat niet voor je doen.

Mensen moeten eens gaan leven ipv eromheen blijven draaien, kijk diep in je hart wat je echt wil en ga ervoor. Zorg dat je goed en gedegen voorbereid bent en lach die beren op de weg uit. Ben je daar ergens nog steeds bang en doodziek van heimwee, dan pak je het vliegtuig terug. Er vliegen altijd vliegtuigen naar Schiphol (als er geen aswolk is).
Je hebt helemaal gelijk, toen ik dit topic opende had ik net zo ongeveer de knoop doorgehakt dat ik het echt ging doen!! Juist omdat ik denk dat ik altijd spijt zal blijven houden als ik het niet doe.. en net wat jij ook zegt, mocht het echt echt echt niet bevallen, kan ik altijd nog terug (hoewel ik me er dan wel voor zou schamen..)

Vandaar ook mijn vragen als 'wat zal ik gaan doen?' en 'waar zal ik heen gaan?'

Maar deze zijn al lastig te beantwoorden omdat mijn vriend niet weet of hij mee wil, hij zegt van wel, maar ik geloof hem niet helemaal. Ik heb eerder het idee dat hij me niet alleen wil laten gaan, en daarom maar mee wil. Nou, dat hoeft dus van mij niet..

De reden dat ik dit topic opende was eigelijk meer omdat ik graag verhalen wilde horen van mensen die voor langere tijd naar het buitenland zijn geweest, en wat ze daar gedaan hebben.. Dus wie kan mij meer vertellen?
Hallo Trevvel

Doooooeeeeennnn zou ik zeggen! Ik ben ooit voor 3 maanden naar Zuid-Amerika geweest, eerst 3 weken rondgereisd met een groep, daarna Spaans geleerd en daarna nog 4 weken vrijwilligerswerk. Echt een fantastische ervaring. Vooraf wist ik nog niet hoe ik het zou vinden, maar ik moet zeggen dat ik me echt heel erg vermaakt heb, en ik ben geen moment alleen geweest. Heel veel succes met je beslissing!
quote:trevvel schreef op 12 juni 2010 @ 18:40:

Kijk dat bedoel ik, ik ben al jaloers als ik zie dat jij dus een jaar in de vs hebt gezeten en 6 maand in zuidamerika..

Maar tegelijkertijd, bang ben ik dus wel..Ja maar ik ben ook nog steeds jaloers als ik hoor dat iemand door Azië gaat reizen of naar Afrika vertrekt of weet ik wat voor gaafs gaat doen... dat gaat met een reis maken niet weg, dat wordt denk ik alleen maar erger!! zodra je aan het avontuur hebt geroken wil je alleen maar nog meer....
quote:mar76 schreef op 13 juni 2010 @ 16:49:

Hallo Trevvel

Doooooeeeeennnn zou ik zeggen! Ik ben ooit voor 3 maanden naar Zuid-Amerika geweest, eerst 3 weken rondgereisd met een groep, daarna Spaans geleerd en daarna nog 4 weken vrijwilligerswerk. Echt een fantastische ervaring. Vooraf wist ik nog niet hoe ik het zou vinden, maar ik moet zeggen dat ik me echt heel erg vermaakt heb, en ik ben geen moment alleen geweest. Heel veel succes met je beslissing!Klinkt leuk, heb net een eigen topic gestart.... kan je me wat meer informatie geven? hoe je dat hebt geregeld en zo.
Bedankt voor de reacties!

@mar76, waar ben je precies geweest en met welke organisatie? Wat voor werk heb je gedaan?

Ik heb thuis een gids van travel active tegen, deze bestel ik elk jaar weer opnieuw.

Maar ik kwam ook iets tegen in Mexico, vrijwilligerswerk in een weeshuis, dit spreejt me ook wel heel erg aan. Daarbij heb je ook 8 uur in de week cursus spaans.
Hoi Trevvel,

Ik zeg DOEN! Ik praatte er zelf ook al jaren over dat ik vrijwilligerswerk wilde doen en vooral in mijn eentje wegwilde, maar echt doorzetten durfde ik niet. En raad eens....afgelopen weekend heb ik geboekt!!! Dit is het moment en hoe langer ik wacht hoe minder groot de kans is dat ik nog ga. Want als je niet gaat blijft het door je hoofd spoken...

Ik ga vanaf oktober 3 maanden naar Midden-Amerika, eerst 6 weken vrijwilligerswerk en spaans leren in Guatemala en daarna kijken waar ik beland in Midden-Amerika!

Momenteel is het nog ver weg, maar spannend dat ik het vind, tuurlijk vind ik het ook doodeng en ga ik mensen missen maar dit moet ik voor mezelf doen!

Mocht je meer info willen over mijn project let me know!
Hoi Delilah, GAAF! En in Oktober al, dat is helemaal niet zo ver weg..

Ik heb voor mezelf nu ook de knoop doorgehakt dat ik het wil!! Ik heb een afspraak staan om met de baas te overleggen of het mogelijk is (dat ik dus wel terug kan komen) en wanneer ik zou kunnen gaan. Ik hoop zelf dat februari 2010 gaat lukken, en dan wil ik 3 maanden vrijwilligerswerk doen, en dan nog ongeveer een maand rondtrekken met mijn vriend (die me dan achterna komt).

Bij welke organisatie heb jij geboekt? En na die 6 weken ga je in je eentje rondtrekken?
Goed zo Trevvel! Ga ervoor!

Ik heb 3 maanden door ZO-Azië gereisd met mn backpack, en ik had het voor geen goud willen missen.
Ja,he? en weet je wat het gekke is? nu ik de knoop heb doorgehakt heb ik er ook zo ontzettend veel zin in!! en op dit moment ook helemaal geen twijfels meer (hopelijk blijft dat zo)!

Ik zit echt zo met spanning uit te kijken naar het gesprek maandag op mijn werk, ik hoop zo dat het allemaal lukt! En ik zou het nu dus ook heel erg vinden als ze niet mee willen werken..
Tevvel, echt doen hoor! Voor mij is er echt niks leuker dan reizen en je leert er zoveel van. En inderdaad, als het echt niks is kom je toch gewoon terug? Maar 3 maanden is goed overzichtelijk en vliegt voorbij.

Vrijwilligerswerk klinkt heel leuk. Je zit dan een tijd op 1 plek en leert het land/cultuur ook echt kennen. En natuurlijk paar weekjes om heerlijk rond te reizen zou ik ook zeker doen. Ik duim voor je dat het gaat lukken met je werk.
florita wijzigde dit bericht op 20-06-2010 16:02
Reden: ivm herkenbaarheid aangepast
% gewijzigd
Als je 3-4 maanden gaat, zou ik naar Australie en Nieuw Zeeland gaan. Die landen hebben zo ontzettend veel te bieden en de mensen zijn er vriendelijk en spreken engels, dus aan contact geen gebrek. Zonde als je die ene keer zolang weg zou kunnen om dan op 1 vaste plek te gaan zitten. Zou dat vrijwilligerswerk dus skippen en gewoon rond gaan trekken zodat je ook echt wat van het land/de landen ziet.
@ florita, jij bent al lekker vaak weg geweest! Ik kijk echt wel een beetje tegen je op hoor! Hoop maar dat ik het ook heel erg leuk ga vinden. En tsja.. als ik dan verslaafd raak? Dat zien we dan wel weer. En gelukkig wil mijn vriend wel af en toe mee op vakantie naar het buitenland om door een land te trekken..

@elninjoo, ik snap wat je bedoelt. Maar ik denk dat vrijwilligerswerk meer wat voor mij is. Ten eerste omdat ik dan hoop nog iets goeds te doen.. Maar ook omdat het voor mij juist wel goed is om op 1 plek te zitten. Ik kan soms heel onzeker en verlegen zijn, ik ben echt iemand die eerst even de kat uit de boom moet kijken, dus daar heb ik dan ook iets meer de tijd voor. En in het weekend ben ik dan meestal vrij, zodat ik daar in de omgeving er op uit kan trekken. Dan zie ik misschien niet zo'n groot gebied, maar wel een klein stukje Mexico heel goed, en dat bevalt me ook wel. Het lijkt mij juist wel leuk om een tijdje te ervaren om in een heel ander land een tijd op 1 plek te zitten, juist omdat dat toch weer anders is dan rondtrekken. En die laatste maand kan ik dan alsnog rond gaan trekken samen met mijn vriend, of in Mexico of bijv. richting Amerika. Maar ik snap wel wat je bedoelt, dan ben ik ook weer met mijn vriend en zal ik dus lang niet zo veel contacten maken als wanneer ik alleen rond zou trekken. (mmm.., ben ik een beetje langdradig?)

Waar ik nog wel tegenop zie is het moment waarop je bent afgezet op schiphol en dat je dan ineens alleen bent. En dan in je eentje die hele lange vlucht moet maken (en ik vind vliegen al zo erg, niet omdat ik het eng vind, maar het duurt zo lang..), en in je eentje overstappen, en wachten en weer vliegen en dan nog met de bus, etc.. Hoe hebben julllie dat ervaren?
Thailand-Laos-Cambodja en Vietnam is mijn laatste reis geweest (zo'n 5 wk geleden). Geweldige landen en ook met organisaties als Travel Active te doen.

Ik ben zelf ooit naar Australie-Nieuw Zeeland- China geweest met Activity International. Héél goed geregeld allemaal, kennismakingsavonden vooraf, met mensen reizen erheen, 3 dagen samen optrekken en dan sta je voor de keus alleen verder of met iemand uit de groep. Ik ben zelf alleen verder gegaan en dat ging prima. Je ontmoet na 5 minuten al interessante mensen hoor!

Succes!

edit: bij A.I. reis je ook samen met een groep naar je bestemming. Dus ben je niet alleen, ideaal voor mensen die wat angstig zijn!
Ik heb het vrijwilligerswerk niet echt geboekt, want ik houd niet van die commercielere organisaties die daar dik geld voor vragen. Ik ga helpen op een school op een projectje van een Nederlands meisje die in Guatemala woont. Ik hoef niets in te leggen en verblijf bij een gastgezin waar aan ik direct betaal. Daarna ga ik inderdaad nog alleen reizen, ik zie wel waar ik uit kom!

Ik kies ook bewust voor eerst langer op 1 plek blijven zodat ik mensen kan ontmoeten en een beetje tot rust kan komen. Ik wil ook graag eens alles in mijn eentje moeten doen want ik vraag hier in nl altijd IEDEREEN om advies . Even back to basic dus! Schiphol zie ik ook NU al tegen op....
Wow! dat klinkt goed, dat project van jou! Dat wat ik op het oog heb is ook geen commerciele organisatie, maar gewoon 1 weeshuis, waar je via een nederlandse (of Amerikaanse) stichting naartoe kunt. Voor verblijf betaal je daar natuurlijk ook, maar het is idd minder duur dan bijv. active international. Er zitten wel meer vrijwilligers, dat is wel leuk om in de weekends mee op pad te gaan en de omgeving te verkennen.

@tuffers, ik heb de gids idd gezien. Maar ik moet gewoon leren zulke dingen in mijn eentje te doen. Neemt niet weg dat ik het wel eng vind. Maar daar kan ik alleen maar in groeien.
Trevvel, hoe was het gesprek met je baas? Kun je gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven