Aardbevingen Kreta

12-10-2021 13:33 112 berichten
Over twee weken gaan we naar Kreta. Is een vakantie, die al meerdere keren uitgesteld is. En nu zijn er dus weer aardbevingen... Mijn gezin kijkt al lange tijd enorm uit naar deze vakantie, ik had en heb er weinig zin in en begin er nu dus zelfs tegenop te zien. Ik ben geen vakantietype en ga eigenlijk alleen maar om mijn gezin tegenmoet te komen.

Wie praat mij moed in? Het gaat om een hoop geld, dus niet gaan is eigenlijk geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Wat in mij opkomt: Hier kan ook van alles gebeuren. Als je bang bent dat er iets gaat gebeuren kun je het best altijd onder een dekbedovertrek blijven liggen. Maar ik ben ook een echte vakantieganger en gek op Griekenland, dat maakt de situatie natuurlijk ook anders.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren er 2 weken geleden en hebben dus de andere 2 zware aardbevingen meegemaakt. We zaten vlakbij het epicentrum dus we zaten behoorlijk te schudden en natuurlijk schrik je je rot. Maar ik heb mijn vakantie er niet door laten verpesten. Het appartementencomplex waar wij al jarenlang verblijven is stevig gebouwd, daar maak ik me niet druk om.
Oh-happy-day schreef:
12-10-2021 13:42
Wat in mij opkomt: Hier kan ook van alles gebeuren. Als je bang bent dat er iets gaat gebeuren kun je het best altijd onder een dekbedovertrek blijven liggen. Maar ik ben ook een echte vakantieganger en gek op Griekenland, dat maakt de situatie natuurlijk ook anders.
Nou ja, de kans op een aardbeving is hier natuurlijk niet zo groot. Ik heb het niet zo op aardbevingen en ik vind twee bevingen in korte tijd nou niet echt geruststellend.

Ik houd wel van Griekenland hoor, maar we hebben een enorm zware periode achter de rug (en geen verbetering te verwachten). Ik ben veel te moe, niet fit en dan komt dit er ook weer bij. Als het aan mij zou liggen, zouden we lekker thuis blijven en zou ik een week bij gaan slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meer dan 10x lichte aardschokken meegemaakt op div eilanden. En in San Francisco.
Niets om van te schrikken. Het is net of er een paar zware vrachtauto's langsrijden. Meer voel je niet.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
12-10-2021 13:59
Ik heb al meer dan 10x lichte aardschokken meegemaakt op div eilanden. En in San Francisco.
Niets om van te schrikken. Het is net of er een paar zware vrachtauto's langsrijden. Meer voel je niet.
2 weken geleden waren er 2 zware aardbevingen daar. 6.4 en 5.8. Er zitten 2500 mensen zonder huis. En ik voelde dus echt wel meer dan zogenaamde zware vrachtwagens. Houd er rekening mee dat deze aardbevingen nieuw zijn daar. Normaliter ligt het epicentrum in zee, nu op land. Die van vandaag kwam wel weer vanuit zee.
amarna schreef:
12-10-2021 13:59
Ik heb al meer dan 10x lichte aardschokken meegemaakt op div eilanden. En in San Francisco.
Niets om van te schrikken. Het is net of er een paar zware vrachtauto's langsrijden. Meer voel je niet.
6.4 is wel iets meer dan een paar lichte schokken. Filmpjes geven ook een iets ander beeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik was in 2020 in het Puerto Rico vlak na zware aardbevingen en geen last gehad.
Het probleem is dat je het gewoon niet weet. Ik had toen wel voor mezelf besloten dat ik de ferry naar de Dominicaanse Republiek zou nemen, wanneer de noodtoestand zou worden uit geroepen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alecta schreef:
12-10-2021 13:56
Nou ja, de kans op een aardbeving is hier natuurlijk niet zo groot. Ik heb het niet zo op aardbevingen en ik vind twee bevingen in korte tijd nou niet echt geruststellend.

Ik houd wel van Griekenland hoor, maar we hebben een enorm zware periode achter de rug (en geen verbetering te verwachten). Ik ben veel te moe, niet fit en dan komt dit er ook weer bij. Als het aan mij zou liggen, zouden we lekker thuis blijven en zou ik een week bij gaan slapen.
Je geeft hier duidelijk aan wat je nodig hebt en wat je wilt. Is dat niet te realiseren?
toeffie schreef:
12-10-2021 14:34
Je geeft hier duidelijk aan wat je nodig hebt en wat je wilt. Is dat niet te realiseren?
Als ik alleen was wel, maar helaas heb ik nog 7 reisgenoten. Dit was een al heel lang geplande reis, die al meerdere keren is uitgesteld wegens Corona.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het reisadvies?
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon gaan!
begreep van een kennis die er erg dichtbij zat, dat ze wel duidelijk iets voelde, maar dat het ook weer zo voorbij was.
Ben hier in Nederland ook regelmatig 's nachts wakker geworden van een schuddende grond.

Het klinkt alsof je heel goed even vakantie kunt gebruiken!
Probeer bespreekbaar te maken dat je daar zelf wat passiever gaat zijn, lekker met een boekje in een relaxstoel gaat zitten of alleen even een stukje lopen of naar een rustig uitje toe. Regelmatig even uitslapen/vroeg naar bed gaan. Vakantie is bedoeld om bij te tanken hè, dus gewoon gebruik van maken :)
Charimshas schreef:
12-10-2021 14:47
Ik zou gewoon gaan!
begreep van een kennis die er erg dichtbij zat, dat ze wel duidelijk iets voelde, maar dat het ook weer zo voorbij was.
Ben hier in Nederland ook regelmatig 's nachts wakker geworden van een schuddende grond.

Het klinkt alsof je heel goed even vakantie kunt gebruiken!
Probeer bespreekbaar te maken dat je daar zelf wat passiever gaat zijn, lekker met een boekje in een relaxstoel gaat zitten of alleen even een stukje lopen of naar een rustig uitje toe. Regelmatig even uitslapen/vroeg naar bed gaan. Vakantie is bedoeld om bij te tanken hè, dus gewoon gebruik van maken :)
Dankje voor je lieve post. Het is en was hier ook gewoon even te druk en alles lijkt tegelijk te komen. Ook de nodige medische zorgen over een familielid, waarvan de situatie ineens rap verslechtert. Dat draagt ook al niet echt bij aan het vakantiegevoel.
Ik hoop dat als ik er ben, ik ook kan genieten van gezin en vooral (nacht)rust.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-10-2021 13:56
Nou ja, de kans op een aardbeving is hier natuurlijk niet zo groot. Ik heb het niet zo op aardbevingen en ik vind twee bevingen in korte tijd nou niet echt geruststellend.

Ik houd wel van Griekenland hoor, maar we hebben een enorm zware periode achter de rug (en geen verbetering te verwachten). Ik ben veel te moe, niet fit en dan komt dit er ook weer bij. Als het aan mij zou liggen, zouden we lekker thuis blijven en zou ik een week bij gaan slapen.
Ik bedoel in algemene zin, hier kan ook brand uitbreken, een auto zijn die je overrijdt, een inbreker die bij je binnen komt.. dat dus. Maar je klinkt heel vermoeid en het is jammer dat je echt geen zin hebt in de vakantie. Is het bespreekbaar om thuis te blijven, of om in ieder geval je eigen plan te kunnen trekken? Dus niet mee naar de excursie maar lekker even bijslapen in de hotelkamer of aan het zwembad?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-10-2021 14:55
Dankje voor je lieve post. Het is en was hier ook gewoon even te druk en alles lijkt tegelijk te komen. Ook de nodige medische zorgen over een familielid, waarvan de situatie ineens rap verslechtert. Dat draagt ook al niet echt bij aan het vakantiegevoel.
Ik hoop dat als ik er ben, ik ook kan genieten van gezin en vooral (nacht)rust.
Dat zijn ook echt nare dingen om op je bordje te hebben. Ik snap dan heel goed dat een vakantie kan voelen als een extra belasting. Herken het wel bij mezelf hoor, dan kan ik als een berg opzien tegen alles inpakken, de reis, acclimatiseren etc.
Maar tot nu toe is het altijd zo geweest dat juist even een andere omgeving, even niet de dagelijkse taken die je normaal hebt, etc, me echt goed deden.
Ik weet niet of dit ook voor jou geldt, maar ik vind altijd dat ik op vakantie van alles moet zien/doen.. soms is het zo lekker om dat los te laten en gewoon goede schoenen aan te doen, flesje water mee en een beetje rond te struinen in je eentje. Ergens een kopje koffie/thee leuten en weer terug te struinen, zonder dat je echt wat groots/noemenswaardigs doet. Ik hoop echt dat je een leuke vakantie hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer van het geld, maar als je het meest behoefte hebt om thuis te blijven en bij te komen, is dát toch vakantie voor jou?

Ik heb over het algemeen soms het gevoel dat we onszelf extra druk opleggen door het idee dat je toch echt op vakantie moet als je vakantie hebt. Kan heerlijk zijn hoor, maar soms ook gewoon niet.

Maar goed, in jouw situatie met een heel gezin zou ik het ook lastig vinden... Kun je nog omboeken naar een non-aardbeving bestemming? Ook zonder vulkanen? ;)
stoepkrijt wijzigde dit bericht op 12-10-2021 17:24
26.17% gewijzigd
stoepkrijt schreef:
12-10-2021 15:17
Wij hebben om deze reden onze vakantie geannuleerd. Ik ga niet vrijwillig naar een gebied waar er op dit moment aardbevingen zijn. Het zal vast allemaal goed gaan, maar je hoeft het risico niet op te zoeken. En aardbevingen betekenen dat de aarde dus onrustig is, de kans is aanwezig dat er nog meer bevingen volgen (zoals nu ook gebeurt).

En ja, het is jammer van het geld, maar als je het meest behoefte hebt om thuis te blijven en bij te komen, is dát toch vakantie voor jou?

Ik heb over het algemeen soms het gevoel dat we onszelf extra druk opleggen door het idee dat je toch echt op vakantie moet als je vakantie hebt. Kan heerlijk zijn hoor, maar soms ook gewoon niet.

Maar goed, in jouw situatie met een heel gezin zou ik het ook lastig vinden... Kun je nog omboeken naar een non-aardbeving bestemming? Ook zonder vulkanen? ;)
Voor mijzelf had ik al lang geannuleerd. Voor mij is samen met de kinderen thuis en geen werk al vakantie genoeg. Maar ja, de rest kijkt al enorm lang naar deze vakantie uit, dus ik moet mij een beetje aanpassen.

Normaal ben ik veel relaxter, maar ik merk dat ik al een tijdje overbelast ben. Op vakantie gaan brengt weer extra dingen regelen met zich mee. Niet heel dramatisch en veel, maar ik merk dat alle kleine dingen momenteel al te veel zijn.
Is het mogelijk om thuis te blijven, dat de rest wel gaat?

En anders inderdaad afspraken maken over je tempo op vakantie.

Ik kan me voorstellen dat je voornamelijk op ziet tegen alle voorbereidingen en de reis zelf, of zie je ook op tegen het verblijf op zich?

Wat betreft de aardbevingen lijkt me ook wel spannend hoor, alhoewel ik weet dat het vaker in Kreta voorkomt en het qua heftigheid niet direct een enorm risico vormt. Ik zou juist denken: nu al een paar bevingen gehad, dan is het ergste wellicht voorbij als jij die kant op gaat.
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
12-10-2021 15:54
Is het mogelijk om thuis te blijven, dat de rest wel gaat?

Wat betreft de aardbevingen lijkt me ook wel spannend hoor, alhoewel ik weet dat het vaker in Kreta voorkomt en het qua heftigheid niet direct een enorm risico vormt. Ik zou juist denken: nu al een paar bevingen gehad, dan is het ergste wellicht voorbij als jij die kant op gaat.
Nogmaals.... de aardbevingen die er nu zijn zijn van een geheel andere orde als de aardschokken die ze daar gewend zijn.
vivapimpelmees schreef:
12-10-2021 16:00
Nogmaals.... de aardbevingen die er nu zijn zijn van een geheel andere orde als de aardschokken die ze daar gewend zijn.
Ja dat begreep ik inderdaad, maar neemt niet weg dat je voorgaande jaren ook altijd het risico liep op aardbevingen. Daar zaten soms ook heftigere tussen; vrienden die daar wonen maakte zich hier ook weleens zorgen om, het blijven toch spannende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn daar wel vaker aardbevingen en je hebt toch geboekt. Is dat er nu recent dan wat geweest is zo'n verschil?

Zelf op Rhodos meegemaakt, voelt heel raar (zeker anders vergeleken met in Nederland) en je ziet ook alles bewegen enz. Maar voor mij geen reden om niet meer te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Normaal zou ik zeggen: toch gaan en daar je rust proberen te pakken. Maar nu op Kreta is het best heftig. Afgaande op deze site is er vandaag nog een vrij zware beving geweest, met een waarschuwing voor een tsunami:

https://m.emsc.eu/

Ik zou dan ook niet rustig zitten, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Met kinderen zou het voor mij nog wel wat anders zijn. Ik zou wel even een telefoontje wagen naar het reisbureau om te kijken hoe zij omgaan met een omboeking. Zuid-Spanje of Mallorca, de Algarve is ook leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
12-10-2021 17:03
Normaal zou ik zeggen: toch gaan en daar je rust proberen te pakken. Maar nu op Kreta is het best heftig. Afgaande op deze site is er vandaag nog een vrij zware beving geweest, met een waarschuwing voor een tsunami:

https://m.emsc.eu/

Ik zou dan ook niet rustig zitten, denk ik.
Nou precies. Als je daar zit en het overkomt je, ja, dan was er niks aan te doen. Maar het is al weken onrustig daar, ik vind het dan toch wel wat om willens en wetens daar met je familie heen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
12-10-2021 16:58
Er zijn daar wel vaker aardbevingen en je hebt toch geboekt. Is dat er nu recent dan wat geweest is zo'n verschil?

Zelf op Rhodos meegemaakt, voelt heel raar (zeker anders vergeleken met in Nederland) en je ziet ook alles bewegen enz. Maar voor mij geen reden om niet meer te gaan.

Een aardbeving van 6.4 is toch niet echt een alledaags niks-aan-de-hand iets hoor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven