Alleen naar India

29-08-2019 12:38 69 berichten
Goeiemiddag,

eindelijk is de kogel door de kerk en heb ik mijn reis geboekt naar India.
Ik ga er drie weken alleen rondtrekken (Delhi-Jodhpur-Udaipur-Jaipur-Agra en Varanasi).
Ik vind hierover geen recente topics terug, dus daarom maak ik er een nieuw.
Nog lezer(s)essen hier die alleen door India zijn getrokken? Wat zijn jullie ervaringen?
(als ik mijn omgeving moet geloven ben ik gek en kom ik niet heelhuids terug).
De eerste nacht verblijf ik in een goed aangeschreven sterrenhotel, de andere nachten in hostels of op de trein.
Ophaalservice heb ik geregeld vanuit het ho(s)tel wanneer ik ergens 's nachts/vroege ochtend aankom.
Een Indiase simkaart zal klaarliggen op de luchthaven, zodat ik meteen kan bellen en zelf bereikbaar ben.
Nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Oh, het is net Holi wanneer ik daar ben. Iemand al Holi mee gevierd daar?

Alvast bedankt!
Vlak nadat ik naar het zuiden was geweest en daar met die kennis ook een keer een nachtbus had gedaan, kwamen hier die vele verkrachtingen in het nieuws. Zou dat sowieso niet meer doen dus.
Alle reacties Link kopieren
MTilde82 schreef:
29-08-2019 14:58
Het staren is dus echt zo erg?
Nu ja, daar wen je wel aan zeker?

Oh, ook op mijn planning is een cinema bezoek in Jaipur.
Daar ervaringen iemand?

Ja het staren is erg en voor mij wende het niet, maar dat zal persoonlijk zijn.

Waarom per se een film in jaipur?

Wij hebben ergens op een dakterras in Udaipur de james bond film gezien die daar is opgenomen.

Wij hebben ongeveer hetzelfde rondje gedaan als jij en Udaipur en Varanasi, waren wel hoogtepunten. Udaipur was een soort oase van rust en schattigheid na het drukke Delhi.

Varanasi interessante geschiedenis/gebruiken inderdaad. Wat overigens niet heel beleefd is om veel in de ghats bij te blijven staan kijken.

Wij hebben er voor de vakantie in India voor gekozen alleen vegetarisch te eten in verband met de Delhi-belly. Het kan daar prima: het vegetarische eten is allemaal heerlijk.

Zelfs van kleine stalletjes gegeten langs de kant van de weg: helemaal nergens last van gehad. Het grootste gedeelte van de bevolking is hindoe en dus vegetariër, dus wij redeneerden dat: als het vlees alleen voor de toeristen is, je het beter niet kunt eten.
Ik ben er niet ziek geweest tijdens m'n Djoser rondreis en heb zoveel mogelijk westers gegeten met kip, vis en pizza. Ook dronk ik vers geperste sinaasappelsap langs de weg. Mensen die voornamelijk lokaal aten zijn allemaal een keer aan de beurt gekomen qua aan de schijt.

Tijdens de tweede reis nam ik per ongeluk een verpakt ijsje wat naderhand waarschijnlijk lokaal water bevatte ipv gezuiverd en toen had ik prijs.

De bioscoop hebben wij ook gedaan, geen idee meer waar. Een bollywood film uiteraard vanwege de sfeer!
Zelfs van kleine stalletjes gegeten langs de kant van de weg: helemaal nergens last van gehad. Het grootste gedeelte van de bevolking is hindoe en dus vegetariër, dus wij redeneerden dat: als het vlees alleen voor de toeristen is, je het beter niet kunt eten.
De locals eten gewoon kip hoor. Ze eten alleen geen rund wegens de heilige koe, maar verder is er niets taboe.
Ik ben geen echte vleeseter. Ik hoop dat ik niet ziek word, want ik kan me voorstellen dat dat heel eenzaam is, wanneer je alleen reist. Opletten met water en kiezen waar je eet, handen wassen, geen salade of ongeschild fruit. Veel meer kan je niet doen, denk ik.

Film in Jaipur omdat daar een grote cinema is. (Raj, als ik me niet vergis)
Lijkt me ook weer een ganse belevenis.

Het blijven hangen in de burning ghats…. Dat wordt moeilijk om daar snel voorbij te lopen. Het fascineert me heel erg. Misschien in een bootje vanop het water.
Ik wil natuurlijk niemand voor de borst stoten. Geen foto's, niet filmen lijkt me meer dan logisch.
Jaipur zou idd goed kunnen van die bioscoop, die was idd groot.
Lays Masala chips vond ik erg lekker!
Ik heb foto's gemaakt van een lijkverbranding met telelens van een afstandje. Het is heel toeristisch, je vaart er langs en kan er ook langs lopen. Lijken drijven voorbij als je er vaart. In de straten zie je overal ratten. Locals wassen zich en poetsen hun tanden met het Ganges-water; brrrr! Prachtig voor de foto's!!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-08-2019 15:56
Ik ben er niet ziek geweest tijdens m'n Djoser rondreis en heb zoveel mogelijk westers gegeten met kip, vis en pizza.


Ook dronk ik vers geperste sinaasappelsap langs de weg.
Ik vond het Indiase eten juist het hoogtepunt van de reis! Superlekker. Ook al die gefrituurde snackjes bij kleine standjes: samosa en weet ik veel wat allemaal. Nog even voor 30 cent een grote zak mee voor in de trein.

Mijn vriend is uiteindelijk op de laatste dag genekt door vers sap bij een hotel. Ik had sinaasappelsap en was niks aan de hand, hij is doodziek geweest van vers appelsap. Dat was wel dom.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-08-2019 15:58
De locals eten gewoon kip hoor. Ze eten alleen geen rund wegens de heilige koe, maar verder is er niets taboe.
80% is hindoe die zijn (over het algemeen) vegetariër. Varkens zijn ook taboe/onrijn. Ze lopen er wel, maar alleen de laagste kaste eet ze volgens de gids.

Nog een keer een varken bij de apentempel in jaipur een dood baby aapje zien eten... niet het gezondste voer...
Alle reacties Link kopieren
MTilde82 schreef:
29-08-2019 16:13

Het blijven hangen in de burning ghats…. Dat wordt moeilijk om daar snel voorbij te lopen. Het fascineert me heel erg. Misschien in een bootje vanop het water.
Ik wil natuurlijk niemand voor de borst stoten. Geen foto's, niet filmen lijkt me meer dan logisch.
Ik vond het ook rete interessant hoor.

Misschien met gids gaan, die interpreteert de sfeer beter. En sowieso niet in het donker daar alleen gaan lopen.
Ik geloof ook niet dat ik er varkensvlees heb gegeten, maar kip dus wel veel. Ook pizza met bbq chicken e.d. Dat was goed!

In de hotels was het ontbijt gewoon westers met brood, gebakken eieren, kaas, yoghurt, jam, fruit e.d.

Verse lassi's heb ik ook vaak op bij voornamelijk hotels.
Alle reacties Link kopieren
MTilde82 schreef:
29-08-2019 16:13
Ik hoop dat ik niet ziek word, want ik kan me voorstellen dat dat heel eenzaam is, wanneer je alleen reist. Opletten met water en kiezen waar je eet, handen wassen, geen salade of ongeschild fruit. Veel meer kan je niet doen, denk ik.

Let ook goed op in hotels ed met het servies en bestek. Collega’s van mij (heel ervaren in het reizen daar) werden ziek doordat het kopje van de koffie gewassen was met ongekookt water.

Als je toch ziek wordt; drink gewone cola (dus met suiker) en eet chips. Als chips eten niet gaat, doe dan wat zout in de cola. Dat wordt daar zelfs door artsen aangeraden. Diarreestoppers alleen nemen als het echt niet anders kan, want je wil juist zsm van de bacterie af i.p.v. het daarmee in je lijf te houden.
Ik ben in Jaipur in de bioscoop geweest. Is al wel 20 jarig terug, maar vast dezelfde.
Niets verstaan van de fim uiteraard, maar een echte Bollywood-film en iedereen in de zaal (complete families, kleine kinderen en opa en oma mee) leefden mee.
Was erg leuk en mooie bioscoop.

Wat betreft de omtbijtjes: toen (in het noorden) voornamelijk wat luxere accommodaties gehad inclusief westers ontbijt (goedkopere hotels toen waren ook redelijk shabby hotels).
Paar jaar teug in het zuiden goedkope, maar prima hostels, veelal zonder ontbijt. Dus bij lokale tentjes een Indiaas ontbijt gehad. Was er op een gegeven moment wel flauw van ;-D
Bestek werd vaak niet standaard gegeven. Niet bij ontbijt, ook niet bij bet avondeten.

Weinig vlees eten helpt echt een hoop om buikloop te voorkomen.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 17:05
2.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meermaals alleen naar India geweest en heb me nooit echt onveilig gevoeld. Je moet je intuïtie een beetje volgen, vaak weet je zelf wel of iets verantwoord is of niet.

Wat betreft treinen: ik heb ze zowel vooraf geboekt via Cleartrip als aan het loket ter plaatse. Ging allemaal prima. ze hebben op de meeste stations aparte loketten voor vrouwen, daar was ik meestal vrijwel direct aan de beurt, terwijl er bij de mannen een enorme wachtrij stond.
Overdag heb ik in allerlei classen gereisd, 's nachts alles wat airco had (dus vanaf AC 3 Tier en hoger), nooit problemen gehad. 's Avonds trakteerde ik mijn directe buren op een kopje chai en dan had ik gelijk vrienden ;-D

Ik zou absoluut trein boven bus of auto kiezen. Het verkeer is echt gevaarlijk soms, ik heb busritten gehad waarbij de twee chauffeurs elkaar tijdens de rit wel even zou afwisselen, met een gangetje van 80km/h over de snelweg hield de één het stuur vast en kroop de ander onderlangs om de pedalen alvast over te nemen enzo @( engerds. Ik ben ook meermaals bij aanrijdingen betrokken geweest met de bus, voor mij echt duizend keer liever een trein.

MTilde82 schreef:
29-08-2019 16:13
Het blijven hangen in de burning ghats…. Dat wordt moeilijk om daar snel voorbij te lopen. Het fascineert me heel erg. Misschien in een bootje vanop het water.
Ik wil natuurlijk niemand voor de borst stoten. Geen foto's, niet filmen lijkt me meer dan logisch.

Tijdens mijn verblijf werd je een stukje van die ghats af al aangesproken door vrijwilligers in een bepaald t-shirt met het verzoek geen foto's te maken en niet te blijven staan kijken, gewoon rustig doorlopen dus.

redbulletje schreef:
29-08-2019 16:17
Jaipur zou idd goed kunnen van die bioscoop, die was idd groot.
Lays Masala chips vond ik erg lekker!
Ik heb foto's gemaakt van een lijkverbranding met telelens van een afstandje. Het is heel toeristisch, je vaart er langs en kan er ook langs lopen. Lijken drijven voorbij als je er vaart. In de straten zie je overal ratten. Locals wassen zich en poetsen hun tanden met het Ganges-water; brrrr! Prachtig voor de foto's!!

Dit vind ik dan weer respectloos. Wat moet je met een foto van een crematie van iemand die je niet kent?
En hoe zou jij het zelf vinden als op de uitvaart van één van je naasten er mensen staan te fotograferen van een afstandje?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds ook de treinen zelf geboekt via Cleartrip.
De meeste verplaatsingen hebben wij toen met binnenlandse vluchten gedaan. Die waren goedkoop en 1 nacht op de nachttrein trek ik wel, maar 4 of 5 vond ik echt te veel (wij waren er ook met kinderen). Hou er ook rekening mee dat de treinen soms gigantische vertraging hebben. Onze Agra-Delhi (op zich een rit die niet zo lang duurt, had 16 uur vertraging. Die tickets hebben we dus gewoon laten schieten en we hebben er andere gekocht op een eerdere trein, maar dan 3e klasse want iets anders was er niet).
Op zich zijn die treinen wel heel gezellig. We hebben elke keer uren zitten praten met mensen. Ook op de nachttrein.

Wat hotels betreft: ik vond India echt fantastisch, maar ik was ook wel blij dat ik elke avond een mooi hotel had. Want het is écht wel heel vuil en heel hectisch. En hoewel ik al die indrukken super vind, vond ik het heel fijn om 's avonds een rustig hotel te hebben.

Eten: Zooooooo ongelooflijk lekker. Wij hebben grotendeels vegetarisch gegeten, gewoon omdat dat daar zo lekker is. We hebben altijd netjes tips van de Lonely planet gevolgd (doen we normaal gesproken niet) én consequent handgel gebruikt en niemand is ziek geworden.

Wij zijn van zuid naar noord gegaan en dat vond ik ideaal. Van rustig naar druk naar weer iets rustiger. Jij zit met jouw route wel constant in de chaos.

Er werd gestaard, ja, maar meestal merkte ik dat alleen maar omdat mijn man het zei. Ik heb daar echt geen last van. We moesten wel constant op de foto. Wij, maar zeker de kinderen. Dat deden we ook gewoon. Ik vond de sfeer over het algemeen heel vriendelijk, behalve in Agra. Daar hing een beetje een grimmige sfeer. Ook veel meer tuktuks dan elders die je ongevraagd aan een winkel wilden afzetten.

Ga vanuit Agra wel een dagje naar Fatehpur Sikri. Dat vond ik zo mooi!

Veel plezier. Ik vond India echt de meest fantastische bestemming ooit.
Dank jullie wel alvast voor al jullie reacties. Ik krijg er steeds meer zin in (als dat al mogelijk was).

Zo weinig mogelijk bestek (ik eet supergraag met mijn handen dus dat komt goed uit. Enkel het drinken wordt lastig. :))

Agra ben ik enkel voor een overnachting en de voormiddag de Taj Mahal. Net omdat ik gelezen had dat het daar echt niet aangenaam was. Fatehpur Sikri erbij plannen gaat dus niet lukken. :(

Ik hoop dat de treinen niet zulke vertragingen zullen hebben, want dan wordt het op sommige plaatsen misschien te kort. Ik ga toch nog eens kijken of ik ergens een binnenlandse vlucht kan plannen ipv de trein.

Blij om te lezen dat er toch heel wat van jullie helemaal niet ziek geworden zijn!
Ik heb de Lonely Planet. Daar dan toch even kijken naar de restaurantjes.
Agra heeft een Pizza Hut waar ik de lekkerste pizza van de hele reis heb gegeten. Niemand van ons clubje werd daar ziek van.
redbulletje schreef:
29-08-2019 17:37
Agra heeft een Pizza Hut waar ik de lekkerste pizza van de hele reis heb gegeten. Niemand van ons clubje werd daar ziek van.
Als mijn vriend op vakantie zou voorstellen om naar de Pizza Hut te gaan, dan zou ik 'm zeer glazig aankijken, denk ik.
Op welke vakantie dan ook :P
eva-luna schreef:
29-08-2019 17:40
Als mijn vriend op vakantie zou voorstellen om naar de Pizza Hut te gaan, dan zou ik 'm zeer glazig aankijken, denk ik.
Op welke vakantie dan ook :P
Ik snak op dat soort reizen juist naar normaal voedsel. Ook de KFC staat hoog op de lijst in Azie wat mij betreft. Ik vond Indisch echt niet lekker.
Alhoewel in het zuiden hadden ze wel gefrituurde tempura gamba's en inktvisringen met masalakruiden en gewoon echte frietjes. Dat was super lekker!
Geen ervaring, lijkt me wel een prachtig land! Natuurlijk hoor je veel negatieve ervaringen maar als je een beetje verstandig bent en je goed inleest zal dat waarschijnlijk wel meevallen.

Ik zou wel heel goed uitzoeken wat je wel en niet alleen 'kan' doen mbt ('s nachts) alleen reizen etc.
robinnn89 schreef:
29-08-2019 20:31
Geen ervaring, lijkt me wel een prachtig land! Natuurlijk hoor je veel negatieve ervaringen maar als je een beetje verstandig bent en je goed inleest zal dat waarschijnlijk wel meevallen.

Ik zou wel heel goed uitzoeken wat je wel en niet alleen 'kan' doen mbt ('s nachts) alleen reizen etc.
Negatieve verhalen in de media, ja. Negatieve ervaringen van andere reizigers, nee, eigenlijk nooit.

Degenen die het niets lijkt gaan al niet heen. Degenen die wel zijn geweest gaan vaak nogmaals.

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat die verhalen niet waar zijn, want er gebeuren vreselijke dingen. Maar dat betreft voornamelijke de Indiërs zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 15 jaar geleden oa dezelfde plaatsen bezocht als jij gaat bezoeken. De reis was wel georganiseerd maar buiten het reizen om was je vrij om te doen wat je wilde. De reis was geweldig! Zoveel extremen kom je volgens mij in geen enkel land tegen.

Ik voelde me niet onveilig maar was wel vaak op m'n hoede. Gebruik je gezond verstand. Het staren kan best intimiderend zijn maar negeren en zelfverzekerd overkomen werkte het beste. Je persoonlijke spullen goed opbergen is belangrijk, in de drukte en chaos ben je je spullen snel kwijt. En slot met een ijzeren draad voor in de trein was echt nodig. Anders had ik niet durven slapen. Ik was er in november en vond een slaapzak wel nodig in de trein.

Udaipur was een geweldige afwisseling tussen alle drukke steden. Hier kan je ook de natuur in. Ik heb hier bijvoorbeeld paard gereden.

Tajmahal was prachtig net als fatepur shikri!

De meeste mensen zijn overigens heel vriendelijk en behulpzaam en gaan graag in gesprek met toeristen. Ze zeggen trouwens uit beleefdheid wel vaak 'ja' terwijl ze 'nee' bedoelen.

Omdat er zoveel te zien en te beleven is kan je je hele vakantie vol plannen. Soms is het ook goed om een dagje of middagje rust te nemen van de drukte.

Heel veel plezier gewenst!
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
29-08-2019 20:43

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat die verhalen niet waar zijn, want er gebeuren vreselijke dingen. Maar dat betreft voornamelijke de Indiërs zelf.
Het klopt dat het meer Indiërs overkomt dan toeristen, maar hier op de Engelse BuZa site staat het nog eens heel duidelijk aangegeven en met concrete voorvallen:

https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... d-security
Alle reacties Link kopieren
Wat ik overigens ook superleuk vond aan India is dat er kranten in het Engels zijn. Door die te lezen besef je pas echt hoe anders zij de wereld beleven en wat hun dagelijkse realiteit is.
Oh paardrijden in Udaipur. Ik ga meteen even kijken.
Dank jullie wel om jullie ervaringen hier te delen.
Ik tel zo hard af.

Ik heb de link bekeken van BuZa.
Kledingstijl aanpassen, niet 's avonds laat alleen de straat op... en ja, ergens ook wat geluk hebben, denk ik dan. En natuurlijk lees ik niet over de verhalen waar het wel misloopt.
Als ik het hier zo lees, kom je al heel ver met het gebruiken van je gezond verstand. Maar is dat niet overal nodig?
Ik ben in elk geval echt meer gerustgesteld na het lezen van jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf, India! Ik ben er twee keer geweest, met een vriendin en een keer met mijn toenmalige partner. Varanasi was echt het hoogtepunt samen met wilde tijgers spotten. Udaipur vond ik ook heel fijn, lekker relaxed.

Alleen reizen zou ik niet zo snel doen, ik vond het staren wel erg en het ging ook niet wennen. Maar ik heb genoeg vrouwen alleen ontmoet.
Iedereen wilde inderdaad op de foto, we hebben foto's met hele families met baby's op de arm, super grappig. Mannen deden wij niet meer na een tijdje, maar doe gewoon wat goed voelt.

Treinen hebben wij allemaal zelf geregeld en vond ik prima te doen, kijk eens op seat61 voor heel veel info. We hebben alle klassen gedaan en 2AC is inderdaad het fijnste, al is sleeper class ook wel een hele beleving :-D
Ik heb alles gegeten, ook streetfood en nooit ziek geweest (maar volgens mij is dat gewoon mazzel).
Andaman eilanden heb je wel wat meer tijd voor nodig, want je vliegt op Port Blair, maar daar kun je niet meer op tijd de boot nemen naar de mooie eilanden dus het kost je een extra dag (dat was een paar jaar geleden in ieder geval zo). Wel heel erg mooi daar, dus zeker een andere keer gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven