'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
16-09-2019 22:56
Ligt er inderdaad aan wat je onder ‘rustig’ verstaat. Bijna alle grote vliegtuigen ‘kwispelen’ met de staart tijdens turbulentie, dus achterin voel je dat het meest. Op het zwaartepunt - en dat ligt altijd ergens tussen de vleugels - heb je er het minst last van.
Als je achter de motoren zit hoor je ze het meest. Er tussen in valt wel mee, maar daar hoor je wel vaak het landingsgestel in- en uitklappen. Maar dat is maar twee keer per vlucht en duurt heel kort.
Eigenlijk is de rustigste plek de cockpit (maar niet de stilste trouwens), daar gebeurt het minst :-D

O prima, dan ga ik in de cockpit zitten ;-) Ik vlieg met een 777-300er trouwens, verschilt dat nog per toestel waar te zitten?

Wanneer wordt er met twee crews gevlogen? Vanaf bepaalde afstand of verschilt dat per maatschappij?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-09-2019 08:56
O prima, dan ga ik in de cockpit zitten ;-) Ik vlieg met een 777-300er trouwens, verschilt dat nog per toestel waar te zitten?

Wanneer wordt er met twee crews gevlogen? Vanaf bepaalde afstand of verschilt dat per maatschappij?
Nee hoor, de plek waar je zit en de mate van rust hangt niet af van het type. De 777 is een redelijk modern vliegtuig die veel stiller is dan wat ik vlieg.

Wat betreft de bemanning - en dan heb je het neem ik aan over de cockpit: daar spelen 2 dingen. Ten eerste is dat wettelijk geregeld en afhankelijk van de vluchtduur zijn er 2, 3 vliegers nodig, of een dubbele bemanning. Maar dit kan ook in de CAO geregeld zijn, zoals bij KLM. En die grenzen liggen dan wat lager. Bij meer dan 8,5 uur zijn er 3 vliegers nodig, en de grens van dubbele bemanning ligt ergens bij 12 uur (maar het exacte getal heb ik niet zo paraat, want zelf heb ik niet te maken met dubbele bemanningen).
Dus het kan per maatschappij verschillen, maar de wet geldt voor iedereen.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
17-09-2019 10:45
Nee hoor, de plek waar je zit en de mate van rust hangt niet af van het type. De 777 is een redelijk modern vliegtuig die veel stiller is dan wat ik vlieg.

Wat betreft de bemanning - en dan heb je het neem ik aan over de cockpit: daar spelen 2 dingen. Ten eerste is dat wettelijk geregeld en afhankelijk van de vluchtduur zijn er 2, 3 vliegers nodig, of een dubbele bemanning. Maar dit kan ook in de CAO geregeld zijn, zoals bij KLM. En die grenzen liggen dan wat lager. Bij meer dan 8,5 uur zijn er 3 vliegers nodig, en de grens van dubbele bemanning ligt ergens bij 12 uur (maar het exacte getal heb ik niet zo paraat, want zelf heb ik niet te maken met dubbele bemanningen).
Dus het kan per maatschappij verschillen, maar de wet geldt voor iedereen.

Klopt, ik had het inderdaad over de cockpit.

Heb jij in jouw toestel nog een flight engineer mee?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-09-2019 13:31
Klopt, ik had het inderdaad over de cockpit.

Heb jij in jouw toestel nog een flight engineer mee?
Helaas... De laatste flight engineer heeft al vele jaren geleden de deur bij mijn maatschappij dichtgetrokken.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe lang de Miles van KLM geldig blijven na de vliegreis ?
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren
MidasWolf schreef:
17-09-2019 21:37
Weet iemand hoe lang de Miles van KLM geldig blijven na de vliegreis ?
Van de website (Flying Blue, FAQ):

All your Miles are valid for life as long as you take an eligible flight on Air France, KLM, Aircalin, Kenya Airways, TAROM or other airline partners at least once every 2 years, or if you're an Elite or Elite Plus member, or if you make a purchase with an eligible co-branded credit card at least once every 2 years. These "Overall extending activities" extend the validity of all Miles 2 years from the date of the activity.
You can also extend the validity of Miles earned with all other partners (car rental partners, hotel partners, and experience partners) for 2 years by earning Miles with any of these other partners. These "Partial extending activities" with other partners will extend the validity of Miles earned with any of these other partners by 2 years from the date of the activity. Please note, "Partial extending activities" do not extend the validity of Miles earned from "Overall extending activities".
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk een heel domme vraag maar naar aanleiding van het nieuws van vandaag: wat is er zo gevaarlijk aan het opstijgen vanaf een taxibaan?
https://nos.nl/artikel/2302201-vliegtui ... iphol.html
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
18-09-2019 10:16
Waarschijnlijk een heel domme vraag maar naar aanleiding van het nieuws van vandaag: wat is er zo gevaarlijk aan het opstijgen vanaf een taxibaan?
https://nos.nl/artikel/2302201-vliegtui ... iphol.html
De startbaan wordt door de verkeersleiding vrij gehouden vwb andere vliegtuigen. Dat is niet het geval bij een taxibaan.
Het motorvermogen bij de start wordt berekend adhv de baanlengte; het is niet per definitie zo dat de taxibaan dezelfde lengte heeft (in dit geval trouwens wel).
Taxibanen zijn veel smaller.
Er zijn criteria voor obstakels in het uitvliegpad; deze worden bepaald ten opzichte van de baan en niet van de taxibaan.

Dit is wat ik kan bedenken...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan zoiets gebeuren , Cygnus/kadanz , Willen opstijgen van de taxibaan ? Een aantal jaar geleden een klm toestel en nu HV. Waar gaat het dan mis ?
rascalles schreef:
18-09-2019 12:25
Hoe kan zoiets gebeuren , Cygnus/kadanz , Willen opstijgen van de taxibaan ? Een aantal jaar geleden een klm toestel en nu HV. Waar gaat het dan mis ?

Verkeerde afslag?
Alle reacties Link kopieren
Oooh, ik las dat ze vanaf de landingsbaan wilden opstijgen :D * goedemiddag, lekker wakker *
Maar interessante vraag en interessant antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-09-2019 12:27
Verkeerde afslag?
Ja , maar hoe dan ?
rascalles schreef:
18-09-2019 12:33
Ja , maar hoe dan ?
Meneer Baksteen denkt dit:

Hij denkt dat de piloten zich in een automatisme hebben vergist en per ongeluk de verkeerde baan zijn opgedraaid. "Ze reden op de buitenste taxibaan. Meestal ligt er maar één taxibaan, dan keer je om en ga je de lucht in."
Alle reacties Link kopieren
Zit er geen verschil in hoe "sterk" het asfalt/onderliggende beton/etc. is op een taxibaan? (dus dat je op een taxibaan sneller hobbels zou krijgen als je daar altijd zou opstijgen)
Wordt belijning/bewegwijzering op banen eigenlijk consistent gebruikt door de hele wereld? Bijvoorbeeld zo'n gele middenlijn op een taxibaan en een wit gestreepte lijn op de echte baan?
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
18-09-2019 12:22
De startbaan wordt door de verkeersleiding vrij gehouden vwb andere vliegtuigen. Dat is niet het geval bij een taxibaan.
Het motorvermogen bij de start wordt berekend adhv de baanlengte; het is niet per definitie zo dat de taxibaan dezelfde lengte heeft (in dit geval trouwens wel).
Taxibanen zijn veel smaller.
Er zijn criteria voor obstakels in het uitvliegpad; deze worden bepaald ten opzichte van de baan en niet van de taxibaan.

Dit is wat ik kan bedenken...
Dank je voor het uitgebreide antwoord, interessant inderdaad!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
rascalles schreef:
18-09-2019 12:25
Hoe kan zoiets gebeuren , Cygnus/kadanz , Willen opstijgen van de taxibaan ? Een aantal jaar geleden een klm toestel en nu HV. Waar gaat het dan mis ?
Soms ziet een mens wat hij of zij wil zien, niet wat er daadwerkelijk ís. En aangezien vliegen bij uitstek mensenwerk is..
Piloten zijn zich hier heel erg bewust van, het omvat een aanzienlijk deel van de opleiding. Immers een groot deel van het werk bestaat uit het pro-actief voorkomen van dit soort menselijke fouten (brief, check, double check etc). Maar ja, routine op een anders erg complexe thuishaven, een vleugje haast en een beetje pech, dan kan het gebeuren dat het heel af en toe toch goed fout gaat.

Overigens kudo's voor de verkeersleider!

Het is trouwens niet uniek voor de KLM of Transavia hoor, wereldwijd gebeurt het een paar keer per jaar dat de verkeerde of zelfs gesloten baan wordt gebruikt. Meestal wordt het snel genoeg opgemerkt door de vliegers of de toren.

De nieuwere vliegtuigen hebben tegenwoordig GPS-software die het opstijgen van de verkeerde baan, of vanaf de verkeerde afslag naar de baan, of van een taxibaan voorkomt. En zo wordt vliegen elk jaar weer een stukje veiliger.
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
18-09-2019 12:25
Hoe kan zoiets gebeuren , Cygnus/kadanz , Willen opstijgen van de taxibaan ? Een aantal jaar geleden een klm toestel en nu HV. Waar gaat het dan mis ?
Dat zal het onderzoek moeten uitwijzen. Het geval van de KLM-737 is onderzocht en het rapport is te vinden op de website van het OVV.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
18-09-2019 13:04
Zit er geen verschil in hoe "sterk" het asfalt/onderliggende beton/etc. is op een taxibaan? (dus dat je op een taxibaan sneller hobbels zou krijgen als je daar altijd zou opstijgen)
Wordt belijning/bewegwijzering op banen eigenlijk consistent gebruikt door de hele wereld? Bijvoorbeeld zo'n gele middenlijn op een taxibaan en een wit gestreepte lijn op de echte baan?
Eerste vraag: weinig verschil.
Tweede vraag: ja. En dat geldt ook voor de verlichting: groen & blauw voor taxibanen, wit & rood voor startbanen.
Fate is just the weight of circumstances
Nog eentje; landen/opstijgen op een sneeuwerige/gladde baan. Heb je daar in een vliegtuig net zo'n last van als in de auto, of heb je daar gezien het gewicht van het vliegtuig minder last van?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-09-2019 13:29
Nog eentje; landen/opstijgen op een sneeuwerige/gladde baan. Heb je daar in een vliegtuig net zo'n last van als in de auto, of heb je daar gezien het gewicht van het vliegtuig minder last van?
In principe heb je daar evenveel last van, maar, net als met de auto, ontstaan de problemen vaak bij bochten. Een start of landing is altijd rechtdoor, dus dat valt qua gladheid dan meestal wel mee. Taxiën is een ander verhaal...
Echter, de remmen en de thrust reversers (het omdraaien van de motoren om te remmen) gaan niet altijd gelijkmatig, waardoor bij de landing een vliegtuig toch soms kan gaan glijden. De eerste acties zijn dan ook de remmen loslaten en de reverse thrust verminderen. Dat is één van de redenen dat er zoveel moeite wordt gedaan om de banen zo schoon mogelijk te houden.
De andere reden is belangrijker: sneeuw, ijs, slush of heel veel water heeft invloed op de startprestaties, en wel in negatieve zin door de toenemende weerstand. Dat resulteert dan in meer startvermogen of minder gewicht (vracht, passagiers) meenemen. En dat kost geld. Er zijn procedures om dit allemaal te berekenen.
Het is niet zo dat er winterbanden onder het vliegtuig gaan. Er ziet sowieso weinig profiel op vliegtuigbanden, dat heeft bij hoge snelheden geen effect meer.

Heb één keer gegleden met een groot vliegtuig, weliswaar maar met 2 knopen (4 km/u), maar wel op een (druk) platform. En dat is niet grappig...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
20-09-2019 14:18
In principe heb je daar evenveel last van, maar, net als met de auto, ontstaan de problemen vaak bij bochten. Een start of landing is altijd rechtdoor, dus dat valt qua gladheid dan meestal wel mee. Taxiën is een ander verhaal...
Echter, de remmen en de thrust reversers (het omdraaien van de motoren om te remmen) gaan niet altijd gelijkmatig, waardoor bij de landing een vliegtuig toch soms kan gaan glijden. De eerste acties zijn dan ook de remmen loslaten en de reverse thrust verminderen. Dat is één van de redenen dat er zoveel moeite wordt gedaan om de banen zo schoon mogelijk te houden.
De andere reden is belangrijker: sneeuw, ijs, slush of heel veel water heeft invloed op de startprestaties, en wel in negatieve zin door de toenemende weerstand. Dat resulteert dan in meer startvermogen of minder gewicht (vracht, passagiers) meenemen. En dat kost geld. Er zijn procedures om dit allemaal te berekenen.
Het is niet zo dat er winterbanden onder het vliegtuig gaan. Er ziet sowieso weinig profiel op vliegtuigbanden, dat heeft bij hoge snelheden geen effect meer.

Heb één keer gegleden met een groot vliegtuig, weliswaar maar met 2 knopen (4 km/u), maar wel op een (druk) platform. En dat is niet grappig...

Geloof ik direct. Gelukkig vlieg ik op Kittila en daar is het vast niet zo druk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zijn we zo geweldig bijgestaan door een vlieger die (wel in uniform) prive naar huis vloog. We waren te laat door file, en hij heeft ons door het hele systeem geleid vanaf de incheckbalie tot aan de gate. Met rolstoel en medische bagage kost het allemaal flink meer tijd. Hij zag de accu van mijn rolstoel en daarna bood hij meteen zijn hulp en talenkennis aan. Ik kon wel huilen van opluchting. Ik kan verder nergens mijn dank kwijt ( ja, heb hem tig keer bedankt) dus daarom maar even hier mijn verhaal.. Een reddende engel, maar dan in het blauw..
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
28-09-2019 22:33
Gisteren zijn we zo geweldig bijgestaan door een vlieger die (wel in uniform) prive naar huis vloog. We waren te laat door file, en hij heeft ons door het hele systeem geleid vanaf de incheckbalie tot aan de gate. Met rolstoel en medische bagage kost het allemaal flink meer tijd. Hij zag de accu van mijn rolstoel en daarna bood hij meteen zijn hulp en talenkennis aan. Ik kon wel huilen van opluchting. Ik kan verder nergens mijn dank kwijt ( ja, heb hem tig keer bedankt) dus daarom maar even hier mijn verhaal.. Een reddende engel, maar dan in het blauw..
Fijn om te horen. Je kunt een compliment insturen, meestal krijgen we dat dan doorgestuurd, en het komt sowieso in zijn dossier terecht.
Deze vlieger vloog XCM, een code voor woon-werk-verkeer als je in het buitenland woont. Dat moet inderdaad in uniform.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
28-09-2019 23:56
Fijn om te horen. Je kunt een compliment insturen, meestal krijgen we dat dan doorgestuurd, en het komt sowieso in zijn dossier terecht.
Deze vlieger vloog XCM, een code voor woon-werk-verkeer als je in het buitenland woont. Dat moet inderdaad in uniform.
Dank je voor je toelichting. Ik ga zoeken waar ik mijn compliment kwijt kan
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb alles gelezen maar ik geraak niet van mijn vliegangst af. Ik heb een cursus gevolgd, ik heb therapie gehad, boeken gelezen, het internet afgestruind en pillen geslikt maar ik vind het echt afschuwelijk. Het opstijgen, begint dus al bij het vaart maken en dan loskomen van de grond (en het gevoel krijgen dat je dan altijd een beetje terug naar beneden valt) bang zijn dat we vogels raken en neerstorten, bang dat de motoren uitvallen of in de fik vliegen, bang voor alle bliepjes en alarmpjes, bang om de controle los te laten, bang voor snelheid minderen, snelheid maken, gekke geluiden, bochten in de lucht, turbulentie, boven bergen vliegen, boven zee vliegen, in iemands lucht vliegen (groot vliegtuig voor je waardoor je turbulentie krijgt) clear air turbulentie, neergeschoten worden uit de lucht, ruzie of anderzijds in de lucht waardoor ik er niet uit kan, bommen die ontploffen in de lucht en andere rare fratsen van gekke passagiers, en dan komt het dalen, en slechte weersomstandigheden, bliksem, onweer, wind, landen met ijs op de baan, de turbulentie bij dalen, die gekke luchtzakken, draaien zodat het lijkt alsof je bijna op zijn kop hangt, bang dat de kerosine op is of er vergeten is te tanken, bang dat er een onderdeel lostrilt of we een vleugel verliezen, ik ben werkelijk overal bang voor in de lucht. De ellende begint bij het boarden, dan is er no way back voor mijn gevoel, alhoewel ik door de douane eigenlijk ook al creepy vind. Ik gedraag me van de zenuwen altijd verdacht waardoor ik er ook altijd word uitgepikt.

Ik zoek mijn luchtvaartmaatschappijen uit op incidenten en mijn bestemmingen op de landingsbaan en het neerstortingsgevaar/verleden.

Nu ben ik net terug van een vliegtrip en ga ik over een paar maanden naar Zuid Amerika en ik kan me nu al zo druk maken. Ik heb sterkte slaappillen maar ik blijf daar gewoon wakker op. Ik ben een beetje radeloos.

Ik blijf wel gewoon vliegen, dat is het gekke. Maar ik zit het echt uit en tel de seconden af. Afleiding helpt me totaal niet. En melden aan de crew heb ik eens maar nooit weer gedaan. Dan komen ze ten overstaande van het hele vliegtuig naar je toe om de tien tellen om te vragen of het nog gaat, je schaamt je de ogen uit je schedel.

Ik denk dat ik nog liever zelf zou leren vliegen dan om me te laten vliegen. Ik heb dat ook met autorijden. Laat mij maar in control zijn. Ik wil het snappen en ik wil het zelf doen.

Het is echt een niet te onderschatten probleem en ik lijk echt altijd de enige te zijn want ik heb nog nooit iemand gezien die net zo panisch is als ik.

Ik durf ook niet te plassen. Ben bang dat ik er tijdens turbulentie afflikker en dood blijf.

Echt het is vreselijk....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven