'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
woensdag 9 oktober 2019 om 17:47
Wat een ontzettend interessant topic!
Eerder dit jaar plaatste ik zelf een topic over mijn vliegangst, en ik heb deze wel 2x helemaal doorgelezen.
Vorige week teruggekomen van mijn vakantie waarbij ik dus 2x een vlucht heb moeten maken van ongeveer 4 uur.
En dit topic heeft me daar echt enorm bij geholpen, bedankt daarvoor!
Ondanks dat zat ik allesbehalve relaxed, heb ik de arm van mijn vriend denk ik flink wat keren geknepen en heb ik meerdere keren in mijn hoofd moeten herhalen “turbulentie is oncomfortabel, maar niet gevaarlijk”. Leuk vind ik het zeker niet en oh wat ben ik blij als we weer aan de grond staan!
Ik ga dus serieus nadenken over een cursus om over mijn vliegangst te komen, want die angst zit er echt nog steeds.
Oh en dat bericht dat er een Amerikaanse Boeing 9km is gaan zakken in een paar minuten stemde mij totaal niet vrolijk, ik ben ergens blij dat ik toen al terug was en ben bang dat ik nooit meer in een vliegtuig zou stappen als ik zoiets zou meemaken. En dat vind ik zonde, want ik wil nog zo graag zo veel van de wereld zien
Eerder dit jaar plaatste ik zelf een topic over mijn vliegangst, en ik heb deze wel 2x helemaal doorgelezen.
Vorige week teruggekomen van mijn vakantie waarbij ik dus 2x een vlucht heb moeten maken van ongeveer 4 uur.
En dit topic heeft me daar echt enorm bij geholpen, bedankt daarvoor!
Ondanks dat zat ik allesbehalve relaxed, heb ik de arm van mijn vriend denk ik flink wat keren geknepen en heb ik meerdere keren in mijn hoofd moeten herhalen “turbulentie is oncomfortabel, maar niet gevaarlijk”. Leuk vind ik het zeker niet en oh wat ben ik blij als we weer aan de grond staan!
Ik ga dus serieus nadenken over een cursus om over mijn vliegangst te komen, want die angst zit er echt nog steeds.
Oh en dat bericht dat er een Amerikaanse Boeing 9km is gaan zakken in een paar minuten stemde mij totaal niet vrolijk, ik ben ergens blij dat ik toen al terug was en ben bang dat ik nooit meer in een vliegtuig zou stappen als ik zoiets zou meemaken. En dat vind ik zonde, want ik wil nog zo graag zo veel van de wereld zien

woensdag 9 oktober 2019 om 18:23
Maar waarom niet? Niemand was in gevaar, niemand raakte gewond, niemand was in paniek. Er was een storing in de airconditioning, daardoor zijn de piloten snel en gecontroleerd gaan zakken naar een hoogte waar je geen airco nodig hebt en je gewoon de buitenlucht kunt ademen. Allemaal netjes volgens het boekje. En als extra veiligheidsmaatregel zijn de zuurstofmaskers naar beneden gekomen.Uncertaingirl90 schreef: ↑09-10-2019 17:47
Oh en dat bericht dat er een Amerikaanse Boeing 9km is gaan zakken in een paar minuten stemde mij totaal niet vrolijk, ik ben ergens blij dat ik toen al terug was en ben bang dat ik nooit meer in een vliegtuig zou stappen als ik zoiets zou meemaken.
Er is een nieuw toestel ingevlogen omdat sowieso eerst al die zuurstofmaskers vervangen moeten worden. En de passagiers krijgen allemaal 600 euro compensatie voor de vertraging. Waarom zou je hierdoor nooit meer willen vliegen?

woensdag 9 oktober 2019 om 19:17
@kadanz ; Omdat ik dan toch enorm bang ben. Op het moment dat we ook maar een lichte turbulentie hebben, of een klein stukje zakken, ben ik bang om neer te storten. Ik weet het, dat is een irrationele gedachte, en echt ik meen het oprecht als ik zeg dat ik wou dat ik er geen last van had. Maar bovenstaand scenario klinkt voor mij dus echt als een grootste nachtmerrie, ook al is alles veilig verlopen.
donderdag 10 oktober 2019 om 00:07
Eigenlijk is het zelfs makkelijker. Je ziet de baanverlichting ‘s nachts beter er sneller dan de baan zelf overdag. Een uitzondering hierop zijn wat we ‘dark hole’ naderingen noemen. Dat zijn banen met marginale verlichting, vaak korte verlichting voor d baan en weinig omgevingslicht. Als je dat vantevoren weet kun je er tegen wapenen. Vandaar dat de baanverlichting ook op onze kaarten staan. Dit soort banen vind je nog wel eens in Afrika.
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 10 oktober 2019 om 00:09
Dit heb ik weleens meegemaakt, bijna 20 jaar terug. Er was voor zover ik heb gemerkt niemand in paniek, ook achteraf niet.kadanz schreef: ↑09-10-2019 18:23Maar waarom niet? Niemand was in gevaar, niemand raakte gewond, niemand was in paniek. Er was een storing in de airconditioning, daardoor zijn de piloten snel en gecontroleerd gaan zakken naar een hoogte waar je geen airco nodig hebt en je gewoon de buitenlucht kunt ademen. Allemaal netjes volgens het boekje. En als extra veiligheidsmaatregel zijn de zuurstofmaskers naar beneden gekomen.
Er is een nieuw toestel ingevlogen omdat sowieso eerst al die zuurstofmaskers vervangen moeten worden. En de passagiers krijgen allemaal 600 euro compensatie voor de vertraging. Waarom zou je hierdoor nooit meer willen vliegen?![]()
Ik was alleen te jong en onwetend om achteraf compensatie te vragen, helaas.
•
donderdag 10 oktober 2019 om 00:33
Over zicht en nacht valt nog wel wat meer te vertellen...
Voor een nadering naar een baan geldt een minimale zichtwaarde, afhankelijk van het type nadering. De bedoeling is - meestal - dat je op een goed moment nog kunt zien of je goed voor de baan hangt om een veilige landing te maken. Er zijn naderingen met een horizontale geleiding, maar niet verticaal (dat gebeurt dan door hoogte en afstand tot een baken in de gaten te houden), zogenaamde non-precision approaches, en naderingen die zowel horizontale als verticale geleiding hebben, de precision approaches. De laatste zijn meestal van het systeem ILS, Instrument Landing System, waarbij je voortdurend op de instrumenten kunt zien of de positie, zowel horizontaal als verticaal, goed is. Met dit systeem kunnen ook automatische landingen worden gemaakt.
Nu wordt het zicht op twee manieren gemeten: als eerste het zicht vanuit de toren, genaamd visibility. De tweede wordt met optische sensoren langs de baan gemeten, vaak op drie plekken, dit noemen we Runway Visual Range, of RVR. RVR is veel nauwkeuriger dan visibility. Bij lage zichtwaardes worden deze RVR's gegeven en bij minder dan 550m moeten we een automatische landing maken. Afhankelijk van hoe nauwkeurig de ILS is (bestaat uit twee sets van zenders langs en achter de baan) en in welke mate ze wel of niet verstoord kunnen worden, kunnen de RVR's lager worden. Dit is geclassificeerd in drie categorieën: CAT I heeft de hoogste zichtwaardes, CAT III de laagste. De 'bare minimum' (CAT III) is 75m, en die is eigenlijk alleen maar bedoeld om de baan af te kunnen taxiën. Want als je met 75m RVR landt met een Boeing 747, zie je de baan pas op het moment dat het neuswiel na de landing naar beneden gaat!
Nu is er een mogelijkheid om visibility om te rekenen naar RVR, als die RVR's niet worden gemeten. Als de baanverlichting goed genoeg is, mogen we de visiblity verdubbelen tijdens nachtlandingen, overdag is dat 1,5. Wat wel aangeeft dat je 's nachts de baan dus beter kunt zien. Dit mag overigens alleen als de autoriteiten dit niet verboden hebben.
Voor een nadering naar een baan geldt een minimale zichtwaarde, afhankelijk van het type nadering. De bedoeling is - meestal - dat je op een goed moment nog kunt zien of je goed voor de baan hangt om een veilige landing te maken. Er zijn naderingen met een horizontale geleiding, maar niet verticaal (dat gebeurt dan door hoogte en afstand tot een baken in de gaten te houden), zogenaamde non-precision approaches, en naderingen die zowel horizontale als verticale geleiding hebben, de precision approaches. De laatste zijn meestal van het systeem ILS, Instrument Landing System, waarbij je voortdurend op de instrumenten kunt zien of de positie, zowel horizontaal als verticaal, goed is. Met dit systeem kunnen ook automatische landingen worden gemaakt.
Nu wordt het zicht op twee manieren gemeten: als eerste het zicht vanuit de toren, genaamd visibility. De tweede wordt met optische sensoren langs de baan gemeten, vaak op drie plekken, dit noemen we Runway Visual Range, of RVR. RVR is veel nauwkeuriger dan visibility. Bij lage zichtwaardes worden deze RVR's gegeven en bij minder dan 550m moeten we een automatische landing maken. Afhankelijk van hoe nauwkeurig de ILS is (bestaat uit twee sets van zenders langs en achter de baan) en in welke mate ze wel of niet verstoord kunnen worden, kunnen de RVR's lager worden. Dit is geclassificeerd in drie categorieën: CAT I heeft de hoogste zichtwaardes, CAT III de laagste. De 'bare minimum' (CAT III) is 75m, en die is eigenlijk alleen maar bedoeld om de baan af te kunnen taxiën. Want als je met 75m RVR landt met een Boeing 747, zie je de baan pas op het moment dat het neuswiel na de landing naar beneden gaat!
Nu is er een mogelijkheid om visibility om te rekenen naar RVR, als die RVR's niet worden gemeten. Als de baanverlichting goed genoeg is, mogen we de visiblity verdubbelen tijdens nachtlandingen, overdag is dat 1,5. Wat wel aangeeft dat je 's nachts de baan dus beter kunt zien. Dit mag overigens alleen als de autoriteiten dit niet verboden hebben.

donderdag 10 oktober 2019 om 01:47
Turbulentie doet mij niets. En ik heb ook jaren gedacht dat wat mensen turbulentie noemen iets totaal anders was dan wat ik tot dan had meegemaakt. Tot ik op een voor mij normale vlucht zat en mijn collega’s op dezelfde vlucht dit beschreven als zeer heftige turbulentie.darksideofthemoon- schreef: ↑07-10-2019 11:07Wat vinden jullie eigenlijk turbulentie? Want ik vloog laatst met mijn zus en ik zei: ik heb werkelijk elke vlucht last van turbulentie, zegt zij: ik nooit, ik heb nog nooit turbulentie gehad. En as we speek krijgen we last van best erge turbulentie. Ze keek niet op of om en achteraf vroeg ik haar of ze geen last van de turbulentie had gehad. Welke turbulentie bedoelde ik? Kortom: zij ervaart het schudden van het vliegtuig en even zakken en stijgen, harder vliegen of zachter vliegen of bonken of trillen dus totaal anders dan ik. Hoe kan dat? En wat noemen jullie turbulentie en kan een vlucht idd totaal turbulentievrij zijn?
donderdag 10 oktober 2019 om 06:18
kadanz schreef: ↑09-10-2019 18:23Maar waarom niet? Niemand was in gevaar, niemand raakte gewond, niemand was in paniek. Er was een storing in de airconditioning, daardoor zijn de piloten snel en gecontroleerd gaan zakken naar een hoogte waar je geen airco nodig hebt en je gewoon de buitenlucht kunt ademen. Allemaal netjes volgens het boekje. En als extra veiligheidsmaatregel zijn de zuurstofmaskers naar beneden gekomen.
Er is een nieuw toestel ingevlogen omdat sowieso eerst al die zuurstofmaskers vervangen moeten worden. En de passagiers krijgen allemaal 600 euro compensatie voor de vertraging. Waarom zou je hierdoor nooit meer willen vliegen?![]()
donderdag 10 oktober 2019 om 11:35
Ja, dat herken ik. Mijn man heeft ook last van vliegangst en wil altijd achteraf de vlucht beschrijven aan anderen. En dan hoor ik hem dingen zeggen waarvan ik denk 'huh? niks van gemerkt'. Hij ervaart iedere koerswijziging, hobbeltje en bobbeltje als iets bijzonders en ik niet.Nitflex schreef: ↑10-10-2019 01:47Turbulentie doet mij niets. En ik heb ook jaren gedacht dat wat mensen turbulentie noemen iets totaal anders was dan wat ik tot dan had meegemaakt. Tot ik op een voor mij normale vlucht zat en mijn collega’s op dezelfde vlucht dit beschreven als zeer heftige turbulentie.
Vliegen is een manier om ergens te komen. Net als autorijden of de trein/bus pakken. Ik ben drukker bezig met de bestemming dan de vlucht.

zondag 20 oktober 2019 om 00:58
zondag 20 oktober 2019 om 04:37
Nee, er zijn ook maatschappijen die zilverkleurige strepen gebruiken. Maar ik denk wel dat het merendeel goudkleur gebruikt.sparkandshine schreef: ↑20-10-2019 00:49Heeft een pilotenuniform altijd gouden strepen over de hele wereld?
zondag 20 oktober 2019 om 04:53
Er wordt geen standaardpraarje voorgeschreven, zoals voor cabinepersoneel wel gebeurt. Daar kunnen we dus wat variatie in aanbrengen. We krijgen wel een aantal richtlijnen die uit onderzoek onder frequent travellers aan ons worden meegegeven, zoals voor- en achternaam noemen. Maar er zijn er nog wat meer. Zelf vraag ik regelmatig aan cabinepersoneel wat ze er van vonden, zodat ik er misschien wat aan kan verbeteren.puntillita schreef: ↑20-10-2019 00:58Heb je als captain een standaardpraatje of verzin je telkens iets nieuws? Het viel me laatst op dat de captain 100% exact hetzelfde verhaal vertelde in Nederlands en 5 minuten later in het Engels (met verontschuldiging voor de tussentijd want ze hadden het druk gehad met de verkeersleiding.
Wel probeer ik zelf altijd het Nederlandse en Engelse praatje zoveel mogelijk hetzelfde te houden, want ik denk dat het raar is dat je er iets anders van maakt voor diegenen die beide talen verstaan.
Het kan inderdaad zijn dat de verkeersleiding ondertussen met een waslijst aan ‘klaringen’ komt, en als dat bijvoorbeeld de rest van de route betreft is het wel noodzakelijk dat iedereen in de cockpit dat ook hoort, om fouten te voorkomen. Het is niet te doen om tegelijkertijd een praatje te houden en alle instructies van de verkeersleiding te horen. Dan kan het vervolg inderdaad even uitgesteld worden.
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat ik aan dat praatje mijn eigen draai kan geven, maakt het toch wat persoonlijker. Maar om eerlijk te zijn, ik verzin niet iedere vlucht een andere format, zo creatief ben ik ook weer niet.
Leuke vraag BTW!
woensdag 23 oktober 2019 om 11:31
Hi,
ik ben een stille meelezer en ik vind het Geweldig dat jullie reageren op alle vragen! Een paar vragen:
Waarom hebben jullie gekozen voor de commerciële luchtvaart? De luchtmacht heeft geavanceerde vliegtuigen, is dat niet uitdagender om te besturen?
Vanwege jullie reacties op de ‘welkomstpraatjes’ die zelf ingevuld mogen worden, en ik idd ook vaak niet goed kan verstaan, worden jullie getraind op commerciële vaardigheden en communicatie?
Hebben jullie zorgen om de straling/onregelmatige uren/luchtkwaliteit welke jullie gezondheid mogelijk aantast? Onderzoeken de luchtvaartmaatschappijen dit?
Of is het; helaas pindakaas als je ziek wordt hierdoor. Dit soort beroepen hebben een bepaalde aantrekkingskracht maar ik zie -als leek- zeker ook risico’s.
En de stewardessen, ik hoor vaak dat er geen vooropleiding nodig is omdat bv klm zelf opleidt. Dat komt wel vrij Denigrerend over alsof je alleen de juiste uitstraling hoeft te hebben en eigenlijk iedereen dit kan worden terwijl in vele sectoren je niet eens zonder vooropleiding op gesprek komt.
Groet Mixeddreams
ik ben een stille meelezer en ik vind het Geweldig dat jullie reageren op alle vragen! Een paar vragen:
Waarom hebben jullie gekozen voor de commerciële luchtvaart? De luchtmacht heeft geavanceerde vliegtuigen, is dat niet uitdagender om te besturen?
Vanwege jullie reacties op de ‘welkomstpraatjes’ die zelf ingevuld mogen worden, en ik idd ook vaak niet goed kan verstaan, worden jullie getraind op commerciële vaardigheden en communicatie?
Hebben jullie zorgen om de straling/onregelmatige uren/luchtkwaliteit welke jullie gezondheid mogelijk aantast? Onderzoeken de luchtvaartmaatschappijen dit?
Of is het; helaas pindakaas als je ziek wordt hierdoor. Dit soort beroepen hebben een bepaalde aantrekkingskracht maar ik zie -als leek- zeker ook risico’s.
En de stewardessen, ik hoor vaak dat er geen vooropleiding nodig is omdat bv klm zelf opleidt. Dat komt wel vrij Denigrerend over alsof je alleen de juiste uitstraling hoeft te hebben en eigenlijk iedereen dit kan worden terwijl in vele sectoren je niet eens zonder vooropleiding op gesprek komt.
Groet Mixeddreams

woensdag 23 oktober 2019 om 12:55
Burgerpiloot of soldaatvlieger, dat zijn toch twee héél verschillende carrieres! Er is natuurlijk overlap, beiden doen iets met vliegtuigen, maar verder? Het is alsof je aan een veerbootkapitein vraagt of hij niet liever een torpedobootstuurman, marinier of commando was geworden. Ik had destijds geen zin om mijn hobby in te zetten om bommen te werpen en ik betwijfel of de luchtmacht mijn compromiszoekende persoonlijkheid in schietstoel had willen proppen.Mixeddreams schreef: ↑23-10-2019 11:31Hi,
Groet Mixeddreams
Wat de 'praatjes' betreft is het net als bij Cygnus, er is geen vast format maar we worden wel aangemoedigd om persoonlijk contact te maken met de passagiers. Dus om de cockpit uit te komen als het even kan (op de grond). Ik verbaas me soms wel over de inhoud van sommige 'praatjes'. Ik probeer pilotenblabla als 'goed zicht' en 'wind uit het zuidzuidwesten' en 'we landen op baan drie zes links' en de meest tenenkrommende 'please sit back and relax' te voorkomen, maar soms komt het er toch per ongeluk doorheen

Straling, lawaai, luchtkwaliteit, onregelmatigheid, vroege diensten, late diensten, ja het is een bron van enige zorg (en er wordt ook het één en ander aan gedaan). Maar zo heeft elke baan wel wat. Ik heb geen deadline-stress. Ik neem nooit werk mee in het weekend, zoals mijn vrouw die stapel leeswerk op de bank zit te verstouwen. Ik hoef me niet druk te maken over kantoorintriges. Daar valt ook wat voor te zeggen.
Wat de cabin attendants betreft (stewardessen m/v)...het is wat het is. Je hebt er geen specifieke opleiding voor nodig. Je wordt opgeleid door de maatschappij. Maar denigrerend? Het zijn collega's die een hele belangrijke taak hebben aan boord, ze vormen een cruciaal onderdeel van het bedrijf, de crew en de vluchtuitvoering.
woensdag 23 oktober 2019 om 19:03
Dank voor jouw reactie kadanz.
Met denigrerend bedoelde ik juist zonder vooropleiding overkomt dat stewardessen ‘makkelijk’ de functie bekleden terwijl ze juist wel flink wat verantwoordelijkheid dragen voor de passagiers.
Werk mee naar huis nemen kan idd tot stress leiden (en erger), maar dat is een keuze die iemand zelf hierin kan maken (wel/niet stukken lezen of doorwerken). In jullie sector is dat niet aan de orde maar blijven de omstandigheden gelijk (geen keuze om bv straling uit te zetten oid). Wel heel goed dat hier oog voor is.
En natuurlijk snap ik dat commerciële vluchten en een straaljager piloot twee verschillende beroepen zijn. Ik was gewoon benieuwd waarom jij/jullie gekozen hebben voor de commerciële luchtvaart. Zoals een chirurg voor orthopedie gekozen heeft en niet voor weke delen. Beidden starten met geneeskunde.
Met denigrerend bedoelde ik juist zonder vooropleiding overkomt dat stewardessen ‘makkelijk’ de functie bekleden terwijl ze juist wel flink wat verantwoordelijkheid dragen voor de passagiers.
Werk mee naar huis nemen kan idd tot stress leiden (en erger), maar dat is een keuze die iemand zelf hierin kan maken (wel/niet stukken lezen of doorwerken). In jullie sector is dat niet aan de orde maar blijven de omstandigheden gelijk (geen keuze om bv straling uit te zetten oid). Wel heel goed dat hier oog voor is.
En natuurlijk snap ik dat commerciële vluchten en een straaljager piloot twee verschillende beroepen zijn. Ik was gewoon benieuwd waarom jij/jullie gekozen hebben voor de commerciële luchtvaart. Zoals een chirurg voor orthopedie gekozen heeft en niet voor weke delen. Beidden starten met geneeskunde.

woensdag 23 oktober 2019 om 19:34
Burger en militaire vliegopleidingen zijn fundamenteel verschillend. Op een paar kleine uitzonderingen na is het dus niet zo dat je eerst een algemene opleiding doet en daarna voor de luchtmacht of een burgerleven kunt kiezen. Natuurlijk is het een machtig gezicht om zo'n F16 op te zien stijgen en het lijkt me ook onwijs gaaf om een dagje mee te vliegen, maar het was de burgerluchtvaart die mijn interesse had. Ik zag de risico's van een F16-job ook niet zo zitten, dan maar wat onregelmatige dienstenMixeddreams schreef: ↑23-10-2019 19:03Dank voor jouw reactie kadanz.

Als ik naar mijn collega's kijk dan varieert het enorm qua ambitie en achtergrond. Heel veel die net als ik bewust voor een burgercarriere hebben gekozen, maar ook een deel dat wel een luchtmachtcarriere ambieerde maar niet door de specifieke selectie van de luchtmacht kwam 'en dus als tweede keus aan een burgeropleiding zijn begonnen'. Maar ook een aantal ex-luchtmachters die na hun defensiecarriere helemaal onderaan de ladder beginnen op een passagierstoestel.
Daarnaast wil de één graag lange afstanden vliegen terwijl de ander liefst elke avond in zijn of haar eigen bed slaapt. De één vliegt zo veel mogelijk met de automatische piloot aan, de ander laat geen kans onbenut om zonder automatica te vliegen. De één wil vroeg, de ander het liefst laat. Ik ben allang blij als mijn koffie nog warm is na de takeoff.
woensdag 23 oktober 2019 om 23:40
Ikzelf had in mijn jeugd het liefst F-16 gevlogen, maar ik ben te lang, het was vantevoren al geen optie. Achteraf wel heel blij mee, want het vliegen is erg leuk denk ik, maar je doet het erg weinig. Bovendien al dat militairistische gedoe er om heen trok me ook niet zo.Mixeddreams schreef: ↑23-10-2019 11:31Hi,
Kadanz postte het al: ja. En sterker nog, we worden er tegenwoordig ook op beoordeeld in de simulator en tijdens zgn. lijnchecks (normale vluchten met een beoordeling).Mixeddreams schreef: ↑23-10-2019 11:31Vanwege jullie reacties op de ‘welkomstpraatjes’ die zelf ingevuld mogen worden, en ik idd ook vaak niet goed kan verstaan, worden jullie getraind op commerciële vaardigheden en communicatie?
Vliegen is sowieso niet gezond, slecht voor de oren, voor de bloeddruk, straling noemde je al. Daar valt weinig aan te doen. Wat wel een punt is dat vanuit de ARBO-wet geregeld moet worden is de blootstelling aan straling. De maandelijkse cumulatieve waarde heeft een maximum. Maar het is een academisch verhaal, want het wordt niet gemeten, maar berekend. Ik weet dat als ik naar het noorderlicht zit te kijken dat ik vet over dat maximum heen ga.Mixeddreams schreef: ↑23-10-2019 11:31Hebben jullie zorgen om de straling/onregelmatige uren/luchtkwaliteit welke jullie gezondheid mogelijk aantast? Onderzoeken de luchtvaartmaatschappijen dit?
De cabinelucht is natuurlijk ook een hot issue. Daar hebben we eerder al wat over gepost, maar ik denk zelf dat het laatste woord daar nog niet over gesproken is.
Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik had ook alleen maar middelbare school voordat ik aan de vliegopleiding begon. Ok, die duurde wel iets langer dan de opleiding tot cabin attendant (want we hebben ook stewards hoor!), maar was in feite ook een soort KLM-opleiding. En na mijn afzwaaien zelfs officieel. En zeker niet iedereen kan het worden, want er zijn ook genoeg afwijzingen. Maar inderdaad, je hoeft geen universitaire graad te hebben, maar die heb ik zelf dan ook niet...Mixeddreams schreef: ↑23-10-2019 11:31En de stewardessen, ik hoor vaak dat er geen vooropleiding nodig is omdat bv klm zelf opleidt. Dat komt wel vrij Denigrerend over alsof je alleen de juiste uitstraling hoeft te hebben en eigenlijk iedereen dit kan worden terwijl in vele sectoren je niet eens zonder vooropleiding op gesprek komt.
vrijdag 25 oktober 2019 om 10:33
Dank voor jullie antwoorden!
Nog een paar vragen
Ben je als gezagvoerder de ‘manager’ van de bemanning, maar jullie hebben geen vast team begreep ik. Sommig managers (reguliere sectoren) hebben al moeite om een vast team aan te sturen.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Wat is de rol van een purser? De outfit (als leek) lijkt op die van een vlieger en hij/zij heeft ook vaak strepen. Wat houdt dat in? ik zie volgens mij niet bij alle maatschappijen een purser.
Hoe zit het met de vogels die de motoren invliegen (of ingezogen worden?). ik heb gehoord dat de vogels afgemaakt worden. Klopt dat? Is dit echt zo een groot risico en hoe wordt dat dan gedaan?
Dank weer!
Nog een paar vragen
Ben je als gezagvoerder de ‘manager’ van de bemanning, maar jullie hebben geen vast team begreep ik. Sommig managers (reguliere sectoren) hebben al moeite om een vast team aan te sturen.
Wat is de rol van een purser? De outfit (als leek) lijkt op die van een vlieger en hij/zij heeft ook vaak strepen. Wat houdt dat in? ik zie volgens mij niet bij alle maatschappijen een purser.
Hoe zit het met de vogels die de motoren invliegen (of ingezogen worden?). ik heb gehoord dat de vogels afgemaakt worden. Klopt dat? Is dit echt zo een groot risico en hoe wordt dat dan gedaan?
Dank weer!
vrijdag 25 oktober 2019 om 23:55
Door veel dingen volgens procedures te doen en de taken en verantwoordelijkheden helder te hebben. Verder worden we constant getraind in CRM, wat staat voor Crew Resource Management, en dat gaat eigenlijk uitsluitend over samenwerken met een wisselend team. Eigenlijk is training hier het toverwoord.Mixeddreams schreef: ↑25-10-2019 10:33Dank voor jullie antwoorden!
Nog een paar vragen
Niet per se een purser, maar altijd wel een ‘Leading flight attendant’. De purser heeft in mijn ogen de verantwoordelijkheid over de cabinezaken, hoewel er ook gezagvoerders zijn die dat ook op zich nemen. Dat zijn niet de meest populaire gezagvoerders.Mixeddreams schreef: ↑25-10-2019 10:33Wat is de rol van een purser? De outfit (als leek) lijkt op die van een vlieger en hij/zij heeft ook vaak strepen. Wat houdt dat in? ik zie volgens mij niet bij alle maatschappijen een purser.
Op ICA-vluchten (de ‘lange’ vluchten) is er een senior purser met vier strepen en een oranje balk, en een purser voor economy, met vier strepen zonder oranje balk.
Ligt aan de grootte van de vogel. Ganzen zijn groot en laten zich niet verjagen, dus daar wordt nog wel eens aan populatiecontrole gedaan.Mixeddreams schreef: ↑25-10-2019 10:33Hoe zit het met de vogels die de motoren invliegen (of ingezogen worden?). ik heb gehoord dat de vogels afgemaakt worden. Klopt dat? Is dit echt zo een groot risico en hoe wordt dat dan gedaan?
Dank weer!
Motoren gaan niet zo snel echt kapot, hoewel dat wel voorkomt, zie Sully, maar zelfs kleine schades kosten erg veel geld. Andere vogels laten zich vaak wel verjagen, dus daar wordt best wel wat moeite in gestoken.
Kortom, het veiligheidsrisico is niet zo heel groot, het economische risico is substantieel.

woensdag 30 oktober 2019 om 20:55
Als het helpt: slechts 5% van de sollicitanten die zich aanmelden bij de airline waar ik werk, krijgen de job. Het feit dat je geen specifieke vooropleiding nodig hebt neemt niet weg dat je over bepaalde kwaliteiten en vaardigheden moet beschikken. Ervaring in customer service helpt enorm, evenals talenkennis. In het geval van "mijn" airline heb je tevens ook een streepje voor als je in het buitenland hebt gewoond of gewerkt. Het recruitment proces neemt maanden in beslag. CV inleveren, groepsollicitatie met diverse rondes (het lijkt wel The Voice. Want afvallers na elke ronde), interviews, taaltest, persoonlijkheidstest, medische testen en tenslotte slagen voor de intensieve opleiding.Mixeddreams schreef: ↑23-10-2019 11:31En de stewardessen, ik hoor vaak dat er geen vooropleiding nodig is omdat bv klm zelf opleidt. Dat komt wel vrij Denigrerend over alsof je alleen de juiste uitstraling hoeft te hebben en eigenlijk iedereen dit kan worden terwijl in vele sectoren je niet eens zonder vooropleiding op gesprek komt.
Groet Mixeddreams
Conclusie: de crew die je aan boord ziet zijn niet zomaar van straat geplukt.

donderdag 31 oktober 2019 om 23:38
Ik kwam deze app tegen, die real-time vertelt wat er gebeurt in het vliegtuig en achtergrondinformatie geeft! https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 76DNzvM4d8
Zelf heb ik vooral pre-vliegangst, wat wegzakt als ik eenmaal in het vliegtuig zit, maar ook dan lijkt het me een fijne app, word er misschien nog wat relaxter van.
Zelf heb ik vooral pre-vliegangst, wat wegzakt als ik eenmaal in het vliegtuig zit, maar ook dan lijkt het me een fijne app, word er misschien nog wat relaxter van.