'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Cygnus, ik snap het bijna. :geek:
Typen jullie dan allerlei codes in, in dat apparaat, die ieder op zich een boodschap betekent? Als een soort 'morse'? (Zonder dat je specifiek alles benoemt;) wat valt er naast 'kaping' dan nog in te toetsen? Een medisch ongeval aan boord ofzo?
Of geeft dat apparaat eerder automatisch vluchtgegevens door? Dus door een code in te typen, stuur je vliegtuiggegevens (als een soort bijlage) van dat moment mee?


Ah, dat fijne evenwichtsorgaan... Als ik tijdens de vlucht naar buiten kijk en ik 'zie' en bocht naar rechts, maar voel dat mijn lijf rechtdoor/links gaat dan ben ik gelijk misselijk, want oog en evenwichtsorgaan zijn het 'oneens'. Ik 'voel' ook het verschil tussen accelereren en omhoog gaan (want; misselijk).
Of het loskoppelen van het vliegtuig van de grond als het gaat weg-taxiën van de gate. Ik voel het vliegtuig voor-, en achteruitgaan en zeg vaak tegen mijzelf, 'we gaan'. waarop de buurman/vrouw meestal zegt, "nee hoor". En dan rijden we :proud: . Ik voel echt die aansluiting eraf gaan.
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
16-11-2019 02:59
Cygnus, ik snap het bijna. :geek:
Typen jullie dan allerlei codes in, in dat apparaat, die ieder op zich een boodschap betekent? Als een soort 'morse'? (Zonder dat je specifiek alles benoemt;) wat valt er naast 'kaping' dan nog in te toetsen? Een medisch ongeval aan boord ofzo?
Of geeft dat apparaat eerder automatisch vluchtgegevens door? Dus door een code in te typen, stuur je vliegtuiggegevens (als een soort bijlage) van dat moment mee?


Ah, dat fijne evenwichtsorgaan... Als ik tijdens de vlucht naar buiten kijk en ik 'zie' en bocht naar rechts, maar voel dat mijn lijf rechtdoor/links gaat dan ben ik gelijk misselijk, want oog en evenwichtsorgaan zijn het 'oneens'. Ik 'voel' ook het verschil tussen accelereren en omhoog gaan (want; misselijk).
Of het loskoppelen van het vliegtuig van de grond als het gaat weg-taxiën van de gate. Ik voel het vliegtuig voor-, en achteruitgaan en zeg vaak tegen mijzelf, 'we gaan'. waarop de buurman/vrouw meestal zegt, "nee hoor". En dan rijden we :proud: . Ik voel echt die aansluiting eraf gaan.
Het verhaal over de transponder is iets ingewikkelder, het heeft in ieder geval niets te maken met morse, dat wordt nog wel gebruikt bij bakens, maar de elektronica aan boord kan ook morselezen (oef 😁).
Hedendaagse transponders hebben een unieke code, vandaar dat je op Flightradar24 altijd kan zien welk toestel het is. Maar daarnaast stellen we ook een viercijferige code in die de verkeersleiding gebruikt voor hun systeem. Die kan je overigens ook op Flightradar24 zien. De rest van de data die meegezonden wordt, dat doet de transponder altijd als hij aanstaat. Daarmee maken we het werk van de verkeersleiding makkelijker. En ik ken 5 speciale codes: voor de kleine luchtvaart (2000), voor de verkeersleiding als er geen codes genoeg zijn (1000), en voor 3 soorten noodgevallen. Dat zijn: geen radiocontact (7600), kaping en noodgeval.
De transponder zetten we aan op het moment dat we van de gate weg gaan, en zetten we pas weer uit op het moment van parkeren. Al die tijd verstuurt de transponder de data, die de verkeersleiding gebruikt, ook op de grond (handig bij slecht zicht, er is ook een grondradarsysteem). Dat hoort dus allemaal bij de normale vluchtuitvoering. De transponder is dus primair een systeem dat de verkeersleiding helpt om de vlucht te volgen. De code krijgen we dus ook van de verkeersleiding bij onze klaring voor de route voor vertrek.

Jouw verhaal over misselijk worden als je iets anders ziet dan voelt is erg herkenbaar, en niet ongewoon. Sommigen hebben daar meer last van dan anderen, wat dan ook vaak de verklaring voor luchtziekte is. Ook ik ervaar die illusies als vlieger, want dat is menselijk, maar ik weet ook dat mijn instrumenten de waarheid vertellen, tenminste, meestal. We krijgen regelmatig serieuze training om die gevoelens te negeren en de juiste informatie te gebruiken om te zien wat er aan de hand is.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
@Cygnus,
Aha, die transponder is dus een soort digitale walkie talkie voor het vliegtuig via welke -tijdens de vlucht- automatisch gegevens worden door gegeven aan de vluchtleiding op de grond. aha! :idea:

En in dat systeem kun je dus manueel ook nog een code versturen. Maar dat gebeurd dus niet zo vaak begrijp ik, en die kaping-code is dan helemaal speciaal. Wat apart dat iemand daar dan toch in gaat zitten toetsen. Dat is toch -op zich- best wel suf?
(Naast dat dit een geweldige oefening was, voor als het een keer echt mis is!)

En bewegingsziek, yep, ik wordt al misselijk achter op de fiets, als ik 'amazone-stijl' zit. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Pilamie, de piloot had de code ingetypt om te laten zien aan een piloot in opleiding. Maar blijkbaar is het daarna per ongeluk echt verstuurd.
Wel fijn om te weten dat dat soort codes bestaan.
Het is ook best wel suf. En dom. Maar ach, piloten zijn soms net mensen ;)
Alle reacties Link kopieren
ja, ik had wel begrepen dat die transponder uit had moeten staan. en dat die piloot 'het even liet zien' en per ongeluk in een werkende transponder zat te typen. kan gebeuren. (niet te vaak graag) want ik neem aan dat je kunt zien of dat ding 'aan' staat?
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
17-11-2019 22:03
ja, ik had wel begrepen dat die transponder uit had moeten staan. en dat die piloot 'het even liet zien' en per ongeluk in een werkende transponder zat te typen. kan gebeuren. (niet te vaak graag) want ik neem aan dat je kunt zien of dat ding 'aan' staat?
Ja, maar alleen aan de knop op het paneeltje. En die is niet erg groot...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
17-11-2019 03:00
@Cygnus,
Aha, die transponder is dus een soort digitale walkie talkie voor het vliegtuig via welke -tijdens de vlucht- automatisch gegevens worden door gegeven aan de vluchtleiding op de grond. aha! :idea:

En in dat systeem kun je dus manueel ook nog een code versturen. Maar dat gebeurd dus niet zo vaak begrijp ik, en die kaping-code is dan helemaal speciaal. Wat apart dat iemand daar dan toch in gaat zitten toetsen. Dat is toch -op zich- best wel suf?
(Naast dat dit een geweldige oefening was, voor als het een keer echt mis is!)

En bewegingsziek, yep, ik wordt al misselijk achter op de fiets, als ik 'amazone-stijl' zit. :biggrin:
Nou, die code versturen gebeurt dus elke vlucht, en die code verzint de verkeersleiding.
Laatst kreeg ik code 2112 van ze, ik werd er erg blij van (Google het maar eens).

En ja, je hoeft de kapingscode niet daadwerkelijk in tikken voor instructie, het is niet zo heel moeilijk om te doen. Aan de andere kant denk ik niet dat het de bedoeling is geweest van de gezagvoerder om het hele circus op te tuigen. De reactie van Air Europa vond ik wel enigszins dubieus: dat de maatregelen overdreven zouden zijn. Dat ben ik niet met ze eens, maar disciplinaire maatregelen hebben ook geen zin: deze gezagvoerder gaat dit nooit meer doen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Misschien weet een van jullie dit: ik ga binnenkort op stedentrip en heb daarom een retourtje naar stad A gekocht.

Nu is er plotseling vlak daarvoor een vergadering voor mijn werk gepland in stad B. Ik red het niet om van B terug naar huis te vliegen en dan mijn vlucht naar A te nemen, dus ik heb in plaats daarvan (van mijn werk) een ticket van B naar A gekregen.
En mijn plan is dan dus om wel mijn eigen ticket terug van A naar huis te nemen.

Alleen: wordt er moeilijk gedaan als ik alleen de terugtocht van mijn retour gebruik? Het is de klm en ik heb geen superflexibel ticket.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... owclausule
Alle reacties Link kopieren
Cygnus, ik heb het gegoogled :)

En ik ben het met je eens. Dat de kapings-maatregelen getroffen waren, is juist goed. Je kunt van buitenaf niet weten of het een terechte verzending van kaping- code is, of dat het een foutje is. Totdat die piloot naar buiten komt en 'sorry' roept, moet de luchthaven uitgaan van een werkelijke dreiging.
Alle reacties Link kopieren
May_ka: kijk eens in de voorwaarden of er een no-showclausule op je eigen ticket staat. Het kan zeker zo zijn dat je niet meer, of enkel tegen bijbetaling, de terugvlucht nog kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zie dat dat inderdaad zo is. Ik dacht dat ik dat eerder gedaan had, maar dan nam ik de terugvlucht niet...
Balen - ze gaan maar iets anders voor me regelen 😉
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik heb dan ook een vraag, niet technisch helaas, maar ik vroeg me af hoe het zit met de opleiding tot cabin crew. Ik weet dat dit via een vliegmaatschappij kan, maar hoe gaat dit in zijn werk? Heb je daarvoor een bepaalde vooropleiding nodig, wat kost het (ongeveer) en hoe zijn de baankansen? Zijn er goede sites waar ik deze informatie zou kunnen vinden?

Ik heb altijd al van vliegen gehouden, helaas door omstandigheden op mijn 18de mijn opleiding moeten afbreken, maar door dit hele topic door te lezen is het toch weer gaan kriebelen. Zijn er leeftijdslimieten voor de cabin crew opleiding? Ik ben inmiddels 24 namelijk, en ik vroeg me ook af of dat 'te oud' is om nog te beginnen. Zit er ook een psychische test in die opleiding? (Ik heb een angststoornis namelijk, het heeft verder niks te maken met vliegen maar ik kan begrijpen dat het misschien een kink in de kabel kan geven mocht ik de opleiding willen doen)

Pfoe, veel vragen, ik hoop dat er iemand is die ze kan beantwoorden en/of goede linkjes heeft naar de informatie over deze opleiding.
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
Alle reacties Link kopieren
Lee_ schreef:
28-11-2019 11:39
Leuk topic! Ik heb dan ook een vraag, niet technisch helaas, maar ik vroeg me af hoe het zit met de opleiding tot cabin crew. Ik weet dat dit via een vliegmaatschappij kan, maar hoe gaat dit in zijn werk? Heb je daarvoor een bepaalde vooropleiding nodig, wat kost het (ongeveer) en hoe zijn de baankansen? Zijn er goede sites waar ik deze informatie zou kunnen vinden?

Ik heb altijd al van vliegen gehouden, helaas door omstandigheden op mijn 18de mijn opleiding moeten afbreken, maar door dit hele topic door te lezen is het toch weer gaan kriebelen. Zijn er leeftijdslimieten voor de cabin crew opleiding? Ik ben inmiddels 24 namelijk, en ik vroeg me ook af of dat 'te oud' is om nog te beginnen. Zit er ook een psychische test in die opleiding? (Ik heb een angststoornis namelijk, het heeft verder niks te maken met vliegen maar ik kan begrijpen dat het misschien een kink in de kabel kan geven mocht ik de opleiding willen doen)

Pfoe, veel vragen, ik hoop dat er iemand is die ze kan beantwoorden en/of goede linkjes heeft naar de informatie over deze opleiding.
Vraag het Dolly, zij is stewardess en heeft hier ook een goedlopend topic.
reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p30256697
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
28-11-2019 11:48
Vraag het Dolly, zij is stewardess en heeft hier ook een goedlopend topic.
reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p30256697
Dank! Ga mn berichtje even kopieeren en daar plakken
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
Alle reacties Link kopieren
Lee, volgens mij kun je al veel vinden op de websites, b.v. bij KLM onder ‘About KLM’ en ‘Careers’. En 24 is zeer zeker niet te oud!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
28-11-2019 12:51
Lee, volgens mij kun je al veel vinden op de websites, b.v. bij KLM onder ‘About KLM’ en ‘Careers’. En 24 is zeer zeker niet te oud!
Daar ga ik zeker even kijken, KLM zou toch wel ergens mijn voorkeur hebben namelijk. Bedankt voor je reactie! :biggrin:
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
Alle reacties Link kopieren
En wat leuk dat je wilt gaan vliegen Lee!
Nog even hoe het in z’n werk gaat bij KLM. Onderdeel van de aanname is een assessment, wat daarbij verlangd wordt weet ik niet precies, maar speerpunt is wel werken in een team. Als je dan aangenomen wordt krijg je de opleiding intern, daar zijn voor zover ik het weet geen kosten aan verbonden.
Dit is wel het moment om te solliciteren trouwens, KLM heeft zeker cabinepersoneel nodig nu.
Veel suc6!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Goede middag. Ik heb als vraag wat de druk is in het toestel als het 10000 meter hoog vliegt. En hoe word het geregeld.
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
28-11-2019 15:32
En wat leuk dat je wilt gaan vliegen Lee!
Nog even hoe het in z’n werk gaat bij KLM. Onderdeel van de aanname is een assessment, wat daarbij verlangd wordt weet ik niet precies, maar speerpunt is wel werken in een team. Als je dan aangenomen wordt krijg je de opleiding intern, daar zijn voor zover ik het weet geen kosten aan verbonden.
Dit is wel het moment om te solliciteren trouwens, KLM heeft zeker cabinepersoneel nodig nu.
Veel suc6!
Ai, ja, daar zit helaas toch nog wel een kink in de kabel. KLM vraagt als vooropleiding minimaal mbo niveau 3, ik heb helaas maar niveau 2, maar wie weet wat er bij andere maatschappijen mogelijk is. Heb al wat rondgekeken en het zou ook zonder specifieke vooropleiding moeten kunnen, geloof ik, maar KLM zit er dus helaas niet in :-[
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
De cabine wordt dan op een drukhoogte van ongeveer 2500 meter gehouden. Verschilt een beetje per vliegtuig. Een Dreamliner heeft zelfs een cabine drukhoogte van 1800 meter wat een stuk comfortabeler schijnt te zijn volgens sommigen. Ik merk niet zo veel van drukverschil tenzij ik verkouden ben!

De druk wordt heel eenvoudig geregeld door initieel meer lucht naar buiten te laten ontsnappen (via een zogenaamde outflow valve) dan dat er naar binnen komt door de airco's.

Vanwaar de vraag?
Lee_ schreef:
28-11-2019 16:52
Ai, ja, daar zit helaas toch nog wel een kink in de kabel. KLM vraagt als vooropleiding minimaal mbo niveau 3, ik heb helaas maar niveau 2, maar wie weet wat er bij andere maatschappijen mogelijk is. Heb al wat rondgekeken en het zou ook zonder specifieke vooropleiding moeten kunnen, geloof ik, maar KLM zit er dus helaas niet in :-[
Er zijn inderdaad andere maatschappijen waar je terecht kunt, met of zonder vooropleiding. Succes!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
28-11-2019 16:58
Er zijn inderdaad andere maatschappijen waar je terecht kunt, met of zonder vooropleiding. Succes!
Welke zou je aanraden qua werkomgeving en arbeidsvoorwaarden? :-D
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
Alle reacties Link kopieren
Kadanz
Ik heb zelf een keer mijn hoogte meter meegenomen. Ik kwam op ongeveer 700mbar.
Dat klopt dus redelijk met jou verhaal. Het lijkt mij behoorlijk laag. Waarom wordt dit zo laag gehouden.? Energie besparing?



Goede middag. Ik heb als vraag wat de druk is in het toestel als het 10000 meter hoog vliegt. En hoe word het geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven