'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Cygnus, wat doen jullie tijdens lange vluchten? Vluchten langer dan tien uur van Europa naar de US bijvoorbeeld?
Hoi Cygnus,

Gisteren op tv werd gezegd dat er maar 15 piloten zijn die het regeringstoestel mogen bevliegen. Wat moet je daarvoor extra kunnen ten opzichte van normale vliegtuigen? Ik neem aan dat de veiligheid toch voor alle vliegtuigen belangrijk is, dus dat zal het wel niet zijn.
En Willem Alexander moet ongeveer 1x per maand als copiloot vliegen wil hij zijn brevet behouden. Ben je hem al eens tegengekomen?
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
Trien30 schreef:
08-01-2020 14:44
Hoe kan men al zo snel zeggen dat het een technisch mankement was?

Schijnbaar een behoorlijk nieuw en goed onderhouden vliegtuig van een maatschappij die absoluut geen slechte trackrecords heeft.

Hoe kan het dat Iran al binnen een paar uur aan kon geven dat het toestel absoluut niet Uit de lucht is geschoten, een bom aan boord heeft gehad of een falende piloot maar dat het echt echt een technisch ding geweest moet zijn.
Dat is een hele goede vraag Trien, en het antwoord daarop is dat dat eigenlijk helemaal niet kan. Er zullen ongetwijfeld politieke redenen zijn dat de Iraanse autoriteiten dit hebben verklaard.
De meeste ongevallen zijn qua onderzoek en conclusies best complex, dus conclusies trekken binnen 12 uur is gewoon niet mogelijk.
Star² schreef:
08-01-2020 14:51
Cygnus, wat doen jullie tijdens lange vluchten? Vluchten langer dan tien uur van Europa naar de US bijvoorbeeld?
Voor een deel rusten, slapen of iets anders (op dergelijke vluchten is er minimaal een derde vlieger bij). Anders de gewone werkzaamheden: verkeersleiding, vliegplan bijhouden, een beetje kletsen. Je moet als vlieger op lange afstanden geen ADHD hebben :-D
GewoonDaantje schreef:
08-01-2020 15:15
Hoi Cygnus,

Gisteren op tv werd gezegd dat er maar 15 piloten zijn die het regeringstoestel mogen bevliegen. Wat moet je daarvoor extra kunnen ten opzichte van normale vliegtuigen? Ik neem aan dat de veiligheid toch voor alle vliegtuigen belangrijk is, dus dat zal het wel niet zijn.
En Willem Alexander moet ongeveer 1x per maand als copiloot vliegen wil hij zijn brevet behouden. Ben je hem al eens tegengekomen?
Daantje, ik heb geen idee... Dit soort info vertellen ze me echt niet.
En ja, ik ben hem een paar keer tegengekomen, heb hem ook wel eens als passagier aan boord gehad. Sterker nog, ik zat op de vliegopleiding toen hij daar ook zat, hij weliswaar voor een veel kortere tijd. Prima gast trouwens...
Wat bijzonder! Het lijkt me ook echt een fijn mens!
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
GewoonDaantje schreef:
08-01-2020 15:15
Hoi Cygnus,

Is 'maar 15' wel zo weinig? Met twee piloten op dat vliegtuig, ga ervan uit dat hij elke dag wel onderweg is, dan mag elke piloot er 4 dagen per maand mee vliegen. Dat lijkt me meer dan genoeg piloten? Zeker als ze ook nog een extra training en misschien screening nodig hebben.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
cygnus schreef:
08-01-2020 22:54
Voor een deel rusten, slapen of iets anders (op dergelijke vluchten is er minimaal een derde vlieger bij). Anders de gewone werkzaamheden: verkeersleiding, vliegplan bijhouden, een beetje kletsen. Je moet als vlieger op lange afstanden geen ADHD hebben :-D

Nee dat idee had ik al, maar tien uur uit het raam zitten staren lijkt me weer het andere uiterste ;-)
Star² schreef:
09-01-2020 10:30
Nee dat idee had ik al, maar tien uur uit het raam zitten staren lijkt me weer het andere uiterste ;-)
Enige innerlijke rust en vrede met je zelf is een pré. De vermoeiendste dagen zijn die met een collega naast je die maar door blijft tetteren.
cygnus schreef:
08-01-2020 22:59
Daantje, ik heb geen idee... Dit soort info vertellen ze me echt niet.
En ja, ik ben hem een paar keer tegengekomen, heb hem ook wel eens als passagier aan boord gehad. Sterker nog, ik zat op de vliegopleiding toen hij daar ook zat, hij weliswaar voor een veel kortere tijd. Prima gast trouwens...
Het lijkt mij eerder met screenings te maken hebben (die ook het dagelijks personeel krijgt) dan met vliegtechnische aspecten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
cygnus schreef:
08-01-2020 22:51
Dat is een hele goede vraag Trien, en het antwoord daarop is dat dat eigenlijk helemaal niet kan. Er zullen ongetwijfeld politieke redenen zijn dat de Iraanse autoriteiten dit hebben verklaard.
De meeste ongevallen zijn qua onderzoek en conclusies best complex, dus conclusies trekken binnen 12 uur is gewoon niet mogelijk.
Als dit filmpje echt is laat het weinig aan de verbeelding over :( wel extreem triest.
https://youtu.be/X1BuhXcTaiY
Trien30 schreef:
09-01-2020 22:31
Als dit filmpje echt is laat het weinig aan de verbeelding over :( wel extreem triest.
https://youtu.be/X1BuhXcTaiY
Ik had dit nog niet gezien...
Maar welke conclusie trek je hieruit dan Trien? Dat het inderdaad een luchtdoelraket is geweest? Wat eerlijk gezegd, zo ziet het er niet uit. Vreemd ook dat er eerst een probleem is geweest - volgens De Telegraaf - en dat het toestel daarna beschoten zou zijn. Dat scenario is wel erg onwaarschijnlijk.
Dit filmpje lijkt op een ‘engine surge’ of ‘engine stall’ (Google maar eens, daarvan vind je wel wat filmpjes). Dat hoeft op zich geen groot probleem te zijn en er zijn procedures voor (= uitzetten motor). Maar als je er als vliegers niet op handelt kan het uit de hand lopen. Of dat hier het geval is geweest weet ik niet, dat zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Dat er informatie is dat het een raketaanval zou zijn geweest is misschien net zo prematuur als het statement van de Iraanse autoriteiten dat het puur technisch was.
Als het inderdaad een luchtdoelraket was, dan zal er genoeg bewijs zijn te vinden op de wrakstukken, net zoals bij MH17.
cygnus schreef:
09-01-2020 23:44
Maar welke conclusie trek je hieruit dan Trien? Dat het inderdaad een luchtdoelraket is geweest? Wat eerlijk gezegd, zo ziet het er niet uit. Vreemd ook dat er eerst een probleem is geweest - volgens De Telegraaf - en dat het toestel daarna beschoten zou zijn. Dat scenario is wel erg onwaarschijnlijk.
Dit filmpje lijkt op een ‘engine surge’ of ‘engine stall’ (Google maar eens, daarvan vind je wel wat filmpjes). Dat hoeft op zich geen groot probleem te zijn en er zijn procedures voor (= uitzetten motor). Maar als je er als vliegers niet op handelt kan het uit de hand lopen. Of dat hier het geval is geweest weet ik niet, dat zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Dat er informatie is dat het een raketaanval zou zijn geweest is misschien net zo prematuur als het statement van de Iraanse autoriteiten dat het puur technisch was.
Als het inderdaad een luchtdoelraket was, dan zal er genoeg bewijs zijn te vinden op de wrakstukken, net zoals bij MH17.
Hier een duidelijker filmpje in dit artikel, je ziet van links iets aankomen wat volgens de US en Canada de raketinslag is.

https://nos.nl/artikel/2318009-iran-nod ... heran.html
cygnus schreef:
09-01-2020 23:44
Je zit links in beeld een klein stipje aankomen wat dan ineens ontploft en dan gaat er een brandend object verder maar wel een andere richting op.

Daarnaast zijn er in stukken van de romp gevonden met inslaggaten.

De canadezen zeggen verder radar beelden te hebben.
En er is een raketkop gevonden, en de Amerikanen hebben satelliet informatie waaruit blijkt dat er twee raketten zijn afgeschoten.

Waarom de Iraniërs hun luchtruim openhielden terwijl ze net de Verenigde Staten aan hadden gevallen en zelf waarschijnlijk in opperste staat van paraatheid stonden is de eerste vraag die beantwoord moet worden.
kadanz schreef:
10-01-2020 09:10
En er is een raketkop gevonden, en de Amerikanen hebben satelliet informatie waaruit blijkt dat er twee raketten zijn afgeschoten.

Waarom de Iraniërs hun luchtruim openhielden terwijl ze net de Verenigde Staten aan hadden gevallen en zelf waarschijnlijk in opperste staat van paraatheid stonden is de eerste vraag die beantwoord moet worden.
Nu had KLM (en nog meer maatschappijen) besloten dit luchtruim te mijden.

Stel nu dat er een KLM toestel daar op de luchthaven had gestaan (in theorie) hadden ze het dan niet laten vertrekken? Ook al had het dan misschien daar nog dagen aan de grond gestaan?

Ik ben het met je eens dat het in die situatie echt onverantwoord oogt (in elk geval voor een leek) om het luchtruim open te houden.
Er zijn die ochtend 10 vliegtuigen vertrokken voordat dat toestel is neergehaald. Ik ben even benieuwd als jij naar de risico-analyse.
Trien30 schreef:
10-01-2020 10:24

Stel nu dat er een KLM toestel daar op de luchthaven had gestaan (in theorie) hadden ze het dan niet laten vertrekken? Ook al had het dan misschien daar nog dagen aan de grond gestaan?

Ik ben het met je eens dat het in die situatie echt onverantwoord oogt (in elk geval voor een leek) om het luchtruim open te houden.
KLM vliegt al een tijdje niet meer op Iran.
Trien30 schreef:
10-01-2020 10:24

Als je een toestel op wilt halen uit onveilig gebied, dan vliegen er geen passagiers mee.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
YagaBaba schreef:
10-01-2020 22:13
KLM vliegt al een tijdje niet meer op Iran.
Dat weet ik vandaar de in theorie er achter. ;)
Iran geeft neerhalen Boeing toe...noemt het een menselijke fout. Triest.
Come fly with me on a jetplane
pino4 schreef:
11-01-2020 07:45
Iran geeft neerhalen Boeing toe...noemt het een menselijke fout. Triest.
Absoluut triest, maar toch ook wel een beetje respect dat het nu toegeven is (al konden ze niet veel anders).
Nu Rusland nog... #MH17
cygnus schreef:
11-01-2020 18:21
Absoluut triest, maar toch ook wel een beetje respect dat het nu toegeven is (al konden ze niet veel anders).
Nu Rusland nog... #MH17
Ja Cygnus. ..heel klein beetje respect ..De Russen gaan dat van z'n leven niet doen...
Come fly with me on a jetplane
pino4 schreef:
11-01-2020 19:09
Ja Cygnus. ..heel klein beetje respect ..De Russen gaan dat van z'n leven niet doen...
https://nos.nl/artikel/2318241-ineens-b ... draai.html

En wat triest voor die operator dat hij deze fout heeft gemaakt ondanks dat hij dus schijnbaar meerdere keren om een no fly zone had gevraagd.
En nu loopt hij ook nog het risico berecht te worden. Ik sta hier heel dubbel in.

Iran heeft hier echt iets te regelen, goedmaken kan je dit niet.
Cygnus/kadanz,

Laatst werd er iemand die ik ken onwel aan boord , onderweg naar KUL. Er was geen arts aan boord. Hoe wordt er dan eigenlijk besloten om wel/niet door te vliegen ? Is er overleg met een arts via flight watch ? Of is het captains decision?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven