'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Thanks voor je antwoord! Ik zou 'm als passagier best wel knijpen en dan ben ik nog niet eens de grootste paniekhaas op aarde. Kan me voorstellen dat sommige passagiers wel een beetje flippen als zoiets aan de hand is.

Een beetje zoals in Friends toen Rachel zei dat er iets mis was met de 'filange'.
MarvelousMrsMaisel schreef:
04-02-2020 08:42
Ik ben benieuwd: worden in dit soort gevallen de passagiers ingelicht over de situatie? Lijkt me een behoorlijk stressvolle situatie namelijk. Hoe gaat dat dan precies?
In aanvulling op Kadanz:
Als gezagvoerder kan je in zo’n geval maar beter open kaart spelen. Er zijn genoeg mobiele telefoons aan boord die de situatie filmen en het wordt allemaal geheid op social media gedeeld als de passagiers weer verbinding hebben, dus als ze net het vliegtuig weer uit zijn. Dan ga je ontzettend nat als de motor in brand heeft gestaan en je hebt dat niet verteld. Dat is hier ook weer gebeurd.
Om deze reden wordt er ook bij de KLM van de gezagvoerder verwacht dat na een dergelijk incident het eerste wat hij/zij doet is de KLM Operations bellen. Dan kan er eventueel wat gemanaged worden vwb die social media, daar is een aparte afdeling voor.
En ja, dat kan bij de passagiers mogelijk tot onrust leiden, maar de truuk is om ook dat als gezagvoerder zo goed mogelijk te managen.
Cygnus, uit nieuwsgierigheid, hoe lang duurt het ongeveer om een volgetankte 747 nagenoeg leeg te dumpen in het scenario dat Redbulletje beschrijft?
kadanz schreef:
04-02-2020 16:46
Cygnus, uit nieuwsgierigheid, hoe lang duurt het ongeveer om een volgetankte 747 nagenoeg leeg te dumpen in het scenario dat Redbulletje beschrijft?
De dumprate is ongeveer 2,5t per min. Een volgetankte 747 doet er ongeveer een uur over. Maar main tanks 2 & 3 gaan niet verder tot standpipe (3 ton per tank), dus dumpen houdt echt op bij 6 ton.
cygnus schreef:
04-02-2020 17:50
De dumprate is ongeveer 2,5t per min. Een volgetankte 747 doet er ongeveer een uur over. Maar main tanks 2 & 3 gaan niet verder tot standpipe (3 ton per tank), dus dumpen houdt echt op bij 6 ton.
....6 ton, dat is wat ik op een korte vlucht binnen Europa ongeveer meeneem aan brandstof, dat zet het één en ander in perspectief :)
kadanz schreef:
04-02-2020 18:42
....6 ton, dat is wat ik op een korte vlucht binnen Europa ongeveer meeneem aan brandstof, dat zet het één en ander in perspectief :)
:-D De getallen zijn iets anders ja...

Overigens heeft de 747 twee standen voor het dumpen: MLW (maximum landing weight) en SEL, waarbij je zelf de remaining quantity kunt instellen. Dumpen houdt automatisch op bij de ingestelde waarde. Daarnaast balanced het systeem zelf tijdens het dumpen.
Zijn er nog vliegers geland/opgestegen in deze storm? Hoe was dat?

Ik heb de live streams zitten kijken en er waren heel veel doorstarts. Waarom is dat?
Mijn god, dat filmpje met die hysterische vrouw in dat toestel uit Madrid. Ik ben bang dat ik dat ben hoor, in zo'n situatie.
Such fun!1
Welk filmpje? :)

Op wat rake turbulentieklappen na viel het heel erg mee, tenminste wat ik ervan heb gezien. Daarna ben ik snel mijn bed weer ingedoken, dus ik weet niks van doorstarts :)

Landen in harde wind is op zich niet zo'n probleem, zelfs een harde zijwind is met de juiste stuurmanskunst goed op te vangen. Het wordt alleen lastig als de windsnelheid en windrichting héél abrupt verandert: windschering (windshear). Later op de dag is de wind dus wat gaan draaien, misschien dat er daardoor wat meer doorstarts waren.

In zo'n storm heb je altijd wel wat windschering maar als het te gortig wordt, als de wind vlak boven de baan bijvoorbeeld plots heel erg afneemt (of juist toeneemt, of plots heel erg van opzij komt) dan neemt men liever het zekere voor het onzekere in de vorm van een doorstart. Het vliegpad is dan vlak voor de landing dermate onstabiel dat je het maar beter helemaal opnieuw kunt proberen..
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 10:37
28.78% gewijzigd
Zelf wel eens een doorstart moeten maken? Is dat erg? Eng?

Ik heb er twee keer eentje meegemaakt. Vanuit Curacao en vanuit Lissabon op Charles de gaulle.
Vond het best spannend, en snapte in eerste instantie ook niet wat er gebeurde. Werd ook niet verteld. Pas later geloof ik.
kadanz schreef:
10-02-2020 10:23
Welk filmpje? :)

Op wat rake turbulentieklappen na viel het heel erg mee, tenminste wat ik ervan heb gezien. Daarna ben ik snel mijn bed weer ingedoken, dus ik weet niks van doorstarts :)

Landen in harde wind is op zich niet zo'n probleem, zelfs een harde zijwind is met de juiste stuurmanskunst goed op te vangen. Het wordt alleen lastig als de windsnelheid en windrichting héél abrupt verandert: windschering (windshear). Later op de dag is de wind dus wat gaan draaien, misschien dat er daardoor wat meer doorstarts waren.

In zo'n storm heb je altijd wel wat windschering maar als het te gortig wordt, als de wind vlak boven de baan bijvoorbeeld plots heel erg afneemt (of juist toeneemt, of plots heel erg van opzij komt) dan neemt men liever het zekere voor het onzekere in de vorm van een doorstart. Het vliegpad is dan vlak voor de landing dermate onstabiel dat je het maar beter helemaal opnieuw kunt proberen..
Dit filmpje:

https://nos.nl/artikel/2322344-vliegtui ... perde.html
Arm mens :)

Er zijn in de cabine soms wat mensen die paniekerig reageren, maar het mooiste vind ik toch altijd dat het juist heel erg stil wordt in de cabine tijdens een storm. Tijdens een normale vlucht wordt er altijd wel wat gekletst, gelachen, zeker als je een groepje aangeschoten bobo's aan boord hebt dan is het vaak blaablaablaaaa. Totdat het echt tekeer begint te gaan: silence.... :biggrin:
kadanz schreef:
10-02-2020 10:40
Arm mens :)

Er zijn in de cabine soms wat mensen die paniekerig reageren, maar het mooiste vind ik toch altijd dat het juist heel erg stil wordt in de cabine tijdens een storm. Tijdens een normale vlucht wordt er altijd wel wat gekletst, gelachen, zeker als je een groepje aangeschoten bobo's aan boord hebt dan is het vaak blaablaablaaaa. Totdat het echt tekeer begint te gaan: silence.... :biggrin:

Ik heb echt ZO'N medelijden met de passagiers van die vlucht, vooral die vrouw.
Such fun!1
MarindaH schreef:
10-02-2020 10:42

Ik ben ook geen fan van vliegen, hou elk bewegingkje/geluidje/bochtje en vooral het cabinepersoneel in de gaten, maar als er iemand zo gaat zitten gillen dan geloof ik dat ik haar het liefst in zo'n overhead bin gepropt zou hebben.
Wauw. Ik snap dat ze er niets aan kan doen, maar als in dat vliegtuig zou zitten zou ik haar wel echt keihard willen slaan.
Lekker iedereen in paniek door zo'n ongeleid projectiel :O
Belladonna- schreef:
10-02-2020 10:33
Zelf wel eens een doorstart moeten maken? Is dat erg? Eng?
Heel vaak. Het is een normale procedure. Ik denk dat ik er gemiddeld één of twee per jaar doe, maar er zijn ook jaren gewest waarbij de teller op nul stond en maanden waarbij ik voor de derde keer een landing af moest breken. En om heel uiteenlopende redenen: soms het weer, maar meestal toch omdat er nog een vliegtuig op de baan staat, en één keer omdat we net iets te hoog zaten waardoor we voor de zekerheid maar nog een rondje hebben gevlogen.

Een doorstart is nooit eng, het is meestal irritant (later thuis!), meer niet!
Wat een doorstart vaak zo spannend maakt voor passagiers is dat het zo abrupt en luidruchtig is: in één klap vlotte beweging de neus omhoog, vleugelkleppen in trekken, wielen omhoog en volgas wegklimmen.

'Vroegah' mochten we dat wat subtieler doen als we niet al te dicht bij de grond vlogen, dus rustig gas erbij, de hoogte een beetje afvangen en wegvliegen.. Als passagier merkte je daar vaak niets van. Echter, wijze dames en heren bij Boeing en Airbus hebben besloten dat het veiliger is om één standaard procedure aan te houden tijdens een doorstart: 'gas op die lollie en wegklimmen'.
Prima. Safety first.
Maar vind jij het spannend?
MarindaH schreef:
10-02-2020 10:42
Ik heb vooral medelijden met de medepassagiers. Zeker de mensen die kleine kinderen moeten geruststellen.
Ik zou vooral bloedagressief van zo’n hysterisch geval worden. Je zal er maar naast zitten. Zou echt zeggen ‘smoor je gekrijs in een kussen of papieren zak, er zijn ook mensen met kinderen aan boord’. Mensen die een gil geven kan ik nog handelen maar dat gejammer... afschuwelijk. Stel je voor dat dat het laatste is wat je hoort.

Ooit op een vlucht gezeten met een beetje turbulentie en zijwind. Ook zo’n jankend en gillend geval. Ineens van achterin zo’n Duitser: “Mensch! Reiss dich zusammen!”. En stilte... iedere vlucht zou zo’n Duitser aan boord moeten hebben :-)
Belladonna- schreef:
10-02-2020 11:31
Maar vind jij het spannend?
Een doorstart? Nee, helemaal niet.

lemoos2 schreef:
10-02-2020 11:53

Ooit op een vlucht gezeten met een beetje turbulentie en zijwind. Ook zo’n jankend en gillend geval. Ineens van achterin zo’n Duitser: “Mensch! Reiss dich zusammen!”. En stilte... iedere vlucht zou zo’n Duitser aan boord moeten hebben :-)
:mrgreen:
apppie schreef:
10-02-2020 10:49
Wauw. Ik snap dat ze er niets aan kan doen, maar als in dat vliegtuig zou zitten zou ik haar wel echt keihard willen slaan.
Ik ook :bonk:
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Oké, maar even ,.....dat filmpje 😱😱😱😱😱 Ik word zelf ook niet heel blij van veel gewiebel , helemaal sinds ik een kind heb , maar van dit gegil zou ik zelf echt kompleet in paniek raken !!! Mijn hemel , pfff.
Nog even ter aanvulling op m’n post over de gillende vrouw . Het filmpje ziet er best rustig uit eigenlijk maar ze konden niet landen begrijp ik ? En moesten terug naar Madrid ? Cygnus en Kadanz zien jullie hier een panieksituatie ? ( even ter geruststelling :))
...en zo erg schudde het niet eens in dat filmpje. Maar goed, zo te lezen hebben ze drie pogingen gedaan om te landen en kwam er totaal geen informatie vanuit de crew. Er zijn genoeg maatschappijen die maximaal twee landingspogingen toestaan voordat er een ander veld opgezocht moet worden (onder andere om dit soort toestanden te voorkomen).

Wat wel uitzonderlijk is is dat het toestel van de gillende dame terug is gekeerd naar Spanje. Helemaal naar Spanje.

Het waaide boven een groot deel van West-Europa, dus in dat opzicht snap ik dat ze wellicht dachten 'als we niet in Amsterdam kunnen landen, waar dan wel'. Maar terug naar Spanje, dat heb ik nog niet meegemaakt. Het kan best zijn dat de beste uitwijkhaven op dat moment zo ver van Amsterdam lag dat de maatschappij het goedkoper en makkelijker vond om maar terug te vliegen naar de basis.

(edit, rascalles ik lees nu pas je tweede post, maar goed, dit dus :) )
apppie schreef:
10-02-2020 10:49
Cabinepersoneel dat met dit soort personen moet dealen en weet ik veel wat voor types: petje af. Maar ja, cabinepersoneel gaat natuurlijk niet meer rondlopen op zo'n moment om een ongeruste passagier te troosten. Ze moeten dan ook aan hun eigen veiligheid denken.

Wel buitengewoon irritant als je dan weer terug wordt geleid, helemaal naar Madrid. Ik hoorde van een vliegtuig vanuit Göteborg Landvetter dat niet kon landen op Gatwick en werd teruggevlogen naar Kastrup (Kopenhagen). Dat schiet ook niet echt op natuurlijk.

Nu ja, vliegtuigen kunnen natuurlijk wel met behoorlijk extreem weer landen, dus het is niet zo gek dat niet alle vluchten maar gelijk met een beetje wind worden afgelast. Uiteindelijk is het in ieders belang dat zoveel mogelijk vluchten wel gewoon afgehandeld kunnen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven