'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Topic pas gisteren ontdekt, ben op pagina 44 met lezen..kan nog even vooruit dus.
streepjesdekbed schreef:
11-02-2020 23:45
Ik kan heen rechtstreeks maar dan terug met overstap met Kenya, en dat scheelt een paar honderd euro. Dus op zich...

Reden dat ik het vorige keer niet prettig vond: op de een of andere manier het idee hebben (op geen enkel feit gebaseerd, althans niet dat ik me kan herinneren!) dat niemand écht wist wat ie aan het doen was. Gewoon, geen fijn gevoel. Hebbie niks an natuurlijk.
Ah ja ,snap ik wel. Ik vlieg best vaak en ook het liefst KLM. Nou werk ik er zelf ook dus ben bevooroordeeld maar ik ga altijd met een gerust hart aan boord , vertrouw volledig op onze vliegers en cabine bemanning. Vaak zat met een andere airline gevlogen en dan zit ik toch minder lekker ofzo. Slaat uiteraard nergens op :)) Aantal keren met Emirates gevlogen bijvoorbeeld en vond dat zo vreselijk rommelig en chaotisch, heel onrustig, vind ik dan niet fijn. En ik vind het gewoon ook prettig wanneer ik goed kan verstaan wat een captain zegt , zonder een accent waarbij ik een beetje moet gokken wat er omgeroepen wordt. Tijdje geleden nachtvlucht terug naar huis en dan roept de captain voor vertrek om dat we beter de veilgheidsgordels vast kunnen laten want er wordt onderweg wat turbulentie verwacht en zo kunnen we toch rustig proberen te slapen en hoeft hij ons niet wakker te maken en het niet onnodig nog eens om te roepen tijdens de vlucht. Ik hou dr van 🤗

Maar ik stap evengoed wel in bij andere airlines ook hoor.
Ooit eens naar Kenya gevlogen. Die lijn werd inderdaad samen met Kenya Airways uitgevoerd. Heen in ene KLM kist met KLM bemanning en terug in een Kenya airways kist met dito bemanning. Qua service was er geen verschil te merken. Zelfde type vliegtuig. Gewoon keurig uitgevoerd.

In Kenya ook nog een binnenlandse vlucht gedaan en dat ging uiteraard wat makkelijker dan op Schiphol. Kleine luchthaven, klein vliegtuigje, dus het voelde qua procedures min of meer alsof je met een taxi meegaat. Maar ook daar was niks mis mee. Modern vliegtuigje, procedures werden duidelijk systematisch uitgevoerd en de bemanning was supervriendelijk. Qua veiligheid en comfort ook ver te verkiezen boven een busreis van 8 uur over zeer slechte en gevaarlijke wegen met een rammelende bus. Zou je je eigen chauffeur nog wel vertrouwen, dan nog wordt je leven continu in gevaar gebracht door overige kamikaze chauffeurs om je heen. Qua prijsnivo ook niet te vergelijken. Maar toch was die vlucht ook naar westerse begrippen niet echt duur.

Kortom: maak je niet druk om Kenya airways. Een extra onnodige overstap is natuurlijk wel irritant, maar je kan altijd afwegen wat het je waard is, dat tijdsverlies.
Ik vind Kenya airways ook prima.
rascalles schreef:
12-02-2020 02:49
Ah ja ,snap ik wel. Ik vlieg best vaak en ook het liefst KLM. Nou werk ik er zelf ook dus ben bevooroordeeld maar ik ga altijd met een gerust hart aan boord , vertrouw volledig op onze vliegers en cabine bemanning. Vaak zat met een andere airline gevlogen en dan zit ik toch minder lekker ofzo. Slaat uiteraard nergens op :)) Aantal keren met Emirates gevlogen bijvoorbeeld en vond dat zo vreselijk rommelig en chaotisch, heel onrustig, vind ik dan niet fijn. En ik vind het gewoon ook prettig wanneer ik goed kan verstaan wat een captain zegt , zonder een accent waarbij ik een beetje moet gokken wat er omgeroepen wordt. Tijdje geleden nachtvlucht terug naar huis en dan roept de captain voor vertrek om dat we beter de veilgheidsgordels vast kunnen laten want er wordt onderweg wat turbulentie verwacht en zo kunnen we toch rustig proberen te slapen en hoeft hij ons niet wakker te maken en het niet onnodig nog eens om te roepen tijdens de vlucht. Ik hou dr van 🤗

Maar ik stap evengoed wel in bij andere airlines ook hoor.

Het nadeel van KLM vind ik dat we vaak in zo'n oude bak zitten, qua interieur. Andere airlines zijn wat meer met hun tijd meegegaan, wat luxer. Vorig jaar met Aer Lingus lange afstand gevlogen, en die stoelen waren al ruimer. Was echt hele fijne vlucht.
Such fun!1
Leuk om te lezen over hoe de piloten in een storm als Ciara vliegen :)
Ik ben niet zoals de gillende vrouw in het filmpje, maar zou wel in stilte snikken en hyperventileren.

Hebben jullie ervaring met www.onbezorgdvliegen.nl?
Ik weet wel van Valk, maar deze is toch weer een paar honderd euro goedkoper.
dank jullie wel voor jullie antwoord Kandanz en Cyngus. Jullie liefde voor jullie vak straalt echt uit iedere posting
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
redbulletje schreef:
11-02-2020 19:09
Ik heb juist een enorme antipathie voor Air France.
Ik ook, zou ik echt niet graag mee vliegen.
De enige maatschappij waar ik nooit of te nimmer meer mee zou vliegen al zou het de enige uitweg zijn uit Armageddon: Aeroflot.
lemoos2 schreef:
12-02-2020 21:28
De enige maatschappij waar ik nooit of te nimmer meer mee zou vliegen al zou het de enige uitweg zijn uit Armageddon: Aeroflot.
Waarom dat?
Belladonna- schreef:
12-02-2020 21:39
Waarom dat?
Zal proberen het kort samen te vatten:
- niemand spreekt Engels. Balies of crew...niemand. Ook geen Duits. Of Frans, Spaans, Italiaans. Één iemand sprak een beetje Arabisch zodat ik blèrend met mijn telefoon op speaker mijn moeder duizenden kilometers verderop liet tolken.
- klantenservice is nog een onbekend terrein. Van simpelweg de telefoon opnemen tot het beantwoorden van gewone vragen aan een balie. Een glimlach of standaardzin als ‘welcome on board’ moet je schijnbaar drie maanden vooraf boeken tegen woekerprijzen.
- chaos (te weinig maaltijden aan boord op een vlucht van tien uur, koffers verdwenen/zwaar beschadigd, add-ons die je van tevoren boekt zijn ter plekke allemaal ‘onvindbaar’ in het systeem en mag je nog eens betalen en vervolgens nog steeds niet krijgen, etc.)

Maar de druppel: de gereserveerde en betaalde stoelen weggeven aan anderen. En daar sta je dan met een kind van vijf jaar en die ‘No English’ etter aan de incheckbalie ziet echt jouw probleem niet dat jouw vijfjarige 12 rijen verderop tussen vreemden wordt gezet. Onwrikbaar. Schoof de ‘agreement terms’ (denk dat het dat was, alles in het Russisch) gewoon naar mij toe en maakte met zijn smerige klauwhandje een wegwuif gebaar. Jammer voor die eikel was ik ondanks het getoonde paspoort ook erg Nederlands. Dus ik draaide mij om naar die enorme rij achter ons en riep: “They gave away our seats and now they have no adjacent seats, this *wijzend naar huilende zoon met zijn teddybeer in de knuisten geklemd* is only a preview of the horror that awaits us the next ten hours”. Dat bracht een flink aantal toch al pislink uitziende meneren in dusdanige staat van beroering dat er ineens wel een telefoon opgepakt kon worden en wat geregeld. Kom je dat vliegtuig in, is eenderde van de stoelen op die vlucht leeg! :bonk:
raffa schreef:
12-02-2020 20:00
Ik ook, zou ik echt niet graag mee vliegen.
Mwa, heb twee keer met ze gevlogen en was prima.
Zanahoria schreef:
12-02-2020 18:13
Leuk om te lezen over hoe de piloten in een storm als Ciara vliegen :)
Ik ben niet zoals de gillende vrouw in het filmpje, maar zou wel in stilte snikken en hyperventileren.

Hebben jullie ervaring met www.onbezorgdvliegen.nl?
Ik weet wel van Valk, maar deze is toch weer een paar honderd euro goedkoper.
Is misschien wel goedkoper, maar ik heb er inmiddels wel wat ervaringen over gehoord en, laat ik het zo zeggen, er is een reden dat het goedkoper is. Bovendien is VALK een geregistreerde GGZ-instelling en de organisatie van Kelly Otten niet. Sterker nog, VALK was vorig jaar de meest klantgerichte GGZ-instelling. Dat betekent dat VALK door veel ziektekostenverzekeringen deels vergoed wordt.
Komt bij dat Otten de methodes van VALK simpelweg gekopieerd heeft.
Dus...
Wow die vrouw in het filmpje naar Spanje is wel echt heftig.Ik snap haar angst heel goed,ik zou zelf alleen in mezelf gaan lopen stressen.
Zwaar ademen,binnensmonds schelden etc.
Ben het wel eens dat het echt niet prettig zal zijn voor medepassagiers.Je maakt het voor iedereen erger,voor je het weet is het hele vliegtuig in paniek.Het probleem is dat je dat niet bewust doet en jezelf op dat moment gewoon niet onder controle hebt.Vergeet niet,angst is iets heel akeligs.
Ik vind dan ook dat er best bot gereageerd word met bv “dat geval”.Het is wel gewoon een mens,die dit niet expres doet.
Maargoed,iedereen mag zn mening hebben natuurlijk.Ik vind het eerder zielig dan irritant.
Toch ondanks mijn eigen angst,ben ik van plan in het voorjaar een vluchtje te boeken richting Engeland.Ik ben aan de ene kant nu al gestresst,maar aan de andere kant weet ik als ik die angst overwin,ik er ook erg van kan genieten.
De berichten van Cygnus en Kadanz helpen echt ontzettend.Het stelt me gerust.
Dankje Cygnus en Kadanz!
Ik kom steeds een stapje dichter bij daadwerkelijk het vliegtuig in stappen😁
Westcoast schreef:
13-02-2020 17:53
Ik kom steeds een stapje dichter bij daadwerkelijk het vliegtuig in stappen😁
Ik had op de middelbare school een leraar Duits die vaak vertelde dat hij het zo geweldig bij de tandarts vond: je gaat liggen in een lekkere stoel en hoeft niets anders te doen dan je mond open houden.
In een vliegtuig is het eigenlijk hetzelfde, alleen die mond open hoeft niet. En je wordt nog bediend ook...

Oh ja, ikzelf heb een (lichte) tandartsfobie...
Kan je makkelijk over een cyclone heen vliegen?
Hahahahha ja dat is wel een goed voorbeeld Cygnus😁ik geloof ook dat het zo werkt.
Daar ga ik aan denken als ik naar Engeland vlieg!Mn mond zal ik idd maar dicht houden😛
Positieve gedachten,je wordt lekker bediend,kunt lekker uitrusten en je bent er vele malen sneller dan met andere voertuigen.
Die lichte tandartsfobie,hoe ga je daar mee om?
Westcoast schreef:
13-02-2020 19:38
Hahahahha ja dat is wel een goed voorbeeld Cygnus😁ik geloof ook dat het zo werkt.
Daar ga ik aan denken als ik naar Engeland vlieg!Mn mond zal ik idd maar dicht houden😛
Positieve gedachten,je wordt lekker bediend,kunt lekker uitrusten en je bent er vele malen sneller dan met andere voertuigen.
Die lichte tandartsfobie,hoe ga je daar mee om?
Precies Westcoast! Beetje omdenken kan geen kwaad.
En wat betreft de laatste vraag: gewoon gaan.
Ken je deze serie Cygnus
https://www.videoland.com/player/72312/ ... -de-wereld

'We duiken in de wereld van 's werelds oudste, nog opererende luchtvaartmaatschappij: KLM. Naast interviews met diverse mensen binnen het bedrijf gaan we terug in de geschiedenis met unieke beelden uit het rijke KLM-archief'.

Kan ik jou of je collega's hierin zien toevallig?
cygnus schreef:
13-02-2020 19:31
Ik had op de middelbare school een leraar Duits die vaak vertelde dat hij het zo geweldig bij de tandarts vond: je gaat liggen in een lekkere stoel en hoeft niets anders te doen dan je mond open houden.
In een vliegtuig is het eigenlijk hetzelfde, alleen die mond open hoeft niet. En je wordt nog bediend ook...

Oh ja, ikzelf heb een (lichte) tandartsfobie...
Mijn oom, captain DC8 van de heeeeeele oude stempel, mopperde altijd: "ik mag toch hopen dat hij je heelhuids aan de grond krijgt, daar wordt hij namelijk voor betaald".
lemoos2 schreef:
12-02-2020 22:03
Zal proberen het kort samen te vatten:
- niemand spreekt Engels. Balies of crew...niemand. Ook geen Duits. Of Frans, Spaans, Italiaans. Één iemand sprak een beetje Arabisch zodat ik blèrend met mijn telefoon op speaker mijn moeder duizenden kilometers verderop liet tolken.
- klantenservice is nog een onbekend terrein. Van simpelweg de telefoon opnemen tot het beantwoorden van gewone vragen aan een balie. Een glimlach of standaardzin als ‘welcome on board’ moet je schijnbaar drie maanden vooraf boeken tegen woekerprijzen.
- chaos (te weinig maaltijden aan boord op een vlucht van tien uur, koffers verdwenen/zwaar beschadigd, add-ons die je van tevoren boekt zijn ter plekke allemaal ‘onvindbaar’ in het systeem en mag je nog eens betalen en vervolgens nog steeds niet krijgen, etc.)

Maar de druppel: de gereserveerde en betaalde stoelen weggeven aan anderen. En daar sta je dan met een kind van vijf jaar en die ‘No English’ etter aan de incheckbalie ziet echt jouw probleem niet dat jouw vijfjarige 12 rijen verderop tussen vreemden wordt gezet. Onwrikbaar. Schoof de ‘agreement terms’ (denk dat het dat was, alles in het Russisch) gewoon naar mij toe en maakte met zijn smerige klauwhandje een wegwuif gebaar. Jammer voor die eikel was ik ondanks het getoonde paspoort ook erg Nederlands. Dus ik draaide mij om naar die enorme rij achter ons en riep: “They gave away our seats and now they have no adjacent seats, this *wijzend naar huilende zoon met zijn teddybeer in de knuisten geklemd* is only a preview of the horror that awaits us the next ten hours”. Dat bracht een flink aantal toch al pislink uitziende meneren in dusdanige staat van beroering dat er ineens wel een telefoon opgepakt kon worden en wat geregeld. Kom je dat vliegtuig in, is eenderde van de stoelen op die vlucht leeg! :bonk:
Geweldig! ik ga stuk en nee, nooit never niet met Aeroflot!
dutchsuzanne schreef:
14-02-2020 16:19
Geweldig! ik ga stuk en nee, nooit never niet met Aeroflot!
Ook zo’n fijne customersexperience gehad met Aeroflot?
Nog even over die gillende vrouw.... ik heb ook medelijden met haar want kan het me zó goed voorstellen. Ik zou in diezelfde situatie ook doodsangsten uitstaan, alleen uit dat zich bij mij in Juist heel stil worden, mijn partner of de stoelleuningen fijnknijpen, stille tranen en vooral maar bidden dat we ‘t mogen halen. In zo’n situatie stoor ik me er ook echt aan wanneer anderen dan gaan lachen of hard door blijven praten etc.

Maar CRUCIAAL voor de/mijn ervaring op dat moment is wat er gezegd wordt vanuit de cockpit, of je op de hoogte gehouden wordt, of je gerustgesteld wordt en het idee krijgt dat ze de boel daar onder controle hebben.
Ik begreep dat er op die vlucht HELEMAAL NIKS werd gezegd vanuit de cockpit en dat zou mij alleen nog maar veel en veel angstiger maken, omdat ik dan het idee heb dat het écht menens is. Ik snap echt niet dat een vd piloten niet even vertelt dat er een doorstart wordt gemaakt, en waarom etc., al is het maar heel kort.
Ik heb geen vraag.. maar Ik lees dit topic erg graag.

Wilde jullie dan ook even bedanken.
Heb echt enorme vliegangst gehad.. ook reizen op Schiphol op het laatste moment afgeblazen doordat ik niet in het vliegtuig durfde.

Nu ga ik gelukkig al een aantal jaar overal naar toe zowel binnen als buiten Europa met het vliegtuig.
Toch breekt bij mij paniek uit zodra we in turbulentie zones vliegen. Dan schiet ik in de paniek stand en kom ik daar moeilijk uit.
Maar ik heb een stukje terug hier gelezen: turbulentie is niet erg maar ongemakkelijk. Net als hobbels in de weg met een bus.
Dus de laatste trips die ik had.. waaronder een onweersgebied boven de Rocky Mountains.. Ik denk iedere keer aan die zin..

Dus ga zo door.. mij helpt dit enorm om die rare spoken in mijn hoofd tot bedaren te brengen ;-) en dat komt niet alleen door de informatie maar ook door de luchtige manier van schrijven..

Ik mag over een paar dagen weer.. Florida :-)..
Taralina schreef:
14-02-2020 20:58
Nog even over die gillende vrouw.... ik heb ook medelijden met haar want kan het me zó goed voorstellen. Ik zou in diezelfde situatie ook doodsangsten uitstaan, alleen uit dat zich bij mij in Juist heel stil worden, mijn partner of de stoelleuningen fijnknijpen, stille tranen en vooral maar bidden dat we ‘t mogen halen. In zo’n situatie stoor ik me er ook echt aan wanneer anderen dan gaan lachen of hard door blijven praten etc.

Maar CRUCIAAL voor de/mijn ervaring op dat moment is wat er gezegd wordt vanuit de cockpit, of je op de hoogte gehouden wordt, of je gerustgesteld wordt en het idee krijgt dat ze de boel daar onder controle hebben.
Ik begreep dat er op die vlucht HELEMAAL NIKS werd gezegd vanuit de cockpit en dat zou mij alleen nog maar veel en veel angstiger maken, omdat ik dan het idee heb dat het écht menens is. Ik snap echt niet dat een vd piloten niet even vertelt dat er een doorstart wordt gemaakt, en waarom etc., al is het maar heel kort.
Helemaal niks gezegd terwijl ze terug naar Spanje vlogen? :O
Ook de pursur niet?
Kan me voorstellen dat ze op het moment van zo'n turn around hun handen even vol hebben, maar als je dan besluit helemaal terug te vliegen naar waar je vandaan kwam, dan verwacht ik ook wel 'n geruststellende uitleg vanuit de cockpit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven