'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
vrijdag 14 februari 2020 om 23:04
Goed om te lezen Marieka! Fijn dat juist dat zinnetje je helpt. Ik gebruik die vergelijking vaak, en het is ook gewoon waar.marieka1984 schreef: ↑14-02-2020 22:20Ik heb geen vraag.. maar Ik lees dit topic erg graag.
Wilde jullie dan ook even bedanken.
Heb echt enorme vliegangst gehad.. ook reizen op Schiphol op het laatste moment afgeblazen doordat ik niet in het vliegtuig durfde.
Nu ga ik gelukkig al een aantal jaar overal naar toe zowel binnen als buiten Europa met het vliegtuig.
Toch breekt bij mij paniek uit zodra we in turbulentie zones vliegen. Dan schiet ik in de paniek stand en kom ik daar moeilijk uit.
Maar ik heb een stukje terug hier gelezen: turbulentie is niet erg maar ongemakkelijk. Net als hobbels in de weg met een bus.
Dus de laatste trips die ik had.. waaronder een onweersgebied boven de Rocky Mountains.. Ik denk iedere keer aan die zin..
Dus ga zo door.. mij helpt dit enorm om die rare spoken in mijn hoofd tot bedaren te brengenen dat komt niet alleen door de informatie maar ook door de luchtige manier van schrijven..
Ik mag over een paar dagen weer.. Florida..
Heel veel plezier in Florida!
Fate is just the weight of circumstances

dinsdag 18 februari 2020 om 19:01
Bij start & landing rechtop en tafel weggeklapt. Dat zijn de veiligheidsregels. Daarbuiten gelden alleen sociale regels.
cygnus wijzigde dit bericht op 19-02-2020 20:25
0.30% gewijzigd
dinsdag 18 februari 2020 om 19:53
Puur uit nieuwsgierigheid en vast al een keer behandeld: als een passagier onderweg betrapt wordt op een strafbaar feit (bv. geweldsdelict tegenover andere passagier of crew, diefstal, noem maar op), welke bevoegdheden heeft de crew dan om zo'n persoon vast te zetten/te isoleren... Of is het een kwestie van de rit uitzitten, hopen dat het verder goed gaat en melding maken bij de autoriteiten ter plaatse? Ik vlieg tegenwoordig nog maar zelden, dus ik ben er echt een beetje 'uit'.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
dinsdag 18 februari 2020 om 20:29
De gezagvoerder is tijdens de vlucht de vertegenwoordiger van de Nederlandse Staat, en heeft daardoor ook bevoegdheden om maatregelen te nemen, zoals arrestatie en vrijheidsberoving. Beantwoordt dat jouw vraag?Sri-is-back-now schreef: ↑18-02-2020 19:53Puur uit nieuwsgierigheid en vast al een keer behandeld: als een passagier onderweg betrapt wordt op een strafbaar feit (bv. geweldsdelict tegenover andere passagier of crew, diefstal, noem maar op), welke bevoegdheden heeft de crew dan om zo'n persoon vast te zetten/te isoleren... Of is het een kwestie van de rit uitzitten, hopen dat het verder goed gaat en melding maken bij de autoriteiten ter plaatse? Ik vlieg tegenwoordig nog maar zelden, dus ik ben er echt een beetje 'uit'.
dinsdag 18 februari 2020 om 21:05
De cabinecrew krijgt agressietraining en leert om in deze situaties te de-escaleren.Sri-is-back-now schreef: ↑18-02-2020 19:53Puur uit nieuwsgierigheid en vast al een keer behandeld: als een passagier onderweg betrapt wordt op een strafbaar feit (bv. geweldsdelict tegenover andere passagier of crew, diefstal, noem maar op), welke bevoegdheden heeft de crew dan om zo'n persoon vast te zetten/te isoleren... Of is het een kwestie van de rit uitzitten, hopen dat het verder goed gaat en melding maken bij de autoriteiten ter plaatse? Ik vlieg tegenwoordig nog maar zelden, dus ik ben er echt een beetje 'uit'.
In het uiterste geval wordt de passagier in de boeien geslagen en namens de gezagvoerder 'gearresteerd'. Hier zijn wat waarschuwingen aan vooraf gegaan. Hij/zij is eindverantwoordelijk maar in de praktijk komt deze de cockpit niet uit, in ieder geval niet als ze maar met twee zijn.
Het cabine personeel wordt ook getraind om de passagier fysiek in bedwang te houden. Er is natuurlijk niet veel ruimte in het gangpad. In het uiterste geval gebruikt de cabinebemanning handboeien en/of bindingstrips om de betreffende passagier de rest van de vlucht in zijn stoel te houden.
Ego is the anesthesia that deadens the pain of stupidity.

dinsdag 18 februari 2020 om 21:07
En wat dan met de mensen die daarnaast moeten zitten indien de vlucht vol zit?Lanterfantaarn schreef: ↑18-02-2020 21:05De cabinecrew krijgt agressietraining en leert om in deze situaties te de-escaleren.
In het uiterste geval wordt de passagier in de boeien geslagen en namens de gezagvoerder 'gearresteerd'. Hier zijn wat waarschuwingen aan vooraf gegaan. Hij/zij is eindverantwoordelijk maar in de praktijk komt deze de cockpit niet uit, in ieder geval niet als ze maar met twee zijn.
Het cabine personeel wordt ook getraind om de passagier fysiek in bedwang te houden. Er is natuurlijk niet veel ruimte in het gangpad. In het uiterste geval gebruikt de cabinebemanning handboeien en/of bindingstrips om de betreffende passagier de rest van de vlucht in zijn stoel te houden.
dinsdag 18 februari 2020 om 21:21
Tegenwoordig mogen die mensen dan op een crew seat zitten tijdens de vlucht. Maar tijdens turbulentie en bij de landing moet deze terug naar de stoel.redbulletje schreef: ↑18-02-2020 21:07En wat dan met de mensen die daarnaast moeten zitten indien de vlucht vol zit?
Wel willen ze de agressieve passagier isoleren op de achterste rij in het vliegtuig, als dit mogelijk is.
Zodat degene rustig overgedragen kan worden aan de marechaussee of de lokale autoriteiten.
dinsdag 18 februari 2020 om 22:30
Helemaal, dank je wel!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
woensdag 19 februari 2020 om 08:17
Ja, maar de vraag is wel hoe ik dat dan moet doen... Ik denk dat, als het zich aandient, een zwaar ontmoedigingsbeleid ga volgen.
woensdag 19 februari 2020 om 08:19
Trust me, in het geval van een level 3 unruly gaat dat alles behalve rustig.Lanterfantaarn schreef: ↑18-02-2020 21:21Zodat degene rustig overgedragen kan worden aan de marechaussee of de lokale autoriteiten.

woensdag 19 februari 2020 om 09:55
Hoe houd je dat een beetje weg bij de overige passagiers? Je zit met zijn allen in de buis en als het toestel vol zit, dan zit het vol.
Hoe reageren degenen die meereizen met de betreffende passagier? Het lijkt mij best lastig, als cabine personeel. Om nog maar te zwijgen van het overmeesteren van een passagier in je nette rokje (behalve als je een man bent natuurlijk, dan heb je geen rokje).

woensdag 19 februari 2020 om 12:23
Hoe dan?
Eenieder kan buitengewoon trouwambtenaar worden voor een dag, af en toe worden daar wat PR-stunts mee uitgehaald in een vliegtuig, maar ik wist niet dat trouwen in mijn standaard takenpakkertje zat!
woensdag 19 februari 2020 om 20:32
Volgens mijn herinnering aan de lessen wetten is dat wel het geval, maar ik kan ook niets vinden in de documentatie hoe dat dan moet gaan gebeuren. Verklaring van overlijden zit wel tussen de formulieren, maar dit niet. Dus ik weet het eerlijk gezegd ook niet.
woensdag 19 februari 2020 om 20:39
Het is zelfs nog complexer. Als je als gezagvoerder hebt besloten iemand zijn vrijheid te ontnemen ben je nog steeds verantwoordelijk voor zijn of haar welzijn. Dat wordt interessant bij een decompressie of evacuatie. Het komt er eigenlijk op neer dat dan iemand van de bemanning full-time in de buurt moet zijn om die persoon een zuurstofmasker op te zetten of te bevrijden bij een evacuatie, als dit nodig mocht zijn.YagaBaba schreef: ↑19-02-2020 09:55Hoe houd je dat een beetje weg bij de overige passagiers? Je zit met zijn allen in de buis en als het toestel vol zit, dan zit het vol.
Hoe reageren degenen die meereizen met de betreffende passagier? Het lijkt mij best lastig, als cabine personeel. Om nog maar te zwijgen van het overmeesteren van een passagier in je nette rokje (behalve als je een man bent natuurlijk, dan heb je geen rokje).
Het heeft dus wel behoorlijk wat consequenties als dit gebeurt.

woensdag 19 februari 2020 om 20:48
Ik ga even dieper graven!
Ik heb tot nu toe alleen kunnen vinden dat zeekapiteins de bevoegdheid niet meer hebben..(in NL)

woensdag 19 februari 2020 om 21:35
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Kom jij dan je stoel uit? Ook als je maar met twee man bent? Komt het cabinepersoneel jou dan om toestemming vragen? Hoe wil jij dan beoordelen wat zij moeten doen? Jij weet toch niet precies wat er achterin gebeurt? Je bent er in ieder geval niet bij en zij wel.cygnus schreef: ↑19-02-2020 20:39Het is zelfs nog complexer. Als je als gezagvoerder hebt besloten iemand zijn vrijheid te ontnemen ben je nog steeds verantwoordelijk voor zijn of haar welzijn. Dat wordt interessant bij een decompressie of evacuatie. Het komt er eigenlijk op neer dat dan iemand van de bemanning full-time in de buurt moet zijn om die persoon een zuurstofmasker op te zetten of te bevrijden bij een evacuatie, als dit nodig mocht zijn.
woensdag 19 februari 2020 om 22:30
Maar goed dat het cabine personeel voor deze situaties wordt getraind, dan.cygnus schreef: ↑19-02-2020 20:39Het is zelfs nog complexer. Als je als gezagvoerder hebt besloten iemand zijn vrijheid te ontnemen ben je nog steeds verantwoordelijk voor zijn of haar welzijn. Dat wordt interessant bij een decompressie of evacuatie. Het komt er eigenlijk op neer dat dan iemand van de bemanning full-time in de buurt moet zijn om die persoon een zuurstofmasker op te zetten of te bevrijden bij een evacuatie, als dit nodig mocht zijn.
Maar jouw collega's in de cabine kunnen de situatie vaak ook prima inschatten en zullen vast proberen om het niet zover te laten komen.