'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
dinsdag 11 februari 2020 om 10:27
Ik heb net het filmpje gekeken en ik vond het qua turbulentie nogal meevallen. Het gegil van die vrouw absoluut niet en daar zou ik ook erg agressief van worden. Ik snap dat ze zichzelf niet onder controle heeft, maar als je zo’n angst hebt voor vliegen, doe het dan niet. Je maakt het anderen wel heel onaangenaam zo. Het zal in het vliegtuig indrukwekkender zijn geweest dan in het filmpje, als ik de beschrijvingen lees, want ik vind het echt niet heftig overkomen. Maar goed, ik blijf inderdaad kalm onder stress en ik heb veel kennis van en vertrouwen in de veiligheidsmarges die bij vliegen gehanteerd worden.lemoos2 schreef: ↑10-02-2020 11:53Ik heb vooral medelijden met de medepassagiers. Zeker de mensen die kleine kinderen moeten geruststellen.
Ik zou vooral bloedagressief van zo’n hysterisch geval worden. Je zal er maar naast zitten. Zou echt zeggen ‘smoor je gekrijs in een kussen of papieren zak, er zijn ook mensen met kinderen aan boord’. Mensen die een gil geven kan ik nog handelen maar dat gejammer... afschuwelijk. Stel je voor dat dat het laatste is wat je hoort.
Ooit op een vlucht gezeten met een beetje turbulentie en zijwind. Ook zo’n jankend en gillend geval. Ineens van achterin zo’n Duitser: “Mensch! Reiss dich zusammen!”. En stilte... iedere vlucht zou zo’n Duitser aan boord moeten hebben![]()

dinsdag 11 februari 2020 om 10:31
rosanna08 schreef: ↑11-02-2020 10:24Cygnus of Kadanz, ik heb zondag een tijdje naar de streaming op Heathrow zitten kijken en wat me opviel, maar het kan aan de stand van de camera liggen, dat eigenlijk alle vliegtuigen een soort van schuin kwamen aanvliegen en ook bijna allemaal op de baan na landing het vliegtuig een soort van schuin werd getrokken. Klopt mijn beeld en waarom gebeurt dat?
Volgens mij kwam dat sowieso door de wind tegen de staart.
Deze link trouwens Cygnus en Kadanz:
https://www.youtube.com/watch?v=Gln7T-x ... e=emb_logo
dinsdag 11 februari 2020 om 10:58
Die insteek snap ik

Jij kijkt er met een veel positievere blik naar en ziet wat een vliegtuig allemaal aan kan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
dinsdag 11 februari 2020 om 13:59
De beslissing of de cabinebemanning moet gaan zitten of niet wordt door de gezagvoerder genomen, die is verantwoordelijk voor het welzijn van iedereen aan boord.kastella schreef: ↑11-02-2020 10:13Lastig te zien hoe hoog ze zaten in dat filmpje, maar ik neem aan dat er verschillende stadia zijn in de "vrijheden" van cabinepersoneel.
Er is een tijdsinterval waarbij cabinepersoneel zich nog wel verplaatst, maar waarbij passagiers in hun stoel moeten zitten (tussen "fasten your seatbelts" moment en het "cabine crew pepare for landing"). Ik neem aan dat er desondanks wel vrijheden zijn voor cabinepersoneel om nog iets te doen? Of is dat alleen in absolute noodgevallen waabij de veiligheid van passagiers in het geding is? Bijv. als een passagier de veiligheid van andere passsagiers accuut bedreigt (aggressief gedrag) of de veiligheid van het hele vliegtuig (stel dat ee malloot ineens een nooddeur open zou trekken). Wat als iemand een hartaanval krijgt tijdens de landing en accute reanimatie nodig heeft?
Tijdens zo'n echt wilde landing neem je als cabinepersoneel natuurlijk ook een risico als je niet vastgensnoerd in je gordel zit. Zelfs al gaat de landing tehnisch goed, kan je nog alle kanten opgegooid worden als het heftig gaat. Is dat dan een eigen beslissing op ervaring die iemand zelf maakt?
Nu is dat gegil wel irritant, maar nog steeds niet echt gevaarlijk. Het wordt natuurlijk meer vervelend als passagiers op eigen houtje gaan evauceren, tegen de aanwijzingen van cabinepersoneel in. Maar dan heb je het wel echt over noodsituaties.
Je zou er wellicht ook voor kunnen kiezen om zo'n persoon een kalmerend middel te geven of apart te zetten, maar dat moet natuurlijk ook maar net kunnen.
Dit filmpje is gemaakt tijdens de nadering en go-around, en dan moet ook het cabinepersoneel zitten. Ik zou ze na de go-around zeker niet laten lopen, voor hun - zoals je al zegt - eigen welzijn.
Overigens, als je als passagier zelf gaat evacueren bega je een strafbaar feit. Het is een ander verhaal met brand of iets dergelijks...
Fate is just the weight of circumstances
dinsdag 11 februari 2020 om 14:05
Dat ligt niet aan de stand van de camera, dus dat heb je goed gezien. Met zijwind vlieg je niet de koers van de baan, dan wordt je namelijk van de bankiers weggeblazen. Dus de neus van het vliegtuig wijst naast de baan, net als zijstroming met een boot.rosanna08 schreef: ↑11-02-2020 10:24Cygnus of Kadanz, ik heb zondag een tijdje naar de streaming op Heathrow zitten kijken en wat me opviel, maar het kan aan de stand van de camera liggen, dat eigenlijk alle vliegtuigen een soort van schuin kwamen aanvliegen en ook bijna allemaal op de baan na landing het vliegtuig een soort van schuin werd getrokken. Klopt mijn beeld en waarom gebeurt dat?
Vlak voor de landing gebruiken we het verticale staartvlak, het rudder of roer, om de neus in de baanrichting te brengen. Om niet alsnog weggeblazen te worden rol je dan wat helling aan, in feite om een soort bocht te maken maar dan rechtdoor.
Deze manoeuvre vereist wel wat oefening, maar dat doen we dan ook zeer regelmatig in de simulator.

dinsdag 11 februari 2020 om 14:07
Klopt. De zijwind blaast het vliegtuig tijdens de nadering steeds weg van de baan. Je moet het vliegtuig dus een beetje tegen de wind in sturen om netjes voor de baan uit te komen. De neus van het vliegtuig wijst dan soms ver naast de baan als het flink waait! Het vliegtuig staat dan schuin ten opzichte van de baan, maar vliegt er vanwege de zijwind nu wel in een rechte lijn naar toe.rosanna08 schreef: ↑11-02-2020 10:24Cygnus of Kadanz, ik heb zondag een tijdje naar de streaming op Heathrow zitten kijken en wat me opviel, maar het kan aan de stand van de camera liggen, dat eigenlijk alle vliegtuigen een soort van schuin kwamen aanvliegen en ook bijna allemaal op de baan na landing het vliegtuig een soort van schuin werd getrokken. Klopt mijn beeld en waarom gebeurt dat?
Nu dat probleem opgelost is moet je het toestel wel enigszins recht op de baan neerzetten tijdens de touchdown, je wil niet dat het vliegtuig te schuin over de baan heen schuurt met het onderstel. Dat is niet goed voor het onderstel, de banden, en het voelt ook heel naar voor de passagiers. Dus vlak boven de baan trap je met de pedalen van het richtingsroer de neus weer recht op de baan waardoor het vliegtuig netjes in de richting van de baan neerkomt.
Dit heet een 'crosswind landing techinique' en is een leuke uitdaging tijdens het landen in winderige condities met zijwind. Het is puur vliegen, niks autopiloot en computers, maar stoeien met rolroer, hoogteroer en richtingsroer waarbij je vlak voor de landing, de neus met tegengestelde roeruitslagen weer recht op de baan zet: voetenstuur naar links, rolroer naar rechts, afvangen en gas dicht! Het is een leuk kunstje, een beetje balanceren tussen de wind, de baan en het vliegtuig

dinsdag 11 februari 2020 om 14:32

Het is een leuk vak, maar bedenk ook dat het allemaal heel strikt gereguleerd is in de professionele luchtvaart. Voor de zijwind die we net hebben besproken bijvoorbeeld gelden hele strikte limieten. De wind tijdens de storm bereikte zo'n 60 knopen, maar de maximale zijwind die de meeste toestellen mogen accepteren ligt tussen de 30 en de 40 knopen. Het hangt er dus erg van af uit welke richting de wind waait of je op een bepaalde baan kunt landen. Tijdens zo'n storm ben je dus bovenal bezig met het monitoren van de windrichting en snelheid en het nemen van professionele beslissingen. Meldt de toren een zijwind die boven de limieten van het toestel ligt dan wordt de landing zonder enige twijfel afgebroken, ook al denk je dat je zelf wel zou kunnen landen. Veiligheid boven alles.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 14:41
19.93% gewijzigd

dinsdag 11 februari 2020 om 14:33

dinsdag 11 februari 2020 om 14:53
Nee. 95% van het werk is juist het vermijden van enge of spannende situaties. Dat betekent dat je vooraf heel proactief op zoek gaat naar de risico's en die vervolgens vermijdt. Dus als je naar een bestemming vliegt waar het stormt, dan bekijk je van tevoren of je überhaupt kunt landen in de heersende condities (zijwind!), en dan zorg je er voor dat je meer dan voldoende brandstof meeneemt zodat je op je gemak kunt uitwijken als de wind toch buiten de limieten komt. Zo is het niet eng als je eenmaal in de storm terecht komt want je kunt toch alle kanten op als het niet bevalt.Belladonna- schreef: ↑11-02-2020 14:33Maar vinden jullie bepaalde omstandigheden of situaties dan ook wel eens WEL eng of spannend?
En wat zijn je meest heftige ervaringen?
Iedereen kent ze met veel turbulentie en met heftige landingen, noodweer, mist weet ik het. Maar wat is jullie ervaring?
Dat betekent ook dat je hele conservatieve keuzes maakt. 'If in doubt there is no doubt' is zo een beetje de mantra.
Zie het zo: als je een auto zou rijden zoals je een passagierstoetel bestuurt, dan duurde het een uur om naar de Appie om de hoek te rijden, vanwege alle checks en risicomijdend gedrag!
dinsdag 11 februari 2020 om 16:22
Niet alleen bij slecht weer. Eigenlijk bijna altijd, het is eigenlijk de standaard nadering. Andere vormen komen eigenlijk alleen voor als er geen ILS is, of als een visual kan. Dat laatste gebeurt op Schiphol zelden...
dinsdag 11 februari 2020 om 16:26
En je denkt nooit eens: wat een gedoe al die checks, ik wil gewoon snel weg, kan er best eentje overslaan.kadanz schreef: ↑11-02-2020 14:53Nee. 95% van het werk is juist het vermijden van enge of spannende situaties. Dat betekent dat je vooraf heel proactief op zoek gaat naar de risico's en die vervolgens vermijdt. Dus als je naar een bestemming vliegt waar het stormt, dan bekijk je van tevoren of je überhaupt kunt landen in de heersende condities (zijwind!), en dan zorg je er voor dat je meer dan voldoende brandstof meeneemt zodat je op je gemak kunt uitwijken als de wind toch buiten de limieten komt. Zo is het niet eng als je eenmaal in de storm terecht komt want je kunt toch alle kanten op als het niet bevalt.
Dat betekent ook dat je hele conservatieve keuzes maakt. 'If in doubt there is no doubt' is zo een beetje de mantra.
Zie het zo: als je een auto zou rijden zoals je een passagierstoetel bestuurt, dan duurde het een uur om naar de Appie om de hoek te rijden, vanwege alle checks en risicomijdend gedrag!
Net zoals we wel eens voor een ritje door de regen in de wijk naar de brievenbus geen gordels omdoen.
Omdat je weet: wat kan mij in die 50 meter nou gebeuren?
En nogmaals: wat is je meest heftige ervaring en ben je ook wel eens wel bang geweest? Heel veel heb je als goede vlieger onder controle (is elke piloot een goede vlieger vraag je je dan af) maar niet alles (denk aan kapingen, agressieve mensen, neerschieten, weersomstandigheden, depressieve piloten met een doodswens)

dinsdag 11 februari 2020 om 16:29

dinsdag 11 februari 2020 om 18:42
Misschien een stomme vraag/opmerking: ik ben aan het zoeken naar vluchten naar Zuid-Afrika en zag dat KLM deels wordt uitgevoerd met Kenya Airways. Nou ben ik daar wel eens ongewild (ander had mijn vlucht geboekt) mee gevlogen van Johannesburg naar Nairobi en dat vond ik toen niet prettig. Op de een of andere manier heb ik dan toch liever Air France geloof ik.
Wat zouden jullie doen: wel gewoon KLM/Kenya Airways, of toch gaan voor Lufthansa of BA? Of ben ik nu een vooroordelend naar wicht?
Wat zouden jullie doen: wel gewoon KLM/Kenya Airways, of toch gaan voor Lufthansa of BA? Of ben ik nu een vooroordelend naar wicht?

dinsdag 11 februari 2020 om 19:13
Dan is wel mijn vraag: wat vond je niet prettig aan Kenya Airways? Dat moet je wel eerst even duidelijk maken voor een goed antwoord.streepjesdekbed schreef: ↑11-02-2020 18:42Misschien een stomme vraag/opmerking: ik ben aan het zoeken naar vluchten naar Zuid-Afrika en zag dat KLM deels wordt uitgevoerd met Kenya Airways. Nou ben ik daar wel eens ongewild (ander had mijn vlucht geboekt) mee gevlogen van Johannesburg naar Nairobi en dat vond ik toen niet prettig. Op de een of andere manier heb ik dan toch liever Air France geloof ik.
Wat zouden jullie doen: wel gewoon KLM/Kenya Airways, of toch gaan voor Lufthansa of BA? Of ben ik nu een vooroordelend naar wicht?![]()
dinsdag 11 februari 2020 om 19:23
KLM vliegt rechtstreeks op Johannesburg.streepjesdekbed schreef: ↑11-02-2020 18:42Misschien een stomme vraag/opmerking: ik ben aan het zoeken naar vluchten naar Zuid-Afrika en zag dat KLM deels wordt uitgevoerd met Kenya Airways. Nou ben ik daar wel eens ongewild (ander had mijn vlucht geboekt) mee gevlogen van Johannesburg naar Nairobi en dat vond ik toen niet prettig. Op de een of andere manier heb ik dan toch liever Air France geloof ik.
Wat zouden jullie doen: wel gewoon KLM/Kenya Airways, of toch gaan voor Lufthansa of BA? Of ben ik nu een vooroordelend naar wicht?![]()
Lufthansa en BA zijn allebei prima.
dinsdag 11 februari 2020 om 19:24
Je hebt wel een beetje vertekend beeld van de luchtvaartindustrie... Kapingen, schieten aan boord, depressieve vliegers, het komt wereldwijd zelden voor, laat staan dat het je dan zelf als vlieger eens overkomt. Dus je kan heel erg lang zoeken naar dit soort verhalen.Belladonna- schreef: ↑11-02-2020 16:26En je denkt nooit eens: wat een gedoe al die checks, ik wil gewoon snel weg, kan er best eentje overslaan.
Net zoals we wel eens voor een ritje door de regen in de wijk naar de brievenbus geen gordels omdoen.
En nogmaals: wat is je meest heftige ervaring en ben je ook wel eens wel bang geweest? Heel veel heb je als goede vlieger onder controle (is elke piloot een goede vlieger vraag je je dan af) maar niet alles (denk aan kapingen, agressieve mensen, neerschieten, weersomstandigheden, depressieve piloten met een doodswens)
Weersomstandigheden komen natuurlijk wel regelmatig voor, maar wat ik al eerder postte, daar zijn heldere regels voor. Dat is niet spannend, dat is ‘business as usual’.
En nee, we slaan niet eventjes een checklist over omdat we snel weg willen. Checklisten zijn heilig. Geen enkele vlieger zal moedwillig een checklist overslaan. Het verschil tussen professioneel en wat minder professioneel (zoals niet de gordels omdoen, maar ja, dat doe ik ook altijd).
dinsdag 11 februari 2020 om 19:29
Belladonna- schreef: ↑11-02-2020 16:26En je denkt nooit eens: wat een gedoe al die checks, ik wil gewoon snel weg, kan er best eentje overslaan.
Zo, dat zou wat zijn zeg. Je weet echt het antwoord niet op deze vraag?
Such fun!1
dinsdag 11 februari 2020 om 20:13
Maar waarom zou je met een overstap naar Johannesburg vliegen als je rechtstreeks met klm kan ? Zo uit m’n hoofd is de aankomsttijd in Nairobie heel laat savonds/begin van de nacht en kom je rond 330u sochtends aan in Jnb , dat zou echt niet mijn keus zijn.streepjesdekbed schreef: ↑11-02-2020 18:42Misschien een stomme vraag/opmerking: ik ben aan het zoeken naar vluchten naar Zuid-Afrika en zag dat KLM deels wordt uitgevoerd met Kenya Airways. Nou ben ik daar wel eens ongewild (ander had mijn vlucht geboekt) mee gevlogen van Johannesburg naar Nairobi en dat vond ik toen niet prettig. Op de een of andere manier heb ik dan toch liever Air France geloof ik.

dinsdag 11 februari 2020 om 20:47
Wat Cygnus zegt. Moedwillig een checklist overslaan? Dat is net als een chirurg die de operatie tot in de puntjes voorbereidt met zijn team, alle onderzoeken nog eens doorleest, de patient en zijn familie geruststelt, maar vervolgens moedwillig zijn handen niet wast voordat hij gaat snijden. Makes no sense, dat is niet hoe het werkt.Belladonna- schreef: ↑11-02-2020 16:26En je denkt nooit eens: wat een gedoe al die checks, ik wil gewoon snel weg, kan er best eentje overslaan.

dinsdag 11 februari 2020 om 23:45
Ik kan heen rechtstreeks maar dan terug met overstap met Kenya, en dat scheelt een paar honderd euro. Dus op zich...
Reden dat ik het vorige keer niet prettig vond: op de een of andere manier het idee hebben (op geen enkel feit gebaseerd, althans niet dat ik me kan herinneren!) dat niemand écht wist wat ie aan het doen was. Gewoon, geen fijn gevoel. Hebbie niks an natuurlijk.
Reden dat ik het vorige keer niet prettig vond: op de een of andere manier het idee hebben (op geen enkel feit gebaseerd, althans niet dat ik me kan herinneren!) dat niemand écht wist wat ie aan het doen was. Gewoon, geen fijn gevoel. Hebbie niks an natuurlijk.