'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Een vraagje aan de passagiers, en dit intrigeert me meer dan het klappen na de landing: waarom gaan jullie allemaal staan op het moment dat het vliegtuig aangekomen is aan de gate, soms zelfs nog voordat het seatbelt sign uit is? Je kunt geen kant op, de deuren zijn dicht, je kan niet bij je tas verderop..blijf lekker zitten!

Achter in een 747 kun je rustig tien minuten wachten voordat er enige beweging is richting de uitgang, so what's the rush :)
Ik ben ook zo iemand die wil staan dan en m'n rugzak alvast pakt. Als je wat trager bent en blijft zitten kun je blijven zitten tot iedereen die wél stond voorbij is en dan duurt 't allemaal nóg langer voor mijn gevoel. Ik zit ook altijd bewust gangpad trouwens, voel me altijd zo opgesloten. Zeker als er mensen in zo'n krappe ruimte om me heen staan terwijl ik zit.
Hahaha kadanz! Ook dit vraag ik mij af als passagier! Waarom zo opgepropt gaan staan en boven iemand anders hoofd je tas proberen te pakken en maar zuchten en steunen. Maar ook bij de Gate als de rijen worden afgeroepen alvast gaan staan ook al is jouw rij nog niet geroepen.
kadanz schreef:
21-12-2017 21:41
Een vraagje aan de passagiers, en dit intrigeert me meer dan het klappen na de landing: waarom gaan jullie allemaal staan op het moment dat het vliegtuig aangekomen is aan de gate, soms zelfs nog voordat het seatbelt sign uit is? Je kunt geen kant op, de deuren zijn dicht, je kan niet bij je tas verderop..blijf lekker zitten!

Achter in een 747 kun je rustig tien minuten wachten voordat er enige beweging is richting de uitgang, so what's the rush :)
Tsja als ik een raamstoel heb ga ik niet staan. Ik zorg er echter voor dat ik altijd aan het gangpad zover mogelijk voorin zit. Ik wil zo min mogelijk tijd doorbrengen in de reis. Hoe eerder je uit het toestel bent, hoe korter de rij bij de immigratie.

Tas stop ik altijd in een bagagebak tussen de uitgang en mijn stoel zodat ik niet tegen de richting in hoef te lopen.
Luna-Lovegood schreef:
21-12-2017 23:19
Hahaha kadanz! Ook dit vraag ik mij af als passagier! Waarom zo opgepropt gaan staan en boven iemand anders hoofd je tas proberen te pakken en maar zuchten en steunen. Maar ook bij de Gate als de rijen worden afgeroepen alvast gaan staan ook al is jouw rij nog niet geroepen.
Ik kom meestal een minuut of 10 na start boarden aan en loop dan meteen door. Ga niet wachten tot laatste moment want dan zijn bagagebakken vol op Europese vluchten. Intercontinentaal vlieg ik business en kom ik 5 min voor einde boarden. Dan heb je altijd plek zat voor je bagage.
Bij sommige Aziatische (low cost) maatschappijen vaak gezien dat sommige pax vlak na de landing al gaan staan terwijl er nog vol geremd wordt. Zo oerdom!
mayou schreef:
22-12-2017 09:24
Bij sommige Aziatische (low cost) maatschappijen vaak gezien dat sommige pax vlak na de landing al gaan staan terwijl er nog vol geremd wordt. Zo oerdom!
Tsja, ik heb ook wel eens in een vliegtuig gezeten waarin mensen in de gang stonden te urineren of waar drie kippen los rondliepen door de cabine.
Dat is iets minder gevaarlijk
redbulletje schreef:
21-12-2017 21:44
Ik ben ook zo iemand die wil staan dan en m'n rugzak alvast pakt. Als je wat trager bent en blijft zitten kun je blijven zitten tot iedereen die wél stond voorbij is en dan duurt 't allemaal nóg langer voor mijn gevoel. Ik zit ook altijd bewust gangpad trouwens, voel me altijd zo opgesloten. Zeker als er mensen in zo'n krappe ruimte om me heen staan terwijl ik zit.
Ik ga juist staan omdat de meeste mensen ritsen. Ik hoef dus niet te wachten tot iedereen die al staat voorbij is. Als de rij eenmaal gaat lopen wordt er netjes geritst.

Maar ik vind het dan wel fijn dat ik alvast alles heb gepakt, zodat ik dus niet de mensen die al klaar zijn laat wachten. Dan heeft het ritsen geen nut.
Wel mateloos irritant als mensen die hun handbagage in een bak verder naar achteren hebben zitten al gaan staan en tegen de richting in proberen te worstelen.

Helaas, dan heb je bij het instappen al verloren. Dan moet je gewoon wachten totdat het gangpad vrij is.
Stampertje12 schreef:
22-12-2017 20:35

Helaas, dan heb je bij het instappen al verloren. Dan moet je gewoon wachten totdat het gangpad vrij is.
:HA:
Stampertje12 schreef:
22-12-2017 20:35

:high5:
redbulletje schreef:
08-12-2017 12:18
Cygnus, vlieg jij wel 'ns op BKK?
Ik ben vorige maand met KLM naar BKK gevlogen.
Doorstart gemaakt bij het landen! Had ik nog nooit eerder mee gemaakt.
Bleek nog een ander toestel op de baan te staan.
Ik heb nog een vraag. Ik vertrek best vaak vanaf een heel verre gate op Schiphol (D86 bijvoorbeeld), maar als ik dan langs die enorm lange D-pier wandel (of ren) valt het me steeds op dat de rest van de gates niet in gebruik is. Waarom moet ik dan toch naar die verre?

O, en voor steward(esse)s: koopt er ooit iemand iets bij die in-flight duty-free dinges? Ik krij altijd een beetje medelijden met jullie, met dat lullige karretje met (in mijn ogen) buitengewoon onaantrekkelijke én dure zooi)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
may_ka schreef:
03-01-2018 07:55

O, en voor steward(esse)s: koopt er ooit iemand iets bij die in-flight duty-free dinges? Ik krij altijd een beetje medelijden met jullie, met dat lullige karretje met (in mijn ogen) buitengewoon onaantrekkelijke én dure zooi)
Tja, ik hield er inderdaad niet zo van om met de tax-free rond te gaan. Maar sommige collega's vinden het wel ontzettend leuk en sommige passagiers zitten er wel op te wachten. Vooral op bepaalde vluchten werd er veel verkocht.
kadanz schreef:
21-12-2017 21:41

Ik ben zo'n passagier die rustig wacht (en blijf zitten) tot mijn rij kan gaan lopen. Heb geen zin om 10 minuten met kromme, scheef gedraaide rug te wachten.
handigmetgeld schreef:
08-12-2017 11:54
Ik vlieg met heel grote regelmaat naar london, dus ben ervaringsdeskundige hier: Dit is heel erg een kip-en-ei probleem.

Op dit moment is de trein echt geen volwaardig alternatief. De snelste treinverbinding doet er bijna 5 uur over, en die is alleen midden op de dag beschikbaar. 's ochtends doe je er ruim 6 uur over (en de eerste trein vertrekt om 9 uur geloof ik), dus je kunt in de praktijk nooit voor de lunch in London zijn. Terwijl ik als ik om 7 uur het vliegtuig pak, ruim voor 10 uur daar aanwezig kan zijn, zelfs als ik een simpele easyjetvlucht naar Standsted of Gatwick neem.

Op die manier wordt de trein nooit populair. Maar zo lang de trein niet populair is, wordt er ook weinig in geinvesteerd. Er wordt al jaren gesproken over een rechtstreekse verbinding naar London, binnen 4 uur. Als die ook nog om 7 uur 's ochtends zou vertrekken, zou ik hem meteen nemen. Maar keer op keer wordt die uitgesteld.

Ik vind het heel jammer, zou graag met de trein gaan, maar niet ten koste van een volle werkdag. En ik denk dat de meeste zakenreizigers er zo over denken.
Ik woon dicht bij Rotterdam-The Hague airport. Je hoeft niet lang tevoren aanwezig te zijn. 45 minuten vliegtijd. Je bent op London City vliegensvlug door de immigration, even geld pinnen en hup, de tube/DLR in. 30 minuten later in het centrum van Londen. Kom daar met de trein of de boot maar eens om!
amarna schreef:
03-01-2018 09:22
Ik ben zo'n passagier die rustig wacht (en blijf zitten) tot mijn rij kan gaan lopen. Heb geen zin om 10 minuten met kromme, scheef gedraaide rug te wachten.
Eens.
hvm schreef:
03-01-2018 08:04
Tja, ik hield er inderdaad niet zo van om met de tax-free rond te gaan. Maar sommige collega's vinden het wel ontzettend leuk en sommige passagiers zitten er wel op te wachten. Vooral op bepaalde vluchten werd er veel verkocht.
Ik ben zo'n nerd die dat wel leuk vindt, lekker beetje kletsen met de passagiers die van alles willen zien enzo. Meer tijd om even nieuwsgierig te vragen waarom mensen in vredesnaam naar de bestemming gaan waar we naar onderweg zijn (tijdens de maaltijdservice is daar geen tijd voor). We verkopen op sommige bestemmingen buitengewoon veel, soms ook amper wat.
amarna schreef:
03-01-2018 09:22
Ik ook! Ik begrijp het niet en zal het ook nooit begrijpen waarom al die mensen meteen gaan staan. Ik denk dan altijd dat die mensen voor het eerst vliegen. Ik bedoel, na 1 keer vliegen weet je wel hoe het werkt toch?
djessy wijzigde dit bericht op 03-01-2018 18:33
0.22% gewijzigd
Ook een Pluviofiel
Djessy schreef:
03-01-2018 18:22
Ik ook! Ik begrijp het niet en zal het ook nooit begrijpen waarom al die mensen meten gaan staan. Ik denk dan altijd dat die mensen voor het eerst vliegen. Ik bedoel na 1 keer vliegen weet je wel hoe het werkt toch?
Ik vind het claustrofobisch om te zitten terwijl er vlak naast me gestaan wordt.
may_ka schreef:
03-01-2018 07:55
Ik heb nog een vraag. Ik vertrek best vaak vanaf een heel verre gate op Schiphol (D86 bijvoorbeeld), maar als ik dan langs die enorm lange D-pier wandel (of ren) valt het me steeds op dat de rest van de gates niet in gebruik is. Waarom moet ik dan toch naar die verre?
De gates worden vantevoren ingedeeld, er is over het algemeen niet veel flexibiliteit. Het is overigens Luchthaven Schiphol die daar over gaat. Die gates waren misschien op dat moment niet bezet, maar als je een kwartier later had gekeken stonden er waarschijnlijk wel allemaal vliegtuigen.
KLM werkt met een blokkensysteem, waarbij veel Europese vluchten in een kort tijdsbestek binnenkomen. Hetzelfde met vertrek. Deze blokken sluiten dan weer aan op intercontinentale vluchten. Er zijn dus periodes dat er weinig vliegtuigen staan.
Even een andere gate pakken is ook niet handig: het afhandelingspersoneel zou dan ook moeten verhuizen, evenals de eventuele vracht voor de volgende vlucht. Dat is een logistiek proces dat best wel wat tijd kost. Het is trouwens nog erger dan je denkt, soms doet het geleidingssysteem voor het parkeren het niet en dan kan je dus niet zomaar even een andere gate nemen, dan moet je op de marshaller wachten.
Fate is just the weight of circumstances
redbulletje schreef:
03-01-2018 18:26
Ik vind het claustrofobisch om te zitten terwijl er vlak naast me gestaan wordt.
Ja ok, dat ben jij. Dat zal toch niet iedereen hebben? Dan nog snap ik niet waarom je 10 tot 15 minuten gaat staan voor Jan Doedel, terwijl je weet dat je geen kant op kunt.
Ook een Pluviofiel
Djessy schreef:
03-01-2018 18:34
Ja ok, dat ben jij. Dat zal toch niet iedereen hebben? Dan nog snap ik niet waarom je 10 tot 15 minuten gaat staan voor Jan Doedel, terwijl je weet dat je geen kant op kunt.
Omdat het na 10 uur opgevouwen te hebben gezeten wel lekker is om weer te kunnen staan. Niet dat ik tijdens de vlucht niet regelmatig heen en weer naar 't toilet loop, maar het blijft een hele zit.
redbulletje schreef:
03-01-2018 18:36
Omdat het na 10 uur opgevouwen te hebben gezeten wel lekker is om weer te kunnen staan. Niet dat ik tijdens de vlucht niet regelmatig heen en weer naar 't toilet loop, maar het blijft een hele zit.
O ja, heerlijk, even lekker staan met je hoofd zo onder die bagagebakken gevouwen. [sprak de het-ook-niet-snapper] :-)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven