'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
redbulletje schreef:
14-03-2018 19:39
Heb niets binnen. Kun je t hier niet gewoon schrijven?
Jawel hoor. Ik had er iets persoonlijks bij geschreven in de pb, iets wat ik hier liever niet neerplemp maar wat zonder die toelichting mss wat koud overkomt.
Ik ben erg benieuwd naar het verhaal over de vrouw die je noemde die overleden is aan een vliegtrombose en vroeg me af of je de link naar dat topic had? Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik hier iets mee wil doen. Er is teveel onwetendheid bij artsen waardoor er regelmatig onnodige doden vallen, ik was er bijna 1 van.
normandina schreef:
14-03-2018 20:13
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik hier iets mee wil doen. Er is teveel onwetendheid bij artsen waardoor er regelmatig onnodige doden vallen, ik was er bijna 1 van.
Je hebt hier zeker een punt Normandina. Vliegen is sowieso een ongezonde bezigheid: drukverschil, tijdsverschil, straling, lawaai. Maar trombose is wel één van de weinige zaken die je acuut kunt oplopen, en inderdaad erg gevaarlijk.
Opvallend wel dat we als vliegers er niet zo veel informatie over krijgen. Tijdens de opleiding krijgen we wel het vak ‘fysiologische & psychologische factoren’, maar daar werd het ook niet uitgebreid behandeld. Ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan binnen de trainingen... Zeker na jouw verhaal hierover.
normandina schreef:
Jawel hoor. Ik had er iets persoonlijks bij geschreven in de pb, iets wat ik hier liever niet neerplemp maar wat zonder die toelichting mss wat koud overkomt.
Ik ben erg benieuwd naar het verhaal over de vrouw die je noemde die overleden is aan een vliegtrombose en vroeg me af of je de link naar dat topic had? Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik hier iets mee wil doen. Er is teveel onwetendheid bij artsen waardoor er regelmatig onnodige doden vallen, ik was er bijna 1 van.
kinderen/vanaf-oktober-2010-kindvrij-de ... ges/373063
Maar in welk deel dat speelde weet ik echt niet meer. Haar forumnaam was Wereldmeid volgens mij.

Google wist het antwoord:
overig/lieve-wereldmeid-039/list_messages/161731
Ik ben ook altijd weer zenuwachtig dat het landingsgestel niet uitklapt. Gebeurt dit wel eens?

Dank voor de antwoorden trouwens.
Ik vind dit echt een top topic!!
Ik slaap tijdens lange vluchten juist veel. Ben wel geschrokken van de berichten hier over trombose. Ik ga me er toch eens meer in verdiepen.
normandina schreef:
Heel erg bedankt Normandina voor jouw posts en het zeer goede artikel dat je als eerste plaatste. Ben er best van geschrokken. Ik vlieg ook veel op lange vluchten en kom dan niet of nauwelijks van mijn plek af. Er is inderdaad veel te weinig bij het grote publiek hierover bekend, en vooral dat het zulke grote gevolgen kan hebben. Zou fantastisch zijn als het jou lukt om hier meer over bij het grote publiek en vooral ook de artsen bekend te maken.
Normandia, ik heb je een PB gestuurd.
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 07:33
Ik ben ook altijd weer zenuwachtig dat het landingsgestel niet uitklapt. Gebeurt dit wel eens?

Dank voor de antwoorden trouwens.
Ik vind dit echt een top topic!!
Zeer weinig. En al het gebeurt zijn er ook weer procedures voor wat betreft de evacuatie.
Beroepsmatig heb ik veel info over ongevallen & incidenten (om er van te leren), maar landingsgestellen komen er bijna niet in voor. Overigens de gevallen waar wat mis was met het landingsgestel liepen over het algemeen goed af.
cygnus schreef:
15-03-2018 18:03
Zeer weinig. En al het gebeurt zijn er ook weer procedures voor wat betreft de evacuatie.
Beroepsmatig heb ik veel info over ongevallen & incidenten (om er van te leren), maar landingsgestellen komen er bijna niet in voor. Overigens de gevallen waar wat mis was met het landingsgestel liepen over het algemeen goed af.
Lekker geruststellend met je 'over het algemeen' ;-D

Ik zou wel eens met jou willen vliegen. Heb het idee dat dat op de een of andere manier heel goed gaat.
Ik ga binnenkort weer. Waar vlieg je op/mee (of mag je dat niet zeggen)? Ik ben die knappe vrouw die even knikt als ze naar binnen loopt. Dan weet je dat :-)
Ik vlieg binnenkort via Londen naar de VS.
Op Londen een overstap. Moet ik dan rekening houden met die 2 uur voor een Europese vlucht of de 3+ uur voor de VS. Of is de controle dan op Londen?
@Cygnus:
Mocht deze vraag nog niet gesteld zijn dan bij deze:

In hoeveel stewardessen heb jij je kleine captain al gehangen?

En is dat getal hoger of lager dan het gemiddelde van Nederlandse piloten?
quattro35 schreef:
15-03-2018 20:51
@Cygnus:
Mocht deze vraag nog niet gesteld zijn dan bij deze:

In hoeveel stewardessen heb jij je kleine captain al gehangen?

En is dat getal hoger of lager dan het gemiddelde van Nederlandse piloten?
:facepalm:
made@kate schreef:
14-03-2018 09:12
Nog een vraag. In principe kent de bemanning elkaar voor de vlucht niet toch? Vertrouw je dan wel altijd bij voorbaat 100% op de vaardigheden van je collega's?
Je bent met een team uit de luchtvaart 'veiliger' dan in het ziekenhuis ;-D
Het is al jaren een thema: teams in ziekenhuizen kunnen leren van de luchtvaart om het aantal onnodige sterfgevallen in ziekenhuizen te beperken.
Geen grapje. Dit wordt ook bewust zo ingezet.
tu1nhek schreef:
15-03-2018 21:34
Het is al jaren een thema: teams in ziekenhuizen kunnen leren van de luchtvaart om het aantal onnodige sterfgevallen in ziekenhuizen te beperken.
Wat zorgt daarvoor?
mosterd.
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 18:55
Lekker geruststellend met je 'over het algemeen' ;-D

Ik zou wel eens met jou willen vliegen. Heb het idee dat dat op de een of andere manier heel goed gaat.
Ik ga binnenkort weer. Waar vlieg je op/mee (of mag je dat niet zeggen)? Ik ben die knappe vrouw die even knikt als ze naar binnen loopt. Dan weet je dat :-)
Tja, over het algemeen gebeurt er ook niets tijdens jouw autorit naar het werk...

Als je het begin van het topic leest dan kom je er wel achter wat ik waar vlieg...

En natuurlijk gaat het heel goed als je met mij vliegt, net als met al mijn collega’s...

En jij bent die vrouw met die boom in jouw handbagage? Of met een stripboek van Storm onder jouw arm :biggrin:
Moiren’ schreef:
15-03-2018 21:35
Wat zorgt daarvoor?
Met name cultuur binnen het vakgebied, maar ook hoe er wordt omgegaan met risico's volgens mij.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.ntvg.nl/artikelen/veilighei ... s/volledig
https://nos.nl/op3/artikel/2153506-dit- ... vaart.html
https://www.trouw.nl/home/wat-de-zorg-v ... ~a733bc34/
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/10/le ... 7-a1507719
Zo vanzelfsprekend eigenlijk.
normandina schreef:
14-03-2018 13:57
Dat zou ik maar niet doen! Ik heb er een trombose aan overgehouden die door een patent foramen ovale, (POF) waar ik niks van wist, in een herseninfarct uitgemond is. Deze vorm van trombose komt zelden voor maar trombose op zich vrij vaak. Door lang te slapen/zitten vergroot je het risico op trombose. Vaak bewegen en veel water (geen alcohol/koffie) drinken verkleint die kans. Ik denk dat je daar "banger" voor moet zijn dan voor de andere dingen waar je bang voor bent!
Er kan natuurlijk van alles gebeuren waardoor je trombose krijgt. Ja, het is waar dat je kans op trombose groter is als je langer niet beweegt. Maar, het is niet zo dat je nu bij vliegen continu grote kans op trombose hebt. Ik reis regelmatig en met 200+ vlieguren per jaar meer dan gemiddeld. Dan maak ik me absoluut niet druk als ik een tijdje lekker ga liggen slapen omdat ik dan trombose zou oplopen.

Je loopt inderdaad een hoger risico als je niet beweegt en "opgesloten" zit in je vliegtuigstoel. Voordeel: als je economy reist, dan zit je vaak oncomfortabel genoeg om tijdens je "slaap" regelmatig te bewegen en anders te gaan zitten. Vlieg je business, dan lig je languit en is er ook geen probleem van beknelling.

Er wordt hier nu een soort actie gevoerd om hier een groot issue van te maken, maar het is nu eenmaal geen groot issue omdat het erg weinig voorkomt. Bovendien heb je geen verhoogd risico bij reizen korter dan 5 uur. En geldt dat het (iets) verhoogde risico op trombose net zo geldt voor auto- en busreizen langer dan vijf uur, als voor vliegreizen langer dan vijf uur. Het is dus niet alleen aan vliegen gekoppeld.

Ik maak me zelf meer zorgen om de straling en zorg dus dat ik eigenlijk nooit aan het raam zit (uitzondering als ik in een KLM 747 vlieg. Dan neem ik altijd stoelen 1A of 4A omdat die stoelen echt veel comfortabeler zijn dan de anderen). Scheelt aanzienlijk in de straling die je oploopt. Nu moet je wel behoorlijk wat vliegen om last te krijgen van straling. Met twee vakanties per jaar is dat in ieder geval geen probleem.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 23:53
11.19% gewijzigd
Moiren’ schreef:
14-03-2018 15:06
Wat was ook alweer de llink van die site waarop je kan zien wat de beste en slechtste plaatsen zijn?
Seatguru bedoel je.

Werkt redelijk, maar ben het niet altijd eens met wat ze zeggen.

Het is niet zo moeilijk. Basisregels:

- Hoe verder voorin, hoe fijner. Je wordt eerder voorzien van je eten en drinken, je bent eerder uit het vliegtuig en dus eerder door de immigratie.
- Gangpad is meest comfortabel. Mensen die niet aan het gangpad zitten gaan minder snel naar toilet omdat ze iemand moeten vragen op te staan.
- Middenstoel is meest dramatisch.
- Wegblijven bij: laatste rijen (kunnen vaak niet naar achter), toiletten (mensen verzamelen daar en het stinkt soms op lange vluchten) en tussenschotten (daar worden de babies geplaatst).
normandina schreef:
14-03-2018 16:00
Redbulletje, bij onze vlucht van ruim 10 uur heen werd niks gezegd en gedemonstreerd. Terug alleen de veiligheidsinstructies. We vlogen met TUI
Raar. Worden altijd veiligheidsinstructies gegeven. Zelfs bij de zakenvluchten naar Londen met alleen maar mensen die meerdere keren per maand vliegen. Je zal het wel gemist hebben.

Op de kaart in je stoel staan altijd wel beweegoefeningen. Uiteindelijk bewegen de meeste mensen wel een keer in de zoveel uur.
Ik werk bij een bedrijf dat het zelfs verplicht stelt om bij een vlucht langer dan 4 uur business class te vliegen vanwege trombose risico. Het risico is dus best bekend. Hoe groot het is weet ik eigenlijk niet. Mijn bedrijf is goed in dit soort voorschriften en dat is niet altijd omdat het risico dan zo groot is.
Elfje112 schreef:
15-03-2018 08:10
Ik slaap tijdens lange vluchten juist veel. Ben wel geschrokken van de berichten hier over trombose. Ik ga me er toch eens meer in verdiepen.
Lekker doorslapen en geen paniek...
tu1nhek schreef:
15-03-2018 21:34
Ik vind dit zo'n shitvergelijking... Ja, je bent veiliger af als gezond persoon die naar een ander land moet vliegen met een piloot dan met een arts. Maar succes met die piloot die naast je bed staat terwijl je doodziek bent.

Ja, in ziekenhuizen kunnen meer protocollen worden ingevoerd. Nadeel is dat het werk in ziekenhuizen niet zo binair is als in een vliegtuig. Een vliegtuig is een machine, een mens niet.
aikidoka schreef:
16-03-2018 00:03
Ik werk bij een bedrijf dat het zelfs verplicht stelt om bij een vlucht langer dan 4 uur business class te vliegen vanwege trombose risico. Het risico is dus best bekend. Hoe groot het is weet ik eigenlijk niet. Mijn bedrijf is goed in dit soort voorschriften en dat is niet altijd omdat het risico dan zo groot is.
Ik ken die bedrijven. Dat is vooral om naar buiten toe te verkopen dat er 10x meer voor een ticket wordt uitgegeven voor business class dan economy. Als er echt een wezenlijk risico was, dan zouden er niet zoveel bedrijven zijn die de afgelopen jaren massaal het business class vliegen hebben afgeschaft voor hun medewerkers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven