'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Moiren’ schreef:
15-03-2018 22:15
Zo vanzelfsprekend eigenlijk.
Vind je Moiren? Het heeft de luchtvaartsector ook wat tijd en schande gekost om daar achter te komen. Dus blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend. De luchtvaart is van oudsher ook tamelijk hiërargisch ingesteld, dat doorbreken was wel een ding.

Maar op dit gebied wil ik nog wel wat toevoegen. Zeker tegenwoordig worden vliegers niet alleen aangenomen op basis van hun vliegkwaliteiten. Eigenlijk is dat uiteindelijk niet eens het belangrijkste. Als gezagvoerder ben je manager van een team, en in dat team zitten mensen die op andere vlakken misschien meer weten of presteren dan jij als de baas van de vlucht. De jongste, derde, vlieger heeft misschien net zijn opleiding achter de rug, die zit qua kennis van de theorie misschien hoger dan ik. De stewardess met een opleiding psychologie weet misschien beter om te gaan met een agressieve passagier. Zo kan je er veel meer bedenken. Mijn taak als gezagvoerder is om juist die kwaliteiten in te zetten indien nodig. En dat betekent per definitie dat ik niet alles het beste weet. En dat heeft weer als consequentie dat je juist input wilt hebben van jouw crew, daar wat mee moet doen, en dat heet managen.
Een groot deel van onze trainingen is ook gericht op het ontwikkelen van die managementskills, en dan hebben we het over ‘softe’ zaken als communicatie, inspireren, ondersteunen, en soms corrigeren. Dat was wel even een cultuurschok in de jaren zeventig. Maar de veiligheid, en daar ging het om, kwam het zeker ten goede. Nu is dat een volkomen normaal en groot onderdeel van de training.
Nu verwacht ik gewoon van de derde vlieger, net in dienst, dat hij me aanspreekt als ik een fout maak, want ja, die maak ik wel eens. En dan ga ik niet op mijn strepen staan, dan prijs ik hem juist. Dit principe gaat ook voorbij de cockpitdeur, want ook het cabinepersoneel hoort bij het team. Op onze badges staat dan ook ‘crew’ en niet de functie.
Daar hoort bij dat er openlijk feedback gegeven kan en moet worden. Dat kan positief zijn, maar ook ‘had dat niet beter gekund’. En dan hiërargisch gezien van boven naar beneden én van beneden naar boven. Daar leert iedereen wat van, ook ik als gezagvoerder, want al ben ik een oude lxl, leren doe ik nog elke dag. Misschien niet meer qua vliegen, maar zeker wel qua managen.

Schept dit een wat duidelijker beeld hoe we op elkaar vertrouwen, ondanks dat we elkaar misschien niet kennen?
Stampertje12 schreef:
15-03-2018 23:47
Ik maak me zelf meer zorgen om de straling en zorg dus dat ik eigenlijk nooit aan het raam zit (uitzondering als ik in een KLM 747 vlieg. Dan neem ik altijd stoelen 1A of 4A omdat die stoelen echt veel comfortabeler zijn dan de anderen). Scheelt aanzienlijk in de straling die je oploopt. Nu moet je wel behoorlijk wat vliegen om last te krijgen van straling. Met twee vakanties per jaar is dat in ieder geval geen probleem.
En jij denkt dat dat uitmaakt? Dream on, de straling gaat dwars door het vliegtuig heen, het maakt geen bal uit waar je zit...
Stampertje12 schreef:
16-03-2018 00:08
Een vliegtuig is een machine, een mens niet.
Het vliegen van een vliegtuig is nog steeds mensenwerk, net als het opereren van iemand. Ik zie de parallellen zeker wel. En niet alleen ik (zie de links).
Stampertje12 schreef:
15-03-2018 23:47
Er kan natuurlijk van alles gebeuren waardoor je trombose krijgt. Ja, het is waar dat je kans op trombose groter is als je langer niet beweegt. Maar, het is niet zo dat je nu bij vliegen continu grote kans op trombose hebt. Ik reis regelmatig en met 200+ vlieguren per jaar meer dan gemiddeld. Dan maak ik me absoluut niet druk als ik een tijdje lekker ga liggen slapen omdat ik dan trombose zou oplopen.

*Liggend slapen is heel wat anders dan zittend slapen, zeker in een vliegtuig.

Je loopt inderdaad een hoger risico als je niet beweegt en "opgesloten" zit in je vliegtuigstoel. Voordeel: als je economy reist, dan zit je vaak oncomfortabel genoeg om tijdens je "slaap" regelmatig te bewegen en anders te gaan zitten. Vlieg je business, dan lig je languit en is er ook geen probleem van beknelling.

*wat ik al zei dus

Er wordt hier nu een soort actie gevoerd om hier een groot issue van te maken, maar het is nu eenmaal geen groot issue omdat het erg weinig voorkomt. Bovendien heb je geen verhoogd risico bij reizen korter dan 5 uur. En geldt dat het (iets) verhoogde risico op trombose net zo geldt voor auto- en busreizen langer dan vijf uur, als voor vliegreizen langer dan vijf uur. Het is dus niet alleen aan vliegen gekoppeld.

* Echt, wat een onwetendheid blaat je hier uit! bestudeer eens wat onderzoeken hier over. Het risico ontstaat al na vluchten vanaf 3 uur en de druk speelt een grote rol. Uit onderzoeken blijkt dat bij langdurig stilzitten op de grond, bv 10 uur in een bioscoop, geen trombose voorkomt. Jij noemt een iets verhoogde kans terwijl het bij 1 op de 4.500 mensen voorkomt, jong en oud, dus op de miljoenen mensen die dagelijks vliegen zijn het er nog al wat. Het is wel een groot en onderkend issue, jouw reactie is beeldend in deze.

Ik maak me zelf meer zorgen om de straling en zorg dus dat ik eigenlijk nooit aan het raam zit (uitzondering als ik in een KLM 747 vlieg. Dan neem ik altijd stoelen 1A of 4A omdat die stoelen echt veel comfortabeler zijn dan de anderen). Scheelt aanzienlijk in de straling die je oploopt. Nu moet je wel behoorlijk wat vliegen om last te krijgen van straling. Met twee vakanties per jaar is dat in ieder geval geen probleem.
Straling is een heel ander verhaal en eigenlijk alleen interessant voor personeel.
Ik vind het triest dat juist vliegpersoneel zo onwetend zijn over vliegtrombose en erger nog, dit bagetaliseren. Iedereen die hier meer over wil weten; zoekt en gij zult vinden, in overvloed. Ik trek me verder terug uit dit (fijne en leerzame) draadje.
quattro35 schreef:
15-03-2018 20:51
@Cygnus:
Mocht deze vraag nog niet gesteld zijn dan bij deze:

In hoeveel stewardessen heb jij je kleine captain al gehangen?

En is dat getal hoger of lager dan het gemiddelde van Nederlandse piloten?
Wat een ontzettende hork ben jij om over iemands rug die zo onzelfzuchtig mensen informeert om oa hun angsten weg te nemen denkt te scoren met je infantiele humor. Bahbah.
Stampertje12 schreef:
15-03-2018 23:50
Raar. Worden altijd veiligheidsinstructies gegeven. Zelfs bij de zakenvluchten naar Londen met alleen maar mensen die meerdere keren per maand vliegen. Je zal het wel gemist hebben.

Op de kaart in je stoel staan altijd wel beweegoefeningen. Uiteindelijk bewegen de meeste mensen wel een keer in de zoveel uur.
Nee, het was mijn eerste vlucht en ik was super alert. De kaart heb ik wel gezien en ik dacht nog bij sommige instructies; hoe dan? Er zijn geen veiligheidsinstructies gegeven op de heenvlucht. Mss raar maar wel echt waar. De eventuele uitleg die ik hiervoor kon bedenken heb ik al vermeld. Hoe kan je zoiets missen dan?? Gezwaai met zuurstofmaskers, reddingsvesten, armen en dat in meerdere talen? Om het maar even luchtig af te sluiten;

https://www.youtube.com/watch?v=uU6o4XgUIxU

;-D
@Stampertje12; het lijkt wel alsof je de laatste tijd reageert om het reageren. Prima, maar doe dan niet alsof je alle waarheid in pacht hebt, gezien sommige dingen die je uitkraamt niet eens correct zijn. Dat doet geen recht aan dit erg fijne topic, waar heel veel mensen veel aan hebben.

@Cygnus; wellicht is deze vraag al eerder gesteld maar wat vindt je vrouw ervan dat je zo vaak weg bent? En hoe vaak ben je eigenlijk “weg” in een gemiddelde week? Hoeveel nachten slaap je niet thuis? :)
@Normandina; fijn dat je iedereen op de gevaren attendeert! Niet vertrekken uit dit topic vanwege de ongenuanceerde reacties van iemand die overal verstand van denkt te hebben :redrose:
In de klm kist waarin ik zat idd nauwelijks info over bewegen. Heel sumier iets in t inflightsysteem maar dat verwees voor 'fit to fly' naar t magazine. Ik heb die hele Sky High en Holland Herald door gebladerd maar niets gezien. Volgens mij zijn t die Aziatische airlines die t bij hun introfilmpje standaard tonen hoe je zittend toch wat kan bewegen.
normandina schreef:
16-03-2018 04:06
Nee, het was mijn eerste vlucht en ik was super alert. De kaart heb ik wel gezien en ik dacht nog bij sommige instructies; hoe dan? Er zijn geen veiligheidsinstructies gegeven op de heenvlucht. Mss raar maar wel echt waar. De eventuele uitleg die ik hiervoor kon bedenken heb ik al vermeld. Hoe kan je zoiets missen dan?? Gezwaai met zuurstofmaskers, reddingsvesten, armen en dat in meerdere talen? Om het maar even luchtig af te sluiten;

https://www.youtube.com/watch?v=uU6o4XgUIxU

;-D
Tegenwoordig is dat gewoon een filmpje op je inflightsysteem wat tijdens t taxieen wordt afgespeeld
dweedledee schreef:
16-03-2018 04:12
@Normandina; fijn dat je iedereen op de gevaren attendeert! Niet vertrekken uit dit topic vanwege de ongenuanceerde reacties van iemand die overal verstand van denkt te hebben :redrose:
Dit.
Ik heb er ook nog een vraag over. Ik slaap op lange vluchten dus veel. Maar tijdens het slapen ga ik wel regelmatig even verzitten. Is dat ook goed of moet je echt opstaan en gaan lopen?
Stampertje12 schreef:
15-03-2018 23:49
Seatguru bedoel je.

Werkt redelijk, maar ben het niet altijd eens met wat ze zeggen.

Het is niet zo moeilijk. Basisregels:

- Hoe verder voorin, hoe fijner. Je wordt eerder voorzien van je eten en drinken, je bent eerder uit het vliegtuig en dus eerder door de immigratie.
- Gangpad is meest comfortabel. Mensen die niet aan het gangpad zitten gaan minder snel naar toilet omdat ze iemand moeten vragen op te staan.
- Middenstoel is meest dramatisch
- Wegblijven bij: laatste rijen (kunnen vaak niet naar achter)
Onzin want:
- de service werkt vaak naar elkaar toe (dus dan kun je beter niet halverwege zitten) en vaak gaan er 2 deuren open. Eerder door immigratie gaat dan ook niet op en maakt vaak niet uit aangezien je daarna toch op je bagage moet wachten (indien aanwezig).

- iedereen heeft een voorkeur voor gangpad of raam

- op een rij van 5 wel ja maar 3 of 4 maakt niet uit

- vroeger misschien maar tegenwoordig wel
Heb net met British Airways gevlogen. Daar hebben ze zo ongeveer al het eten wegbezuinigd. Op een vlucht van 14 uur een kleine maaltijd met een klein bakje sla (want laat dus snel en dan slapen, wat logisch is), daarna 10 uur helemaal niets ( 1x een water ronde) en voor de landing een ieniemini ontbijtje. Ben halverwege naar de galley gelopen voor een snack oid, hadden ze alleen een klein zakje pretzels. De crew schaamde zich er ook voor trouwens. En op hun Europa vluchten moet je betalen voor alles à la low cost met geen low cost ticketprijs.
Ze hebben wel een geinige demonstratie video

(Heeft natuurlijk niets met vliegveiligheid te maken, meer ter info en verbazing)
mayou schreef:
16-03-2018 08:12
Heb net met British Airways gevlogen. Daar hebben ze zo ongeveer al het eten wegbezuinigd. Op een vlucht van 14 uur een kleine maaltijd met een klein bakje sla (want laat dus snel en dan slapen, wat logisch is), daarna 10 uur helemaal niets ( 1x een water ronde) en voor de landing een ieniemini ontbijtje. Ben halverwege naar de galley gelopen voor een snack oid, hadden ze alleen een klein zakje pretzels. De crew schaamde zich er ook voor trouwens. En op hun Europa vluchten moet je betalen voor alles à la low cost met geen low cost ticketprijs.
Ze hebben wel een geinige demonstratie video

(Heeft natuurlijk niets met vliegveiligheid te maken, meer ter info en verbazing)
Op vluchten binnen Europa is het volgens mij standaard dat er geen eten meer geserveerd wordt (alleen tegen betaling), maar ik kan het mis hebben (wel mijn eigen ervaring). Op lange vluchten echter nog niet meegemaakt wat jij schrijft en vind dat niet kunnen.
quattro35 schreef:
15-03-2018 20:51
@Cygnus:
Mocht deze vraag nog niet gesteld zijn dan bij deze:

In hoeveel stewardessen heb jij je kleine captain al gehangen?

En is dat getal hoger of lager dan het gemiddelde van Nederlandse piloten?

Wat een kansloze, totaal misplaatste opmerking :facepalm:

Denk je serieus dat je grappig bent..??
Wat een interessant en nuttig topic. Ik ben ook niet zo'n vlieg heldin, maar zoveel ervaring heb ik ook nog niet.
Eind dit jaar is het de bedoeling om naar Thailand te gaan. Met een peuter van dan net twee jaar. Wellicht gewaagd, maar ik gun onszelf deze vakantie ;-)
Gezien zijn leeftijd zullen wij dan een stoel voor hem moeten boeken, wat mij eigenlijk wel zo praktisch lijkt.
Maar nu twijfel ik over de vliegmaatschappij. Wij willen rechtstreeks dus het is of KLM of Eva Air. Qua vliegtijden maakt het weinig uit. Ik merk dat de prijzen per dag wisselen. Van het weekend was KLM het meest goedkoop en gisteren echt spotgoedkope tickets van Eva Air.
Welke maatschappij zouden jullie aanraden met een peuter? Ook qua kindvriendelijkheid. Ik lees wisselende verhalen over KLM. Over Eva Air vooral lof, maar valt daar wel goed mee te communiceren? Lijkt mij wel, maar bij KLM zie ik met name Nederlandse stewardessen voor me. Of is dat onjuist?

Niet echt een vliegtechnische vraag. Alhoewel alle info betreft goede zitplaatsen o.i.d. met een peuter zeker welkom zou zijn.
YouWish schreef:
16-03-2018 08:48
Wat een kansloze, totaal misplaatste opmerking :facepalm:

Denk je serieus dat je grappig bent..??
Ach, weet je dat er maatschappijen zijn waarbij de piloten in een ander hotel slapen dan de cabine bemanning? Dit heeft dan meestal met geld te maken, maar mij is verteld dat dit bij tenminste één maatschappij geeist is door de vereniging van 'pilot's wives'. Of dit waar is... :-D

Of het nou waar is of niet, die perceptie hoort er een beetje bij. Heel vervelend voor de Ryanair of easyJet piloten, die slapen bijna elke avond thuis bij moeders de vrouw. Het zijn een stelletje brave Hendrik(a)'s.
Fitzgerald schreef:
16-03-2018 09:46
Niet echt een vliegtechnische vraag. Alhoewel alle info betreft goede zitplaatsen o.i.d. met een peuter zeker welkom zou zijn.
Ik zou me er vooral niet te druk over maken. Ik heb mijn kinderen al vanaf 4 maanden het vliegtuig in geschopt en dat is altijd goed gegaan. Nu vinden ze vliegen een feestje.

KLM of Eva? Ik zeg natuurlijk KLM! Veel betere maatschappij :proud:
normandina schreef:
14-03-2018 15:50
Dat is er wel zoals steunkousen en bepaalde bloedverdunners en aspirine maar die zijn omstreden, zeker als je geen extra risico loopt. Extra risico loop je bv als je lang bent, rookt, overgewicht hebt en lijdt aan hart en vaatziekten. Maar dat weet je dus niet altijd.
Ook extra risico bij slikken van anticonceptiepil.
kadanz schreef:
16-03-2018 10:42
Ach, weet je dat er maatschappijen zijn waarbij de piloten in een ander hotel slapen dan de cabine bemanning? Dit heeft dan meestal met geld te maken, maar mij is verteld dat dit bij tenminste één maatschappij geeist is door de vereniging van 'pilot's wives'. Of dit waar is... :-D

Of het nou waar is of niet, die perceptie hoort er een beetje bij. Heel vervelend voor de Ryanair of easyJet piloten, die slapen bijna elke avond thuis bij moeders de vrouw. Het zijn een stelletje brave Hendrik(a)'s.

Het ging mij meer om het feit dat cygnus ontzettend zijn best doet serieuze zorgen weg te nemen en iedereen serieus antwoord geeft en dan komt Q even door de bocht met zijn totaal niet grappige popi jopi bericht, puberale humor.

En je kan ze wel in een ander hotel zetten maar als ze willen gebeurt het heus wel ;)

De piloten die elke avond thuis zijn.. niet perse braaf hoor, er gebeurt van alles op P30/40 ;)

Ik hoorde van ex Ryan air vlieger dat ze werden gewaarschuwd door het bedrijf alleen eigen condooms te gebruiken daar de (voornamelijk Oost-Europese) stewardessen zelf lekgeprikte condooms bij hadden in de hoop op een zwangerschap.
YouWish schreef:
16-03-2018 11:57
Het ging mij meer om het feit dat cygnus ontzettend zijn best doet serieuze zorgen weg te nemen en iedereen serieus antwoord geeft en dan komt Q even door de bocht met zijn totaal niet grappige popi jopi bericht, puberale humor.

En je kan ze wel in een ander hotel zetten maar als ze willen gebeurt het heus wel ;)

De piloten die elke avond thuis zijn.. niet perse braaf hoor, er gebeurt van alles op P30/40 ;)

Ik hoorde van ex Ryan air vlieger dat ze werden gewaarschuwd door het bedrijf alleen eigen condooms te gebruiken daar de (voornamelijk Oost-Europese) stewardessen zelf lekgeprikte condooms bij hadden in de hoop op een zwangerschap.
Hahaha, lekker romantisch op P30, dat soort desperate lui heb je altijd wel, waar je ook werkt :)
Het 'stigma' beperkt zich helaas niet tot puberale humor. Schoonfamilie, collega's van je partner, ze hebben allemaal een mening hierover. Het hoort er bij.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 12:42
0.00% gewijzigd
kadanz schreef:
16-03-2018 12:29
Hahaha, lekker romantisch op P30, dat soort desperate lui heb je altijd wel, waar je ook werkt :)
Het 'stigma' beperkt zich helaas niet tot puberale humor. Schoonfamilie, collega's van je partner, ze hebben allemaal een mening hierover. Het hoort er bij.

Tja waar gewerkt wordt wordt geneukt. Dat is echt niet anders op kantoor. Maar er wordt altijd net gedaan alsof we complete orgies houden en hele hotels op stelten zetten. Gewoon jammer.

Ik ben overigens ook weleens verteld door een kerel dat hij niet met mij wilde daten vanwege mijn beroep. ‘Jullie zijn allemaal zo losbandig’

Tja.. :facepalm:
YouWish schreef:
16-03-2018 12:41
Tja waar gewerkt wordt wordt geneukt. Dat is echt niet anders op kantoor. Maar er wordt altijd net gedaan alsof we complete orgies houden en hele hotels op stelten zetten. Gewoon jammer.

Ik ben overigens ook weleens verteld door een kerel dat hij niet met mij wilde daten vanwege mijn beroep. ‘Jullie zijn allemaal zo losbandig’

Heb jij ook gevlogen?
Dit is mijn motto
YouWish schreef:
16-03-2018 12:41

Dat hoorde ik dus ook via via van de vrienden van mijn vriendin. Ze hebben haar gewaarschuwd voor 'die piloot'...

Heel iets anders, wat die Oost-Europese cabin crew betreft, deze dames (en heren) zijn vaak bijzonder hoog opgeleide academici. Meestal hoger opgeleid dan de piloten. Zeker in landen waar Engels niet op school onderwezen wordt zijn academici de enigen die in aanmerking komen voor het werk in de cabine.
zozoe schreef:
16-03-2018 12:44
Heb jij ook gevlogen?

Ik vlieg, nog altijd met zeer veel plezier, bij onze blauwe trots ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven