'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
hahaha Kadanz,

da's wel een scherp gestelde vergelijking.
Wat maakt in de ogen van een vlieger het onderscheid? Een vooruitstrevende techniek ?
I GOT A GIRL THAT KEEPS ME WAITING
robland320 schreef:
17-03-2018 09:19
hahaha Kadanz,

da's wel een scherp gestelde vergelijking.
Wat maakt in de ogen van een vlieger het onderscheid? Een vooruitstrevende techniek ?
Het klaptafeltje, het klaptafeltje en het klaptafeltje!
Heb ik dat niet al eens gezegd? ;)

Qua bediening stamt de 737 cockpit uit de jaren vijftig, de Airbus is een kind van de jaren tachtig met alle gemakken van dien:

-geen zwaar en enorm stuurkolom tussen de benen maar een kleine elektrische side-stick die je met twee vingers kunt bedienen
-een klaptafel op de plek waar eerst dat stuurkolom zat, dus nooit meer moeilijk doen met een bord eten op schoot, je kunt je benen met gemak kruisen, strekken, draaien etc.
-automatische trim (op de 737 moet je bij elke variatie van snelheid en vermogen de stuurvlakken trimmen of 'calibreren', dat is een dagtaak op zich)
-integratie van de boordcomputer met de autopiloot, navigatieradio's, drukregeling waardoor je als piloot niet zelf elk onderdeel apart in hoeft te stellen
-een veel logischere en slimmere indeling van het instrumentenpaneel zonder overbodige lampjes, toeters en bellen (alle lampjes uit is per definitie de veiligste vliegstand)
-je kunt ook letterlijk bij nul zicht automatisch landen. Op de 737 heb je toch net iets meer zicht nodig in dichte mist, wat meestal wel goed komt, maar op de Airbus weet je gewoon dat je altijd kunt landen in dichte mist. Of je de gate kunt vinden is dan de limiterende factor!
-je kunt ook op één motor automatisch landen in dichte mist
-een véél ruimere cockpit
-een veel stillere cockpit
-etc

Natuurlijk zijn er ook wat kleine nadelen aan de A320 en ik heb het expres niet te veel over fly by wire en envelope protection gehad want dat is weer een onderwerp op zich, maar qua bedieningsgemak en ergonomie is en blijft die Boeing een tractor vergeleken met de Airbus. Ik hoor niet anders van collega's die ook de overstap hebben gemaakt ini het verleden. De modernere en grotere versies van Boeing ken ik niet dus daar zeg ik verder niets over :)
Cygnus, bedankt voor je antwoord!

De verhalen over de service die jij en nog een forummer leverde vond ik erg leuk om te lezen en levert zoveel dankbaarheid op en een goed gevoel.

Echt een leuk topic dit en interessant.
Is er iemand die een topic wil openen voor vliegen voor dummy’s?

Voor al die mensen die maar soms vliegen, die dan op 1 plek hun domme vragen kunnen stellen (en hoop ik vooral dat ik niet de enige dommie ben).
Wat een leuk topic. :) Al de vragen die ooit wel eens zijn in me op zijn gekomen, zijn wel beantwoord denk ik.
Ik ben dol op vliegen. Ik doe het nog niet zo heel lang, maar wel ieder jaar een paar keer. Met name het landen vind ik leuk. Vooral als we vlak voor het landen zo'n stevige bocht naar links of rechts moeten maken (en je min of meer scheef in je stoel hangt haha). Na ja, dat dus. Ben maar een leek, weet niet hoe ik het moet beschrijven maar ik dacht dat het tijdens een nachtelijke tussenstop in Luxor was, dat we zoiets deden. Een aparte ervaring vond ik het.

Toch nog een algemene vraag die, voor zover ik niets heb overgeslagen, niet is gesteld. Je hoort wel dat vliegen nog steeds de veiligste manier van reizen is, maar klopt die theorie nog wel met de huidige verkeersdrukte?

Ben vorig jaar trouwens voor het eerst met KLM op pad geweest (lange vlucht). En inderdaad, zonder kwaad te willen spreken over anderen, ik vond het een verademing.
Soppie d'r over en hij glimt weer!
Dragonder schreef:
18-03-2018 10:00

Toch nog een algemene vraag die, voor zover ik niets heb overgeslagen, niet is gesteld. Je hoort wel dat vliegen nog steeds de veiligste manier van reizen is, maar klopt die theorie nog wel met de huidige verkeersdrukte?

Ben vorig jaar trouwens voor het eerst met KLM op pad geweest (lange vlucht). En inderdaad, zonder kwaad te willen spreken over anderen, ik vond het een verademing.
Ja, het is nog steeds verreweg de veiligste vorm van vervoer, na de lift. Vorig jaar was zelfs het veiligste jaar ooit, ondanks het drukker wordende verkeer. Het is ook geen theorie, maar een feit. Alle statistieken wijzen dan uit.

Fijn dat je een goede ervaring hebt gehad met KLM. Daar doen we het ook voor!
Cygnus, wordt jij inmiddels snachts verschrikt wakker schreeuwend om een klaptafeltje? :-D
I GOT A GIRL THAT KEEPS ME WAITING
Moiren’ schreef:
18-03-2018 00:55
Is er iemand die een topic wil openen voor vliegen voor dummy’s?

Voor al die mensen die maar soms vliegen, die dan op 1 plek hun domme vragen kunnen stellen (en hoop ik vooral dat ik niet de enige dommie ben).
Stel je vragen maar hoor Moiren, we komen vast een heel eind met beantwoorden :)
Missandei schreef:
18-03-2018 21:46
Stel je vragen maar hoor Moiren, we komen vast een heel eind met beantwoorden :)
Al een paar keer gedaan, maar die worden ondergesneeuwd door de wel spectaculaire vragen :hihi:
En niet over noodlandingen, ontbrekende vleugels, wielen of een onderstel wat er onder vandaan valt te lezen is ook wel fijn :$
robland320 schreef:
18-03-2018 20:57
Cygnus, wordt jij inmiddels snachts verschrikt wakker schreeuwend om een klaptafeltje? :-D
Afbeelding
Cygnus, je schrijft dat je klm een hoogstaande service vindt bieden, maar toch niet in vergelijk met bijv Singapore airlines? In economy vind ik die aziaten toch wel wat extras.
redbulletje schreef:
19-03-2018 11:34
Cygnus, je schrijft dat je klm een hoogstaande service vindt bieden, maar toch niet in vergelijk met bijv Singapore airlines? In economy vind ik die aziaten toch wel wat extras.
Waar heb ik dat geschreven dan?
Cygnus, wat een top topic, dank!!
Ik vind vliegen echt eng (met name dan het opstijgen, altijd het idee dat het vliegtuig ineens stil hangt en dat we dan naar beneden vallen. Of dat de staart bij het loskomen tegen de grond slaat. Of......enz O_O

Maar dit topic helpt! Over een paar weken met KLM richting Canada en stap nu met meer vertrouwen het vliegtuig in, DANK (ook namens mijn reisgenoten :cheer2:
Graag gedaan Draakje. Waar ga je heen in Canada? Ik kom er zelf graag, vind het een fijn land, leuke steden, mooie natuur. Ik vlieg nu alleen op Toronto.
Calagary! Inderdaad de natuur in 😄
I love Canada!
DraakjevanBerk schreef:
21-03-2018 07:56
Calagary! Inderdaad de natuur in 😄
I love Canada!

Je kunt altijd even aan de crew doorgeven dat je wat angstig bent. Ze kunnen je goed geruststellen tijdens de vlucht. Meld het aan de balie voordat je aan boord gaat , collega’s daar kunnen het doorgeven aan de purser.
Off-topic: Normandia, ik heb je een pm gestuurd.
Taralina schreef:
21-03-2018 11:29
Off-topic: Normandia, ik heb je een pm gestuurd.
Ik stuur je zsm een pb terug. Wat ik wel alvast wil zeggen dat het over statines ging (cholesterolverlagers, alle medicatie die eindigen op statine ) en absoluut niet over bvd!
cygnus schreef:
16-03-2018 11:26
Ik zou me er vooral niet te druk over maken. Ik heb mijn kinderen al vanaf 4 maanden het vliegtuig in geschopt en dat is altijd goed gegaan. Nu vinden ze vliegen een feestje.

KLM of Eva? Ik zeg natuurlijk KLM! Veel betere maatschappij :proud:

Nog bedankt voor de reactie! Ik vind het maar spannend met zo'n kleintje. Maar het duurt ook nog wel even. Veel te bang anderen tot last te zijn.

Moet eerlijk zeggen dat ik er toch niet helemaal over uit ben haha.
Qua service schijnt Eva toch wat meer te bieden. Volgens Google he😉

Trouwens nog een vraag. Hoe lang gaat een gemiddeld passagiersvliegtuig mee?
Ik heb weleens gehoord dat je als piloot een type rating hebt, dus een certificaat dat je getraind bent om een bepaald type vliegtuig te vliegen.

Ik vroeg me af als je bijvoorbeeld een type rating hebt voor een Boeing 777 en je besluit op een dag dat je bijvoorbeeld liever een Airbus A350 wilt vliegen, moet je dan zelf je nieuwe type rating training betalen of doet je werkgever dat? En wat voor kosten moet je dan aan denken? Of komt het überhaupt niet zo vaak voor dat piloten switchen naar een ander type?
Fitzgerald schreef:
22-03-2018 21:06
Nog bedankt voor de reactie! Ik vind het maar spannend met zo'n kleintje. Maar het duurt ook nog wel even. Veel te bang anderen tot last te zijn.

Moet eerlijk zeggen dat ik er toch niet helemaal over uit ben haha.
Qua service schijnt Eva toch wat meer te bieden. Volgens Google he😉

Trouwens nog een vraag. Hoe lang gaat een gemiddeld passagiersvliegtuig mee?
Dat je het spannend vindt begrijp ik wel hoor, dat is het ook best wel. Je weet niet hoe de kleine op drukverschil reageert, bijvoorbeeld. Maar geloof me, de cabinebemanning heeft echt wel ervaring met kinderen hoor. En jullie zijn geen last, maar gast.

Jouw laatste vraag: in principe kan een vliegtuig oneindig lang mee. Elke ongeveer 7 jaar wordt een toestel helemaal uit elkaar gehaald, alles gecontroleerd en eventueel vervangen. Daarna staat het toestel technisch gezien weer op 0 vlieguren. Maar... oudere types is wat lastiger qua onderdelen verkrijgen - lees duurder - en vaak zijn er nieuwere types die efficiënter en dus goedkoper zijn. Dat is vaak de reden om een ouder type te vervangen. Nieuwe technologie, zoals het videosysteem, werkt misschien niet goed met de wat oudere technologie van het vliegtuig, wat veel storingen kan veroorzaken. Allemaal goede redenen om toch tot vervanging over te gaan.
tokyo schreef:
22-03-2018 23:10
Ik heb weleens gehoord dat je als piloot een type rating hebt, dus een certificaat dat je getraind bent om een bepaald type vliegtuig te vliegen.

Ik vroeg me af als je bijvoorbeeld een type rating hebt voor een Boeing 777 en je besluit op een dag dat je bijvoorbeeld liever een Airbus A350 wilt vliegen, moet je dan zelf je nieuwe type rating training betalen of doet je werkgever dat? En wat voor kosten moet je dan aan denken? Of komt het überhaupt niet zo vaak voor dat piloten switchen naar een ander type?
Dat klopt Tokyo. Als vlieger krijg je een brevet met bijvoorbeeld de bevoegdheid commerciële vluchten uit te voeren. In dat brevet staan aantekeningen, zoals radiobevoegdheid, kennisniveau van de Engelse taal, en... inderdaad, de type-ratings. Zo’n type rating is voor een specifiek toestel, eventueel met verschillende varianten. Zo mocht ik vroeger de Boeing 737 vliegen, met de varianten -300 tot -900. Voor zo’n type rating moet je inderdaad een goedgekeurde training volgen, gevolgd door een examen. Bovendien moet je elk jaar dat examen opnieuw doen om de geldigheid van de type-rating te behouden, op dat specifieke type. Dit gebeurt over het algemeen in de simulator, maar kan ook met een echt examenvlucht zijn, bijvoorbeeld voor de Constellation van Aviodrome (daar is geen simulator voor).

Als je een ander type wilt vliegen zul je dus de training en het examen moeten doen. De meeste maatschappijen betalen dit voor je als je in dienst bent of bieden dit zelf aan, zoals bij KLM. Bij KLM ‘krijg’ je de type-rating ook als je in dienst komt. Maar er zijn maatschappijen die eisen dat je dat al hebt of zelf regelt. En sommige maatschappijen bieden dan die training zelf aan, maar moet je die wel zelf betalen. Dat noemen we in de luchtvaart ‘pay-to-fly’ en dat is zeer omstreden.
Maar ‘switchen’ tussen types gebeurt zeker, als de maatschappij verschillende types heeft. Ik heb inmiddels 5 types gevlogen, maar ik heb maar 1 type-rating geldig, en dat type vlieg ik uiteraard nu.
Zo’n training qua kosten hangt een beetje van het type en de eisen af, maar denk minstens in de orde van €30.000. De werkelijke kosten, daar heb ik geen idee van, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat een interne omscholing binnen KLM met echt alle kosten meegerekend loopt in de orde van een half miljoen. Logisch dat de maatschappij niet wil dat je dan een jaar later denkt, ik ga weer wat anders doen. Daarom krijgen we ook een ‘binding’, een minimale tijd dat je een bepaalde functie op een specifiek toestel uitvoert. Dat kan tot 6 jaar lopen.
Je hebt wel enige invloed op welk type je wilt gaan vliegen, door te ‘bieden’ op vacatures. Dat is een intern systeem, en is vrij ingewikkeld, maar het is niet zo dat de maatschappij alles daarin bepaalt.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, @cygnus !
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-03-2018 10:48
Reden: Spam
99.80% gewijzigd
sorry mensen voor de berichten tussendoor!
Taralina ik heb je een bericht teruggestuurd, lijkt niet helemaal goed gegaan te zijn? Laat het even weten dan stuur ik hem opnieuw (door schade en schande gelukkig gekopieerd)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven