'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
vivapimpelmees schreef:
20-09-2018 09:44
Ik las zojuist dit op ad.nl

Vreselijke ervaring lijkt me. En kan zoiets consequenties hebben voor je gezondheid?
Nee, in principe niet. De hoogte waarop dit gebeurde was niet zodanig dat het zuurstofgebrek tot grote problemen zou leiden. Het verbaast me ook dat het tot bloedingen heeft geleid, dat gebeurt over het algemeen alleen bij een explosieve decompressie, en dat was dit niet.
LadyL0101 schreef:
20-09-2018 10:02

Daar heb ik nog wel een vraag over: van het grondpersoneel op Schiphol moest mijn notebookje in de ruimbagage een jaar of 2 geleden,, van het grondpersoneel in Paramaribo op de terugweg juist in de handbagage. Of andersom, dat weet ik niet meer, In elk geval was ik heel verbaasd bij het inchecken voor de terugvlucht. Hoe zit het nu?
Het moest juist in de handbagage. De reden is dat de batterij een ‘thermal runaway’ kan krijgen (zie een aantal posts terug) en dan moet de batterij gekoeld kunnen worden. Dat kan in het vrachtruim niet, daar kun je alleen blussen met Halon, maar specifiek voor dit soort batterijen is dat niet genoeg. Cabinepersoneel kan dat wel (ijswater), vandaar in de handbagage.
We vervoeren ook wel batterijen in het vrachtruim, maar dan wel in speciale verpakkingen.
Waarom gaat de verlichting in de cabine altijd uit tijdens het opstijgen en dalen?

En in het noodplan staat dat je bij neerstorten je hoofd tussen je benen moet doen... dit voelt voor mij niet logisch, omdat als je neerstort eerst de grond wordt geraakt. Daardoor meer risico dat je hoofd ook wordt geraakt. Hoe zit dit precies?
Baby12345 schreef:
20-09-2018 20:20
Waarom gaat de verlichting in de cabine altijd uit tijdens het opstijgen en dalen?

En in het noodplan staat dat je bij neerstorten je hoofd tussen je benen moet doen... dit voelt voor mij niet logisch, omdat als je neerstort eerst de grond wordt geraakt. Daardoor meer risico dat je hoofd ook wordt geraakt. Hoe zit dit precies?
De verlichting wordt gedimd omdat, mocht er geévacueerd moeten worden, jouw ogen dan al aan een donkere omgeving gewend zijn. Anders zou je een paar seconden buiten het vliegtuig niets zien, en dat is dan niet erg handig...
Wat betreft de ‘brace positie’, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan dat dit de beste positie is om eventuele schokken op te vangen. Over het hoe en wat zou je op internet moeten gaan zoeken, daar heb ik de antwoorden ook niet op. Maar jouw argumentatie kan ik eerlijk gezegd ook niet helemaal volgen.
cygnus wijzigde dit bericht op 23-09-2018 23:55
0.21% gewijzigd
cygnus schreef:
16-09-2018 20:15
Voor diegenen die wel eens KLM vliegen (want ik weet niet hoe dat bij andere maatschappijen wordt gedaan): is het jullie opgevallen dat er bij de veiligheidsdemonstratie nu best veel aandacht is voor jouw mobiel & iPad? Als het gaat roken meteen uitpluggen, stoel niet verzetten als jouw mobiel er tussen is gevallen...
Dit is een serieus iets. Van Li-ion batterijen (zit dus in jouw mobiel en tablet) is bekend dat ze een ‘thermal runaway’ kunnen krijgen, de vlam slaat in de batterij, zeker als deze beschadigd is (vandaar niet stoel verzetten). Het nare van dit soort branden is dat het niet genoeg is om te blussen, je moet het device ook koelen met water of iets anders. Het wordt echt als een risico gezien, want er is veel rotzooi op de markt, zoals namaakbatterijen uit China.
Een tijdje geleden had de filmploeg van Krabbé en Den Blijker batterijen aan boord voor een drone, die spontaan vlam vatten. Dit zijn geen spookverhalen, dit gebeurt echt.
Dus alsjeblieft, luister even naar deze instructies en eventueel handel er ook naar. Cabinepersoneel krijgt er training voor, omdat dit een serieus risico is! Uitzetten hoeft niet, maar wel graag op airplane mode...
Er zijn volgens mij speciale zakken aan boord om die dingen in te stoppen mochten ze oververhit raken of gaan branden. Het niet verzetten van de stoel is trouwens ook om schade te voorkomen voor de gebruiker en de claims en discussies die KLM dan vervolgens krijgt.

Vraag me wel even af wat voor de brandveiligheid het verschil is tussen wel of niet op airplane mode zetten. Volgens mij is dat laatste toch meer tegen de interferentie op de radio.
LadyL0101 schreef:
20-09-2018 10:02
Ja klopt, dat viel me op de laatste keer dat ik vloog (in juni). Wel goed, je hoorde voordien altijd wel dat je je mobiel moet uitzetten, maar niet waarom. Ik denk dat dat wel helpt.

Daar heb ik nog wel een vraag over: van het grondpersoneel op Schiphol moest mijn notebookje in de ruimbagage een jaar of 2 geleden,, van het grondpersoneel in Paramaribo op de terugweg juist in de handbagage. Of andersom, dat weet ik niet meer, In elk geval was ik heel verbaasd bij het inchecken voor de terugvlucht. Hoe zit het nu?
In principe moeten alle batterijen in de handbagage. Maar dat is een redelijk recente ontwikkeling.
Baby12345 schreef:
20-09-2018 20:20

Als een vliegtuig recht naar beneden zou vallen dan maakt het niet uit hoe je gaat zitten. In de praktijk zijn noodlandingen natuurlijk vaak wel landingen waarbij je een voorwaartse beweging met het vliegtuig maakt als je neerkomt, vergelijkbaar met een echte landing. De snelheid waarmee je de grond raakt zal vermoed ik in de meeste gevallen wel aanzienlijk hoger en het remmen dus abrupter zijn (helemaal als er bijv. geen landingsgestel is).

Hoe sneller je snelheid kwijt raakt, hoe harder je naar voren wordt geduwd. Als je rechtop zit, dan zwaait je hoofd dus met je middel als draaipunt (daar zit alleen je gordel) naar voren. Dan sla je met je hoofd hard op de stoel voor je (daarom staat je stoel ook rechtop bij de landing, om de afstand tussen de stoelen maximaal te maken).

Als je echter met je hoofd tussen je benen gaat zitten, dan zit je hoofd in het verlengde van je draaipunt. Dan krijg je dus niet die slinger, maar wordt je hoofd recht naar voren getrokken in het verlengde van waar je lichaam aan de stoel vast zit met de gordel. Daarmee blijft hij dus het beste op dezelfde plek. In die houding gebruik je bovendien je handen en je benen om je hoofd zo goed mogelijk te omsluiten zodat schokken worden opgevangen door je armen en benen en je hoofd maximaal beschermd is tegen rondvliegende spullen.

Onderstaand een beetje geprobeerd te schetsen wat het verschil is in de beweging die je hoofd maakt in beide posities. De groen pijl geeft de richting aan waarin iets gaat bewegen als je de grond raakt. De oranje streep de richting van je hoofd.

Afbeelding
cygnus schreef:
16-09-2018 20:15
Voor diegenen die wel eens KLM vliegen (want ik weet niet hoe dat bij andere maatschappijen wordt gedaan): is het jullie opgevallen dat er bij de veiligheidsdemonstratie nu best veel aandacht is voor jouw mobiel & iPad? Als het gaat roken meteen uitpluggen, stoel niet verzetten als jouw mobiel er tussen is gevallen...
Dit is een serieus iets. Van Li-ion batterijen (zit dus in jouw mobiel en tablet) is bekend dat ze een ‘thermal runaway’ kunnen krijgen, de vlam slaat in de batterij, zeker als deze beschadigd is (vandaar niet stoel verzetten). Het nare van dit soort branden is dat het niet genoeg is om te blussen, je moet het device ook koelen met water of iets anders. Het wordt echt als een risico gezien, want er is veel rotzooi op de markt, zoals namaakbatterijen uit China.
Een tijdje geleden had de filmploeg van Krabbé en Den Blijker batterijen aan boord voor een drone, die spontaan vlam vatten. Dit zijn geen spookverhalen, dit gebeurt echt.
Dus alsjeblieft, luister even naar deze instructies en eventueel handel er ook naar. Cabinepersoneel krijgt er training voor, omdat dit een serieus risico is! Uitzetten hoeft niet, maar wel graag op airplane mode...
Heb in maart nog intercontinentaal KLM gevlogen, maar geen speciale aandacht voor de batterijen/accu's.

Vandaag Transavia en ook niet.

Maar ik doe wel al mijn accu's in mijn handbagage sinds een jaar ofzo, omdat ik had gelezen dat ze spontaan kunnen ontbranden.
redbulletje schreef:
21-09-2018 17:06
Heb in maart nog intercontinentaal KLM gevlogen, maar geen speciale aandacht voor de batterijen/accu's.

Vandaag Transavia en ook niet.

Maar ik doe wel al mijn accu's in mijn handbagage sinds een jaar ofzo, omdat ik had gelezen dat ze spontaan kunnen ontbranden.
Het zit opgenomen in het flight safety filmpje. Denk ook in maart al, maar zou kunnen dat het erna is toegevoegd. Nu in ieder geval wel.
Stampertje12 schreef:
21-09-2018 13:12
Er zijn volgens mij speciale zakken aan boord om die dingen in te stoppen mochten ze oververhit raken of gaan branden. Het niet verzetten van de stoel is trouwens ook om schade te voorkomen voor de gebruiker en de claims en discussies die KLM dan vervolgens krijgt.

Vraag me wel even af wat voor de brandveiligheid het verschil is tussen wel of niet op airplane mode zetten. Volgens mij is dat laatste toch meer tegen de interferentie op de radio.
Die speciale zakken zijn er niet voor batterijen. Een Li-ion batterij moet gekoeld worden om de thermal runaway te stoppen, als die is gestopt en er geen spanning meer wordt gevraagd of toegediend is in principe de brand geblust. Die zakken waar je het over hebt zijn voor nare vloei- of vaste stoffen die passagiers niet mee mogen nemen maar toch doen, en die vervolgens gaan lekken. Dit is de zgn ‘dangerous goods kit’. Ze zijn er dus wel, maar niet specifiek voor batterijen.
Het verzetten van de stoel is zeker geen ‘liability’-zaak, want dat doet de passagier geheel zelf: het kan echt tot ontbranding leiden en is ook al meerdere keren gebeurd.
Airplane mode heeft inderdaad niets met brandveiligheid te maken, want het device blijft gewoon aan, alleen de zend- en ontvangstfunctie niet en dat is inderdaad vanwege de interferentie. Je mag ook gewoon jouw mobiel en tablet aan hebben (op airplane mode), maar als het begint te roken dan moet er actie ondernomen worden. Zie instructies op de video.
Ga deze week nog in Europa vliegen (geen video), zal eens opletten wat er in de demo over wordt gemeld...
redbulletje schreef:
21-09-2018 17:06

Volgens mij staat dat ook in de vervoersvoorwaarden (de ‘kleine lettertjes’) die je bij het ticket krijgt.
cygnus schreef:
24-09-2018 00:00
Volgens mij staat dat ook in de vervoersvoorwaarden (de ‘kleine lettertjes’) die je bij het ticket krijgt.
Maar dat is nog niet zo lang zo. Vroeger deed ik reserve accu voor m'n camera en powerbank gewoon in m'n koffer, nu dus in de handbagage.
redbulletje schreef:
24-09-2018 00:02
Maar dat is nog niet zo lang zo. Vroeger deed ik reserve accu voor m'n camera en powerbank gewoon in m'n koffer, nu dus in de handbagage.
Dat klopt. De regelgeving vwb het vervoer van Li-ion-batterijen is de laatste tijd regelmatig aangepast. Door schade & schande wijs geworden...
cygnus schreef:
23-09-2018 23:53
Die speciale zakken zijn er niet voor batterijen. Een Li-ion batterij moet gekoeld worden om de thermal runaway te stoppen, als die is gestopt en er geen spanning meer wordt gevraagd of toegediend is in principe de brand geblust. Die zakken waar je het over hebt zijn voor nare vloei- of vaste stoffen die passagiers niet mee mogen nemen maar toch doen, en die vervolgens gaan lekken. Dit is de zgn ‘dangerous goods kit’. Ze zijn er dus wel, maar niet specifiek voor batterijen.
Het verzetten van de stoel is zeker geen ‘liability’-zaak, want dat doet de passagier geheel zelf: het kan echt tot ontbranding leiden en is ook al meerdere keren gebeurd.
Airplane mode heeft inderdaad niets met brandveiligheid te maken, want het device blijft gewoon aan, alleen de zend- en ontvangstfunctie niet en dat is inderdaad vanwege de interferentie. Je mag ook gewoon jouw mobiel en tablet aan hebben (op airplane mode), maar als het begint te roken dan moet er actie ondernomen worden. Zie instructies op de video.
Ga deze week nog in Europa vliegen (geen video), zal eens opletten wat er in de demo over wordt gemeld...

Die zak voor oververhitte apparatuur bestaat wel degelijk; de bfk.
Het staat ook in de lijst met voorwaarden waar je akkoord op geeft als je incheckt. In de app een aparte pagina vlak voor het incheckmoment die je moet aanvinken. Bij de incheckbalie staat het op de balie zelf gedrukt.
YouWish schreef:
24-09-2018 00:06
Die zak voor oververhitte apparatuur bestaat wel degelijk; de bfk.
Vertel YouWish, want ik kan het niet vinden in het FSSM...
cygnus schreef:
24-09-2018 01:29
Vertel YouWish, want ik kan het niet vinden in het FSSM...
https://brimstonefireprotection.com/pro ... blet-phone

Zoiets. Ik dacht dus dat die wel al aan boord waren.
Ik ben weer thuis van mijn vakantie op Cuba en daarmee ook mijn eerste twee vluchten over de Atlantische oceaan gemaakt. Is me erg meegevallen. Vooraf veel stress gehad maar eenmaal op Schiphol neem de vliegangst juist af en eenmaal in het toestel/in de lucht nam het nog wat verder af.

Heenweg met klm gevlogen, was prima. Op de terugweg zouden we ook met klm vliegen maar het vliegtuig had, als ik het goed begreep, een kapotte remschijf. Er werd overlegd of we toch konden vertrekken maar daar werd geen toestemming voor gegeven. Ik denk dat het toestel op zich prima veilig had kunnen landen maar dat het een probleem zou zijn als er voluit geremd zou moeten worden. Was mijn aanname. Er is nog geprobeerd het onderdeel te repareren maar de goede afmeting was niet beschikbaar dus werd de vlucht geannuleerd. Goed om te zien dat er geen enkel risico werd genomen. Klm regelde (snel) een prima hotel (beste van de hele reis) en de volgende dag met air france via Parijs terug gevlogen.

Dus samenvatting: dagje later thuis, prima vluchten gehad en tevreden over klm.
AS dinsdag ga ik weer met Delta richting Schiphol. Toch vind ik het altijd weer spannend om het vliegtuig in te stappen.
Fijn om te lezen Dagdromer! Jammer van de geannuleerde vlucht, maar fijn dat KLM dat goed heeft opgelost.

Het probleem klinkt als een storing in het anti-skid systeem, de ABS voor een vliegtuig. Dat is met de snelheden bij de landing en het gewicht van het vliegtuig wat belangrijker dan bij een auto. Of dat voor een bepaald wielpaar (het werkt n.l. per 2 wielen) niet functioneert en of daarmee gevlogen kan worden staat vrij nauw omschreven in een lijvig boekwerk, genaamd ‘Minimum Equipment List’ of MEL. Dit lijkt een foutieve transducer, die geeft de snelheid van het wiel door aan de anti-skid computer. Als het signaal van die transducer ontbreekt is dat volgens de MEL niet zo’n probleem, maar wel als die een foutieve waarde geeft. Het risico is dan één of twee klapbanden en dat is niet ok. Maar dat is allemaal wel een aanname van mijn kant...
Maar jouw veronderstelling dat het veilig moet zijn klopt helemaal. De gezagvoerder heeft daarin uiteindelijk het laatste woord, hoewel het MEL daarin ook behoorlijk leidend is. Kan het niet volgens de MEL of de beslissing van de gezagvoerder, dan wordt er inderdaad niet gevlogen. Techniek is nou eenmaal ook niet altijd onfeilbaar...
raccoon schreef:
30-09-2018 16:28
AS dinsdag ga ik weer met Delta richting Schiphol. Toch vind ik het altijd weer spannend om het vliegtuig in te stappen.
Delta is een zeer gerenommeerde vliegmaatschappij wat betreft veiligheid, een (zeer belangrijke) partner van KLM. Je hoeft je wat dat betreft geen zorgen te maken.
cygnus schreef:
30-09-2018 16:47
Delta is een zeer gerenommeerde vliegmaatschappij wat betreft veiligheid, een (zeer belangrijke) partner van KLM. Je hoeft je wat dat betreft geen zorgen te maken.
Dat weet ik Cygnus. Ik probeer er meestal ook wel van te genieten. Meestal valt de spanning weg als ik door de douane ben geweest. Maar de dagen ervoor voel ik meestal wel de bekende kriebel.
raccoon schreef:
30-09-2018 17:01
Dat weet ik Cygnus. Ik probeer er meestal ook wel van te genieten. Meestal valt de spanning weg als ik door de douane ben geweest. Maar de dagen ervoor voel ik meestal wel de bekende kriebel.
Dan kan ik je geruststellen: de kans dat er douanecontrole is waar je langs moet voor vertrek vanaf Schiphol is minimaal. Dat is meer iets dat ze in de zomervakantie doen om te controleren of mensen niet voor hun vakantie dikke stapels cash (zwart) geld meenemen. Die controles zijn dan vaak in samenwerking met de belastingdienst die meteen kijkt of je niet nog een belastingboete open hebt staan.

Bij terugkeer in Nederland heb je wel de controle. Maar ook dan is het voor vluchten vanuit de VS alleen steekproefsgewijs. Met de huidige euro/dollar-koers is het kopen van Appleproducten in de VS niet meer zo aantrekkelijk als dat het eerst was. Dus die controle op toeristen die te dure spullen importeren is volgens mij weer een stuk teruggeschroefd. Als je uit landen met een hoog (drugs)smokkelrisico komt heb je wel een 100%-controle van de douane waar je langs komt. Maar dat is bij vluchten vanuit Amerika niet het geval.

Als je met Delta vliegt heb je trouwens de volstrekt nutteloze maar tijdverspillende securityvragenlijst op Schiphol. Die is ingesteld op Delta-vluchten om terroristen te onderscheppen die niet op vijf vragen een "nee"-antwoord kunnen liegen. Volstrekt overbodig, zeker omdat dit dus op de KLM-vluchten niet wordt gedaan en die zijn even duur als de Delta-vluchten naar de VS. Daar kan best een lange rij staan. Op je boardingpass komt te staan dat je naar gate D1 moet, dit is geen gate maar een soort wachtrij waar je een paar vragen krijgt (heb je je koffer zelf ingepakt, heb je gevaarlijke spullen bij je etc.). Mijn tip zou zijn om direct na het passeren van de paspoortcontrole daar al even langs te lopen: is er een korte rij dan kun je er alvast langs. Je krijgt dan een stickertje op je paspoort en daarna te horen bij welke gate je je moet melden.
Stampertje12 schreef:
30-09-2018 19:38

Als je met Delta vliegt heb je trouwens de volstrekt nutteloze maar tijdverspillende securityvragenlijst op Schiphol. Die is ingesteld op Delta-vluchten om terroristen te onderscheppen die niet op vijf vragen een "nee"-antwoord kunnen liegen.
Ik denk dat verdachte mensen iets meer aandacht krijgen dan vijf vragen..
Stampertje, ik denk dat je de essentie van de post van Raccoon mist: het gaat niet zozeer om de douanecontrole maar om het idee dat er dan toch geen ‘weg terug’ meer is. En dat herken ik wel, want zelf heb ik een tandartsfobie. De dagen ervoor zit ik me er druk over te maken, maar in de wachtkamer valt het uiteindelijk best mee, best vergelijkbaar denk ik.
Ik krijg ook wel eens de vraag of ik het niet ontzettend lachwekkend vind, die mensen met spanning voor het vliegen. Ik vind dat niet lachwekkend, want ik begrijp wel hoe die spanningsboog werkt. Het punt wat ik met dit topic probeer te maken is dat die spanningen zijn gebaseerd op verkeerde aannames en risico-inschatting. Door inzicht te verschaffen hoop ik dat bij sommigen die spanningsboog wat lager wordt.
Ik had pas geleden een 10-jarig meisje aan boord die bang was geworden door het hele MH17 verhaal. Begrijpelijk als dat uitgebreid in het Jeugdjournaal voorbij komt. Maar zij kon dat door haar leeftijd niet in perspectief plaatsen. Dat proces zie ik ook bij volwassen mensen met vliegangst, en ik probeer nou juist dat perspectief te bieden. Daarom ben ik dit topic begonnen, en voor diegenen die er gewoon meer over willen weten. Want helaas kunnen we het weinig meer laten zien wat het werk als vlieger nu allemaal inhoudt. En ook dat vind ik erg jammer...
Luchtvaartoperatie is niet iets wat ontzettend geheim is, behalve de security-zaken dan, en ik hoop dat ik hiermee wat van de vermeende mystiek kan ophelderen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven