'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
dinsdag 2 oktober 2018 om 19:32
Ja Snoopy, een vliegtuig versnelt en vertraagt tijdens de hele vlucht constant, en dat voel je. Ook het motorvermogen varieert constant, en dat hoor je. Het hoort bij de dynamiek van het vliegen.snoopy1983 schreef: ↑01-10-2018 05:15Hi Cygnus,
Gaaf topic, bedankt voor alle antwoorden. Misschien is dit ook al eerder gevraagd, maar ik heb soms het idee dat er tijdens het vliegen wordt 'afgeremd', bij gebrek aan een beter woord. Het geluid van de motoren lijkt te veranderen en het lijkt dan ook echt alsof je meer gewoon voortzweeft dan door de motoren wordt voortgedreven. Vaak duurt dit maar enkele minuten voor de motor weer lijkt aan te slaan. Ik weet natuurlijk wel dat de motoren het ten alle tijde doen, maar is er iets wat dit gevoel kan verklaren? Vind het elke keer weer spannend, ook al weet ik dat het niet logisch is. Bij voorbaat dank!
Maar motoren gaan niet ‘uit’, maar hoogstens naar stationair, wat bij straalmotoren idle heet.
Fate is just the weight of circumstances
dinsdag 2 oktober 2018 om 19:37
Het zal ongetwijfeld niet zo zijn dat alle riemen precies dezelfde lengte zijn...vivavo97 schreef: ↑01-10-2018 14:51Kan het dat er verschillende maten stoelriem zijn? Is daar een reden voor?
Een andere, wellicht domme, vraag: op de terugweg was het zeer helder waardoor ik gewoon naar de grond kon kijken. Over de grond heen reisde volgens reisgenoot het schijnsel van de maan mee, een lichtvlek op aarde. Het was bijna volle maan. Kan jij uitleggen waarom je het gevoel hebt dat de maan meereist?
Dat de maan ‘meereist’ komt door de relatief grote afstand van de maan tov de snelheid. Een boom langs de snelweg flitst voorbij (dichtbij), maar de maan blijf je lang zien (ver weg). Dat geldt natuurlijk ook voor een reflectie...
woensdag 3 oktober 2018 om 00:06
Zijn wel meer maatschappijen die dat doen. In de VS is dit wat meer gebruikelijk. Ook bij KLM. Dit gebeurt niet op alle luchthavens: je moet ook wel de ruimte hebben om aparte rijen te creëren.Jest schreef: ↑02-10-2018 09:28@Stampertje. ja dat, inderdaad. Volgens mij was dat KLM toch, die heeft geëxperimenteerd met eerst raamkant laten instappen? Ik denk dat van achter naar voren laten instappen nog het meeste 'rendement' oplevert, maar ook dan sta je volgens mij nog steeds de hele tijd mensen terug te sturen die het niet begrepen hebben of toch graag eerder erin willen. Is het niet Vueling die vooraf meteen drie rijen naast elkaar maakt?
Overigens heb ik dat zo snel mogelijk in willen stappen nooit begrepen. Zit je dus alleen maar langer opgesloten in zo'n stoel. Maar ik reis dan ook vrijwel altijd met een klein rugzakje dat onder de stoel past, dus ik heb die zenuwen over plek in de overhead lockers nooit.
Het alternatief van zitten op de stoel is buiten het vliegtuig staan te wachten met je tas in je hand. Dat is toch ook niet fijn? Ik kom liever aanlopen, direct door het poortje, bij stoel aankomen terwijl er nog ruimte in de bagagebak is boven mijn stoel en dan gaan zitten. Bij intercontinentale vluchten is die ruimte geen probleem. Dan kom ik ook wat later tijdens het boarden. Maar dan nog zit ik liever in mijn stoel dan dat ik in een rij nog 15 minuten loop te schuifelen.

woensdag 3 oktober 2018 om 07:18
“daarom ben ik dit topic begonnen, en voor diegenen die er gewoon meer over willen weten. Want helaas kunnen we het weinig meer laten zien wat het werk als vlieger nu allemaal inhoudt. En ook dat vind ik erg jammer...
Luchtvaartoperatie is niet iets wat ontzettend geheim is, behalve de security-zaken dan, en ik hoop dat ik hiermee wat van de vermeende mystiek kan ophelderen...“
Korte quote van Cygnus waar ik op wilde reageren

Ik ga vandaag weer, en weer intercontinentaal. Nog maar iets meer dan een jaar geleden had ik een week lang slapeloze nachten als ik moest vliegen... en mijn vakantie stond in het teken van dat ik weer terug moest vliegen.
Inmiddels - en deels door dit topic- is het veel minder. En door hele goede ervaringen met de KLM.
Eerlijk is eerlijk, wel werd ik vanochtend wakker om 5.30 met wat zenuwen... en ik ben nu best wat nerveus. Maar ik weet ook dat dat stukken minder gaat zijn als ik aan boord ben. Ik probeer vooral te denken aan mijn bestemming en hoe fijn het daar gaat zijn. Ben benieuwd, want ipv met een 747 vlieg ik met een Dreamliner, ziet er heel comfortabel uit! En elke keer als ik vlieg hoop ik stiekem dat Cygnus de captain is
Luchtvaartoperatie is niet iets wat ontzettend geheim is, behalve de security-zaken dan, en ik hoop dat ik hiermee wat van de vermeende mystiek kan ophelderen...“
Korte quote van Cygnus waar ik op wilde reageren
Ik ga vandaag weer, en weer intercontinentaal. Nog maar iets meer dan een jaar geleden had ik een week lang slapeloze nachten als ik moest vliegen... en mijn vakantie stond in het teken van dat ik weer terug moest vliegen.
Inmiddels - en deels door dit topic- is het veel minder. En door hele goede ervaringen met de KLM.
Eerlijk is eerlijk, wel werd ik vanochtend wakker om 5.30 met wat zenuwen... en ik ben nu best wat nerveus. Maar ik weet ook dat dat stukken minder gaat zijn als ik aan boord ben. Ik probeer vooral te denken aan mijn bestemming en hoe fijn het daar gaat zijn. Ben benieuwd, want ipv met een 747 vlieg ik met een Dreamliner, ziet er heel comfortabel uit! En elke keer als ik vlieg hoop ik stiekem dat Cygnus de captain is

woensdag 3 oktober 2018 om 10:20
Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar om vroeg het vliegtuig in te mogen, betekent het meestal dat al heel vroeg in een (stilstaande) rij moet gaan staan. Dat zie je met name bij low cost carriers veel. Zijn mensen bang dat hun koffertje als nog het ruim in moet. En dan sta je dus eerst heel lang in de rij en daarna moet je nog een hele tijd in je stoel zitten in een stilstaand vliegtuig.Stampertje12 schreef: ↑03-10-2018 00:06Het alternatief van zitten op de stoel is buiten het vliegtuig staan te wachten met je tas in je hand. Dat is toch ook niet fijn? Ik kom liever aanlopen, direct door het poortje, bij stoel aankomen terwijl er nog ruimte in de bagagebak is boven mijn stoel en dan gaan zitten. Bij intercontinentale vluchten is die ruimte geen probleem. Dan kom ik ook wat later tijdens het boarden. Maar dan nog zit ik liever in mijn stoel dan dat ik in een rij nog 15 minuten loop te schuifelen.
Ik vind het op vliegvelden altijd leuk om rond te lopen en naar buiten te kijken naar aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Ik loop zo lang mogelijk rond, hou ondertussen de rij in de gaten en zodra die kort is geworden omdat de meerderheid inmiddels in het vliegtuig zit sluit ik aan. Behalve als ik een stoel achterin het vliegtuig heb en ze laten achterin eerst instappen natuurlijk.
woensdag 3 oktober 2018 om 10:54
woensdag 3 oktober 2018 om 21:51
Ik snap je punt niet zo goed... Het is dan toch logisch dat die ideale situatie wordt aangeboden aan frequent flyers? Dat is precies de reden dat ik het zeg: je wil niet in een rij moeten gaan staan wachten ipv op je stoel zitten. Dus als ik kom aanlopen wil ik gewoon doorlopen en zitten.Jest schreef: ↑03-10-2018 10:20Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar om vroeg het vliegtuig in te mogen, betekent het meestal dat al heel vroeg in een (stilstaande) rij moet gaan staan. Dat zie je met name bij low cost carriers veel. Zijn mensen bang dat hun koffertje als nog het ruim in moet. En dan sta je dus eerst heel lang in de rij en daarna moet je nog een hele tijd in je stoel zitten in een stilstaand vliegtuig.
Ik vind het op vliegvelden altijd leuk om rond te lopen en naar buiten te kijken naar aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Ik loop zo lang mogelijk rond, hou ondertussen de rij in de gaten en zodra die kort is geworden omdat de meerderheid inmiddels in het vliegtuig zit sluit ik aan. Behalve als ik een stoel achterin het vliegtuig heb en ze laten achterin eerst instappen natuurlijk.
Ik snap dat rondlopen op een vliegveld leuk is. De lol gaat er wel een beetje vanaf als je een paar keer per week op een vliegveld bent :p
woensdag 3 oktober 2018 om 21:54
Als je voorin zit kun je er vrij vlot uit. Dus dan hoef je niet te wachten. Er als eerste uit scheelt bij immigratie veel tijd. Als je als laatste uitstapt en je hebt 300 passagiers voor je bij die balies voor de immigratie, dan sta je zo een a twee uur te wachten. Dus wel echt de moeite.amarna schreef: ↑03-10-2018 10:54Ik ga nooit vooraan in de instaprij staan maar wacht tot bijna idereen zit.
Heb nog nooit meegemaakt dat de bagagebakken vol zijn.
Evenzo met uitstappen. Ik blijf zitten tot het toestel bijna leeg is.
Heb er een hekel aan om met kromme rug te wachten tot ik aan mag schuiven in de rij.
Op intercontinentale vluchten is altijd wel plek in de bagagebakken. Op Europese vluchten is het vrijwel altijd gewoon vol en dan worden er al een hoop koffers niet eens toegelaten in het toestel. Hangt dus erg van je route af.
vrijdag 5 oktober 2018 om 09:56

vrijdag 5 oktober 2018 om 10:30
Ik vergeleek de alternatieven als je geen priority hebt. Dan kun je óf heel vroeg in een rij gaan staan zodat je sneller aan boord mag, óf gewoon nog even rond blijven lopen of een boek gaan lezen en aansluiten als de rij kort geworden is. En ik vind rondlopen op een vliegveld dus aangenamer dan zo vroeg mogelijk in een vliegtuig. Maar ik ken leukere hobby's hoorStampertje12 schreef: ↑03-10-2018 21:51Ik snap je punt niet zo goed... Het is dan toch logisch dat die ideale situatie wordt aangeboden aan frequent flyers? Dat is precies de reden dat ik het zeg: je wil niet in een rij moeten gaan staan wachten ipv op je stoel zitten. Dus als ik kom aanlopen wil ik gewoon doorlopen en zitten.
Ik snap dat rondlopen op een vliegveld leuk is. De lol gaat er wel een beetje vanaf als je een paar keer per week op een vliegveld bent :p

zaterdag 6 oktober 2018 om 17:41
Ja, dat snap ik. Het vroeger toelaten van frequent flyers/business class passagiers is dus iets dat de turnaroundtijd (het boarden) verlengd. Maar dat leveren flag carriers graag in omdat het de service aan de meest betalende klanten verbetert en dus blijkbaar de moeite waard is.Jest schreef: ↑05-10-2018 10:30Ik vergeleek de alternatieven als je geen priority hebt. Dan kun je óf heel vroeg in een rij gaan staan zodat je sneller aan boord mag, óf gewoon nog even rond blijven lopen of een boek gaan lezen en aansluiten als de rij kort geworden is. En ik vind rondlopen op een vliegveld dus aangenamer dan zo vroeg mogelijk in een vliegtuig. Maar ik ken leukere hobby's hoor![]()

zondag 7 oktober 2018 om 21:44
Het leek me of een beetje overdreven reactie, of de jongens van 322 squadron hadden een leuke opdracht...
zondag 7 oktober 2018 om 22:46
De captain vroeg een snelle route aan en gaf aan dat er een issue aan boord was. Op het moment dat er iets in een vliegtuig aan de hand is en de captain neemt contact op met de luchtverkeersleiding, dan moet de verkeersleiding beoordelen of de captain helemaal vrij kan spreken. Er zou bijvoorbeeld sprake kunnen zijn van een situatie waarbij de captain wordt bedreigd of niet de captain is maar juist een kwaadwillende passagier die binnen is gedrongen in de cockpit. De kans is minimaal, maar als er enige twijfel is, dan worden er jachtvliegtuigen gestuurd die kunnen communiceren met de captain, maar tegelijkertijd ook naar binnen kunnen kijken en dan kunnen controleren wat er in de cockpit aan de hand is.
Mij lijkt dat je dit niet snel als oefening inzet als het niet nodig is. Er was gedoe met een passagier, dan ga je niet F16's naast het toestel laten hangen als dat niet nodig is. Lijkt me dat dat alleen maar kans op meer spanning en onrust laat toenemen. Zou bij mij als passagier niet prettig overkomen als ik net een vechtpartij heb gezien aan boord en opeens hangt er een F16 naast je: wat gaat die doen??
maandag 8 oktober 2018 om 11:40
Leuk topic!
Ik vloog laatst met Transavia vanaf Tenerife-zuid naar Schiphol. Op het vliegveld zag ik echter dat de vlucht naast het "HV" nummer ook een "KL" vluchtnummer had. Die dubbele nummers heb ik wel vaker gezien als het bijvoorbeeld een gecombineerde Air France/KLM vlucht is. Maar deze vlucht kon je niet eens boeken via de KLM-website! (KLM vliegt volgens mij ook niet eens tussen TFS en AMS, enkel op TFN)
Hoe zit dat precies? Zijn er beplaalde voordelen of restricties van dit soort dubbele vluchtnummers?
Ik vloog laatst met Transavia vanaf Tenerife-zuid naar Schiphol. Op het vliegveld zag ik echter dat de vlucht naast het "HV" nummer ook een "KL" vluchtnummer had. Die dubbele nummers heb ik wel vaker gezien als het bijvoorbeeld een gecombineerde Air France/KLM vlucht is. Maar deze vlucht kon je niet eens boeken via de KLM-website! (KLM vliegt volgens mij ook niet eens tussen TFS en AMS, enkel op TFN)
Hoe zit dat precies? Zijn er beplaalde voordelen of restricties van dit soort dubbele vluchtnummers?
dinsdag 9 oktober 2018 om 21:07
Dit is heel gebruikelijk. Je hebt twee of meer maatschappijen die dan onder een eigen vluchtnummer een specifieke vlucht aanbieden. Het is heel gebruikelijk onder partners van één alliance, maar ook bij niet-alliance partners wordt dit regelmatig gedaan.masatu schreef: ↑08-10-2018 11:40Leuk topic!
Grootste voordeel is vooral cosmetisch: je kunt als maatschappij veel meer bestemmingen via je website laten boeken. En het lijkt alsof je naar bestaande bestemmingen veel vaker vliegt. De passagier heeft vaak nauwelijks door dat ze met andere maatschappijen gaan vliegen. Doordat andere maatschappijen de vlucht ook aanbieden zorg je als uitvoerende maatschappij weer voor grotere bezettingsgraad. Je zorgt er dus ook voor dat je als bijv. KLM op een niet al te drukke route wel een vlucht kunt aanbieden aan je passagiers door voor die vlucht samen te werken met bijvoorbeeld Delta. En het is vaak ook een gevolg van afspraken over concurrentie op bepaalde routes: Neemt maatschappij 1 route A over, dan doet maatschappij 2 route B. Door elkaars vluchten aan te bieden profiteren ze beiden van elkaars marketingapparaat, maar hoeven ze niet allebei met een halfvol toestel heen en weer op beide routes.
Het verkopen van tickets in een andere maatschappij zijn vliegtuig gaat trouwens of per groep stoelen vooraf of first come first serve. In het eerste geval spreekt een maatschappij af om voor een vaste prijs een x-aantal stoelen alvast over te nemen. (Goedkoper voor de maatschappij, maar risisco dat ze uiteindelijk niet alle stoelen echt kunnen verkopen) In het laatste geval worden gewoon stoelen verkocht totdat er niets meer beschikbaar is. In dit laatste geval is er wel ook regelmatig een maximum aantal stoelen dat door een codesharepartner mag worden verkocht: je wil als maatschappij wel weer wat ruimte over houden voor je eigen vaste klanten.
Je hebt trouwens verschillende soorten.
dinsdag 9 oktober 2018 om 23:05
Nog over boarden gesproken. Ik vlieg als het uitkomt het allerliefst met Finnair. Die boarden bijvoorbeeld altijd in groepen; eerst bc / ff / mensen die reizen met kinderen, en daarna van achteren naar voren. Vind ik persoonlijk erg prettig en efficiënt werken. Veel fijner dan bijvoorbeeld KLM of EasyJet, waar het boarden een chaotische bende is en iedereen totaal random z’n bagage in de overhead staat te douwen..
dinsdag 9 oktober 2018 om 23:26
KLM doet dat ook steeds vaker. Op Schiphol is het al grotendeels per groep: Mensen met assistentie, BC, FF, mensen met kinderen en dan de rest. Vaak kan dat ook prima omdat er ruimte zat is voor mensen om in de rij te staan en grote toestellen worden vaak via twee ingangen geboard. Probleem in NL: mensen hebben volledig maling aan die boarding groepen. Dus als je de rest van het toestel nog in groepen indeelt, dan staat de helft toch op de verkeerde plek in de rij. Het schiet niet op om die allemaal terug te sturen.tokyo schreef: ↑09-10-2018 23:05Nog over boarden gesproken. Ik vlieg als het uitkomt het allerliefst met Finnair. Die boarden bijvoorbeeld altijd in groepen; eerst bc / ff / mensen die reizen met kinderen, en daarna van achteren naar voren. Vind ik persoonlijk erg prettig en efficiënt werken. Veel fijner dan bijvoorbeeld KLM of EasyJet, waar het boarden een chaotische bende is en iedereen totaal random z’n bagage in de overhead staat te douwen..
In het buitenland is het ook bij KLM-vluchten al steeds vaker per boarding groep. Daar werkt dat een stuk beter en gaan mensen keurig alvast in de juiste rij staan / wachten totdat ze geroepen worden.
dinsdag 9 oktober 2018 om 23:30
Ik neem aan dat je inmiddels via de tamtam ook het hele verhaal gehoord hebt en ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt bizar blijf vinden dat mensen zich zo gedragen. Hoop dat de passagier een goede tijd op de no-fly list terecht komt.
woensdag 10 oktober 2018 om 08:04
Op de luchthaven van Helsinki hebben ze de self-boarding poortjes bij de gate ‘gekoppeld’ aan de boarding groups. Dus als je met een groep 4 boarding pass probeert te boarden terwijl groep 3 aan de beurt is, gaat het poortje mooi niet open. Voordringen heeft dan ook geen zin en mensen wachten netjes op hun beurt.Stampertje12 schreef: ↑09-10-2018 23:26Probleem in NL: mensen hebben volledig maling aan die boarding groepen.
Maar misschien is het ook wel een Nederlands mentaliteit dingetje, wat je zelf al zegt. Ik reis voor mijn werk regelmatig met Finnair, SAS of Lufthansa, en valt me op dat medepassagiers daar over het algemeen een stuk rustiger en beschaafder zijn dan een toestel vol Nederlanders...
woensdag 10 oktober 2018 om 08:14
nothing beats the Chinese qua boarden.. Wat een volk. In 2017 in china geweest en nogal wat binnenlands gevlogen...Het rennen naar de stoelen, het rondlopen in het toestel op momenten dat het niet mag etc. etc.. Dan valt alles hier in europa in het niets..tokyo schreef: ↑10-10-2018 08:04Op de luchthaven van Helsinki hebben ze de self-boarding poortjes bij de gate ‘gekoppeld’ aan de boarding groups. Dus als je met een groep 4 boarding pass probeert te boarden terwijl groep 3 aan de beurt is, gaat het poortje mooi niet open. Voordringen heeft dan ook geen zin en mensen wachten netjes op hun beurt.
Maar misschien is het ook wel een Nederlands mentaliteit dingetje, wat je zelf al zegt. Ik reis voor mijn werk regelmatig met Finnair, SAS of Lufthansa, en valt me op dat medepassagiers daar over het algemeen een stuk rustiger en beschaafder zijn dan een toestel vol Nederlanders...