'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Bedankt voor je uitleg, Stampertje. Het was echt alleen als vraag bedoelt. Niet als feit, maar een vraag op basis van wat ik had gezien. Hoe dat zat, en jouw uitleg is helder!

In al die keren dat ik gevlogen heb, heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.
Maar schrikt de piloot ook van zoiets of valt dat mee tijdens zo'n heftigere vlucht?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
18-03-2019 09:55
.

Zelfde geldt voor de mensen die al in het gangpad staan als het vliegtuig nog niet geparkeerd is. Ik hoop zo dat piloten en CC eens een keer een teken afspreken dat als dat gedaan wordt dat er even extra hard op de rem wordt getrapt.
Dat teken hoeft op zich niet, ik hoor het wel over de PAS (Passenger Address System, het omroepsysteem) die ik standaard op mijn audiobox heb bijstaan. En ja, dat heb ik wel eens tegen de co gezegd dat hij even de remmen moest ‘aantikken’, maar hij deed dat wat te grof. Resultaat: een gevallen CA en ik was niet blij. Sindsdien doe ik dat dan ook niet meer.
Goed idee, maar toch niet :P
Maar het is wel een issue, dus mensen, blijf alsjeblieft zitten totdat het lampje stoelriemen vast uitgaat. Het is er niet voor niets...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
18-03-2019 10:09
Bedankt voor je uitleg, Stampertje. Het was echt alleen als vraag bedoelt. Niet als feit, maar een vraag op basis van wat ik had gezien. Hoe dat zat, en jouw uitleg is helder!

In al die keren dat ik gevlogen heb, heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.
Maar schrikt de piloot ook van zoiets of valt dat mee tijdens zo'n heftigere vlucht?
Ik heb ook wel eens heftige turbulentie meegemaakt. Enige waar ik me dan zorgen over maak is dat mijn rode wijn van mijn glas in mijn schoot belandt.

Daar heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
18-03-2019 10:09

In al die keren dat ik gevlogen heb, heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.
Maar schrikt de piloot ook van zoiets of valt dat mee tijdens zo'n heftigere vlucht?
Ik wel. Als er gewonden vallen bij turbulentie schrikken we daar zeker van! We zijn verantwoordelijk voor het welzijn van de passagiers. Dus die stoelriemen vast is echt niet om te pesten, doe dat dan ook gewoon. Het vliegtuig kan tegen elke vorm van turbulentie, maar het menselijk lichaam niet als je niet ingesnoerd zit.
Helaas zien we nog teveel mensen wel naar het toilet gaan tijdens turbulentie, en ja, dat kan tot letsel leiden.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
19-03-2019 00:03
Ik wel. Als er gewonden vallen bij turbulentie schrikken we daar zeker van! We zijn verantwoordelijk voor het welzijn van de passagiers. Dus die stoelriemen vast is echt niet om te pesten, doe dat dan ook gewoon. Het vliegtuig kan tegen elke vorm van turbulentie, maar het menselijk lichaam niet als je niet ingesnoerd zit.
Helaas zien we nog teveel mensen wel naar het toilet gaan tijdens turbulentie, en ja, dat kan tot letsel leiden.
Wat mij opvalt als ik met Delta vlieg is dat zij tijdens de intercontinentale vluchten eigenlijk altijd de gehele vlucht die lampjes aan laten. Ondertussen doet CC gewoon hun werk en na een tijdje loopt iedereen ook rond door de cabine. Na drie uur met de "riemen vast"-lampjes aan zonder ook maar een millimeter turbulentie heeft de gemiddelde passagier het wel gehad met de restrictie en gaan ze rondlopen.
Ik heb erg veel last van vliegangst op het gebied van claustrofobie. Ik ben bang dat als ik mij plotseling niet goed voel tijdens de vlucht, niemand mij kan helpen en ik bijvoorbeeld (logisch ook) niet naar het ziekenhuis kan.

Ik heb laatst van een bekende gehoord dat er altijd 1 iemand van de crew een ehbo diploma heeft, klopt dit?
Alle reacties Link kopieren
Toc schreef:
19-03-2019 00:22
Ik heb erg veel last van vliegangst op het gebied van claustrofobie. Ik ben bang dat als ik mij plotseling niet goed voel tijdens de vlucht, niemand mij kan helpen en ik bijvoorbeeld (logisch ook) niet naar het ziekenhuis kan.

Ik heb laatst van een bekende gehoord dat er altijd 1 iemand van de crew een ehbo diploma heeft, klopt dit?
Volgens mij heeft iedereen van de crew dat. Daarnaast is de kans op een medisch professional aan boord erg groot (regelmatig gehad dat er te veel reageren bij een vraag om medische assistentie). Ook heeft de crew toegang tot artsen op de grond en is er medicatie mee die op voorspraak van de arts kan worden toegediend.
cygnus schreef:
19-03-2019 00:03
Ik wel. Als er gewonden vallen bij turbulentie schrikken we daar zeker van! We zijn verantwoordelijk voor het welzijn van de passagiers. Dus die stoelriemen vast is echt niet om te pesten, doe dat dan ook gewoon. Het vliegtuig kan tegen elke vorm van turbulentie, maar het menselijk lichaam niet als je niet ingesnoerd zit.
Helaas zien we nog teveel mensen wel naar het toilet gaan tijdens turbulentie, en ja, dat kan tot letsel leiden.
Ik heb altijd mijn riem vast, zelfs als de lampjes niet branden. Mensen die gaan lopen tijdens turbulentie snap ik niet.
Op meerdere vluchten meegemaakt dat de piloot waarschuwde voor turbulentie. Dat vond ik prettig. En dat jullie dat kunnen zien. Gelukkig was het steeds alleen wat schudden en verder niets.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-03-2019 00:20
Wat mij opvalt als ik met Delta vlieg is dat zij tijdens de intercontinentale vluchten eigenlijk altijd de gehele vlucht die lampjes aan laten. Ondertussen doet CC gewoon hun werk en na een tijdje loopt iedereen ook rond door de cabine. Na drie uur met de "riemen vast"-lampjes aan zonder ook maar een millimeter turbulentie heeft de gemiddelde passagier het wel gehad met de restrictie en gaan ze rondlopen.
Dat verbaast me niets. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn over het algemeen veel sneller met de seatbelts. Dat komt door de claimcultuur in de VS. Als een Amerikaan gewond raakt door turbulentie terwijl de verlichting van stoelriemen vast niet aan stond gaat hij/zij bij de Amerikaanse rechter een forse schadeclaim indienen. Vaak worden die claims toegewezen. En dat kost de maatschappij veel geld. Vandaar. Je hoort Amerikaanse airliners ook altijd de minste of geringste turbulentie melden, en de Amerikaanse verkeersleiding doet dat ook.
Je geeft ook meteen het grootste gevaar hiervan aan: niemand gaat zich er meer aan houden.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Niet alle CA's hebben een ehbo diploma. Wel allemaal ehbo training (iedere 3 jaar meen ik me te herinneren). o.a. toegespitst op vliegtuigen, bijv hoe haal je een bewusteloze passagier uit z'n stoel maar ook stabiele zijligging, hartstilstand (dus allemaal AED training en reanimatie).
Stampertje12 schreef:
18-03-2019 23:59
Ik heb ook wel eens heftige turbulentie meegemaakt. Enige waar ik me dan zorgen over maak is dat mijn rode wijn van mijn glas in mijn schoot belandt.

Daar heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden.
Uit het flesje drinken! ;-D

Sowieso zouden afsluitbare flesjes of drinkbekers ala Starbucks praktischer zijn in een vliegtuig.
Ik vloog vandaag met Transavia en de vlucht had vertraging wegens 1,5 uur later uit Nederland vertrokken. De piloot vertelde daarover dat het deels kwam door een staking in het franse luchtruim én een kleine technische storing die snel verholpen kon worden. Naar mijn idee had het alleen noemen van die staking als reden wel volstaan. Je wordt dan toch nieuwsgierig naar wat voor technische storing. Al heb ik ook wel ns een uur in een vliegtuig aan de grond gezeten waar dat pushback karretje (of hoe ze dat noemen) niet werkte, dus dat had niets met het vliegtuig an sich te maken.
Stampertje12 schreef:
19-03-2019 00:33
Volgens mij heeft iedereen van de crew dat. Daarnaast is de kans op een medisch professional aan boord erg groot (regelmatig gehad dat er te veel reageren bij een vraag om medische assistentie). Ook heeft de crew toegang tot artsen op de grond en is er medicatie mee die op voorspraak van de arts kan worden toegediend.
Heel erg bedankt voor uw reactie. Ik ben al iets meer gerustgesteld.
redbulletje schreef:
19-03-2019 22:15
Ik vloog vandaag met Transavia en de vlucht had vertraging wegens 1,5 uur later uit Nederland vertrokken. De piloot vertelde daarover dat het deels kwam door een staking in het franse luchtruim én een kleine technische storing die snel verholpen kon worden. Naar mijn idee had het alleen noemen van die staking als reden wel volstaan. Je wordt dan toch nieuwsgierig naar wat voor technische storing. Al heb ik ook wel ns een uur in een vliegtuig aan de grond gezeten waar dat pushback karretje (of hoe ze dat noemen) niet werkte, dus dat had niets met het vliegtuig an sich te maken.
Als een technische storing onopgemerkt blijft dan hoor je er waarschijnlijk ook niets over van de piloten. Maar als de passagiers voor in het vliegtuig de techneut al een paar keer de cockpit in en uit hebben zien lopen, dan ontkom je er niet aan om het te melden.

Passagiers houden niet van technische storingen maar passagiers zijn helemaal allergisch voor onvolledige informatie!
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-03-2019 00:33
Volgens mij heeft iedereen van de crew dat. Daarnaast is de kans op een medisch professional aan boord erg groot (regelmatig gehad dat er te veel reageren bij een vraag om medische assistentie). Ook heeft de crew toegang tot artsen op de grond en is er medicatie mee die op voorspraak van de arts kan worden toegediend.
Aan medische professionals heb je ook niet altijd wat. Op een vlucht waar een kennis van mij op zat, waar een passagier ernstig onwel werd, waren er twee aanwezig: zijzelf (psychiatrisch verpleegkundige) en een heer (patholoog anatoom). Klaar ben je.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-03-2019 22:15
.Je wordt dan toch nieuwsgierig naar wat voor technische storing.
Soms is dat gewoon moeilijk uit te leggen. Je hebt als passagier weinig aan: “FCC 1 had een melding op kanaal 1, en er moest daarom een BITE-test gedaan worden”. Deze informatie kan ook in ‘Jip-en-Janneke’-taal geven, maar daar wordt het soms niet duidelijker van. Dan is het de overweging: hoeveel ga ik er van vertellen?
Heb het zelf eens aan de hand gehad met iemand van het cabinepersoneel. Tijdens de start kwamen er storingen in 2 hydraulische pompen in hetzelfde systeem. Gevolg was 1 hydraulisch systeem minder, we hadden er 3. Dat is geen noodgeval, maar doorvliegen was ook geen optie. Zij had, na een uitgebreide debriefing, begrepen dat er 2 hydraulische systemen uitgevallen waren, wat wel reden is voor een noodsituatie. En dit als zodanig aan een andere vlieger verteld naderhand. Die was verbaasd dat er geen noodlanding werd voorbereid en dat is naar kantoor geëscaleerd. Uiteraard uiteindelijk opgehelderd.
Als voorbeeld dat teveel technische informatie ook niet altijd goed uitpakt...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
20-03-2019 00:32
Aan medische professionals heb je ook niet altijd wat. Op een vlucht waar een kennis van mij op zat, waar een passagier ernstig onwel werd, waren er twee aanwezig: zijzelf (psychiatrisch verpleegkundige) en een heer (patholoog anatoom). Klaar ben je.
Maar we kunnen ten alle tijden een medisch deskundige via de satelliettelefoon bellen voor advies. Het is fijn als er een professional fysiek bij aanwezig is, maar het is niet noodzakelijk. En er zijn voldoende middelen aanwezig om een redelijke diagnose, ook zonder dokter bij de patiënt, te kunnen stellen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
20-03-2019 01:08
Maar we kunnen ten alle tijden een medisch deskundige via de satelliettelefoon bellen voor advies. Het is fijn als er een professional fysiek bij aanwezig is, maar het is niet noodzakelijk. En er zijn voldoende middelen aanwezig om een redelijke diagnose, ook zonder dokter bij de patiënt, te kunnen stellen.
Ik weet het, maar buiten de ernst van de situatie vonden we deze toestand toch wel een beetje lachwekkend. Juist omdat er door de crew competent wordt opgetreden, durven we er nog wel eens om te grinniken. Gevalletje zwarte humor, denk ik.

Ik ben het trouwens daverend met je eens wat betreft die stoelriemen. Gewoon vastmaken. Je hebt er geen cent last van en het bespaart je een hoop narigheid als er onverwachts iets gebeurt.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
20-03-2019 01:35

Ik ben het trouwens daverend met je eens wat betreft die stoelriemen. Gewoon vastmaken. Je hebt er geen cent last van en het bespaart je een hoop narigheid als er onverwachts iets gebeurt.
:cheer:
Fate is just the weight of circumstances
Sri-is-back-now schreef:
20-03-2019 01:35
Ik ben het trouwens daverend met je eens wat betreft die stoelriemen. Gewoon vastmaken. Je hebt er geen cent last van en het bespaart je een hoop narigheid als er onverwachts iets gebeurt.
Eens.
kadanz schreef:
19-03-2019 23:28
Als een technische storing onopgemerkt blijft dan hoor je er waarschijnlijk ook niets over van de piloten. Maar als de passagiers voor in het vliegtuig de techneut al een paar keer de cockpit in en uit hebben zien lopen, dan ontkom je er niet aan om het te melden.

Passagiers houden niet van technische storingen maar passagiers zijn helemaal allergisch voor onvolledige informatie!
De technische storing had op Eindhoven plaats gevonden, wij stapten op een Spaans eiland pas in.
cygnus schreef:
20-03-2019 01:02
Soms is dat gewoon moeilijk uit te leggen. Je hebt als passagier weinig aan: “FCC 1 had een melding op kanaal 1, en er moest daarom een BITE-test gedaan worden”. Deze informatie kan ook in ‘Jip-en-Janneke’-taal geven, maar daar wordt het soms niet duidelijker van. Dan is het de overweging: hoeveel ga ik er van vertellen?
Heb het zelf eens aan de hand gehad met iemand van het cabinepersoneel. Tijdens de start kwamen er storingen in 2 hydraulische pompen in hetzelfde systeem. Gevolg was 1 hydraulisch systeem minder, we hadden er 3. Dat is geen noodgeval, maar doorvliegen was ook geen optie. Zij had, na een uitgebreide debriefing, begrepen dat er 2 hydraulische systemen uitgevallen waren, wat wel reden is voor een noodsituatie. En dit als zodanig aan een andere vlieger verteld naderhand. Die was verbaasd dat er geen noodlanding werd voorbereid en dat is naar kantoor geëscaleerd. Uiteraard uiteindelijk opgehelderd.
Als voorbeeld dat teveel technische informatie ook niet altijd goed uitpakt...
Dat lijkt me idd ook niet wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
20-03-2019 01:08
Maar we kunnen ten alle tijden een medisch deskundige via de satelliettelefoon bellen voor advies. Het is fijn als er een professional fysiek bij aanwezig is, maar het is niet noodzakelijk. En er zijn voldoende middelen aanwezig om een redelijke diagnose, ook zonder dokter bij de patiënt, te kunnen stellen.

Op kleinere continentale vluchten is er vaak geen medische apparatuur meer aanwezig, door economische motieven. Dat hoorde ik van mijn huisarts notabene, die dus onlangs moest bijspringen toen een passagier onwel werd. Ik was daar toch wel verbaasd over.
Such fun!1
redbulletje schreef:
20-03-2019 07:21
De technische storing had op Eindhoven plaats gevonden, wij stapten op een Spaans eiland pas in.
Op die manier. Tsja, ik heb er niet echt een probleem mee om eerlijk te vertellen wat de oorzaak is van een vertraging. Het alternatief is dat je dingen moet gaan verbloemen en dat doe ik liever niet. Als de kist op de heenvlucht aanzienlijke vertraging heeft gehad vanwege een mankement dan ga ik geen half verhaal ophangen over luchtverkeersleiding. Bovendien zul je zien dat er dan net een luchtverkeersleider aan boord zit die om opheldering vraagt bij zijn collega's (waar gebeurd!). Ook in het licht van eventuele compensatie zitten er haken en ogen aan het bewust weglaten van informatie.

Bovendien, passagiers mogen best weten dat vliegtuigen zo nu en dan mankementjes vertonen en dat die mankementjes indien nodig ook eerst netjes worden verholpen voordat er wordt gevlogen. Een beetje vertrouwen in de bemanning is niet te veel gevraagd, toch?

Dat vertrouwen hebben we zeker nodig als we bijvoorbeeld de start afbreken vanwege een storing, terug gaan naar de gate, de storing laten verhelpen door de techneut en vervolgens weer verder gaan met dezelfde kist en dezelfde passagiers. Overigens krijgen de passagiers dan wel wat meer info over de aard van de storing.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-03-2019 22:06
Uit het flesje drinken! ;-D

Sowieso zouden afsluitbare flesjes of drinkbekers ala Starbucks praktischer zijn in een vliegtuig.
Ik vind een glas toch echt veel prettiger. Gewoon niet te vol schenken (al hebben sommige CC daar blijkbaar weinig moeite mee :p)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven