'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

vrijdag 5 januari 2018 om 22:06
.redbulletje schreef: ↑05-01-2018 17:39Is dat niet dat iemand op dat knopje voor de stewardess drukt?
Soms, maar meestal een seintje van de cabin crew dacht ik. Degene helemaal voorin kan moeilijk het hele vliegtuig door gaan schreeuwen, dus dan bellen ze even en hoor je die toon. (Maar kan het mis hebben hoor)
zaterdag 6 januari 2018 om 00:52
Wat een interessant topic dit!
Maandag ga ik voor de 5e keer vliegen, wel voor de eerste keer alleen. Maar komt vast allemaal goed.. al weet ik nog niet waarheen en met welke vliegtuigmaatschappij.
Afgelopen mei vanaf Rotterdam naar London City gevlogen, en wat we niet wisten was dat we met een cityjet vlogen, wat was dat fijn zeg. Had veel minder last van mijn oren die pijn deden. En wel knus, zo'n klein vliegtuig.
Kan het kloppen dat je dan ook sneller vliegt? We deden er maar 45 minuten over geloof ik.
Maandag ga ik voor de 5e keer vliegen, wel voor de eerste keer alleen. Maar komt vast allemaal goed.. al weet ik nog niet waarheen en met welke vliegtuigmaatschappij.
Afgelopen mei vanaf Rotterdam naar London City gevlogen, en wat we niet wisten was dat we met een cityjet vlogen, wat was dat fijn zeg. Had veel minder last van mijn oren die pijn deden. En wel knus, zo'n klein vliegtuig.
Kan het kloppen dat je dan ook sneller vliegt? We deden er maar 45 minuten over geloof ik.

zaterdag 6 januari 2018 om 10:32
Mogen jullie zelf de snelheid bepalen en op wat baseer je dat?
Het weer snap ik, maar zijn er verder misschien nog dingen?
Echt altijd, als ik een vlucht zoek en de vluchttijd zie zit er nog best wel verschillen tussen maatschappijen. En die voorgeschreven tijd is altijd langer dan de uiteindelijke vlucht. Waarop is die tijd dan gebaseerd? Niet gemiddelde lijkt me want dat zou korter moeten zijn.
Echt altijd, als ik een vlucht zoek en de vluchttijd zie zit er nog best wel verschillen tussen maatschappijen. En die voorgeschreven tijd is altijd langer dan de uiteindelijke vlucht. Waarop is die tijd dan gebaseerd? Niet gemiddelde lijkt me want dat zou korter moeten zijn.
zaterdag 6 januari 2018 om 14:58
Ja en nee. We krijgen voor vertrek het vliegplan waar de optimale snelheid in staat. Die optimale snelheid is niet noodzakelijk de meest zuinige. We werken met een zogenaamde cost index, CI, dat is een getal die de verhouding tussen brandstofverbruik en de wens om de passagiers zo snel mogelijk af te leveren weergeeft. Hoe hoger de CI, hoe sneller je vliegt (zuinig vliegen wordt dan minder belangrijk). Stel dat de meewind gunstig is, dan krijg je een lagere CI, heb je vertraging in te halen een hogere. We krijgen de brandstof mee voor deze berekende CI.Robinson schreef: ↑06-01-2018 10:32Mogen jullie zelf de snelheid bepalen en op wat baseer je dat?
Maar stel dat we eerder kunnen vertrekken, dan kunnen we besluiten de CI tijdens de vlucht te verlagen: we vliegen dan wel iets langer, maar besparen dan brandstof. Tijdens de vlucht sneller gaan vliegen is minder vaak een optie: die brandstof heb je niet meegenomen. Ook kunnen we altijd voor een korte periode de snelheid aanpassen, bijvoorbeeld bij turbulentie of omdat de verkeersleiding dat wil.
De tijd in de vluchtschema’s zijn altijd bloktijden: die begint als het toestel naar achteren wordt geduwd en eindigt als je stil staat bij het parkeren. De vliegtijd is korter: minus starten en taxiën.
De verschillen tussen maatschappijen zit hem in het verschil in types: Airbussen vliegen over het algemeen langzamer dan Boeings. Op een intercontinentale vlucht kan dat best wel wat schelen.
Overigens vliegen we hoogte op percentage van de geluidssnelheid, of Mach. Mach 1 is de geluidssnelheid. De Boeing 747 vliegt M0,83 tot M0,86, afhankelijk van de CI. De A330 vliegt rond de M0,80.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 6 januari 2018 om 15:34
Ik kwam er pas op mijn laatste vlucht achter dat je de stewardess door middel van dat knopje kon roepen. Ik heb echt al tig keer gevlogen en lange vluchten gemaakt ook, nooit gewetenredbulletje schreef: ↑05-01-2018 17:39Is dat niet dat iemand op dat knopje voor de stewardess drukt?

Ook een Pluviofiel

zaterdag 6 januari 2018 om 15:46
De dreamliner heeft idd kinderziektes gehad. Nieuw vliegtuig etc, andere vliegruigen zijn ook neergestort ter verbetering.
Nu is er nog nooit een dreamliner gecrashed. Hoe zit het met brandveiligheid mbt tot het plastic tov metaal?
Andere vraag. Lichten worden altijd gedimt bij vertrek en landing. Ik snap waarom. Laatst was op een vlucht alle verliching uitgevallen. Schermpjes uit, pikke donker, het enige wat het deed waren de blauwe lampjes boven de stoelen die als kerstverlichting overal aan en uit gingen. Dit gebeurde tijdens het taxien en tot na een kwartier of zo op kruishoogte. Veiligheidscheck niet gedaan (normale langslopen of gordels vastzitten etc). Het gaf me een onaangenaam gevoel. Ik ben veilig geland, dus er was weinig aan de hand, maar electra in de cabine is geen reden om niet te gaan vliegen als je nog op de grond staat?
Nu is er nog nooit een dreamliner gecrashed. Hoe zit het met brandveiligheid mbt tot het plastic tov metaal?
Andere vraag. Lichten worden altijd gedimt bij vertrek en landing. Ik snap waarom. Laatst was op een vlucht alle verliching uitgevallen. Schermpjes uit, pikke donker, het enige wat het deed waren de blauwe lampjes boven de stoelen die als kerstverlichting overal aan en uit gingen. Dit gebeurde tijdens het taxien en tot na een kwartier of zo op kruishoogte. Veiligheidscheck niet gedaan (normale langslopen of gordels vastzitten etc). Het gaf me een onaangenaam gevoel. Ik ben veilig geland, dus er was weinig aan de hand, maar electra in de cabine is geen reden om niet te gaan vliegen als je nog op de grond staat?

zaterdag 6 januari 2018 om 15:57
Vloog je op een Airbus?paper-clip schreef: ↑05-01-2018 17:36Misschien is de vraag al gesteld maar wat is nu dat ping-pong geluid dat je om de zoveel tijd hoort in de cabine, er gaan geen lampjes aan voor seatbelt of dat je niet meer naar de wc mag.
'Ping-pong' is dan een oproep over de intercom, dat telefoontje naast de crew-seat. Dat kan dus de cabin crew onderling zijn of een oproep van de piloten naar de cabine.
'Ping' is een passagier die de cabin crew oproept via dat knopje dat, heel onhandig, naast het leeslampje zit. Sommige cabin crew gebruiken dat knopje om aandacht te trekken van een collega iets verderop in de cabine, meestal gevolgd door wat wilde handgebaren voor 'heb je nog een broodje kaas/cola/pringles over'.
zaterdag 6 januari 2018 om 16:07
Hij is niet echt van plastic hoor. De composietmaterialen branden net als metaal niet zo snel. Wat wel een probleem is geweest zijn de lithium-ion batterijen, ook nieuw voor een vliegtuig. Dat probleem is naar mijn weten opgelost.rechthoek schreef: ↑06-01-2018 15:46
Hoe zit het met brandveiligheid mbt tot het plastic tov metaal?
Elektra in de cabine hoort in principe te werken, maar dit geval zou load-shedding geweest kunnen zijn. Als het vliegtuig veel Ampères nodig heeft worden minder essentiële gebruikers, zoals de cabineverlichting, automatisch uitgeschakeld. Gebeurt niet vaak, maar het kan. Het lijkt een simpel systeem die cabineverlichting, maar dat is het niet; het is vrij complex. Misschien had het personeel moeite om het weer op de rails te krijgen.
Fate is just the weight of circumstances

zaterdag 6 januari 2018 om 16:13
Plastic klinkt zo smeltbaarcygnus schreef: ↑06-01-2018 16:07Hij is niet echt van plastic hoor. De composietmaterialen branden net als metaal niet zo snel. Wat wel een probleem is geweest zijn de lithium-ion batterijen, ook nieuw voor een vliegtuig. Dat probleem is naar mijn weten opgelost.
Elektra in de cabine hoort in principe te werken, maar dit geval zou load-shedding geweest kunnen zijn. Als het vliegtuig veel Ampères nodig heeft worden minder essentiële gebruikers, zoals de cabineverlichting, automatisch uitgeschakeld. Gebeurt niet vaak, maar het kan. Het lijkt een simpel systeem die cabineverlichting, maar dat is het niet; het is vrij complex. Misschien had het personeel moeite om het weer op de rails te krijgen.

Maar dat licht was dus geen risico?

zaterdag 6 januari 2018 om 16:18
Als je eenmaal aan het taxiën bent dan is het bij een defect de beslissing van de gezagvoerder of hij/zij doorgaat met de vlucht of niet. Ik heb geen idee wat er op jou vlucht aan de hand was maar een mogelijk scenario is bijvoorbeeld een computer reset. Op sommige vliegtuigen wordt de cabine-verlichting centraal geregeld door een computer. Heel handig en dat werkt meestal prima, maar zoals bij elke computer gaat er soms wat mis en moet de computer gereset worden. Een reset duur echter zo'n vijf minuten, een piloot moet uit zijn stoel om de schakelaar van de computer ergens achter in een donker hoekje van de cockpit om te zetten etc. etc. Het zou dus kunnen dat de gezagvoerder het efficiënter en veiliger achtte om de reset niet op de taxibaan uit te voeren, om zodoende niet al het verkeer achter zich te ontregelen, maar in de lucht. De noodverlichting werkt overigens op een apart systeem.rechthoek schreef: ↑06-01-2018 15:46De dreamliner heeft idd kinderziektes gehad. Nieuw vliegtuig etc, andere vliegruigen zijn ook neergestort ter verbetering.
Maar nogmaals, dit is maar een mogelijkheid, ik heb nogmaals geen idee wat er op jouw vlucht gaande was. Ik kan net zo goed beargumenteren dat je die reset beter wél op de grond kunt uitvoeren, of misschien was er wel iets heel anders aan de hand. Er van uitgaande dat er een capabele crew aan boord zat, hebben ze een weloverwogen besluit genomen.

anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 18:18
0.05% gewijzigd

zaterdag 6 januari 2018 om 16:41
rechthoek schreef: ↑06-01-2018 16:30Het is de combi van geen veiligheids instructies plus de situatie die me vooral ren onbehaaglijk gevoel gaven.
Nog een aanvulling. De situatie begon net na vertrek van de gate. We stonden stil en alle lampen vielen uit en vervolgens werd het stil. Het LEEK alsof ook de motoren opnieuw moesten opstarten. Toen kwamen de lichten gedimt weer aan, schermen aan rn reden we weg. Daarna viel het licht op de kerst verlichting (blauwe lampjes die koekwauws deden) na weer uit. De bemanning deed hun werk niet zoals ik gewend ben en waren luidruchtig aan het lachen achterin (ik zat achterin). Uit die reactie kon je wel opmaken dat zij zich geen zorgen maakte, echter het kwam onprofessioneel over. Ik heb er ook een melding van gemaakt bij delta met filmpje erbij.
Bedankt beiden voor het antwoord![]()

zaterdag 6 januari 2018 om 18:35
Heb je een reactie gekregen van de airline? Als ik het zo lees denk ik dat er een goede verklaring voor is. Je kunt de crew volgende keer natuurlijk ook vragen wat er aan de hand is voordat je filmpjes naar het hoofdkantoor verstuurt (niet dat ik daar direct op tegen ben)!
Ik heb er in ieder geval geen enkel probleem mee om verontruste passagiers te woord te staan. Dat gebeurt regelmatig en negen van de tien keer gaat het om heel onschuldige zaken. Een ratelend geluid uit de motor tijdens het boarden staat stipt op nummer 1
Ik heb er in ieder geval geen enkel probleem mee om verontruste passagiers te woord te staan. Dat gebeurt regelmatig en negen van de tien keer gaat het om heel onschuldige zaken. Een ratelend geluid uit de motor tijdens het boarden staat stipt op nummer 1

zondag 7 januari 2018 om 23:14
Inderdaad een sprs.me reis, dus ik hoor pas op het vliegveld waarheen.Luna-Lovegood schreef: ↑06-01-2018 09:16Ik denk een surprise me reisje. Dan krijg je op Schiphol de bestemming te horen.
vrijdag 12 januari 2018 om 00:04
Ik vlieg heel veel en ga ook vlot staan. Mijn tijd in het vliegtuig wil ik tot een minimum beperken. Intercontinentaal vlieg ik business, dus dan is er ruimte zat om te gaan staan: waarom zou je dan wachten. Op korte vluchten economie zit ik voorin het vliegtuig en aan het gangpad. Dan is staan gewoon prettig: je kunt je jas aantrekken, koffertje uit het rek pakken en kunt weg zodra de deur open is (wat meestal binnen een paar minuten gebeurt).
Niets is zo irritant dat als je wil uitstappen dat voor je iemand nog uitgebreid zijn jas uit die bak moet gaan zoeken en de gang bezet houdt. Als je trouwens aan het raam zit, dan moet je inderdaad gewoon lekker blijven zitten want anders heb je en bagage-bak in je nek.
Waarom zo snel uit het vliegtuig: om de doodsimpele reden dat je dan voor de tientallen mensen staat die op jouw vlucht zaten bij de immigratie. En waarom zou je er langer in willen blijven zitten. Breng er al genoeg tijd in door.
vrijdag 12 januari 2018 om 00:06
Tuurlijk wel. Als je als eerste uit het vliegtuig bent, dan is je tijd bij de immigratie korter en kun je weg zodra je koffer er is.
Als laatste het vliegtuig uit, sta je als je pech hebt een uur te schuifelen in de rij voor de immigratie, ondertussen is je koffer al 20 minuten rondjes aan het draaien op de band en gaat een of andere oplettende poepzak met jouw koffer naar huis omdat die een klein beetje lijkt op zijn koffer.
Dus de conclusie is: als je als eerste het vliegtuig uit bent, minimaliseer je de tijd die je nog op de luchthaven nodig hebt.
Overigens ligt mijn koffer vrijwel altijd bij de eersten op de band, of ik neem geen koffer mee.
vrijdag 12 januari 2018 om 00:08
Vliegt een stuk lager, dus dan is de kans wat groter dat je minder last van je oren hebt. Snap niet waarom je denkt sneller gevlogen te hebben. Hoe hoger je vliegt, hoe sneller het vliegtuig in principe zal vliegen (minder luchtweerstand). 45 minuten is een heel normale vliegtijd naar londen hoor. Normaal rekenen ze 60-65 minuten van gate tot gate.Flaffy schreef: ↑06-01-2018 00:52Wat een interessant topic dit!
vrijdag 12 januari 2018 om 00:12
Gates zijn meestal wel in gebruik hoor op Schiphol. Kan natuurlijk gebeuren dat de gate net leeg is omdat het vliegtuig ervoor vertrokken is, of aanstonds aan gaat komen. Heeft overigens ook met prijs te maken. Hoe bereikbaarder de pier, hoe duurder. KLM en Delta doen veel vanaf D-pier. Ligt eigenlijk direct bij de paspoortcontrole, dus is makkelijk. Maar soms inderdaad flinke wandeling.may_ka schreef: ↑03-01-2018 07:55Ik heb nog een vraag. Ik vertrek best vaak vanaf een heel verre gate op Schiphol (D86 bijvoorbeeld), maar als ik dan langs die enorm lange D-pier wandel (of ren) valt het me steeds op dat de rest van de gates niet in gebruik is. Waarom moet ik dan toch naar die verre?
O, en voor steward(esse)s: koopt er ooit iemand iets bij die in-flight duty-free dinges? Ik krij altijd een beetje medelijden met jullie, met dat lullige karretje met (in mijn ogen) buitengewoon onaantrekkelijke én dure zooi)
Ja, er wordt best wel wat verkocht. Ik ken het gemiddelde bedrag bij KLM, maar kan dat hier niet delen. Het is wel de moeite waard. Trouwens, dat kun je ook logisch zelf uitrekenen: maatschappijen doen er alles aan om zo min mogelijk gewicht mee te nemen. Dan ga je niet zonder dat het wat oplevert heen en weer slepen met duty free artikelen.
vrijdag 12 januari 2018 om 05:41
Dan neem ik aan dat je business class vliegt of een hoge frequent flyer bent. Dan mag je er sowieso eerder uit in de wide body toestellen en je bagage hoort ook als eerste op de band te worden gelost.Stampertje12 schreef: ↑12-01-2018 00:06Tuurlijk wel. Als je als eerste uit het vliegtuig bent, dan is je tijd bij de immigratie korter en kun je weg zodra je koffer er is.
Als laatste het vliegtuig uit, sta je als je pech hebt een uur te schuifelen in de rij voor de immigratie, ondertussen is je koffer al 20 minuten rondjes aan het draaien op de band en gaat een of andere oplettende poepzak met jouw koffer naar huis omdat die een klein beetje lijkt op zijn koffer.
Dus de conclusie is: als je als eerste het vliegtuig uit bent, minimaliseer je de tijd die je nog op de luchthaven nodig hebt.
Overigens ligt mijn koffer vrijwel altijd bij de eersten op de band, of ik neem geen koffer mee.
vrijdag 12 januari 2018 om 07:28
Of je checkt je bagage heel laat in en gaat ook als laatste aan boord. Last in, first out. Of werkt het zo niet

Winter is coming...

vrijdag 12 januari 2018 om 08:42
vrijdag 12 januari 2018 om 10:40
Nog meer redenen om wel snel het vliegtuig uit te willen:
Als ik voor mijn werk vlieg, reis ik meestal alleen met een klein cabinekoffertje. Dus hoef ik niet op mijn hutkoffer te wachten.
Het is niet altijd zeker of je door een paspoort of immigratiecontrolem moet, maar idd prettig om voor de grote meut te zijn.
Als je een (krappe) transfer hebt, dan heb je ook alleen handbaggage en dan is het wederom fijn als je vlot het vliegtuig uit kan. Soms heb je op van die transferluchthavens ook ineens weer zo'n onverwachte paspoortcontrole en dat wil je maar gewoon gehad hebben.
Soms heb je er niet altijd invloed op. De ene keer staat je vliegtuig met een slurf aan de gate en als je dan achteraan zit, duurt het eeuwen. Maar niet zelden bij budget airlines sta je ergens achteraan op het vliegtuig en rollen ze 2 trappen naar het vliegtuig. Juist budget airlines prioriteren snelle transfers (kost ze geld) ipv comfortabel (via een slurf: de duurbetalende passagiers mogen wel snel) . Maar als je achterin op de laatste stoel zit van een Ryanair vliegtuig en je mag eruit via een trap dan gaat het heel vlot.
Kan wel zijn dat je dan weer alsnog een bus in moet. Dan geldt last in, first out. (first in, last out).
Als je weet dat het lang gaat duren omdat je een raamplaats ver achterin hebt en geen trap aan de achterkant dan kun je idd maar beter gewoon even blijven zitten tot de meute wel lekker op gang komt.
Als ik voor mijn werk vlieg, reis ik meestal alleen met een klein cabinekoffertje. Dus hoef ik niet op mijn hutkoffer te wachten.
Het is niet altijd zeker of je door een paspoort of immigratiecontrolem moet, maar idd prettig om voor de grote meut te zijn.
Als je een (krappe) transfer hebt, dan heb je ook alleen handbaggage en dan is het wederom fijn als je vlot het vliegtuig uit kan. Soms heb je op van die transferluchthavens ook ineens weer zo'n onverwachte paspoortcontrole en dat wil je maar gewoon gehad hebben.
Soms heb je er niet altijd invloed op. De ene keer staat je vliegtuig met een slurf aan de gate en als je dan achteraan zit, duurt het eeuwen. Maar niet zelden bij budget airlines sta je ergens achteraan op het vliegtuig en rollen ze 2 trappen naar het vliegtuig. Juist budget airlines prioriteren snelle transfers (kost ze geld) ipv comfortabel (via een slurf: de duurbetalende passagiers mogen wel snel) . Maar als je achterin op de laatste stoel zit van een Ryanair vliegtuig en je mag eruit via een trap dan gaat het heel vlot.
Kan wel zijn dat je dan weer alsnog een bus in moet. Dan geldt last in, first out. (first in, last out).
Als je weet dat het lang gaat duren omdat je een raamplaats ver achterin hebt en geen trap aan de achterkant dan kun je idd maar beter gewoon even blijven zitten tot de meute wel lekker op gang komt.
vrijdag 12 januari 2018 om 11:10
Ja klopt. Op korte vluchten ga ik meestal zelfde dag heen of terug, of max 1 nacht dus dan heb ik geen bagage. Op langere vluchten vlieg ik sowieso business dus dan heb je altijd priority. Als ik privé vlieg (intercontinentaal vlieg ik dan meestal ook business), en bagage heb dan profiteer ik inderdaad van mijn frequent flyer status.