Backpacken Australie, geld genoeg?

13-10-2013 22:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Misschien zijn hier al wat topics over, maar ik zowel hier als op internet niet goed antwoord op mijn vraag vinden omdat de meeste topics al een paar jaar oud zijn.

Vanaf februari ga ik 5 maanden samen met iemand backpacken in Australie. Nu weet ik dat het een heel duur land is, maar aan hoeveel heb je genoeg om rond te komen?

Momenteel heb ik ongeveer 9000 euro voor deze reis ( waarvan alles betaald moet worden: vliegticket, visum, verblijf enz). Is dit genoeg?

Uiteraard ga ik daar ook werken, en zullen we ook niet in de meest luxueuze plekken verblijven. toch wil ik wel wat leuke dingen kunnen doen zonder alleen maar aan het werk te hoeven zijn voor mijn onderdak en voedsel. Tips voor de reis zijn ook erg welkom :-)
If you can smile when things go wrong , you have someone in mind to blame.
Ik heb al vaak gedacht de kostenrichtlijnen van LP wel te kunnen ontduiken (en het heus wel goedkoper te kunnen doen) maar helaas blijken ze toch telkens gelijk te hebben.

http://www.lonelyplanet.c ... l-information/money-costs

"At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day."
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Vriend van mij, die zo goedkoop mogelijk reist, was bijna 5000 euro kwijt voor een maand.

Vond het shockingly duur, reden dat ik er niet heen zou willen.
Om wat te besparen:

Google via Google.com.au op "grey nomads" en "free campsites australia" (of per staat).

Het barst van de free camps hier.

Bij druk bezochte stranden zijn vaak ook douches.

Als je meer dan (ik meen) $25 besteed bij de supermarkt (IGA,Woolworths,Coles) dan zit er aan je bonnetje een coupon voor korting per liter benzine, meestal 4c per litre bij een aangesloten tankstation...dit is meestal dichtbij de supermarkt in de buurt.

In de grote steden is altijd een vorm(in Perth is het een buslijn in Melbourne bijvoorbeeld weer een tram) van gratis openbaar vervoer voor de kern van de stad.

Bij stranden, parken en picnicplaatsen in national parks zijn gratis electrische bbq's.

Als je zelf nog een minigasbrandertje hebt en een pannetje om groente of soep in te koken, kun je vrijwel overal complete maaltijden klaarmaken.

Tip: Hashbrowns (soort rosti rondjes)zijn goed te bakken op de bb'q naast de gangbare vegetarische burgers of vlees.

En ook tortillas zijn erg lekker van de bb'q plaat.

Er zijn hier nog heel veel laundrettes dus je zal geen probleem hebben om op reis je kleding te wassen, daarvoor hoef je niet speciaal naar een camping of hostel.

Trouwens op vakantie in de bush of iets dergelijks was ik kleding vaak gewoon met een stukje handzeep in zee of rivier.

In geval van zee even naspoelen met zoet water.

In de zomer is ook kletsnat opgehangen kleding meestal binnen een uur droog.

Als me nog iets te binnen schiet kom ik het nog wel even posten.
Oh ja, google via .com.au, want ik heb gemerkt dat dat toch betere zoekresultaten oplevert dan waneer je via .google.nl zoekt.
Cash out bij de supermarkt (extra pinnen bij het afrekenen) is kosteloos en pinnen bij de bank is duur.
Taralina, 5000 is wel echt heel veel hoor. Dat waren man en ik per persoon niet eens kwijt voor een maand nieuw zeeland, wat ik vergelijkbaar vond met australië qua kosten. En nz was onze huwelijksreis! Dus zeker niet basic, wel met (luxe 6 pers) Camper.

Australië is langer geleden dus kan me niet meer zo goed herinneren wat ik daarvoor kwijt was voor een maand. Ticket kan makkelijk voor rond de 1000 als je goed zoekt. En de tips van sunbird zijn erg goed. De gratis bbq's zijn zo relaxt! Maar alle openbare faciliteiten zijn top on Australië!

Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen de soorten reizen on Australië. Ga je langs de oostkust van stad naar stad om te feesten en te stappen, tja dan kan het duur worden. Wij hebben met name veel van de natuur genoten, en die is gratis!
Taralina, dan is hij echt de mist in gegaan hoor! 5000 voor 1 maand?!

Wij waren voor 2 personen 3 maanden incl tickets 7000 kwijt. Low budget gereisd, maar zeker geen dingen gelaten. We sliepen bijv zelden in hostels maar hadden gewoon een tent.
En oh ja, wij hebben daar niet gewerkt.
quote:Taralina schreef op 14 oktober 2013 @ 02:33:

Vriend van mij, die zo goedkoop mogelijk reist, was bijna 5000 euro kwijt voor een maand.

Vond het shockingly duur, reden dat ik er niet heen zou willen.

Dan heeft ie vast niet zo goedkoop mogelijk gereisd. Ik hou er niet van op geld te kijken als ik reis en slaap in hotels in 1 persoonskamers, hou van lekker eten en doe graag activiteiten (rondvluchtje boven grand barrier reef, snorkelen, paardrijden, vlucht in watervliegtuig etc) en ik was in 'n maand rond de 6000 euro kwijt.

9000 euro voor 5 maanden lijkt me dus erg weinig, want zelfs dorms in hostels kosten minstens 25 dollar. Als je 1000 euro voor de vlucht rekent dan blijft er 8000 euro over voor 5 maanden (zeg maar 150 dagen) en dat komt dan op 53 euro per dag. Daar kun je echt niet van leven daar. Heb je hooguit je bed in 'n dorm en eten, maar wil je ook kunnen rondreizen en genieten, dan heb je toch echt meer nodig. Je zou ook gewoon korter kunnen gaan. Kwaliteit is beter dan kwantiteit. In 3 maanden kun je ook veel doen en zien.
Ik heb voor de maand februari ¤4000,- uitgeteld, dit is Inc reis visum huur camper+benzine(ongeveer) eten + tripjes etc, ik wil dolgraag zeilen bij de Whitesunday Islands dat kost al rond de $400,- maar lijkt mij de moeite waard.

Ook moet ik hierbij vermelden dat we dan veel

Zelf gaan koken etc.

Mijn broer is er op dit moment en in Sydney is/was echt geen werk, hij is nu in Melbourne en dat gaat aardig het scheelt ook dat hij van alles wel wat kan.

Leuk om te vermelden wij gaan van Sydney naar Cairns reizen en van daaruit vlieg ik terug naar Sydney.

Oh een kratje bier in de supermarkt kost ¤35.-!!!!! Ik weet niet of je rookt maar een pakje sigaretten kost ¤15,-!!

Hoe ziet jou reis eruit?
Hoi Krista,

Ik ben een aantal jaren geleden een paar maanden naar australie geweest...ongeveer 3,5 maand en ik was incl. ticket ongeveer 7000 euro kwijt, ben ook naar Nieuw-Zeeland geweest.

Ik denk dat je dus goed zit met jouw 9000 euro, als je in hostel etc. slaapt. Ik heb in hostels geslapen, maar ook duurdere tours geboekt. Lijkt mij dus goed te doen!
Voor de mensen die meer dan 3 jaar geleden hier geweest zijn, jullie budget is niet meer representatief.

Toen wij in 2005 aankwamen, waren leefprijzen goedkoper dan in Nederland.

We zijn in 2011 in Nederland op bezoek geweest en alles leek mij ineens spotgoedkoop...behalve benzine dan, maar dat is in Australia ook lang niet meer zo goedkoop.

Wij merken er niet zoveel van hier omdat de salarissen gewoon zijn meegegroeid, maar de prijzen zijn hier ontzettend gestegen.

De natuur is hier nog wel helemaal gratis en daar hebben we heeeel erg veel van
Klopt dat prijzen gestegen zijn. Ik was er in november 2009 en in februari 2013 en dat was al best 'n verschil. Alleen heb ik op mijn reis dit jaar 10 dagen met de auto rondgereisd en daarna 2 weken gelogeerd, waardoor ik in totaal rond de 3000 euro kwijt was voor 3,5 week ipv de 6000 van in 2009, maar toen had ik 30 dagen hotels en eten nodig.
Trouwens ik zie nu pas dat je in februari gaat, en dus vooral de herfst en winter daar bent. Dan is er weinig werk te vinden... althans in Perth, Adelaide, Melbourne en Sydney nauwelijks. Hooguit misschien als telemarketeer (onzin die mensen niet willen, verkopen aan de telefoon).

Het enige voordeel van de winter is dat je - met wat geluk - walvissen kunt zien aan de zuidkust (ik heb daar ongeveer in juni walvissen gezien).

Als het nog kan zou ik het omgooien naar 2 maanden Australië en 3 maanden Zuidoost Azië. Qua ticket hoeft dat niet eens geld te schelen.

In Zuidoost Azië (bv. Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos..) gaat je geld 4x zo lang mee als in Australië en kun je allemaal leuke dingen doen zonder de hele tijd op je centen te letten of zelf te moeten koken, wassen etc! Daar kun je gewoon lekker uit eten en je kleding door een wasvrouw laten wassen, een eigen kamertje nemen, en massages ondergaan en leuke dingen doen zoals snorkelen, jungle trekkings, olifanten verzorgen, kayakken, fietsen, tempels bezoeken, grotten en andere natuur zien, etc. Voor vééééél minder geld.

Ik zou het wel weten!

Sterker nog: ik ben zelf ook naar Australië geweest toen ik jong was, maar eigenlijk was dat onzin en had ik beter naar goedkopere oorden kunnen gaan toen ik zo jong was. Ik heb enorm gebaald van elke uitgave in Australië die telkens weer een shock was. Veel geld neertellen voor een bed in een gedeelde, koude slaapzaal is echt niet leuk.

Australië klinkt altijd superspannend omdat het heel ver weg is maar eigenlijk vind ik - achteraf gezien - bijvoorbeeld Frankrijk uitdagender qua reizen, cultuur, bezienswaardigheden, taal, geschiedenis, natuur, activiteiten etc.

Een collega van mij gaat elk jaar naar Australië omdat haar man daar vandaan komt, en zegt ook dat de prijzen elk jaar stijgen. De laatste keer was echt niet meer grappig. 6 euro voor een brood, dat soort dingen.

Maar goed, je zult wel goed nagedacht hebben en echt naar Australië willen... zoek dan wel even goed het klimaat uit en wanneer je het beste naar welk deel kunt gaan, ook wat betreft werk vinden.

Geld besparen kan ook door te gaan couchsurfen. Lees hier meer over hoe dat werkt en hoe je meer kans maakt om die gratis slaapplaatsen te vinden. http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160679

Voornaamste Couchsurf-tip is om goed te beseffen dat het ook gaat om het ontmoeten van die mensen en niet een 'gratis hotel' is. Kan juist onwijs leuk zijn, uit drinken gaan of stukken van een stad bezoeken samen met iemand die er woont en de beste plekken kent.
Australie is ontzettend duur maar dat was hier al geschreven.

Couchsurfen is een leuke optie maar lukt ook lang niet overal, het handigste is dat je hier thuis al wat ervaring mee opdoet, een aantal mensen host en dan gaat surfen zodat je referenties hebt! En mensen die hosten geven anderen die al gehost hebben vaak ook voorrang..

Een baan zoeken/nemen is niet zo makkelijk als het soms lijkt, ik ken mensen die nauwelijks aan baantjes konden komen helemaal in de grote steden.. restaurants die telkens mensen laten proefwerken en omdat er zoveel aanbod is nemen ze maar zelden iemand aan..

Hoe meer je kan sparen en mee kunt nemen voor de grote reis des te beter!
quote:waterenvuur schreef op 14 oktober 2013 @ 12:07:

Een baan zoeken/nemen is niet zo makkelijk als het soms lijkt, ik ken mensen die nauwelijks aan baantjes konden komen helemaal in de grote steden.. restaurants die telkens mensen laten proefwerken en omdat er zoveel aanbod is nemen ze maar zelden iemand aan..

Ja precies, zo zijn mijn vriendin en ik ook een keer uitgebuit in Perth, zonder salaris proefwerken. En dan niet aangenomen worden. Zo hebben ze lekker een dagje gratis bediening.

Daarna wilden we alleen nog proefwerken tegen betaling, al was het maar de helft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven