Cuba januari 2020

23-08-2019 18:48 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik denk er over om in januari 2 a 3 weken naar Cuba te gaan om daar rond te reizen. Waarschijnlijk solo.

Wie heeft er (recente) ervaring in Cuba? En dan vooral in januari?
Ben vooral benieuwd naar de prijzen, de beschikbaarheid vd bussen, pinautomaten etc.

Hoe mooi en fascinerend het land is en hoe vriendelijk de mensen zijn, mag je ook nog een keer herhalen maar wat dat betreft hoef ik volgens mij niet meer overtuigd te worden... ;-)

Alvast bedankt!
Wij hebben in 2017 3,5 week door Cuba getrokken. Wij hebben overnacht bij Casa Particulares en hebben alleen ons verblijf in Havana vooraf geboekt. De overige verblijven hebben we ter plekke geregeld door ergens aan te kloppen met zo'n blauw bordje en dan vragen of ze een kamer vrij hadden. Wij betaalden per nacht tussen de 15 en 30 euro. De bussen hebben wij via Viazul vooraf al geboekt en ook dat was allemaal prima geregeld. Wij hadden zelf 1000 euro contant bij dat we bij de bank hebben gewisseld (klein beetje op het vliegveld omdat je daar gewoon genaaid wordt dus dat was alleen voor de taxi naar het centrum van Havana en de eerste cocktails) en we hebben een paar keer gepint met credit card. Cuba is ingericht om alles makkelijk ter plekke te regelen, dat moet ook wel aangezien er weinig internet beschikbaar is maar het is allemaal heel erg goed te doen, vooral buiten het seizoen want wij waren er in oktober.

Dikke tip: ga slapen bij Baños del San Juan nabij Las Terrazas! Je moet wel van de natuur en van back to basic houden ;)

Fijne reis alvast :)
Afgelopen oktober in Cuba.

De Viazul bussen van te voren online boeken, anders ter plekke de taxi collectivo nemen. Prijs is ongeveer gelijk. De taxi colectivo is sneller en haalt/brengt je direct naar je casa particulares. De bus is op het busstation, plus een uur van te voren aanwezig zijn, maar meer comfortabel.

Niet gepind maar genoeg contant geld in euros meegenomen en daar gewisseld.

De casa particulares had ik uit de Lonely Planet en van te voren gemaild om te reserveren. Dit waren allemaal hele prettige plekken, zo’n €25 per nacht kwijt voor een kamer.

Internet is nu ok, het is er wel maar je moet van die kraskaarten kopen van 1 CUC (1 US dollar) voor 1 uur. En gebruiken bij specifieke hotspots.
Grappig, hier dus anders geregeld dan Essychan :)

Viazul alleen één keer de avond ervoor geboekt (bus ging 's ochtends nogal vroeg), verder of zo naar het busstation of wat eerder op de dag als we toch langs het busstation kwamen alvast een kaartje gekocht.

CP's ter plekke gezocht, op de eerste twee nachten na. Vaak €20, soms €25 per nacht.

Geld voornamelijk uit de muur gehaald. . Zo uit mijn hoofd was de koers op het vliegveld niet echt dramatisch, dus pin gelijk wat.
En wissel direct wat CUC's voor CUP's. Voor de ontbijtjes, peso pizza's en de heerlijk verse sapjes die je echt overal kunt krijgen.
Één keer gewisseld op een kantoor. Waar je dan direct heel lang in de rij staat, want de Cubanen moeten daar ook hun geld ophalen

Geldt ook voor de kantoren waar je de internetkaart kunt kopen. Koop dus gelijk twee internetkaarten per persoon, scheelt je een keer in de laaaaange rij staan.

Ontbijten deden we alleen bij de CP's €5 p.p.) als het praktisch was (vroeg op), verder 's ochtends heerlijk broodje gebakken ei met een kopje koffie aan zo'n eetlloket (€1 p.p. want in CUPs)
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:23
1.64% gewijzigd
Neem wat warmere kleding mee, want in januari kan het (met name in het westen) kouder zijn. Je kan 30 graden hebben maar ook 10/15 graden. De meeste mensen maken het rondje Havana, Viñales, Trinidad, Santa Clara en Varadero. Ik zou het Oosten echter niet overslaan (zoals Santiago en Baracoa). Persoonlijk vind ik het oosten leuker dan het westen.

De prijzen verschillen nogal en als toerist betaal je vaak meer. Je hebt twee valuta, de CUC en de peso (CUP). In pesos is alles spotgoedkoop. Sommige restaurants, eettentjes, straatverkoop en de lokale markt zijn in CUP. De casa particulares, uitgaan en de meeste restaurants in CUC. Een normale prijs voor een casa per nacht is 25 CUC voor 2 personen. Als je alleen bent moet je wel wat kunnen afdingen (bijvoorbeeld inclusief ontbijt, dat is normaak gesproken 5 CUC). Eten kan spotgoedkoop (in CUP) en in de CUC restaurants varieert de prijs van 5 CUC tot 15 CUC voor een maaltijd (ligt eraan of het kip of kreeft is). Je hebt ook nog duurdere restaurants maar daar kom ik nooit. Hoe oostelijker je gaat, hoe goedkoper het wordt. Frisdrank en koffie is meestal tussen de 0,5 - 1,50 CUC (of je haalt een espresso met heel veel suiker waar Cubanen ze halen en dan betaal je 1 peso). Als je uitgaat in het goedkoper om een hele fles rum te bestellen en frisdrank ipv losse cocktails. De fles kun je gewoon mee nemen achteraf.

De viazul heeft vaste prijzen en tijden (kun je op de website zien) maar is niet een heel comfortable manier van reizen. Een binnenlandse vlucht is een risico want ze worden vaak geannuleerd en hebben ook vaak vertraging. Een colectivo is iets duurder dan de Viazul maar niet veel en omdat deze je voor de deur bij je casa afzet en niet bij het busstation bespaar je ook taxikosten.

Sinds kort kan je bij sommige ATM's met een ABN Amro pas pinnen. Met een creditcard kan je altijd geld opnemen. Ik zou dus sowieso een creditcard meenemen en cash.

Cuba is hartstikke veilig om alleen te bezoeken. In een casa hoef je ook niet bang te zijn dat er spullen gejat worden (dan zijn ze namelijk hun vergunning en bron van inkomsten kwijt). Het ergste wat je kan gebeuren is dat je afgezet wordt voor een paar CUC ;-D
Miek_ schreef:
23-08-2019 21:19
... De meeste mensen maken het rondje Havana, Viñales, Trinidad, Santa Clara en Varadero. Ik zou het Oosten echter niet overslaan (zoals Santiago en Baracoa). Persoonlijk vind ik het oosten leuker dan het westen.
..
+1.
dank voor jullie snelle reacties! Super! :-d

@Eva-luna, wanneer was je daar?
En hoe lang?

@essy-chan, hoe lang ben jij geweest?
Miek_ schreef:
23-08-2019 21:19
Neem wat warmere kleding mee, want in januari kan het (met name in het westen) kouder zijn. Je kan 30 graden hebben maar ook 10/15 graden. De meeste mensen maken het rondje Havana, Viñales, Trinidad, Santa Clara en Varadero. Ik zou het Oosten echter niet overslaan (zoals Santiago en Baracoa). Persoonlijk vind ik het oosten leuker dan het westen.

De prijzen verschillen nogal en als toerist betaal je vaak meer. Je hebt twee valuta, de CUC en de peso (CUP). In pesos is alles spotgoedkoop. Sommige restaurants, eettentjes, straatverkoop en de lokale markt zijn in CUP. De casa particulares, uitgaan en de meeste restaurants in CUC. Een normale prijs voor een casa per nacht is 25 CUC voor 2 personen. Als je alleen bent moet je wel wat kunnen afdingen (bijvoorbeeld inclusief ontbijt, dat is normaak gesproken 5 CUC). Eten kan spotgoedkoop (in CUP) en in de CUC restaurants varieert de prijs van 5 CUC tot 15 CUC voor een maaltijd (ligt eraan of het kip of kreeft is). Je hebt ook nog duurdere restaurants maar daar kom ik nooit. Hoe oostelijker je gaat, hoe goedkoper het wordt. Frisdrank en koffie is meestal tussen de 0,5 - 1,50 CUC (of je haalt een espresso met heel veel suiker waar Cubanen ze halen en dan betaal je 1 peso). Als je uitgaat in het goedkoper om een hele fles rum te bestellen en frisdrank ipv losse cocktails. De fles kun je gewoon mee nemen achteraf.

De viazul heeft vaste prijzen en tijden (kun je op de website zien) maar is niet een heel comfortable manier van reizen. Een binnenlandse vlucht is een risico want ze worden vaak geannuleerd en hebben ook vaak vertraging. Een colectivo is iets duurder dan de Viazul maar niet veel en omdat deze je voor de deur bij je casa afzet en niet bij het busstation bespaar je ook taxikosten.

Sinds kort kan je bij sommige ATM's met een ABN Amro pas pinnen. Met een creditcard kan je altijd geld opnemen. Ik zou dus sowieso een creditcard meenemen en cash.

Cuba is hartstikke veilig om alleen te bezoeken. In een casa hoef je ook niet bang te zijn dat er spullen gejat worden (dan zijn ze namelijk hun vergunning en bron van inkomsten kwijt). Het ergste wat je kan gebeuren is dat je afgezet wordt voor een paar CUC ;-D
Hey Mieke,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Wanneer ben jij er geweest? En hoeveel Euro is een CUC?
Ik wil denk ik 2,5/3 weken gaan. Hopelijk lang genoeg om ook het Oosten te zien!
Zeemeermin84 schreef:
23-08-2019 21:33
En hoeveel Euro is een CUC?
Laat maar! 1 dollar lees ik net!

Als iemand van jullie trouwens een leuk online reisverslag heeft, hoor ik het graag
Zeemeermin84 schreef:
23-08-2019 21:33
Hey Mieke,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Wanneer ben jij er geweest? En hoeveel Euro is een CUC?
Ik wil denk ik 2,5/3 weken gaan. Hopelijk lang genoeg om ook het Oosten te zien!
Ik kom er meerdere keren per jaar :) De laatste keer was begin dit jaar. Op dit moment is 1 CUC ongeveer 1 euro. Er gaan 25 pesos (CUP) in 1 CUC. In 3 weken kan je prima het oosten zien. Je zou eventueel de nachtbus kunnen nemen, scheelt je een overnachting :P
Zeemeermin84 schreef:
23-08-2019 21:29
dank voor jullie snelle reacties! Super! :-d

@Eva-luna, wanneer was je daar?
En hoe lang?

@essy-chan, hoe lang ben jij geweest?
Toen de beste man doodging. In 2015. Dat was een interessante wending midden in onze vakantie, zeg maar ;-D
Drie weken en van Havana naar oostkant gegaan (ineens :P , lange rit) en van daaruit stapsgewijs terug.
Miek_ schreef:
23-08-2019 21:42
Ik kom er meerdere keren per jaar :) De laatste keer was begin dit jaar. Op dit moment is 1 CUC ongeveer 1 euro. Er gaan 25 pesos (CUP) in 1 CUC. In 3 weken kan je prima het oosten zien. Je zou eventueel de nachtbus kunnen nemen, scheelt je een overnachting :P
Wow..meerdere keren!
eva-luna schreef:
23-08-2019 21:43
Toen de beste man doodging. In 2015. Dat was een interessante wending midden in onze vakantie, zeg maar ;-D
Dat snap ik...
Ik was er maar 2 weken, dus alleen het Westen gedaan: Havana - Vinales - Cienfuegos (om el Nicho te bezoeken) - Trinidad - Varadero.

Internetkaartjes kocht ik eigenlijk nooit op officiële punten maar bij hotels of dergelijke. Dan kocht ik er ook gelijk een stuk of 8.
Ooh ja.. dikke tip: ga naar een honkbalwedstrijd! Kost geen knoop en je kunt je uren vermaken met het fanatisme van de Cubanen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven