Cuba, Mexico.. of?

30-11-2012 12:07 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het nadenken waar we heen willen op vakantie. Liefst ongeorganiseerd, zelf rondreizen en voor zo'n 3 weken.

Mijn voorkeur ligt bij Cuba of Mexico maar ik kan niet kiezen. Wie zijn naar allebei deze landen geweest en wat kan je aanraden? Maakt het misschien uit qua kosten / makkelijker of moeilijker reizen bij een van de twee?

Edit: het wordt Mexico!
Mexico is makkelijk reizen Cuba niet. Het openbaar vervoer in Mexico is uitstekend en Cuba is het rampzalig. Mexico is veel rijker dan Cuba. Ik denk meer dat je het moet zoeken in welke sfeer je wilt reizen. Cuba is een dictatuur maar dat is ook wel weer apart terwijl Mexico vol gepropt is met tempels en dat is ook weer geweldig.
Zuid Amerika is alleen Paraqua saai. Argentinie is uitstekend bereizen per vliegtuig want de afstanden zijn gigantisch er tussen zit weinig. Brazilie is helemaal geweldig. evenals Peru.
Ik zou naar Cuba gaan, ben er zelf geweest, het was prachtig, genoten!! In Cuba gaat er de komende jaren veel veranderen, hervormingen, dus nu nog de kans om het oude Cuba te proeven
Cuba. Maar niet in juni. Dan zit je namelijk midden in het regenseizoen. Cuba is het beste tussen december en april.
Mexico is veel afwisselender en het eten is er veeel lekkerder.

Ik ben met openbaar vervoer van Mexico City naar Yucatan gegaan, dat was een geweldige reis met enorm veel afwisseling qua cultuur en landschap.

Ik ben ook in Cuba geweest. Het was leuk om het gezien te hebben maar ik hoef niet meer terug. Ik heb daar niet met openbaar vervoer gereis maar dat is volgens mij ook heel lastig.
.
Zelf reizen zou ik Mexico doen. In Cuba (3,4 jaar geleden) bizar weinig winkeltjes waardoor je veel beter zelf voorraden mee moest nemen. We waren met SNP, hadden een auto en logies al geregeld. Ondanks reis ervaring vond ik dat erg fijn! Maar onderweg van Havana naar Trinidad maar liefst 2 benzinepompen gezien, kaarten gaven ze ook niet aan. Cuba mooi land, suiker riet, sigaren, muziek, natuur, armoede en communisme. Interessant!

Mexico is meer feest, meer toeristen gewend, meer horeca, gezelligheid. Ook salsa, cocktails. Anders dan Cuba kleurrijke kraampjes, meer levendige handel op straat, ik vond dat daar meer gebeurde. Was met een groep, Yucatan schiereiland, Guatemala, Belize en Honduras. Guatemala ia nu niet zo'n goed idee. Maya tempels waren indrukwekkend, zee was helder blauw, jungle was mooi. In mijn eentje zou ik Mexico doen.

Ook geweest: Costa Rica, Nicaragua en Panama. CR is mooi maar heeft meer natuur, vele malen minder cultuur vond ik. Nicaragua ook erg mooi eb kleurrijk en erg arm. Ik zou niet snel alleen naar een erg arm land gaan, ben te bang dat ik kwijt raak.
Hebben jullie een retourtje geboekt toen of 2 enkeltjes? Het lijkt me zo veel reizen als je bijv. een retourtje Havana boekt en je reist naar het oosten dat je dan weer terug moet naar Havana om naar Amsterdam te vliegen...

En hetzelfde voor Mexico.. stel je vliegt op Mexico city en je gaat naar Cancun...

Kan je trouwen in beide landen makkelijk zelf een slaapplek/hotel/guesthouse vinden?
Ik ben in allebei geweest.

Cuba vond ik bijzonder omdat het waarschijnlijk niet meer lang zal blijven zoals het nu is. Die oude auto;s, communistische supermarkten, Maar voor de mooie bezienswaardigheden vond ik Mexico mooier. Daar hebben we meerdere maya tempels bezocht met een goede gids. Heel interessant.
Ik ben toen heen gevlogen naar Mexico City en terug vanaf Cancun, volgens mij was het een combiticket van Arke.

Ik had de hotels en cruciale langeafstandsbussen thuis al geboekt, maar dat is niet perse nodig. Ik vind het zelf gewoon prettig om daar tijdens de reis geen omkijken meer naar te hebben. Maar als je de standaardroute volgt, is alles makkelijk ter plekke te regelen. Het toerisme is erg georganiseerd.
.
Beide landen zijn op hun eigen manier geweldig. Ik kan je aanraden om naar Yucatan te gaan en daar de mayasites te bekijken in combi met een paar dagen strand. OV is idd top, bussen die op tijd rijden en luxe bussen met airco. Ik raad je alleen af om de grenzen van mexico over land over te steken. Vooral de grens met Hunduras is gevaarlijk. In Mexico is zowel de natuur als cultuur geweldig.

Cuba is prachtig ook vanwege de natuur, stranden en muziek. De tijd heeft daar wel stil gestaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vond Cuba veel bijzonderder dan Mexico. En ook veel veiliger, bovendien.

Zoals al eerder is gezegd, is Cuba communistisch en kent het niet de luxe van uitgebreide winkeltjes. Daarentegen heeft het wel een prachtige natuur en een bijzondere en geweldige cultuur. Wat bubbelwijn ook zegt, de cultuur zal waarschijnlijk binnenkort gaan veranderen, dus als je dat een keer gezien wilt hebben, dan kun je beter nu gaan.

Als je kiest voor Cuba, huur dan in elk geval geen auto. Als je een ongeluk krijgt, dan moet voor de rechter de schuldige vastgesteld worden en tot die tijd mag je het land niet uit. En dat kan heel erg lang duren. (Als je googelt, kun je veel verhalen vinden van mensen die dat overkwam). Reizen met OV gaat prima, maar reis alleen met de aangewezen toeristische vervoersbedrijven. Particulieren bieden ook aan voor je te rijden, maar kunnen daar enorme boetes voor krijgen (omdat ze dan direct concurreren met de staat, die alle vervoersbedrijven bezit).

Als je kiest voor Mexico, laat je dan ook goed informeren over de veiligheidsaspecten van het reizen op eigen gelegenheid voordat je aan de reis begint. Bijv: niet reizen in het donker,als je een auto huurt moet je oppassen met politiecontroles op drukke toeristische wegen (dat willen nog wel eens overvallers zijn), enz.

Zowel Cuba als Mexico beschikken over vele hotels en B&B's.
Als je naar mexico gaat, ga dan niet alleen naar Yucatan. Juist de combinatie met de metropool (en het hoog gelegen) Mexico City, de reis door de bergen, de indianendorpen, de jungle en de minder toeristische steden in het binnenland maken het zo interessant.

En dan eindigen aan het prachtige strand van Tulum. Of in Playa del Carmen als je meer vertier zoekt.
.
Het is natuurlijk wel zo dat Mexico niet wegloopt en Cuba misschien wel. Cuba is een bizarre ervaring, die je eigenlijk niet mag missen. Maar ik was na afloop eigenlijk wel aan vakantie toe

je kan het misschien ook combineren, want Arke vliegt toch via Cancun naar Cuba. Ga je eerst twee weken in Cuba kijken en dan nog een weekje lekker eten, aan het strand liggen en tempels kijken in Yucatan ?
.
Bedankt voor de reacties! Ik ga het nog eens goed op een rijtje zetten. Ik hoorde ook dat je in Cuba nergens kon pinnen? Dus dat betekent dat je de hele vakantie met al je geld rondloopt?

Ik vraag me ook af hoeveel we ongeveer kwijt zullen zijn voor 3 weken Cuba of Mexico, dan heb ik een beetje een richtlijn hoeveel ik moet sparen. Snap wel dat het afhankelijk is van je uitgavepatroon maar dan heb ik toch een beetje een idee.
Het staat mij bij dat ik op Cuba wel heb gepind.Op het vliegveld toen ik aankwam. Paspoort controle daar is trouwens ook een belevenis....
quote:martinaa schreef op 30 november 2012 @ 12:19:

Ik zou naar Cuba gaan, ben er zelf geweest, het was prachtig, genoten!! In Cuba gaat er de komende jaren veel veranderen, hervormingen, dus nu nog de kans om het oude Cuba te proevenHier ben ik het volmondig mee eens! Afgelopen zomer was ik in Cuba, het was in 1 woord geweldig!
Wat mij tegenstond in Cuba is dat je als toerist echt uitgemolken wordt, zonder er veel voor terug te krijgen. Je betaalt wat voor een local een weeksalaris is voor een beetje kip met rijst en bonen en grof geld voor een spartaanse kamer. Cubanen hebben hun eigen geld en hun eigen prijzen. Op de lokale markt kun jij met je toeristengeld niet terecht.

Cuba schijnt trouwens minder veilig te zijn dan vroeger. In Trinidad hoorde ik verhalen over toeristen die beroofd waren. Ik vond dat een enge stad, met een nare sfeer.

Dit is een leuke site met heel veel info over Cuba (wel door de roze bril ) :

www.cuba-junky.com/cuba/faq.html
.
Cuba, helemaal geweldig!
Tuut tuut tuut
Hé hoelahoepie, onze reisplannen lopen gelijk. Jij bent dit jaar toch ook naar Indonesië geweest,hè? Wij trekken volgend jaar naar Mexico voor drie weken.

Nog geen eigen ervaring dus, maar we hebben wel al wat gelezen en gepland. De tickets heen en weer Mexico City zijn geboekt.

Plan is om eerst naar het zuiden te gaan met het openbaar vervoer (Puebla, San Cristobal en Palenque) en dan in Campeche (Yucaten) over te schakelen op een huurauto. Die willen we na een rondje Yucatan weer inleveren in Campeche en dan met een binnenlandse vlucht naar Mexico City voor de laatste dagen en de terugvlucht.

Veel plezier met knopen doorhakken en plannen!
Ik zou zeker voor Mexico gaan, geweldig land! Ik woon er al weer bijan 7 jaar, bus ben niet helemaal neutraal

In drie weken kan je een super leuke rondreis maken. Bijvoorbeeld heel Yucatan met veel archeologische sites, stranden en jungle. Of je kan van Mexico City richting Playa del Carmen/Tulum/Cancun gaan. Dan heb je onderweg koloniale steden, jungle en markten, archeologische sites and aan het eind strand. Of bijvoorbeeld centraal Mexico waar je allerlei prachtige steden hebt, vulkanen, markten.

Mexico is heel erg veelzijdig, er is van alles te zien en te doen, en ik zou het zeker aanraden voor een reis. Je kan erg makkelijk zelf reizen met het openbaar vervoer wat heel goed is of een auto huren. Veel plezier met voorbereiden!
Klinkt leuk The4ofus! Als ik je een tip mag geven, ik zou je huurauto in Campeche huren, maar inleveren op het vliegveld van Cancun en vanuit daar terug vliegen. Want je gaat waarschijnlijk van Campeche naar Merida, Chichen Itza, Valladolid, Ek Balam, Tulum, Playa en vervolgens weer richting Campeche. Nadeel is dat je dan precies dezelfde route weer terug moet gaan rijden. Kan je beter in Cancun je auto inleveren en vanuit daar naar Mexico City terug vliegen.
Ik ben in beide landen geweest, en vond het beide prachtige landen maar ik denk dat Mexico toch iets meer te bieden heeft.

Waarom?? Het is veelzijdiger dan Cuba. Mexico heeft een betere keuken, meer afwisseling qua natuur, makkelijker te bereizen en buiten de toeristische regio om (Cancun en Playa del Carmen) is het goedkoper dan Cuba.

Cuba is veel armoediger (dit bedoel ik niet negatief hoor), wel erg mooi qua natuur maar diezelfde natuur vind je in Mexico ook terug.
quote:hoelahoepie schreef op 30 november 2012 @ 12:07:

Ik ben al weer aan het nadenken waar we in juni heen willen op vakantie. Liefst ongeorganiseerd, zelf rondreizen en voor zo'n 3 weken.

Mijn voorkeur ligt bij Cuba of Mexico maar ik kan niet kiezen. Wie zijn naar allebei deze landen geweest en wat kan je aanraden? Maakt het misschien uit qua kosten / makkelijker of moeilijker reizen bij een van de twee?

Of misschien wel een andere aanrader / tips ergens in Zuid Amerika?

In een grijs verleden heb ik beiden gedaan met een huurauto.

Mexico: Aankomst Mexico City, via de pacific coast, langs de grens met Guatamala, Yucatan (Cancun) en via de kust weer naar Mexico city.

Het landschap is werkelijk adembenemend en heel divers.. van woestijn naar alpenachtige bergruggen, prachtige stranden, naar een heuvelachtig landschap wat een beetje weghad van Frankrijk.

Wat betreft de mensen vond ik het he-le-maal niks.... zowel in Mexico stad als op het platteland werden we met de nek aangekeken.

Cuba is ook mooi, maar qua landschap een stuk minder dan Mexico.

Maar.... de mensen, de muziek, de authenticiteit!

Ik heb me daar werkelijk geen dag verveeld en het is super veilig vergeleken met Mexico!

Downside, 10 jaar geleden was het lastig te bereizen, dus een huurauto is geen overbodige luxe.

Ik sliep bij mensen thuis wat in die tijd verboden was, ik weet niet of er tegenwoordig meer slaapgelegen is voor backpackers.

Conclusie: Mexico kan altijd nog, Cuba nog even voordat de commercie er binnenvalt!
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Ik ben ook naar Cuba geweest. Met een huurauto het hele eiland rondgereden, goedkoop overnacht in casa particulares en ik heb in deze casa particulares echt heeeerlijk gegeten. In hotels zou ik daar niet zo snel meer gaan, ik vond het personeel niet behulpzaam en alleen gericht op fooi, wat ook wel logisch is. Ik vond Cuba echt uniek en ik ben al in veel Zuid Amerikaanse landen geweest.

Het zou best kunnen dat je problemen krijgt als je een ongeluk krijgt met de auto, maar ik heb ook positieve verhalen gehoord van mensen die een ongeluk hebben gehad.

Succes met kiezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven