Cuba, Mexico.. of?

30-11-2012 12:07 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het nadenken waar we heen willen op vakantie. Liefst ongeorganiseerd, zelf rondreizen en voor zo'n 3 weken.

Mijn voorkeur ligt bij Cuba of Mexico maar ik kan niet kiezen. Wie zijn naar allebei deze landen geweest en wat kan je aanraden? Maakt het misschien uit qua kosten / makkelijker of moeilijker reizen bij een van de twee?

Edit: het wordt Mexico!
@rianneplaya,

Bedankt voor de tip, maar dan zouden we toch een stuk duurder uitkomen? Vanuit Campeche heb ik een goedkope vlucht naar mexico city gevonden, vanuit Cancun zijn ze duurder en bovendien zit je met de drop off kosten van de auto. Terug van Tulum naa Campeche is 700 km. Dat is een kleine dag rijden, valt toch mee of zie ik dat verkeerd? Of heb jij tips voor een goedkope vlucht naar Mexico city vanuit Cancun?
Het is al een tijd terug dat ik in Cuba was, maar mijn ervaringen met het personeel waren heel anders. Wij zijn zelfs door "onze serveerster" uitgenodigd om bij haar thuis te komen eten en kregen toen door haar moeder een heerlijk feestmaal voorgezet. En dat terwijl ons budget op was. En dat wist zij vantevoren, want we hadden de uitnodiging eerst afgeslagen wegens geen geld voor een taxi. Toen heeft zij geregeld dat we gratis mee konden rijden met een pendelbus voor hotelpersoneel. Hoe gastvrij zonder bijbedoelingen wil je het hebben?
Mexico geweldig
Ik weet het niet meer precies, maar 700 km was meer dan 7u rijden in mijn herinnering.

Misschien kun je een indicatie krijgen als je de reisbeschrijvingen van georganiseerde reizen leest? ( van dag tot dag programma, meestal staat daarin ook hoeveel tijd je ruwweg hebt om ergens te zijn).
Cuba is gaaf, maar ga wel in het goede seizoen, dus november t/m maart ofzo.

(Geldt ook voor Mexico natuurlijk dat je niet midden in de regentijd of orkaanseizoen moet gaan in onze zomer natuurlijk)

Cuba ben ik 3 weken geweest, wel georganiseerd. Vond 't een mooi landje. Is relaxt en veilig. Denk een flink pak veiliger dan Mexico. Eten is er ook okee, maar wel vrij basic, maar voor 'n seafood liefhebber zijn de verse krab, kreeft en garnalen natuurlijk niet te versmaden en dat tegen 'n zeer betaalbare prijs.
quote:impala schreef op 30 november 2012 @ 14:31:

Wat mij tegenstond in Cuba is dat je als toerist echt uitgemolken wordt, zonder er veel voor terug te krijgen. Je betaalt wat voor een local een weeksalaris is voor een beetje kip met rijst en bonen en grof geld voor een spartaanse kamer. Cubanen hebben hun eigen geld en hun eigen prijzen. Op de lokale markt kun jij met je toeristengeld niet terecht.

Cuba schijnt trouwens minder veilig te zijn dan vroeger. In Trinidad hoorde ik verhalen over toeristen die beroofd waren. Ik vond dat een enge stad, met een nare sfeer.

Dit is een leuke site met heel veel info over Cuba (wel door de roze bril ) :

www.cuba-junky.com/cuba/faq.html

Ik heb er echt nooit rijst met bonen gegeten! Altijd lekker seafood, of idd wel 'ns kip. Maar gewoon met avocado of soms zelfs friet of brood. En juist helemaal niet duur!

Denk dat ik er in 2008 was en heb me nergens onveilig gevoeld, terwijl ik toch met 'n enorme camera rond m'n nek loop. Zou me daar in Mexico en andere zuid/midden amerikaanse landen stukken onveiliger mee voelen.
Bedankt voor de reacties, heb genoeg om over na te denken

Hee the4ofus, Leuk dat je naar Mexico gaat! Ik ben wel benieuwd naar je verhalen straks! Wanneer gaan jullie?

Wij willen gaan in mei of juni, las dat we het beste in november-maart kunnen gaan? Helaas kunnen wij dan niet. Ik zag dat mei-juni qua weer ook wel goed was dacht ik?
Da's precies de regentijd op Cuba:

http://www.klimaatinfo.nl/cuba/
Hoelahoepie,

Midden in de zomer. We vertrekken eind juni. Tja, we hangen nu eenmaal aan de vakanties vast en inmiddels zijn we al vaker ergens geweest tijdens het regenseizoen en zo'n ramp is dat niet.

Enige waar ik rekening mee zou houden is dat ik in die regio niet eind augustus-september zit ivm de orkanen, maar juni-juli is nog best te doen. We zijn ook eens op de Caraïben geweest in juli en dat was prima.

Aan mijn verhalen zul je niet veel hebben. Jullie zijn er nog eerder dan wij
Ik weet niet hoe een regenseizoen er daar uitziet maar in Azië hadden wij geen last van regen in het regenseizoen op af en toe een buitje na. Maar dit is weer de andere kant van de wereld dus misschien is het wel anders..

Maar leuk hoor the4ofus! Al lekker aan het voorbereiden dus! Voorpret is halve pret ;)
In de Cariben is het regenseizoen echt wel iets anders dan in Thailand hoor

De Cariben zijn niet voor niets zo mooi groen. Je moet het natuurlijk echt zelf weten maar ik zou er rekening mee houden.
@ hoelahoepie.

Regenseizoen is inderdaad heviger, maar ons heeft het nooit echt gestoord. In Brazilië hebben we wel eens een hele dag (stort)regen gehad (versus het uurtje in Azië) maar andere dagen was er net zo goed maar een uur regen of helemaal niks.
Ik ben vaker in mei/juni in het Caribisch gebied geweest en het kan meevallen maar ook erg (als in heel erg) tegenvallen. Een orkaan is echt niet leuk, en zelfs als hij nog duizenden km's verderop zit, kun je er flink last van hebben. Het wordt kouder, kan hele dagen achter elkaar plenzen, vreselijk angstaanjagend onweren, enz. En dan zit je in een hotelletje aan de kust echt niet lekker. Heb inmiddels al 2x meegemaakt dat het hotel waar wij verbleven binnen 2 weken na ons vertrek volledig van de kaart geveegd was!
Wat dacht je van Bali?

Beste reistijd juni t/m september: http://www.klimaatinfo.nl/indonesie/bali.htm
Hmm tja zit echt aan die periode vast.

Ik twijfel nog wel even verder..
Zit je altijd aan die periode vast of enkel dit jaar?

In mei/juni zou ik voor 'n mooie rondreis door zuidwest USA gaan. Ideaal in die periode qua klimaat en prachtige landschappen/natuur en bovendien ook nog 'ns erg veilig.
Nee ik zit er niet altijd aan vast maar dit jaar komt het zo uit. Zuidwest USA staat ook op ons lijstje maar dat lijkt me een stuk duurder (wat ik hoor van vrienden die er zijn geweest). Je bent zo 3500 euro kwijt voor 3 weken, vind ik eigenlijk iets te veel. Want als ik daar heen zou gaan wil ik het wel gelijk 'goed' doen in de zin van alles zien en doen enzo
Hebben degene die naar Cuba zijn geweest een rondreis gemaakt en wat langer geweest bijv. 3 weken?

Ik twijfel namelijk of Cuba misschien niet meer een bestemming is voor 9 dagen en dat we alleen Varadero en Havana omgeving pakken.
Dubbel
Varadero daar zie je dus precies niets van Cuba. Het is gewoon 'n all in toerisme ghetto.

Ik heb 'n rondreis gedaan met Baobab van 3 weken en dan zie je dus echt de highlights van Cuba.

Reis je met 2 personen? In dat geval valt de USA wel mee, want je deelt dan je autokosten en hotelkamers. Je kunt al voor 60 dollar 'n kamer in 'n net motel hebben. Autohuur valt ook reuze mee, zelfs voor 'n stoere SUV. Benzineprijzen zijn er nog stukken goedkoper dan hier en 'n vlucht heb je voor ca. 600 euro. Eten kun je in diners waar je voor 'n dollar of 10-15 'n goed stuk vlees kunt eten. In de eerste beste Walmart schaf je 'n koelbox aan voor in de auto zodat je zelf drank kunt inkopen en koud kunt houden. Zelf had ik ook 'n grilltoaster gekocht (15 dollar) zodat ik 's ochtends lekkere panini's kon maken ipv elke dag ergens te moeten ontbijten. In motels van bekende ketens is ontbijt vaak gratis, maar het bestaat meestal uit zoete meuk (cereals, zoete koeken e.d.) terwijl ik graag hartig ontbijt met kaas en soms ei.
Ik heb met SNP een rondreis op maat gedaan. Havana, Pinales, Trinidad, stadje in de bergen (Solo oid). Daarna paar dagen eilandje ten NW van Havana. Met eigen huurauto en vooraf geboekt verblijf. Twee weken goed gevuld. In het pakket zaten standaard drie excursies, was erg leuk. Zelf in Havana het rummuseum bezocht, en een kunstmuseum.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2012 @ 09:54:

Varadero daar zie je dus precies niets van Cuba. Het is gewoon 'n all in toerisme ghetto.

Ik heb 'n rondreis gedaan met Baobab van 3 weken en dan zie je dus echt de highlights van Cuba.

Reis je met 2 personen? In dat geval valt de USA wel mee, want je deelt dan je autokosten en hotelkamers. Je kunt al voor 60 dollar 'n kamer in 'n net motel hebben. Autohuur valt ook reuze mee, zelfs voor 'n stoere SUV. Benzineprijzen zijn er nog stukken goedkoper dan hier en 'n vlucht heb je voor ca. 600 euro. Eten kun je in diners waar je voor 'n dollar of 10-15 'n goed stuk vlees kunt eten. In de eerste beste Walmart schaf je 'n koelbox aan voor in de auto zodat je zelf drank kunt inkopen en koud kunt houden. Zelf had ik ook 'n grilltoaster gekocht (15 dollar) zodat ik 's ochtends lekkere panini's kon maken ipv elke dag ergens te moeten ontbijten. In motels van bekende ketens is ontbijt vaak gratis, maar het bestaat meestal uit zoete meuk (cereals, zoete koeken e.d.) terwijl ik graag hartig ontbijt met kaas en soms ei.600Euro? Waar boek jij dan?
Toch nog even een vraag aan de mexicogangers, hebben jullie je wel eens onveilig gevoeld? Ik ben er nog niet helemaal over uit of het verstandig is om met vriend zelf te reizen (met openbaar vervoer) vanaf Mexico City richting de kust bij Playa del Carmen. Hoewel het mij wel een hele mooie route lijkt!
ik heb die route met het openbaar vervoer gedaan, o.a. nachtbus (supercomfortabel met een stoel die in ligstand kan) en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Had me van te voren wel een beetje nerveus gemaakt, maar nergens voor nodig. Het is een hele mooie en afwisselende reis.
.
Heb diezelfde route vorig jaar gemaakt. (Vanaf Mexico-City in 3 weken door het zuiden richting Playa del Carmen en Cancun).

Weet niet waar mensen het vandaan halen dat Mexico onveilig zou zijn, maar dat is beslist niet zo. Het noorden van het land is wel een beetje problematisch (drugsoorlog) maar dat is juist de grensregio met de USA (zeg maar zo'n 4000 kilometer noordelijker).

Prachtige en heel veelzijdige reis. Mexico city is modern en historisch tegelijk, en een grote mierenhoop. Heel interessant.

Hoe verder zuidelijker je gaat, hoe tropischer het wordt. En onderweg mooie tempels bezichtigen. En op het eind van de reis lekker een paar dagen strandhangen :-)

Ik heb 3 weken met een grote camera om m'n nek gelopen en geen moment onveilig gevoeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven