Cuba, Mexico.. of?

30-11-2012 12:07 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het nadenken waar we heen willen op vakantie. Liefst ongeorganiseerd, zelf rondreizen en voor zo'n 3 weken.

Mijn voorkeur ligt bij Cuba of Mexico maar ik kan niet kiezen. Wie zijn naar allebei deze landen geweest en wat kan je aanraden? Maakt het misschien uit qua kosten / makkelijker of moeilijker reizen bij een van de twee?

Edit: het wordt Mexico!
Van San Cristobal naar Palenque (of andersom) moet je absoluut zo'n excursiebus nemen, die ook langs de watervallen gaat.

In San Cristobal kun je tourtjes boeken naar de Indianendorpen (fantastisch!), maar er staat ook elke ochtend iemand op het plein om een groep te verzamelen: Alex en Raul.

Moet je even kijken op het Tripadvisor forum, hoe en wat.
.
Ben jaloers, zou zo weer willen. Het was echt een van de mooiste en meest afwisselende reizen ooit voor mij.
.
Zeker de tour met Alex en Raul doen in San Cristobal!! Heel interessant, en aardige kerels die echt veel weten.

Ik zal even op zoek gaan naar mn document met hotel info, komt later dus
Campeche naar Palenque zou ik zeker in een keer doen trouwens. Zal rond de 6 a 7 uur rijden zijn, maar dan ben je er maar. Leuke rit, je rijdt langs de kust een stuk, landschap verandert enorm, leuke rit.
quote:rianneplaya schreef op 25 maart 2013 @ 15:53:

Campeche naar Palenque zou ik zeker in een keer doen trouwens. Zal rond de 6 a 7 uur rijden zijn, maar dan ben je er maar. Leuke rit, je rijdt langs de kust een stuk, landschap verandert enorm, leuke rit.

Het is 5 uur en een kwartier. Stelt dus niks voor.

Weet jij de naam van dat leuke vissersplaatsje vlak voor Campeche? waar je wel wat strand hebt, en vissersbootjes en allemaal pelikanen? Kun je daar overnachten?

edit: ik denk dat het Lerma was. Maar jij komt van de andere kant toch? dus dat is minder handig. Ik had daar nl uit kunnen stappen, want ik kwam vanuit Palenque en het was de plaats voor Campeche.

Of zou jij gewoon in de bus kunnen blijven zitten vanuit Merida, dat zou dan de bus Merida/Palenque zijn en niet alleen Merida Campeche. Om er nou helemaal voor over te gaan stappen is ook weer zo wat.

Laat allemaal maar, er zijn helemaal geen hotels in dat Lerma (wel in een heel ander Lerma).
.
impala, 9 uur geleden

quote:

Ik vond alles goed te doen. De bussen zijn heel comfortabel. Super de luxe zelfs.

Jeetje , dan is er echt wel wat verbeterd :-) Ik kan me een lange, hobbelige weg herinneren van Campeche naar Palenque en een bus met oude (of geen?) veren.. lezen was onmogelijk, omdat een boek niet stil te houden was door het gehobbel.

De rondreis Mexico/Guatemala was mijn eerste verre reis, 15 jaar terug. Ook 1 van mijn mooiste reizen, ik was op slag verliefd op Latijns-Amerika!
de nachtbussen hebben een soort first class vliegtuigstoelen, kunnen bijna helemaal liggen. (als je de first class bus boekt dan he, maar die kost ook geen drol).
.
Ja, ik ken ze van andere landen. Fijn reizen is dat, zeker als je je eigen slaapzak meeneemt, is net iets warmer bij die akelige airco's.

En nog belangrijker: oordoppen (ik ben helaas zo iemand die van elk zuchtje wakker wordt)
De bussen klinken wel relaxed. Ik twijfel of ik hier thuis al de bustickets regel of dat ik het daar ter plekke doe. De route op zich staat wel vast maar nog niet welke datum precies enz. Kan je het makkelijk daar regelen? Gewoon bij het busstation ofzo?

En ik twijfel ook of ik wel/niet al de overnachtingen boek van te voren. (De eerste nacht wel in ieder geval). Mijn voorkeur gaat uit om het daar ter plekke te regelen maar is dat goed te doen?
Ik heb alles vooraf geregeld, dat vond ik relaxter. Kun je ter plekke volledig genieten van je reis, zonder nog naar hotels te moeten zoeken of busdiensten uit te puzzelen of je zorgen te maken of er nog wel plek is. Jij hebt toch ook geen zeeën van tijd?

Maar ik geloof niet dat de bussen vol zaten, dus noodzakelijk is het niet.

En een slaapzak zou ik niet gaan meeslepen hoor. Gewoon een vest en iets als een pashmina of een grote sjaal is zat. Het was ook niet ijskoud in de bus, zoals het in treinen wel kan zijn.
.
Ja ik vind het wel relaxed als alles geregeld is en daar niks meer hoef uit te zoeken. Alleen ik vind het lastig om nu al in te schatten hoe lang ik ergens wil blijven. We hebben wel een route uitgestippeld enz maar voor hetzelfde geldt vinden we halverwege dat we wel genoeg hebben gezien en hebben we geen zin meer om verder te gaan bijvoorbeeld. En dan heb je al bustickets voor een plaats waar je dan uiteindelijk niet meer heen gaat.

Dat hadden we afgelopen jaar ook. Zaten we 4 dagen in een plaats waar ik eigenlijk maar 2 dagen had willen blijven maar omdat ik een vliegticket had geboekt 2 dagen later moesten we ons daar toch vermaken..
Ja dat kan een nadeel zijn. Maar ik vind het voordeel groter. Mijn reis was ook vrij strak gepland.

De afweging moet je zelf maken.

Voor bussen overdag, die frequent gaan, heb ik niet altijd vooraf kaartjes gekocht. Dan kun je ter plekke nog beslissen of je smorgens of s avonds gaat. En ik boek als het even kan hotels die je tot 24 uur van tevoren kan afzeggen. Zo hou je nog een beetje vrijheid en kun je een dagje langer of korter blijven.

Essentiele verbindingen heb ik wel graag vooraf geregeld.
.
Je kan buskaartjes prima ter plekke kopen, over het algemeen zitten bussen niet heel vol, en je reist toch ook niet in de vakantie periode dacht ik. Als ik jou was zou ik wel vast de route voor jezelf bedenken, bedenken welke hotels je wilt overnachten etc, maar pas ter plekke reserveren. Dan heb je inderdaad zoals je zegt meer vrijheid, en als je iets wil veranderen hoef je niet alles om te wisselen. Ik heb het altijd zo gedaan in Mexico en eigenlijk nog nooit gehad dat een hotel vol zat, of een bus niet ging.
We zijn net terug uit Mexico en het was geweldig, wat een mooi divers land!

De binnenlandse vlucht met VivaAerobus is ons ook goed bevallen.

Bedankt voor alle tips, we hebben er veel aan gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven