Cuba, Mexico.. of?

30-11-2012 12:07 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het nadenken waar we heen willen op vakantie. Liefst ongeorganiseerd, zelf rondreizen en voor zo'n 3 weken.

Mijn voorkeur ligt bij Cuba of Mexico maar ik kan niet kiezen. Wie zijn naar allebei deze landen geweest en wat kan je aanraden? Maakt het misschien uit qua kosten / makkelijker of moeilijker reizen bij een van de twee?

Edit: het wordt Mexico!
Nog voor Playa Paraiso, dit is de officiele website van de strandtent: http://www.elparaisotulum.com/index.php?lang=en Zou trouwens niet in dat hotel gaan daar, is echt een ouwe zooi Maar iets anders zoeken. Het is allemaal dichtbij elkaar.
rianne bedankt voor je tips voor centraal mexico.

Ik ga het even bekijken. Over Chihuahua heb ik gehoord dat het idd niet echt veilig is. Acapulco is een twijfelgeval. Maar ik ben niet iemand die s nachts de straat op gaat, op vakantie is het altijd vroeg op en vroeg slapen, dat scheelt wel denk ik. Ken jij acapulco? Ik wil dat duiken vanaf de rots wel zien !
.
dubbel
.
quote:rianneplaya schreef op 24 januari 2013 @ 16:41:

Hey the4ofus,

Klinkt leuk je route. Ik zou alleen in het begin in plaats van direct van Puebla naar San Cristobal nog via Oaxaca gaan. Is ongeveer 6 uur rijden vanaf Puebla. Leuke stad, leuke markt. d te maken.

Als het interessant vindt, kun je in Oaxaca een aantal projecten van een microkrediet-organisatie bezoeken. Ik vond dat erg leuk omdat je naar plekken gaat waar je anders niet snel komt (bij mensen thuis in kleine dorpjes). O.a. bij een vrouw die tortillas maakt, de eigenaar van een klein winkeltje, een klein eethuisje, iemand die pizza en taartjes bakt.

http://www.tripadvisor.nl ... xaca_Southern_Mexico.html
.
Acapulco is één van de minst leuke badplaatsen van het land.

Als je aan de west-kust een leuke badplaats zoekt zijn dit leuke opties (van zuid naar noord): Huatulco, Puerto Escondido, Zihuatanejo, Manzanillo, Puerto Vallarta en Mazatlan.

Als je echt iets levendigs zoekt (met veel toerisme, restauranten etc zoals Acapulco, maar dan leuk) is Puerto Vallarta de beste optie.
De west kust is heel anders dan het strand in Yucatan, Quintana Roo (Cancun, PDC en Tulum oa).

Het strand van Yucatan is Caribisch, blauw, groene zee en witte palm stranden. De west kust lijkt meer op onze Noordzee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik wil sowieso rondreizen, dus meerdere plaatsen zien. Maar ik heb een beetje rond gegoogeld en het westen heeft toch wel minder te bieden dan het oosten lijkt me. Qua afwisseling, natuurschoon en bezienswaardigheden. Dus ik ben er nog niet helemaal uit, of het weer Mexico wordt.

Er zijn ook nog landen die ik graag wil zien waar ik nog nooit geweest ben. Maar ik ben het wel eens met degeen die die zei dat Mexico zo gezellig is. Dat heb ik ook zo ervaren. De sfeer is er super.
.
Hey Impala, Acapulco ben ik nog nooit geweest, ga volgende maand als het even meezit. Maar vrienden gaan er allemaal geregeld heen, en hoor ik totaal niet meer over gevaar. Jaar of 2 geleden was het inderdaad niet een plek om heen te gaan, maar dat is weer helemaal veranderd. En zoals Oceax zegt, het is niet de mooiste badplaats, dat lijkt mij inderdaad ook zo. Je hebt hele mooie stranden in Oaxaca.

En inderdaad, de sfeer in Mexico is geweldig! Ik hou zo van dit land
Benieuwd hoe jij Acapulco ervaart. Het is voor mij zo'n plaats die tot de verbeelding spreekt, die je ooit eens in het echt wil zien. De kustlijn is er volgens mij wel mooi, met die rotsen en je hebt er ook hele mooie en betaalbare hotels en je kan er vast geweldig mensen kijken. Dat was in Playa ook een feest, wat daar allemaal voorbij komt lopen, daar kun je uren naar kijken (ik wel tenminste )

Om dat duiken vanaf de hoge rots te zien moet je betalen zag ik. Het zijn geen spontane duiken. Maar toch lijkt het me leuk om dat mee te maken.

Hoe bevalt het je in Mexico City Rianne? Je zat toch eerst in Playa? Héél iets anders...
.
quote:viva-amber schreef op 26 januari 2013 @ 08:32:

De west kust is heel anders dan het strand in Yucatan, Quintana Roo (Cancun, PDC en Tulum oa).

Het strand van Yucatan is Caribisch, blauw, groene zee en witte palm stranden. De west kust lijkt meer op onze Noordzee.

Hier ben ik het dan weer totaal niet mee eens haha. Onze Noordzee is toch echt heel iets anders dan de Mexicaanse Pacific.

Kijk hier en hier maar eens.

Stranden en de zee zijn inderdaad niet zo mooi als in het caribbsich gebied maar toch wel met palmbomen, pelikanen, dolfijnen, gezellige eet-tentjes etc.
Ben ook heel benieuwd hoe Acapulco is. Ik werk voor een hotelketen die ook daar hotels heeft, dus eens kijken wat ik altijd verkoop Wat ik hoorde over het rotsspringen dat het kleine jochies zijn voornamelijk de het voor een paar peso doen. Ah, altjd leuk.

En met Mexico city heb ik een beetje een haat liefde verhouding. De ene dag is het geweldig, de andere dag haat ik het verkeer, drukte, smog etc en zou het liefst kruipend terug gaan. Maar over het algemeen positief
quote:oceax schreef op 26 januari 2013 @ 20:26:

[...]

Hier ben ik het dan weer totaal niet mee eens haha. Onze Noordzee is toch echt heel iets anders dan de Mexicaanse Pacific.

Kijk hier en hier maar eens.

Stranden en de zee zijn inderdaad niet zo mooi als in het caribbsich gebied maar toch wel met palmbomen, pelikanen, dolfijnen, gezellige eet-tentjes etc.Nee heeft niks met de Noordzeekust te maken. En walvissen heb ik in de Noordzee ook nooit gezien. Die kun je spotten in de Baja California.
.
quote:rianneplaya schreef op 26 januari 2013 @ 20:28:

Ben ook heel benieuwd hoe Acapulco is. Ik werk voor een hotelketen die ook daar hotels heeft, dus eens kijken wat ik altijd verkoop Wat ik hoorde over het rotsspringen dat het kleine jochies zijn voornamelijk de het voor een paar peso doen. Ah, altjd leuk.

En met Mexico city heb ik een beetje een haat liefde verhouding. De ene dag is het geweldig, de andere dag haat ik het verkeer, drukte, smog etc en zou het liefst kruipend terug gaan. Maar over het algemeen positief

Snap ik. Ik vind het geweldig om er een paar dagen te zijn, maar wonen? Neuh.. Het allerleukste in Mex City vond ik trouwens die kerk op de berg, waar al die bedevaartgangers heen gaan. Hele colonnes komen daar aan, ik zag zelfs een groep te paard. Heel apart.

Veel plezier in Acapulco ! Misschien kun je nog een keer komen vertellen hoe het was, zou ik wel leuk vinden.
.
Ik zit te denken om naar de volgende plaatsen te gaan, in de volgorde van de route. Dit is te veel om in 2.5 week (20 dagen) te doen dus ik moet nog schrappen. Maar ik weet nog niet wat. We willen graag 5-6 dagen strand/relaxen. En alles met de bus.. maar ik hoop dat het busrijden me mee gaat vallen

- Cancun > daar landen we

- Valladolid > Chichén Itzá

- Merida

- Campeche

- Villahermosa (overslaan?)

- Tuxtla (overslaan?)

- San Cristobal > bijv. indianendorpjes San Juan Chamula en - Zinacantan jungle, Sumidero kloof

- Palenque > Bonampak / Yaxchilan

- Chetumal (overslaan?)

- Tulum

- Playa del Carmen

- Cancun > vliegveld

Ik denk 3 dagen Tulum en 3 dagen Playa del Carmen, zoiets.

En eigenlijk twijfel ik nog om naar Isla Mujeres te gaan ipv Playa del Carmen, is Isla Mujeres echt de moeite of vind ik hetzelfde in Playa del Carmen?
Hoelahoepie ik zou de route een beetje aanpassen

Dag 1: Aankomst Cancun

Dag 2: Valladolid

Dag 3: Valladolid - Chichen Itza- Merida

Dag 4: Merida

Dag 5: Merida - campeche

Dag 6: Campeche VIllahermosa (alleen omdat het te ver is om naar SC te gaan in 1 keer, stad verder niet veel aan)

Dag 7: Villahermosa - SC

Dag 8: SC

Dag 9: SC

Dag 10: SC - Palenque

Dag 11: Palenque Ruinas

Dag 12 & 13: Yaxchilan / Bonampak / Lacandones

Dag 14: Palenque - Tulum

Zou chetumal overslaan, niks aan. Ga dan beter naar Bacalar, een mooie lagune, maar je kan ook gewoon in een keer door naar TUlum, lange rit, maar wel de moeite waard als je het strand van Tulum eenmaal ziet.

Isla mujeres is echt een klein eilandje, mooi strand. Hangt er net vanaf wat je zoekt. Playa del Carmen is een stuk groter natuurlijk, maar ook mooi strand
Rianne, bedankt voor je reactie! Handig overzicht.

Ik denk dat we alleen naar Tulum en Playa del Carmen gaan, anders blijven we reizen.

Is Tulum ook een leuke badplaats of meer iets voor 2 daagjes en dan heb je het wel gezien?
Ik kom toch nog even terug op mijn reisschema, ik twijfel.. ik ben bang dat het teveel gereis is in te korte tijd en dat we alleen maar in de bus zitten. En we hebben 1 dag minder dan gedacht.

Zijn er meer die dit in korte tijd gezien hebben en was het te doen? En als we toch zouden schrappen, wat is dan hiervan het 'minst leuk'? Of hoe zouden we het kunnen inkorten?

Het lijkt me allemaal leuk... zucht.

Dag 1: Aankomst Cancun 19.35 uur

Dag 2: Naar Valladolid > 3 uur

Dag 3: Valladolid - Chichen Itza- Merida

Dag 4: Merida

Dag 5: Merida - campeche > +/- 4 uur

Dag 6: Campeche Villahermosa > 6 uur

Dag 7: Villahermosa - San Cristobal > 6 uur

Dag 8: San Cristobal

Dag 9: San Cristobal

Dag 10: San Cristobal - Palenque > 5 uur

Dag 11: Palenque Ruinas

Dag 12 Palenque: Yaxchilan / Bonampak / Lacandones

Dag 13: Palenque - Tulum (18-20 uur bus)

Dag 14: Tulum

Dag 15: Playa del Carmen

Dag 16: Playa del Carmen

Dag 17: Playa del Carmen

Dag 18: Playa del Carmen

Dag 19: Naar Cancun ivm terugreis
Lijkt me simpel: dagje strand eruit. Gedurende de rest van de trip heb je al genoeg tijd van het mooie weer te genieten.
Dan zou ik het eerder zo laten, ik wil wel minimaal 4 dagen 'niks doen' op het strand....

Ik wil gewoon teveel dat zal het wel zijn.
Ik zou van Campeche in een keer naar San Cristobal gaan, en Villahermosa eruit laten. Mis je echt helemaal niks aan. En welke dag van de week ben je in Merida?? Is dit in een weekend? Zo niet kan je eventueel de dag in MErida eruit halen, en dan pas eind van de middag doorreizen naar campeche. Verder zou ik 1 nacht extra TUlum doen, en dan 1 in PLaya minder.
Moet je in Mexico bij tempels ook schouders enz bedekt hebben zoals in Azië of niet?

En hoe zit het met de temperatuur 's avonds? Vestjes en lange broek mee?
Nee, in mexico ga je gewoon in korte broek naar de tempels. Bij kerken en kathedralen wel iets bedekter.

Temperatuur ´s avonds hangt af van waar je bent. Overal op je route is het ´s avonds wel lekker, alleen in San Cristobal kan het wel een stuk kouder worden.
ijn voorkeur ligt bij Cuba of Mexico maar ik kan niet kiezen. Wie zijn naar allebei deze landen geweest en wat kan je aanraden? Maakt het misschien uit qua kosten / makkelijker of moeilijker reizen bij een van de twee?

Of misschien wel een andere aanrader / tips ergens in Zuid Amerika?

Ik weet niet hoe het in Mexico is, maar ik kan je wel wat vertellen over Cuba.

Kosten: Cuba vond ik relatief duur voor een eigenlijk best primitief land. Omdat ze met een dubbele economie draaien, word je ook best makkelijk voor aap gehouden en dat heb je pas door als je later gaat rekenen. Onze autohuur heeft voor 20 dagen bijvoorbeeld al 1800,- euro gekost. Dit was in het laagseizoen, exclusief benzine en de goedkoopste categorie auto.

Reizen: Er komen is in principe goed te doen, maar in Cuba zelf reizen is niet altijd even makkelijk. Er is zo goed als geen OV, je zult vaak de taxi moeten nemen of zelf een auto huren. Dit laatste hebben wij gedaan, maar zouden wij eigenlijk afraden. De wegen zijn heel, héél slecht, er zijn niet veel benzinestations (en waar ze er wel zijn, word je ook redelijk vaak opgelicht - je betaalt bijvoorbeeld het dure tarief terwijl ze er de goedkope 'slechte' benzine in gooien). Daarnaast zul je overal moeten betalen voor het parkeren, zij het aan een official of aan een zelfbenoemde 'parkeerwacht'. Ten slotte is ook de bewegwijzering alles behalve goed en duidelijk en zul je veel fouten maken. De politie is overal en de boetes lopen heel hoog op. Je zult ook heel vaak verdwalen, simpelweg omdat er geen borden zijn. Bij het huren van een auto heb je natuurlijk wel het voordeel dat je de vrijheid hebt te gaan en staan waar je wil (al is dat niet altijd even makkelijk met de wegen daar).

Mensen Ze zijn op zich heel vriendelijk, maar ze willen altijd iets van je. Je wordt ook heel vaak aangesproken, soms is het leuk maar veel vaker word je er gewoon gek van. Kom je een stad binnenrijden, komen er al meteen 4 fietsers naast je fietsen, op iedere hoek van je auto 1. Ze wijzen je dan in de richting van een 'hotel' (waar ze geld voor krijgen als je daar naartoe gaat), en je kunt niet meer je eigen weg volgen, afslaan, omdat je er dan 1 aanrijdt. Het kost soms heel veel moeite van ze af te komen, ze komen je zelfs opzoeken in je hotel! Dit is vooral het geval bij mensen die een beetje Engels spreken dan, en in de stad wonen. De mensen uit de dorpjes zijn veel teruggetrokkener maar nog steeds onwijs vriendelijk. Eigenlijk geldt dat Cubanen alleen leuk zijn als jij op hun afstapt, en vervelend als ze uit zichzelf naar jou toe komen.

Temperatuur Heel aangenaam, maar soms ook net iets té warm.

Verder hoef je in Cuba niet bedekt te gaan als je ergens in wil, maar houd er wel rekening mee dat niet alles zomaar open is voor toeristen (wij konden veel musea niet in). En je moet geduld hebben voor Cuba, heeeel veel geduld want het is een alles behalve servicegericht land! Geduld ook met het vinden van voeding anders dan rijst en bonen.. het is geen culinair land.

Maar de natuur en de muziek maken alles goed!
Bedankt voor je reactie! Klinkt ingewikkeld reizen daar. Ik heb inmiddels gekozen voor Mexico.
ja dat is mijn ervaring dus ook, dat je in Cuba wordt uitgemolken. Dat verpest een hoop. Vooral ook omdat je er bijna niks voor terug krijgt.

Maar wel een beetje dom dat je pas achteraf gaat rekenen als je een auto huurt. Belachelijk veel geld trouwens. En dan heb je nog mazzel dat je geen pech of ongelukje hebt gehad.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven