Dagje Amsterdam met kind
vrijdag 26 juli 2013 om 07:07
Deze vakantie ga ik een dagje uit met onze zoon. Hij mocht kiezen en hij wil graag met de trein naar Amsterdam. Op mijn vraag wat hij daar dan wil gaan doen komt hij niet verder dan een ritje in de tram en metro en eten in een restaurant.
Hoe ik van hier naar Amsterdam kom is niet zo moeilijk maar hoe werkt het openbaar vervoer in Amsterdam? En wat is leuk om met hem daar te gaan doen? Nemo lijkt me gaaf, maar kom ik daar met de tram en metro?
Bedankt voor het meedenken alvast!
Hoe ik van hier naar Amsterdam kom is niet zo moeilijk maar hoe werkt het openbaar vervoer in Amsterdam? En wat is leuk om met hem daar te gaan doen? Nemo lijkt me gaaf, maar kom ik daar met de tram en metro?
Bedankt voor het meedenken alvast!
vrijdag 26 juli 2013 om 09:57
Zo'n rondvaart is hartstikke saai voor kinderen van die leeftijd, ik ben weleens met 3 koters dat gaan doen en die verveelden zich dood. Dus dat zou ik absoluut niet doen.
Wat wel leuk is:
Nemo, Paleis op de Dam, Rijksmuseum, scheepvaartmuseum, Artis, Vondelpark, Amstelpark.
Stukje met de metro en de tram is ook leuk als jullie thuis geen trams en metros hebben.
Je kunt bijvoorbeeld tram 9 op CS nemen en dan naar Artis. Is een leuk ritje met de tram waarbij je best een leuk stukje van Amsterdam ziet.
Wat wel leuk is:
Nemo, Paleis op de Dam, Rijksmuseum, scheepvaartmuseum, Artis, Vondelpark, Amstelpark.
Stukje met de metro en de tram is ook leuk als jullie thuis geen trams en metros hebben.
Je kunt bijvoorbeeld tram 9 op CS nemen en dan naar Artis. Is een leuk ritje met de tram waarbij je best een leuk stukje van Amsterdam ziet.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 26 juli 2013 om 10:03
quote:noreservations schreef op 26 juli 2013 @ 09:53:
En ga naar de zeedijk.
Als kind vond ik China town ontzetten intrigerend.
Chinese straatnaambordjes, een echte Chinese tempel, eenden die in het raam hangen.Da's inderdaad ook leuk! En als je een kind hebt dat wel veel lust kun je dan ook heel leuk gaan dim-summen. Dan pak je tram 4 of 16 of 24 op het CS naar de Bijenkorf (is maar 1 halte) en dan loop je vanaf de Bijenkorf de Oudezijds Voorburgwal op. Op de hoek zit Oriental City en daar kun je heel gezellig dim-summen en thee drinken.
En ga naar de zeedijk.
Als kind vond ik China town ontzetten intrigerend.
Chinese straatnaambordjes, een echte Chinese tempel, eenden die in het raam hangen.Da's inderdaad ook leuk! En als je een kind hebt dat wel veel lust kun je dan ook heel leuk gaan dim-summen. Dan pak je tram 4 of 16 of 24 op het CS naar de Bijenkorf (is maar 1 halte) en dan loop je vanaf de Bijenkorf de Oudezijds Voorburgwal op. Op de hoek zit Oriental City en daar kun je heel gezellig dim-summen en thee drinken.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 26 juli 2013 om 10:55
Mischien zijn er ook rondleidingen voor kinderen ergens te krijgen/boeken?
Ligt naturlijk ook aan wat voor een soort kin je heb. Ik was een enorm oud wijf als kind (in de zin van : best tuttig), maar wel heel nieuwsgierig naar vanalles, Met een rondleiding over geschiedenis van Amsterdam en weet ik wat had je mij een enorm plezier gedaan.
Ligt naturlijk ook aan wat voor een soort kin je heb. Ik was een enorm oud wijf als kind (in de zin van : best tuttig), maar wel heel nieuwsgierig naar vanalles, Met een rondleiding over geschiedenis van Amsterdam en weet ik wat had je mij een enorm plezier gedaan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
vrijdag 26 juli 2013 om 11:21
quote:fashionvictim schreef op 26 juli 2013 @ 09:57:
Zo'n rondvaart is hartstikke saai voor kinderen van die leeftijd, ik ben weleens met 3 koters dat gaan doen en die verveelden zich dood. Dus dat zou ik absoluut niet doen.
Ligt eraan welke rondvaart je neemt, en of de kinderen in kwestie iets hebben met varen. Als je vanaf de turfmarkt vertrekt dan ga je ook een stuk het IJ op. Mijn neefje vond dat helemaal geweldig. Ligt dus aan het kind.
Ligt eraan welke rondvaart je neemt, en of de kinderen in kwestie iets hebben met varen. Als je vanaf de turfmarkt vertrekt dan ga je ook een stuk het IJ op. Mijn neefje vond dat helemaal geweldig. Ligt dus aan het kind.
vrijdag 26 juli 2013 om 11:22
quote:hebjehaarookweer schreef op 26 juli 2013 @ 11:18:
Bijna alle suggesties in dit topic bevinden zich in het centrum, op pakkumbeet 2 vierkante kilometer en binnen loopafstand van CS. Op Artis, Rijks en Tropenmuseum na. Dus misschien hoef je helemaal niet te OV chippen.Maar die jongen wil graag trammen en metro-en, dan moet je dt gewoon doen.
Bijna alle suggesties in dit topic bevinden zich in het centrum, op pakkumbeet 2 vierkante kilometer en binnen loopafstand van CS. Op Artis, Rijks en Tropenmuseum na. Dus misschien hoef je helemaal niet te OV chippen.Maar die jongen wil graag trammen en metro-en, dan moet je dt gewoon doen.
vrijdag 26 juli 2013 om 11:27
Net een museumjaarkaart aangeschaft. We kunnen nu naar Nemo (en lunchen met uitzicht, leuke tip Boebezoebe), naar het scheepvaartmuseum (ben zelf erg geinteresseerd in de tentoonstelling "de zwarte bladzijde"). Ook kunnen we met de tram (!) naar het paleis op de Dam. Aan het eind van de dag nog een hapje eten en dan hebben we een erg leuke dag gehad lijkt me!
Bedankt allemaal voor jullie tips!
Bedankt allemaal voor jullie tips!
vrijdag 26 juli 2013 om 12:28
quote:zuiderwindlelie schreef op 26 juli 2013 @ 07:20:
Bestaat er ook zoiets als een dagkaart voor het openbaar vervoer? Ik dacht dat je alleen nog maar kan reizen met de OV chipkaart maar ik begrijp dat ik dus ook gewoon een kaartje kan kopen?
Ja, heel duur maar kan wel.
Museum: allard Pierson, met een mummie!!
Bestaat er ook zoiets als een dagkaart voor het openbaar vervoer? Ik dacht dat je alleen nog maar kan reizen met de OV chipkaart maar ik begrijp dat ik dus ook gewoon een kaartje kan kopen?
Ja, heel duur maar kan wel.
Museum: allard Pierson, met een mummie!!
Je bent zelf een theepot
vrijdag 26 juli 2013 om 12:34
quote:waves schreef op 26 juli 2013 @ 08:09:
Nemo / tropenmuseum / scheepvaartmuseum is heel leuk voor die leeftijd. Ik zou persoonlijk kiezen voor Nemo.
Wat ook leuk (en gratis) is; met de pont over het IJ varen. De pont naar de NDSM werf duurt ongeveer tien minuten en aan de overkant is een restaurant/cafe waar je wat kan drinken.Naar de NDSM Werf is de langste overtocht en je komt langs een onderzeeboot!
Nemo / tropenmuseum / scheepvaartmuseum is heel leuk voor die leeftijd. Ik zou persoonlijk kiezen voor Nemo.
Wat ook leuk (en gratis) is; met de pont over het IJ varen. De pont naar de NDSM werf duurt ongeveer tien minuten en aan de overkant is een restaurant/cafe waar je wat kan drinken.Naar de NDSM Werf is de langste overtocht en je komt langs een onderzeeboot!
Je bent zelf een theepot
vrijdag 26 juli 2013 om 12:37
quote:noreservations schreef op 26 juli 2013 @ 09:42:
Een kind dat zelf naar Amsterdam wil, zou ik meenemen naar het Rijksmuseum.
Ook voor een kind van 7,5 en bijna volwassen is dat mooi en imponerend. Je hoeft het niet enorm educatief te maken, gewoon rondslenteren en als hij iets ziet waar hij langer naar wil kijken, langer blijven kijken.
Je komt er alleen niet in, zo druk op het ogenblik!
Een kind dat zelf naar Amsterdam wil, zou ik meenemen naar het Rijksmuseum.
Ook voor een kind van 7,5 en bijna volwassen is dat mooi en imponerend. Je hoeft het niet enorm educatief te maken, gewoon rondslenteren en als hij iets ziet waar hij langer naar wil kijken, langer blijven kijken.
Je komt er alleen niet in, zo druk op het ogenblik!
Je bent zelf een theepot
vrijdag 26 juli 2013 om 17:11
wbt saaiheid en dingen voor kinderen.....ik heb ooit wat demonstraties gedaan via mijn werk gericht op kindren (soort van open dag met activitieten voor kinderen). Het viel mij op dat hoe de ouders omgaan met hun kinderen heel erg bepaald hoe leuk ze het vinden. Bij ouders die nieuwsgierigheid stimuleren ("toe maar, kijk maar, vraag maar, probeer maa" of "Kijk eens wat interessant") beleefden de kinderen het een tuk leuker dan bij negatieve ouders ("wat is dat nou weer voor een gedoe", "nergens voor nodig", "wat een onzin"). Kinderen nemen vaak de houding van de ouders over.
Waarmee ik niet wil zeggen dat sommige reacties hier kwamen van ouders die reageerden zoals de laatste, maar ik ben er van overtuigd dat je als ouder ook de 'saaie' dingen best leuk kan maken.
Waarmee ik niet wil zeggen dat sommige reacties hier kwamen van ouders die reageerden zoals de laatste, maar ik ben er van overtuigd dat je als ouder ook de 'saaie' dingen best leuk kan maken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
vrijdag 26 juli 2013 om 20:48
Jeugdland (hutten bouwen enzo)
NEMO
Artis
TunFun bij slecht weer (ondergronds speelterrein)
Scheepvaartmuseum, veel leuke interactieve spellen
Tropenmuseum, leuke speurtocht, workshops Braziliaans dansen etc
Waterfiets huren
Met de gratis veerpont naar Amsterdam noord, bijvoorbeeld naar EYE
In de metrotunnel kijken die ze nu aan het bouwen zijn bij Rokin (een paar uur per dag kan je met een liftje naar beneden)
Fiets huren en fietsen in Vondelpark
En nog veeeeel meer te doen
NEMO
Artis
TunFun bij slecht weer (ondergronds speelterrein)
Scheepvaartmuseum, veel leuke interactieve spellen
Tropenmuseum, leuke speurtocht, workshops Braziliaans dansen etc
Waterfiets huren
Met de gratis veerpont naar Amsterdam noord, bijvoorbeeld naar EYE
In de metrotunnel kijken die ze nu aan het bouwen zijn bij Rokin (een paar uur per dag kan je met een liftje naar beneden)
Fiets huren en fietsen in Vondelpark
En nog veeeeel meer te doen
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?