de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren

Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.

EDIT (19 oktober 2012):

Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
@ Emke, mijn kinderen begrijpen het niet zo goed, zij zijn natuurlijk nog erg jong. Ik praat er wel over en van de week hebben we wat filmpjes gekeken. Ze hebben nu volgens mij het idee dat we heel lang met vakantie gaan. Maar goed ze weten het wel en vooralsnog vinden ze het leuk.

@ Liubi dat is ook even balen zeg van jullie leerkracht. Wij hoeven pas weer iets met visa in oktober, dus dan hoop ik dat wij er geen last van hebben.

Het hele visa traject is me sowieso wel meegevallen tot nu toe, vrijwel alles is makkelijk en snel te regelen in NL. Overal zijn loketjes voor en als je iets aanvraagt van documenten heb je het vrij snel in huis. Hoop dat mijn visumaanvraag ook zo voortvarend verloopt.

Weten jullie trouwens of je nu wel of niet als vrouw alleen over straat mag/kan? Ik lees tegenstrijdige berichten op internet.
Even inbreken hoor, Liubi je hebt een PB.
Ik heb je PB Moondancer. Ik zal proberen as weekend te antwoorden!
Zo, hier komen we weer langzaam in het ritme van school en regelmaat. De ervaring van afgelopen jaren leert me dat als we het ritme echt te pakken hebben, de herfstvakantie van twee weken begint .

Overigens heb ik, voor het eerst in 10 jaar, problemen met bepaalde dingen. Vooral wat betreft mentaliteit. Ik was op een ouderavond en ik werd er zo nukkig van. Betrapte me zelfs op de gedachte dat dit in NL toch echt anders is. Nou ja, een hoop zullen dit wel herkennen en het valt me mee dat het zo lang geduurd heeft eer deze gedachten zijn gekomen (die overigens wellicht meer met de regio hier te maken hebben als met het land). Vriend had overigens dezelfde ergernis, en opperde al op Funda te gaan kijken .
Even nog een hele andere praktische vraag, om alleen te reizen met mijn kinderen heb je tegenwoordig een toestemmingsformulier van de andere ouder nodig. Ik heb echter geen terugreisdatum en mijn man woont straks al in Saudi voordat wij erheen gaan. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Zo... het werk is weer begonnen (meh), kinderen weer op school vandaag (yay) en wat je zegt Anky, voor we het weten is het weer vakantie, haha.

Hè wat irritant trouwens, dat de mentaliteit je een beetje gaat tegenstaan, die stomme Duitsers ook

Valt hier gelukkig wel mee over het algemeen, hier is alles erg makkelijk en dat bevalt me wel. Sterker nog, volgens mij ergert vooral mijn vader zich vaak aan mij, omdat ik in zijn ogen veel te laks en makkelijk ben.

Sparood, ik heb dat toestemmingsformulier nooit gebruikt, wij typen gewoon een zelf een brief met handtekening/telefoonnummer enzo, nooit problemen mee gehad. Kan hij het formulier/de brief niet gewoon doorscannen naar je?
Hier zijn de meiden ook weer naar school sinds dinsdag. Oudste weer in 't internaat, is wel weer ff wennen. Jongste gaat 's ochtends om kwart voor 7 op de bus en is (behalve woensdags) rond 19h15 weer thuis. Lange dagen..... Snap niet dat de Fransen de vakantie's wat korter maken en de schooldagen wat korter

Anky Duitsland heeft zeker ook verschillende vakantiezones. Wij waren vorige week in Spanje en daar stond het nog vol met duitsers, ook met kinderen in de schoolgaande leeftijd.

Wat gaat je tegenstaan in de Duitse mentaliteit? zou je daarom idd weer terug naar NL willen? denk dat NL ook erg veranderd is de afgelopen jaren....

Ik vind de fransen ook niet altijd even makkelijk.... en om mee te werken vind ik bijna onmogelijk, maar ik zou toch niet terug willen. Mijn vader zei laatst, toen ik me niet goed voelde: Dan komen jullie nu zeker wel terug, heeft lang genoeg geduurd!

Nou dat is niet één keer door mijn hoofd gegaan. Wel verhuizen, maar niet terug naar NL. Dus ik voel me op de één of d'andere manier toch thuis tussen die 'rare' Fransen

Waarin ben jij dan makkelijk Ainne? ging de vakantie wel goed met z'n allen? of moest je op eieren lopen?

Wat vertrekken er veel mensen naar Saoudië, fijn dat jullie ervaringen met elkaar kunnen delen!

Lijkt me lastig om het avontuur niet helemaal met elkaar te beleven, maar het lijkt me idd ook lastig om je eigen leven "op te geven" voor de baan van je man. Als je een keuze maakt waar je samen 8er staat komt het vast goed. Ik lees met belangstelling jullie verhalen. Zo'n andere wereld om te leven lijkt me.

Iets anders wat ik me afvraag..... wat horen jullie in Saodië over de vluchtelingenstroom naar Europa? komen er ook vluchtelingen richting jullie? in de media lijkt het dat de vluchtelingen alleen naar Europa komen maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.... Het midden-oosten heeft toch ook welvarende landen? qua cultuur/taal lijkt me dat zoveel makkelijker..... Maar misschien is dat een hele naïeve ged8e.....
Dat is toevallig Lila, mijn man zit nu dus in Saudi en daar hebben ze het er veel over blijkt. Tenminste, de bevolking . Nadat de foto die gister de wereld rondging (verdronken Aylan Kurdi) hebben we het er hier uitgebreid over gehad natuurlijk; geen gevaarlijke zee crossing, zelfde taal, klimaat, cultuur, ruimte en geld genoeg voor opvang centrums in Saoedi. Qatar spendeert 260 biljoen dollars voor stadiums voor de world cup...maar geen helpende hand naar hun Syrische broeders. The rijke emiraten...niks.. En Iran? Stuurt wel geld om oorlog te voeren maar geen hulp voor de bevolking zelf. Zo verdrietig. Nou was dit kleine jongetje echt niet de eerste verdonken vluchteling, en waarschijnlijk, niet de laatste. maar ik hoop zo dat die foto een verschil kan maken.

Hier sinds dinsdag de scholen ook weer begonnen...alle kids zijn happy, behalve nummer 2, die heeft wat probleempjes met integreren..altijd al gehad hoor, en we weten nu eindelijk ook waarom en ze krijgt nu de juiste hulp (ze is net als Sheldon van de Big Bang ) Ze maken hier wel kortere dagen Lila, maar dat is omdat ze dichtbij school en Collège wonen. Collège start om 8h40 en eindigt om 16h45 dus om 17h00 uur zijn ze weer thuis. Maar ik ben t helemaal met je eens over de (te) lange vakanties!

Ainne, niet fijn als er meningsverschillen zijn over opvoeding...tsja jouw kinderen, jouw regels denk ik dan maar?..en op vakantie zijn wel allemaal toch wel makkelijker? Nou ja, brutale mond word hier nooit geaccepteerd, vakantie of niet, maar ik laat ze best vrij tijdens vakanties (meer op de ipad, bankhangen mag, etc) en ook de bedtijden zijn dan anders dan als ze naar school moeten.

Anky, zou jij terug naar Nl willen? Of gewoon de dingen eventjes moe maar vliegt wel weer over?

Spa: ik heb voor ons even opgezocht hoe dat zit met formulieren en reizen met kinderen; blijkt dat dat systeem hier in 2013 is afgeschaft! Dus aangezien ik van hier met de kinderen vertrek hoef ik niks voor te bereiden... gek!!

Ik ben nu dus alleen met de kinderen tot wij kunnen vertrekken (wanneer?? geen idee. en iedereen die dat steeds vraagt; weet je al wanneer jullie gaan? "nee"...). Het is goed te doen, maar waarom dan nèt nu de achteruitkijk spiegel van de voorruit vd auto moet kletteren, de deurklink van de wc moet donderen en de boiler moeilijk doet?! Ik word waarschijnlijk dus wel handiger in en om het huis, noodgedwongen
Ik lees net een interresant artikel; http://www.standaard.be/cnt/dmf20150903_01848587

(sorry weet niet hoe de link correct te plakken
Ho wacht Emka, spraakverwarring, het "makkelijke" heeft niets met de opvoeding te maken hoor!

Nou ja, op zich ben ik daar ook wel makkelijk in , maar heb makkelijke kinderen die het hartstikke goed doen, dus daar hoef ik niet zoveel aan te corrigeren zeg maar.

Nee wat ik bedoel is dat dingen hier allemaal niet zo strak geregeld zijn als in NL. In NL betaalt iedereen zijn rekeningen op tijd en ben je o-ve-ral voor verzekerd (even gechargeerd he), en mwah hier heeft dat allemaal niet zo'n haast en een behalve een autoverzekering en een levensverzekering als je een hypotheek aanvraagt, zijn alle verdere verzekeringen vrijwillig. Net als een pensioen opbouwen.

Er is hier al een paar jaar (!) oproer omdat we nu voor water moeten betalen (was altijd gratis) en driekwart van de Ieren weigert dus pertinent om hun rekeningen te betalen. Hoe dat opgelost gaat worden? Geen idee!

Persoonsegistratie gebeurt hier dmv een census - dus geen in- en uitschrijven bij gemeentes zoals in NL. Ik vergeet nooit toen ik hier jaren geleden aankwam en me wilde gaan registreren. Stond ik daar tussen allemaal Aziaten en Afrikanen. Toen ik eindelijk bij het loket stond, snapten ze er werkelijk niets van wat ik kwam doen. Het is toch EU? Dan hoef ik toch niet te laten weten dat ik er ben? En ik op mijn beurt snapte er weer niets van dat ik nergens hoefde te laten weten dat ik nu in Ierland woonde.

Dus in die zin bedoelde ik het, het is hier allemaal niet zo strak geregeld, en ik vind dat wel prettig, past wel bij me. Als ik een half uur te laat op mijn werk verschijn, of de schoolbijdrage een dag of een maand te laat (of niet!) betaal, is dat prima.

Jee, ben benieuwd wanneer jullie kunnen verhuizen, vervelend he, dat wachten. Als je dan eenmaal de beslissing hebt gemaakt dan wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk gaan (althans, dat zou ik hebben). Succes met al de klusjes rond het huis

Jeetje wat een lange dagen voor Jongste Lila, die zal wel bekaf zijn tegen de tijd dat ze thuis is! Moet ze dan nog huiswerk maken of is dat dan wel gedaan?

Heb je al wat teruggehoord over jullie project?
Herkenbaar Ainne toen ik me in de gemeente in wou schrijven snapten ze er nix van. Gek dat dat per EU land zo anders is.....

Jongste heeft wel tussen uren op school dus probeert zoveel mogelijk huiswerk op school te doen. En de bus blijkt toch ook een gezellig treffen van oud klasgenootjes/vrienden te zijn. Want ze is niet de enige die elke dag op en neer gaat. Wat ik wel lastig vind is dat ze op woensdag nu basketbal heeft van 20h tot 22h. Ze gaat nl. bij de senioren spelen nu, mag niet bij de 'kleintjes' blijven en er zijn niet genoeg meisjes voor een junioren team. Dat vind ik dus wel pittig. Want de training is om 22h afgelopen maar daarna nog douchen naar huis..... En dan de volgende ochtend weer vroeg . Maar sporten is toch wel belangrijk (schijnt ) en ze wil het zelf graag blijven doen dus we gaan het proberen tot de herfstvakantie.....

We hebben bericht terug over ons project. We moeten een stapelpapieren inleveren en een longfoto ondergaan (vraag niet waarom want ik heb geen idee.....). Inmiddels ook al een huis bekeken. Was qua oppervlakte, plek en prijs ok, maar beneden niet logisch ingedeeld. Daarnaast blijkt de ontroerendgoed belasting 10x zo duur te zijn als nu. Dus we moeten weten op wat voor termijn we 3 mensen met een verstandelijke beperkint op kunnen vangen. ( o ja..... ons project is dus het worden van een pleeggezin voor 3 volwassenen met een verstandelijke beperking). Als we eerst een jaar 1 iemand op moeten vangen voor er een 2e en zelfs 3e komt dan kunnen we die ontroerendgoedbelasting niet betalen. En dan gaan we op onze huidige woonplek beginnen. Daar zijn de vaste lasten laag en kunnen we met de opvang van 1 iemand nog prima leven. Dat moet ik dus nog ff uitzoeken. Maar de dagen vliegen voorbij met andere beslommeringen. Ach we nemen de tijd. We hebben nog wel andere huizen gezien dus ik hoop dat we binnenkort nog ff kunnen gaan kijken. Manlief heeft nu wel gezien dat er ook plekjes zijn in de buitenwijk van de 'stad' waar hij wel zou willen wonen. Dus het komt vast goed.

Emka is altijd zo dat als de handige man van huis is er dingen kapot gaan...... maar dan kom je er vaak ook 8er dat je meer kunt dan je denkt Woon jij ook in France Emka? dat had ik ff gemist. Zelfs zonder de busreis vind ik de scholen belachelijk lang.... van 8-18 uur les vind ik nogal wat Hoe oud zijn jouw kinderen en hoe vinden ze het om strax naar Saodië te verhuizen?

Toch raar dat de arabische landen dus niet helpen. Lees ook rare verhalen over het willen islamiseren van Europa. Maar of dat waar is of bangmakerij....... wie zal het zeggen. Al met al een complexe verhaal die vast en zeker onze toekomst zal beïnvloeden......

Zo wij zijn langzamerhand maar begonnen aan onze lange to do lijst. inmiddels heb ik de kinderen op 2 scholen weten te plaatsen op de wachtlijst, hopelijk kunnen ze dan terecht tegen de tijd dat we daarheen verhuizen. Compounds zijn we vooral aan het bekijken via internet, maar heb inmiddels wel contact met Emke over het één en ander .

@ Lila, gelukkig voelt het niet als het opgeven van mijn eigen leven. Natuurlijk geef ik wel om mijn eigen baan, maar ik zie dit echt als een avontuur wat we met zn 4-en gaan beleven. Ik vind de hele vluchtelingen kwestie ook erg ingewikkeld.

@ Emka fijn dat jij niet zo'n formulier nodig hebt.

@Ainne, bedankt voor de tip van het formulier.
He he, mijn man heeft eindelijk zijn formulier ontvangen uit Saudi. Weer een stapje dichterbij. Nu blijkt dat hij nog wat moet ontvangen uit Saudi, dus ben benieuwd. Het proces moet nu erg snel gaan, anders verlopen zijn medische keuringen weer. Iedereen zit er wel bovenop, dus we hebben goede hoop dat hij binnen enkele weken dan eindelijk vertrekt.
Spannend Mistery, vreselijk dat je zo afhankelijk bent van instanties of alles op tijd geregeld is. Anders moet je nog een keer door de medische molen....
Lila; die longfoto is om te kijken of je TBC hebt, of in contact bent gekomen met iemand die TBC heeft........Want Tuberculose komt nog steeds voor......

Sorry, dat ik zo brutaal ben, maar ik lees altijd even mee.... woon zelf in Zwitserland
quote:Mystery schreef op 22 september 2015 @ 13:51:

He he, mijn man heeft eindelijk zijn formulier ontvangen uit Saudi. Weer een stapje dichterbij. Nu blijkt dat hij nog wat moet ontvangen uit Saudi, dus ben benieuwd. Het proces moet nu erg snel gaan, anders verlopen zijn medische keuringen weer. Iedereen zit er wel bovenop, dus we hebben goede hoop dat hij binnen enkele weken dan eindelijk vertrekt.Het is hier nu vakantie Eid al-adha en bij decreet van de koning is de vakantie vandaag met een week verlengd. Dus de eerste werkdag voor instanties is 5 oktober.
Liubi, je had gelijk dat alles ontzettend vertraagt in deze maanden. Alhoewel we ons wel afvragen waar het aan ligt - kan ook zijn dat ze 'm nog niet nodig hebben op het project en daarom geen haast maken. Hij moet nu inderdaad weer door de medische molen, en hij blijkt nog een uitnodigingsbrief te missen. Maar vraag me wel af of dit inderdaad het laatste is, of dat er daarna weer iets is.

Vervelend, want we zijn zelfs speciaal overhaast hiervoor getrouwd (geheel tegen onze principes in!), en nu duurt het maar..
quote:Mystery schreef op 25 september 2015 @ 22:57:

Liubi, je had gelijk dat alles ontzettend vertraagt in deze maanden. Alhoewel we ons wel afvragen waar het aan ligt - kan ook zijn dat ze 'm nog niet nodig hebben op het project en daarom geen haast maken. Hij moet nu inderdaad weer door de medische molen, en hij blijkt nog een uitnodigingsbrief te missen. Maar vraag me wel af of dit inderdaad het laatste is, of dat er daarna weer iets is.

Vervelend, want we zijn zelfs speciaal overhaast hiervoor getrouwd (geheel tegen onze principes in!), en nu duurt het maar..

Maanden? Bij ons heeft het een jaar geduurd..en ik ben er steeds niet. Mijn man is nu al 2 maanden aan het werk en hij kan nog steeds mijn visum niet aanvragen. krijg jij tegelijkertijd een visum of moet jouw man -net als die van mij - dat daar regelen en moet jij wachten? Mijn tip: Zoek het goed uit!!

Wij zijn ook halsoverkop getrouwd omdat ik zwanger bleek ( zwangerschap buiten huwelijk is illegaal en ze gaan rekenen). Achteraf had het iets kunnen wachten en ook is mijn zwangerschap helaas afgebroken.

Voor mij ziet het ernaar uit dat deze week de allerlaatste papieren binnenkomen en hij met spoed mijn visum kan aanvragen. Duurt lang...en ik ben het Skypen echt zat!

En over dat het lang duurt. Ik woon nu in Spanje en Spanjaarden hebben de naam maar in de VAE gaat het nog 10x langzamer..ongelooflijk maar waar. Er zit niets anders op dan accepteren. Succes!
Wat bizar dat het bij sommigen zo lang duurt. Wij weten pas sinds begin juni dat mijn man de baan had. De visum procedure is enorm snel gegaan. Ik hoop dat onze visum (kinderen en ik) procedure ook snel gaat. We hebben laatst een presentatie gehad waarin wordt aangegeven dat in de eerste week al de procedure in gang gezet wordt. Ik hoop maar op het beste.

@verhuisd vervelend dat het bij jullie zo lang duurt. Kan me voorstellen dat je het skype helemaal zat bent.
Mijn man kreeg zijn baan in mei, is de eerste week van september naar Saudi gevlogen en wij konden in de laatste week van november komen. Dus op zich ook snel, maar sommige bedrijven, zoals Aramco en instellingen als de werkgever van mijn man, krijgen 'voorrang' in de procedures. Wij hebben een afdeling die zich alleen bezig houdt met iqama's, uitnodigingen etc en er werken ook enkele mensen van het ministerie. Ik wil een familielid uitnodigen en als ik vandaag de papieren stuur, heb ik over een tot twee weken de uitnodiging.

Het gaat namelijk over het algemeen nogal met 'inshallah' zeg maar.
Bij het bedrijf van mijn man hebben ze ook zo'n afdeling. Hij gaat daar in zijn eerste week ook langs om onze visa in gang te zetten.
Wij krijgen inderdaad ook hulp o.a. Met het vinden van woonruimte want wij hoeven niet op een compound te wonen. De housing departement zet overal vaart achter, met 'inshallah'. Ik mag ook niet piepen, ik ben er binnen 2 maanden na zijn aankomst. Helaas zonder voorrang - want geen kinderen - maar tegen beetje betaling wel een snelle visumprocedure en dat hebben we er graag voor over.
In hoeverre kun je je vrij bewegen als je niet op een compound woont? Wij hadden geen andere keus want westerlingen moeten van dezevinstelling verplicht op een compound. Ik kan me niet voorstellen gewoon in een Saoedische stad te moeten wonen. (Of ging jij nu niet naar Saoedie?) Ik hoef hier tenminste geen abaya aan en mag ook gewoon rondscheuren in mijn bolide.
Tvp
quote:liubi schreef op 30 september 2015 @ 22:52:

In hoeverre kun je je vrij bewegen als je niet op een compound woont? Wij hadden geen andere keus want westerlingen moeten van dezevinstelling verplicht op een compound. Ik kan me niet voorstellen gewoon in een Saoedische stad te moeten wonen. (Of ging jij nu niet naar Saoedie?) Ik hoef hier tenminste geen abaya aan en mag ook gewoon rondscheuren in mijn bolide.

Geen Saudi inderdaad, wel Abu Dhabi.

Toegegeven, waar wij straks wonen is wel 24/7 beveiliging, niemand wordt toegetalen zonder woon-pasje en bezoek moet altijd worden aangemeld. ik heb zo veel zin in mijn initiële cultuurschok haha. Ben er wel al 2 op vakantie geweest vorig jaar en ik besef dat vakantie natuurlijk dat geen realiteit is maar vind het wel prettig dat ik een beetje weet wat ik kan verwachten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven