Doe ik iets mis? (budget)

30-10-2019 23:46 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond liefste Viva-forummers

Bij wijze van sabbatsperiode, ben ik aan het reizen geslagen. Omdat ik solo reis, besloot ik eerst het water uit te testen door een tweetal citytrips te doen dichtbij de deur. Deze waren Rome en Londen, beiden voor vijf dagen en vier nachten.

Ik boekte voor beide hostels om in te verblijven (+/- 25 euro per nacht + 60 euro verzekering), kocht vliegtickets op cheaptickets.be (+/- 200 euro + 50 euro verzekering) en reisde via de Eurostar (350 euro, hier heb ik me naar mijn gevoel laten beetnemen). Ter plekke, ontbeet ik in het hostel (ongeveer 5 a 7 euro per dag), probeerde ik zelf zoveel mogelijk lunch te maken en ging ik 's avonds zo goedkoop mogelijk eten (gemiddeld ongeveer 12 à 14 euro alles in totaal). Ik spendeerde mijn dagen zowel in gratis als in betalende attracties (bv. Colosseum, madame Tussauds). Verder gaf ik niet veel uit aan souvenirs of shoppen.

Toch kwam ik uit op een redelijk hoog gespendeerd budget. Ik denk dat ik naast verblijf en vervoer, nog een 240 in Rome en 300 euro in Londen gespendeerd heb aan eten/attracties/souvenirs/OV/etc. Dit is dus ongeveer 50 à 60 euro per dag. Ik vond dit in eerste instantie meevallen, aangezien bijvoorbeeld een museum zoals madame Tussauds al makkelijk 40 euro inkom kostte.

In vergelijking met wat ik zou spenderen als ik reis via een reisbureau, zit ik nog goed. het bedrag dat ik via hen zou spenderen aan enkel vervoer, verblijf en ontbijt, is gelijk aan het totaal wat ik tot nu spendeerde aan alles.

Maar als ik blogs online lees over budgettravelen, dan zit ik ver boven het geschatte bedrag dat zij schatten bij een bepaalde bestemming.

Ik denk dat ik kan vooral zou kunnen besparen op vervoer (zeker wat betreft Londen & de eurostar). Maar verder weet ik niet goed hoe ik onmiddellijk nog meer zou kunnen besparen en tegelijk nog wat genieten van de reis.

Overdrijf ik in mijn uitgaven? Hebben jullie tips?
leeg
meisje85 schreef:
31-10-2019 07:32
Ik moet er eigenlijk wel een beetje om lachen. Je gaat naar twee erg dure steden - ik denk dat Londen sowieso tot één van de duurste steden ter wereld behoort. Je sluit voor alles een aparte verzekering af die ook nog eens gigantisch aan de prijs is (voor die bedragen heb je met gemak een doorlopende reisverzekering voor een jaar en dan hou je nog geld over ook). Je gaat daar dan ook nog eens dingen doen als Madame Tussauds bezoeken (maar liefst 40 euro voor hoóguit een paar uurtjes vermaak!) en dan vraag je je af wat je verkeerd doet. Nou, dat dus.
Dit :)

Mijn ervaring is dat uitjes , excursies dingen als ziplinen etc. Gewoon duur is. Ook in Azië. Dan maak je dus een keuze.

Ik bespaar het meeste op eten. Eet locaal en vooral niet westers en dan is het vrij goedkoop. Ik slaap in hostel Wel in privé kamer.

Bepaal wat je wil. En plan ook uitjes in en kies andere verzekering. Investeer in tijd om goed ticket te vinden. En lever luxe in ;). Luxe kost geld.

Ter vergelijk

4 weken Thailand ong. 1500€ incl alles.
4 weken Canada ong. 4000€ pp
Ik vind het echt spotgoedkoop. Ik ben ook in beide steden geweest en was er dan 3 nachten en heb daar incl. reis en hotel 1000 euro uitgegeven p.p.. Nu is mijn uitgangspunt anders, maar ik verbaas me erover dat je zulke reisjes ook met zo weinig geld kunt maken, en dat dan nog teveel vind.
MMXVIII schreef:
31-10-2019 08:20
Als je goedkoop naar Londen wil pak je de bus. Slaap je in een hostel en haal je je ontbijt en lunch bij de supermarkt. Ga je gratis naar het museum, maak je een wandeling door de stad. Er zijn fantastische winkels waar je uren in kan ronddwalen zonder iets te kopen en genoeg parken met bankjes om even rustig met een boekje te zitten bij lekker weer. Goedkoop eten kan in een pub of bij een Indiër buiten het centrum.
Londen is, vind ik, juist een stad waar je je heel goed zonder budget een paar dagen kan vermaken.
Precies! Een paar dagen Londen hoeft echt niet veel te kosten. Vooral de gratis musea zijn een groot pluspunt!
Overal zijn markten waar je heerlijk kunt eten voor weinig geld. Bijvoorbeeld op zondag in Camden.
Ik ben ca. 30 x in Londen geweest, maar nog nooit in Madame Tussaud!
Ik lees er misschien overheen, maar betaalde je echt 350 euro voor een retourtje Amsterdam (Brussel?)-Londen...? Dat is echt veel.
Verder vind ik dat je bedragen vrij normaal zijn hoor. Zeker Londen is niet goedkoop.
En inderdaad, budgetreizen is bijv. niets voor mij, als ik ergens heen ga wil ik ook dingen zien, beleven, goed eten, genieten dus. Liever minder vaak maar wel "goed" dan 8x per jaar budget brood uit de supermarkt halen.
Tip 1: Laat je bestemming afhangen van de prijs.
Voorbeeld: Ik ben naar Parijs gegaan, want ik zag een aanbieding van Thalys: €70,- retour.

Tip 2: Sluit geen verzekeringen af, behalve standaard doorlopende reisverzekeringen. Van die €110,- had je andere dingen kunnen doen.

Tip 3: Reizen per trein door Europa is duur. Ga met het vliegtuig en boek maanden van tevoren bij de prijsvechters of kies voor een Interrail.

Tip 4: Ga kamperen, dat is lekker goedkoop.
Voorbeeld: Camping de Paris €28,- per nacht. Camping Saumur €13,- per nacht.

Tip 5: Kook zelf en ga niet uit eten, of koop iets kant-en-klaar in de supermarkt.

Tip: Is het het geld waard? €24,- om in Madame Tussaud te komen?!
Soms zijn onbekende attracties 10x leuker.
Voorbeeld: Chateau Chambord €14,50 of Chateau Villesavin inclusief rondleiding voor €9,50. Het laatstgenoemde kasteel was veel leuker. Parijs museum de Cluny €9,- en Museum het Louvre €17,-. De eerste vond ik veel leuker! Ik geloof zelfs dat het elke eerste zondag van de maand gratis is.
Qua verzekering is het wellicht inderdaad handiger om gewoon een doorlopende reis- en annuleringsverzekering te pakken. Meestal is het wel zo dat die reisverzekeringen meestal wel een maximum per reis/jaar vergoeden maar meestal heb je die verzekering toch niet nodig maar is het wel fijn om te hebben.

Ik kwam laatst een Youtube kanaal (https://www.youtube.com/user/Marybyarm/ ) tegen van een meisje van begin 20 die geen cent te makken had en toen besloot in een jaar 100 landen te bezoeken. Ze vertelde dat het wel behoorlijk afzien was soms. Later maakte ze een video waarin ze vertelde wat het allemaal gekost had dat jaar reizen: 100k en ze zei dat ze via Youtube 7k per maand verdiende. Echt ik geloof er niks van. Hoe kun je nou van niks te makken ineens 100k in een jaar uitgeven, dat verdiend een gemiddeld persoon nog niet eens per jaar.

En tja door dat soort kanalen die je met een flinke korrel zout zou moeten nemen gaan mensen inderdaad denken van: Dat wil ik ook! Wat doe ik verkeerd dat ik dat niet kan?! etc etc.
En ook Londen kun je zo goedkoop en duur maken als je wilt.
De eerste keer dat ik daar kwam met school was ik in totaal 250 euro kwijt, toen was het noodzaak maar nu denk ik: zo wil ik niet meer op vakantie.

Hoe ik het voor elkaar kreeg om maar 250 euro uit te geven:
- Veel groepskorting in een goedkoop hostel.
-Goedkope vlucht
- Eigen ontbijt mee en snacks voor tussendoor mee
-Alleen gratis dingen gedaan
-Geen souvenirs gekocht
- Aan eten niet meer dan 12 euro per dag uitgegeven (Goedkoop broodje als lunch en als avond eten fish & chips en ander goedkoop eten en verder veel water dinken en de goedkoopste water uit de supermarkt nemen).

Eigenlijk was het nog goedkoper dan 250 want school bleek nog een potje te hebben voor activiteiten als schoolreisjes dus kregen we daar nog wat geld uit ter compensatie.
Hatchi Inderdaad, ik woon op 5 minuten lopen van Madame Tussauds in Amsterdam. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet waarom ik wassen beelden van Brad Pitt, Lady Gaga of Michiel de Ruijter zou willen zien. En daarvoor in de rij staan en veel geld betalen. Maar ja, ieder zijn ding.
Het is mijn ervaring dat Eurostar naar Londen vaak duurder is dan vliegen.
Een paar jaar geleden naar vanaf Rtm naar City Airport gevlogen v.v. voor 75 euro.
Met Cityjet, maar die bestaat geloof ik niet meer.
amarna schreef:
31-10-2019 12:52
Een paar jaar geleden naar vanaf Rtm naar City Airport gevlogen v.v. voor 75 euro.
Ja dat is mijn ervaring ook. Ik heb dan geen ervaring met Eurostar maar wel met Thalys en ICE. De enige keer dat dat echt goedkoop was, was toen ik naar Oberhausen ging. Dat was 50 euro retour met de trein en had zelfs voor nog geen 36 euro gekund maar dat waren rot tijden. Maar normaal toch minimaal 60-70 euro kwijt enkele reis naar Parijs, Berlijn etc. Kies tegenwoordig wel de optie met zo min mogelijk overstappen want de eerste keer dat ik naar Parijs ging met veel overstappen vond ik dat behoorlijk sjouwen en stressvol dus ik gun mezelf iets meer comfort. Als je het echt goedkoop wilt dan ga je voor Flixbus maar dat lijkt mij echt verschrikkelijk. Moet je eerst nog naar zo'n opstap plek ergens op een al dan niet onmogelijke tijd, met een beetje pech zit je uren in de file waardoor de reis nog langer duurt waardoor mensen chagrijnig gaan worden.
TsumTsum schreef:
31-10-2019 13:00
Ja dat is mijn ervaring ook. Ik heb dan geen ervaring met Eurostar maar wel met Thalys en ICE. De enige keer dat dat echt goedkoop was, was toen ik naar Oberhausen ging. Dat was 50 euro retour met de trein en had zelfs voor nog geen 36 euro gekund maar dat waren rot tijden. Maar normaal toch minimaal 60-70 euro kwijt enkele reis naar Parijs, Berlijn etc. Kies tegenwoordig wel de optie met zo min mogelijk overstappen want de eerste keer dat ik naar Parijs ging met veel overstappen vond ik dat behoorlijk sjouwen en stressvol dus ik gun mezelf iets meer comfort. Als je het echt goedkoop wilt dan ga je voor Flixbus maar dat lijkt mij echt verschrikkelijk. Moet je eerst nog naar zo'n opstap plek ergens op een al dan niet onmogelijke tijd, met een beetje pech zit je uren in de file waardoor de reis nog langer duurt waardoor mensen chagrijnig gaan worden.
Daar hoor ik ik slechte dingen over. Flixbus annuleert soms nog 24 uur van tevoren de rit. Je krijgt je geld terug, maar zie maar eens betaalbaar alternatief vervoer te regelen op het laatste moment.
Je kan prima voor 500 euro (incl álles) een week (zeven dagen) naar een Europese stad (oké, Londen is misschien lastiger, maar Rome is écht niet duur, als je niet om 5 sterren geeft). Je geeft inderdaad best wat geld aan voedsel uit. En die verzekeringen snap ik ook niet; ik geloof ik dat 35 euro per jáár betaal.....
Fransje-Noord schreef:
31-10-2019 13:03
Daar hoor ik ik slechte dingen over. Flixbus annuleert soms nog 24 uur van tevoren de rit. Je krijgt je geld terug, maar zie maar eens betaalbaar alternatief vervoer te regelen op het laatste moment.
Ja dat hoor ik vaker, dan zie je mensen wanhopig op Facebook iemand zoeken waarmee ze mee kunnen rijden of last minute hun concert kaartje voor een concert in het buitenland proberen te verkopen omdat ze niet meer kunnen gaan omdat ze de duurdere opties niet kunnen betalen.
Stedentrips zijn gewoon vaak een stuk duurder dan een langere vakantie ergens in de natuur! Ik vind dat je het netjes doet, alleen tickets/verzekering/treinkaartjes zou je nog op kunnen besparen. Maar als je daar bent dan ga je inderdaad toch gewoon leuke dingen doen, niet een beetje op je hotelkamer zitten. En zeker in een stad gaat het dan snel. Als je ergens in de natuur zit, dan kun je lekker gaan wandelen, aan het strand dan lekker op het strand liggen... Dat zijn allemaal dingen die gratis zijn. In de stad kost het meeste toch gewoon geld. En iets als Madam Tussauds vind ik gewoon persoonlijk overpriced en niet de moeite waard. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
amarna schreef:
31-10-2019 12:52
.
CityJet bestaat zeker nog wel, maar doet alleen nog wetlease (verhuur van kist + bemanning) voor andere maatschappijen zoals AF en SAS.

Eurostar naar Londen is nu nog duur omdat het traject tussen Nederland en Brussel met Thalys gaat. Van Londen af zijn er tickets vanaf 40 euro. Volgend jaar gaat Eurostar ook het traject in Nederland naar Londen zelf rijden en dan gaat hopelijk de prijs omlaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven