Dubai en Medicatie

08-09-2013 20:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok..ik Google te veel en nu heb ik stress.

Voor mijn langere reis naar Zuid Afrika neem ik voor 3 tot 6 maanden medicatie mee. Dit is veel, heel veel. Ik heb meerdere chronische ziektes en gebruik veel dagelijkse medicatie.

Nu maak ik een stopover in Dubai en ik ken de regels wat betreft de Opiumwet en dat je dan een verklaring moet hebben.

Enkel kwam ik op google zo veel verhalen tegen van Poppy Seeds en 4 jaar gevangenis tot aan meer dan zo veel paracetemol en je wordt opgepakt.

Ok dit zal niet dagelijks gebeuren maar ik Stress!! Wie kan mij geruststellen?

Ik heb uiteraard medicijnpaspoort en ook nog een brief van de huisarts.

Ik wou alle opium achtige medicatie thuis laten (Codeïne, tramadol etc)..alleen heb ik ook enorme vliegangst en heb daar Rivotril voor gekregen. Dit mag dus niet mee maar eigenlijk wil ik dat natuurlijk wel graag..maar ik weet niet of ik het aan durf.

Zie mij maar als een gestresste kip die ze gewoon even ziet vliegen zo vlak voor vertrek, haha.
Haal dan gewoon zo'n verklaring! Scheelt je een hoop stress.

Niet dat ik ooit gecontroleerd ben trouwens, maar je weet maar nooit.
Medicijnpaspoort en brief van de huisarts zijn niets waard, dat realiseer je je hopelijk wel?

En als al die opiaten voorgeschreven zijn zou ik ze zeker niet thuis laten als je zo lang gaat.
Die tabletten voor angst heb ik pas afgelopen week gekregen en ik vertrek as dinsdag.

Verklaring halen kan dus niet.

Gewone medicatie moest gewoon kunnen met o.a. het medicijn paspoort maar als dat niets waard is??
Je zult even moeten checken wat het land waar je naartoe gaat hanteert voor regels over medicijnen.

Maar als je dinsdag al vertrekt is de keuze makkelijk: meenemen en stressen of thuis laten

Een medicijnpaspoort zegt weinig en is zo te vervalsen, vandaar dat het weinig waard is.
Ik zou contact opnemen met het Consulaat van de Verenigde Arabische Emiraten:

Eisenhowerlaan 130

2514 KN DEN HAAG

Tel: 070 – 3384371

Fax: 070 – 3384372
O kijk: op de site:

http://vae.nlambassade.org/you-and-coun ... aar-de-vae
Ja, die regels zijn dus nogal vaag...en zelfs als er al een lijst is wat Niet mag dan schijnen ze daar ook nogal eens van af te wijken.

Als je voor Maanzaad de gevangenis al in draait? haha.

Nee, dat komt natuurlijk heel weinig voor maar het is dus wel gebeurd daar.

Ik had gewoon nooit extra moeten gaan googlen :p
Klopt dat de regels elke maand kunnen veranderen, vandaar mijn advies om te bellen.
je reisbureau moet je hierin begeleiden. Tramadol is trouwens geen opium (morfine weer wel).

Medicatie in officiele verpakkingen laten zitten en eventueel het consulaat bellen voor info.
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (en ook menige medici totaal onverantwoord verkondigen en denken) is een medisch paspoort/medicijnenpaspoort geen wettig document. Het heeft nul waarde op dat gebied. Idem dito voor wat Nederlandse overheid en diens diensten stellen. Ieder land bepaald de eigen import- en exportregelgeving. Die wetgeving is leidinggevend, niets anders. De criteria die men daarin stelt voor bepaalde middelen zul je dus aan moeten voldoen wil je legaal bepaalde middelen meenemen desbetreffend land in. Daarnaast kunnen in bepaalde landen sommige middelen onder geen enkele voorwaarde legaal zijn. Nog lastiger om het kaf van het koorn te scheiden in de juiste informatie is de berg aan "ja maar ik deed X en land Y en niets aan het handje, dús het mag zo". Er zijn zeer weinig landen waar men een 100% controle voert. In die situatie iets het land inbrengen betekent dus niet dat het dús legaal maar niets meer of minder dat men niet gescreend is of men de correcte handelswijze voor dat land en dat middel gehanteerd heeft.

Het forum is NIET de plek om op af te gaan bij dit soort zaken. Dat is altijd enkel en alleen overheidsdienst van betreffend land(en) waar betreffende wetgeving ondervalt. In dit geval de Emiraten dus.

Forummers bedoelen het vaak lief, aardig en goed. Idem dito menige medici en apotheekmedewerker en farmatec. Tegelijkertijd wil je niet weten hoeveel blunderende adviezen er worden gegeven. Loopt meestal allemaal nog wel los met dank aan geen 100% controle, maar een risico wat niemand moet willen lopen imho. Dit is potentieel een groot juridisch probleem en op zijn "best" kun je in een situatie raken waarbij medicatie die nodig is in beslag wordt genomen. Oeps. Besef bij dit soort dingen dat er geen 1 leidraad is, 's lands wijs, 's lands wetgeving in deze. Dit geldt voor alle middelen overigens, niet alleen voor wat de Nederlandse wetgever onder de opiumwetgeving plaatst.

Voor nu dus online de officiële overheidswebsites raadplegen en waar je er niet uit komt, morgen telefonisch contact leggen en van daaruit verder. In het vervolg dus niet meer zo last minute ergens op laten komen als je al medicatie gebruikt en weet dat je angstig bent en daarvoor iets wellicht wilt gaan gebruiken. Er zijn landen waarbij procedures van weken of langer nodig zijn.

Voor nu; achter de oren krabben in hoeverre angst de beste raadgever is. Klinkt wellicht nog leuk en aardig het "nou dan neem ik dat type middelen maar niet mee", maar die middelen gebruik je niet voor niets. Stonden tot dit moment niet voor niets in de plannen om mee te gaan. Juist voor een langere reis. Wat voor ellende haal je je potentieel op de nek als je dat thuis laat? Helemaal afgezet tegen feit dat je je afvraagt wat wel en niet mag, hoogstwaarschijnlijk dus niet weet hoe dit uit te zoeken en dus ook niet weet wat het beleid van betreffend land is voor de specifieke middelen. Want zoals al gezegd; 's lands wijs, 's lands wetgeving. Net zoals er landen zijn waar voor bepaalde middelen procedures doorlopen moeten worden die weken of langer kunnen duren, zijn er net zo goed landen waar voor bepaalde middelen geen langdurige procedure doorlopen hoeft te worden.

Even diep in en uit ademen, angstmonster de mond snoeren en met de feiten aan de slag. Daar mee verder gaan zal je het verst brengen, zowel qua legaliteit als gezondheid als ook gemoedsrust.
when you wish upon a star...
Jee Pixie: voortreffelijk betoog!
Zelfs voor middelen als oxazepam moet je voor Dubai toestemming halen bij de ambassade,minimaal 4 weken van te voren aan te vragen.
Pixidust; had het niet beter kunnen verwoorden!
Bedankt!

Het klopt inderdaad dat artsen en apotheek verkeerde informatie verschaffen.

Iedereen heeft beweerd dat het niet op de opiumlijst staat en gewoon mee kan met medicijn paspoort.

Andere discussie, ik weet het.

Waarom raden apotheek/artsen/internet dan toch altijd het medicijn paspoort aan? Als dit eigenlijk geen wettig middel is en dus in feite niets zou toevoegen (Al is het waarschijnlijk altijd beter dan niets).

Ik ga morgen bellen en verder hopen dat het goed loopt.

Die angst pillen zijn echt alleen voor het vliegen en dat zal ik ook wel kunnen overleven zonder pil.
Wat Pixiedust zegt. En je bent nu dus te laat om de procedure door te lopen.

Mijn advies zou zijn om contact te leggen met een lokale arts of ziekenhuis in ZA (misschien mbv je reisverzekering) en daar vragen of zij bereid zijn om - eventueel met een verklaring van jouw behandelend arts - de medicijnen daar voor te schrijven. Dan heb je geen gedoe met invoeren en toegang tot alle noodzakelijke medicatie. Check wel of ze alle medicijnen daar kennen en zo niet, overleg dan met je apotheek wat een alternatief zou kunnen zijn.
Internet; we weten allemaal hoeveel onzin daar op rondzwerft. Maar ook; hoeveel mensen graag de waarheid in pacht denken te hebben en verkondigen. Nooit serieus nemen dus op dit gebied.

Artsen en apotheken? Wie zal het zeggen. Mijn ervaring is dat ze teveel uit gaan van "als ik zeg dat het nodig is, is het nodig" gemend met een beetje domheid en onwetendheid. Men leest zich niet in en gelooft massaal in het fabeltje dat medisch paspoort enige juridische grond heeft.

Wel is zon paspoort handig voor bepaalde medische zaken als onverwacht in ziekenhuis terecht komen, maar dat is een keuze die je zelf maakt en waar meerdere opties voor zijn.

Je wilt niet weten hoeveel artsen, apothekers etc. mij van alles op de mouw proberen te spelden, zelfs als ze 's lands desbetreffende wetgeving onder de neus hebben (met dank aan zelf meenemen dus). Tot en met artsen die doodleuk roepen dat als zij het op papier zetten als medisch noodzakelijk dat Pietje dan wel 1-2-3 even een visum krijgt voor land X waar Pietje volgens de reguliere visumcriteria niet in aanmerking komt.

Qua rivotril; als papieren een ding zijn qua tijd, zou jij het redden met enkel slikken voor de eerste vlucht? Of zit er een te lange overstaptijd tussen? Oh en als dat niet al besproken is; slik NOOIT een middel voor het eerst in de lucht. Je reageert in de lucht soms wat anders, dus dan wil je niet een middel voor het eerst slikken. Het is niet zo dat een middel in ene niet meer werkt o.i.d. maar sommige bijwerkingen kunnen vervelend zijn en kun je vervelender ervaren in de lucht. Thuis uitproberen of het gewenste effect bereikt wordt met rivotril (lees; ontspannen) en je er geen vervelende bijwerkingen van hebt is dan wel handig. Bovendien stap je dan zelf ook wat verzekerder in het vliegtuig, want je wéét al dat het pilletje zal helpen (en die wetenschap helpt ook weer)
@Pixie

Dat laatste is helemaal waar, van die medicijnen die opeens anders kunnen vallen. Ik had voor een lange vliegreis Oxycodon voorgeschreven gekregen. In eerste instantie ging het wel en voelde ik me ongeveer net als thuis, maar toen ik bij een tussenstop het tweede pilletje nam (keurig volgens voorschrift) werd ik opeens hartstikke stoned. Echt doodeng was dat! Ik reisde alleen en ik weet nog steeds niet hoe ik aan het eind van de tweede vlucht van het vliegveld naar mijn hotel heb weten te komen.
@Pixie: Thanks. Ik heb het helaas ook al te vaak meegemaakt. Zelfs als je inderdaad zegt tegen een arts dat het echt op de opiumwetlijst staat beweren ze nog dat je het gewoon mee kunt nemen.

De rivotril heb ik inderdaad uitgeprobeerd.

Werd beetje duizelig maar dat was het wel.

Ik denk dat ik de optie neem om hem inderdaad vlak voor vertrek in te nemen en verder gewoon maar te doen aan ontspannings oefeningen en heeeel veel films kijken voor afleiding.

Ik neem het risico echt niet om die dingen nu mee te nemen.

Mijn andere medicijnen vallen voor zo ver ik het nu weet niet onder de Opiumwet maar met gruwel verhalen over maanzaadjes knijp ik hem nog steeds.

Het blijft een bizar land en ik moet dan maar duimen dat ze mijn medicijn voorraad gewoon doorlaten.

Ik heb nooit bij die verklaring stil gestaan omdat mijn standaard medicatie niet onder die wet valt en ik al van te voren had besloten mijn tramadol thuis te laten om dit soort taferelen te voorkomen.
Adeline; stoppen met dit bespreken met artsen. Zij zijn geen informatiebron, dus ze zo ook niet behandelen. Ze zijn hooguit "leverancier" voor wanneer je bepaalde papierwerk van ze nodig hebt.

Daarnaast maak je nog steeds een grote fout. Jij denkt nog steeds opiumwetgeving versus geen opiumwetgeving. Laat dat los! Dat is denken in Nederlandse wetgeving. Dat is enkel van belang voor reizen en gebruik binnen NL. NIET voor Emiraten, ZA, of welk ander land dan ook. Alle medicatie moet je in 's lands wetgeving zien. Niet enkel medicatie die hier wellicht onder opiumwetgeving valt, maar alle middelen. Afhankelijk van het land dat je aan doet kan er namelijk ook e.e.a. aan regelwerk of papierwerk nodig zijn voor middelen die niet onder de NL'se opiumwetgeving vallen. En ook daarbij geldt weer dat de bewering "opiumwetgeving is altijd verklaring via NL ministerie" niet de feitelijke situatie is. Immers; 's lands wetgeving bepaalt aan welke criteria je moet voldoen om legaal te handelen. Afhankelijk van land en middel kan dat variëren van geen enkele criteria, enkel in orginele verpakking, artsenverklaring (kan dus in 1 werkdag geregeld), verklaring via Nederlandse instanties, verklaring via instanties van land der bestemming etc.

En heel eerlijk?? Ik denk dat je er niet slim aan doet om op angst beslissingen te hebben genomen als "hup, maar niets mee, want bang voor wat als...........". Zeker niet op zo'n lang verblijf. Je haalt je mogelijk nogal wat op de nek zonder benodigde medicatie. Het ís nog geen dinsdag. Ga eerst maar eens uitpluizen morgen via de officiële instanties in de Emiraten wat de regelgeving is per middel (let op; ken de algemene naam, merknamen kunnen per land verschillen, maar werkzame stofnaam is dan wel bekend). Pas dan wéét je of je sowieso te laat bent om e.e.a. officieel te regelen voor 1 of meerdere middelen of dat je nog tijd genoeg hebt, mits je morgen een arts bereid vindt om eventueel benodigde papieren uit te schrijven als dat genoeg blijkt te zijn.

En ja; dat kan soms. Ik ben in menig ongekend strikt land geweest met grote hoeveelheden medicatie, incl. grote hoeveelheden opioiden en noem het maar op. Er zijn ook ongekend strikte landen bij waar je papierwinkel voor nodig hebt die met 1 werkdag te regelen kan zijn. Is niet bepaald aan te bevelen voor stressfactor maar het is genoeg. Daarentegen zijn er ook landen waar ik met dezelfde koffers medicatie maanden van te voren via ministerie van justitie van desbetreffend lang een procedure door moet. Je weet het pas zeker als je het uitzoekt.

Blijkt dat geen optie en heb je te kort tijd om benodigde te regelen, overweeg dan serieus een back up plan zoals Nummerzoveel ook al noemt. Zowel Nederlandse artsen als menige arts in "den vreemden" is er niet happig op bij stevigere middelen, dus dat kan wat doorpakken vergen. Hoe dan ook zou ik persoonlijk ervoor zorgen dat ik linksom of rechtsom wanneer nodig aan de medicatie kan komen. Over het algemeen gebruik je dergelijke middelen niet omdat het oh zo best zonder kan. Dan wil je op momenten dat het nodig is ook daadwerkelijk kunnen gebruiken i.p.v. onverhoopt een nieuw probleem hebben.
En echt; er zijn geen bizarre landen waar je met angst en beven heen reist. Elk land heeft wetgeving en de een is strikter of omslachtiger dan de ander. Zo lang als je die wetgeving gewoon eerbiedigt en bijv. netjes aangeeft wat je aan moet geven etc. is er echt niets om je druk om te maken. Echt!

Regelgeving is er niet om jou de stuipen op het lijf te jagen. Zie het als iets wat in jouw voordeel gebruikt kan worden. Als je weet waaraan je moet voldoen om de middelen die jij gebruikt legaal te mogen meenemen, weet je dat het goed zit. Geen angstaanjagende gevangenisspookverhalen, geen angst of medicatie in beslag wordt genomen, maar gemoedsrust dat je jouw benodigde medicatie gewoon kunt gebruiken waar nodig.
Hoi Adelina,

wat spannend dat je dinsdag vertrekt. Ik zou proberen medicijnen in ZA aan te schaffen via een huisarts. Ik weet natuurlijk niet of ze jouw medicijnen er allemaal ook hebben, maar mij is het wel gelukt via een huisarts (in Durban, ging jij daar ook niet heen?). Ik heb ook geen heel bijzondere medicatie, dat scheelt misschien.

Mocht je dat niet willen en toch je medicatie mee willen nemen, zou ik alsnog (inderdaad zoals hierboven al gezegd is) de ambassade bellen om advies in te winnen.

*edit* Allemaal mosterd. Ik heb duidelijk slaap nodig
Ook ik heb op mijn lange reizen de medicatie ter plaatsen gehaald. Overigens met behulp van een in het Engels voorgeschreven recept van mijn arts in Nl. (met stofnaam ipv merknaam) Misschien is het sowieso een optie om een reserverecept mee te vragen als je zo'n poos weggaat.
En neem nou helemaal geen medicijnen die je eigenlijk niet eens nodig hebt en waarvan je weet dat het niet mag.
@Marly: Dankjewel. Ik heb wel recepten dus het zou wel kunnen inderdaad. Maar ik moet dan alsnog een deel meenemen voor bijv. de eerste twee weken.

@roodwitblauw: Ja ik heb ook recepten voor daar. Ik neem 3 tot 6 maanden medicatie mee en heb recepten voor de rest. Ik blijf misschien wel 12 maanden weg.

@Tekenis: Waarom zou ik medicijnen meenemen die ik niet nodig heb?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven