emigreren naar Spanje

24-05-2009 18:37 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik lopen al jaren met het idee rond te gaan emigreren naar Zuid Spanje. Het lijkt ons leuk iets te beginnen in de horeca; kleinschalige B&B met een terras ofzo. En bijvoorbeeld excursies voor de klanten te organiseren. We hebben allebei jarenlange ervaring in het toerisme/horeca, ook in het verleden een eigen restaurant gehad. We hebben daarnaast een internetbedrijfje dat we daar voort kunnen zetten. Hier in NL hebben we een eigen woning met een behoorlijke overwaarde die we kunnen verkopen. Ben op zoek naar informatie, tips, ervaringen van andere forumleden op dit gebied. Bijvoorbeeld hoe het werkt met Spaanse banken (of is het beter met een NL bank in zee te gaan - als dat mogelijk is?), hoe een betrouwbare makelaar te vinden, etc.
Vaak heb je alleen de mogelijkheid om leasehold te kopen oftewel 'traspaso'. Hierbij geeft de bank geen hypotheek om dat er niks te halen valt als het misloopt.

Wel kun je een persoonlijke lening afsluiten, maar dat is erg duur.



Banken zijn momenteel niet meer zo happig als het gaat om hypotheek verlenen. Maar als jullie persoonlijke situatie gunstig is dan moet het geen probleem zijn. Maar dan moet je aantoonbaar eigen geld, vast inkomen en bezittingen hebben.

Het loont de moeite om bij verschillende banken te gaan 'shoppen', dus hypotheek aanvraag doen bij 3 a 4 banken en dan de beste eruit pikken.



Over maffia-praktijken; hier op Tenerife niet (meer). Maar aan de Costa del Sol zou ik het niet durven garanderen, daar loopt veel gespuis.
Alle reacties Link kopieren
Margaretha, je schreef eerder dat er veel geweld voorkomt tegen vrouwen in Spanje. Ik las zojuist op een ander topic over de situatie in NL:



De politie krijgt per jaar ruim 64.000 meldingen van huiselijk geweld binnen. Elke vier dagen overlijdt er in Nederland iemand aan de gevolgen van huiselijk geweld. Geweld achter de voordeur is een groot taboe en komt in alle lagen van de bevolking voor. Per jaar overlijden 75 vrouwen, 50 kinderen en 25 mannen door mishandeling door huisgenoten.



Nooit geweten dat het hier in NL zo erg was!



Chicha, weet je of het klopt dat de banken in Spanje max. 50% van een huis financieren, en je de rest dus zelf moet bijleggen?
Allereerst is er een verschil tussen resident of niet-resident. Daarnaast is alles onderhandelbaar bij een bank, alle mogelijkheden staan open.

Als een bank je niet geeft wat je zoekt, dan zoek je een andere bank.



Voor huizen ligt het percentage wat je kunt lenen hoger als voor commercieele ruimtes.

Momenteel is het ongeveer 50% voor commercieel en 80% voor residentieel.

Ook de taxatie is belangrijk, als die te laag uitvalt dan kun je ook niet veel lenen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de duidelijke info. Is dus een beetje vergelijkbaar met de situatie hier in Nederland, alleen dat banken dus niet 100% financieren. Een leasehold kunnen we zelf financieren, en t.z.t. op zoek naar een eigen woning, daar zou 80% hypotheek interessant kunnen zijn. Omdat de huizenprijzen gedaald zijn kan het interessant zijn om nu te investeren, tenzij de prijzen nog verder dalen natuurlijk. Ik lees nl. dat het niet zo vanzelfsprekend is om een woning te huren in Spanje. Dat moet meestal van particulieren, en ik weet niet hoe betrouwbaar het is. We zullen het in de eerste instantie wel zo doen, omdat het moeilijk is op dit moment te bepalen waar we uiteindelijk permanent willen gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord dat banken nu heel vaak huizen en panden aannemen van mensen die niet meer kunnen betalen. Mijn 'anonieme bron' () zei dat ze verwachtte dat er over een jaar ofzo veel huizen vrij komen omdat banken niet oneindig onroerend goed kunnen aannemen en onderhouden, dat wordt teveel, en die worden dan goedkoop verkocht. Zo zijn begin jaren negentig veel mensen goedkoop aan onroerend goed gekomen, is mij verteld.



Over maffiapraktijken weet ik niets. Dat er in Nederland ook zoveel huiselijk geweld is wist ik niet!



Ik huur trouwens en ken best wel veel mensen die dat doen, en heb er geen problemen mee. Je moet wel een WA verzekering nemen (heb ik niet heel slecht) want de huurder kan verantwoordelijk gehouden worden voor dingen die in het huis stuk zijn. Volgens andere Spaanse vrienden was dat een trucje om je borg niet terug te geven.

Je kan heel vaak huren via makelaarskantoren, die willen dan meestal één maand huur als commissie. Kijk eens op loquo.com (er zijn veel meer sites maar die weet ik even niet uit mijn hoofd).
Alle reacties Link kopieren
PS de prijzen voor huurhuizen aan de kust zijn in de zomer belachelijk hoog, 1000 euro en hoger. Dat is geen reëele prijs hoor, dat zijn mensen die alleen aan toeristen in de zomermaanden willen verhuren. Ik ken genoeg mensen die in dorpen huizen huren voor rond de 450 euro (rijtjeshuis), ikzelf woon midden in de stad en heb een klein appartement voor 360.
Alle reacties Link kopieren
Dat is interessant, dat zou betekenen dat het slim is een jaar te wachten, en dan proberen iets te kopen. Ik heb er al aan gedacht om iets in het binnenland te huren. Ook al vinden we een leuke zaak aan de kust (meer garantie op inkomsten), dan kun je natuurlijk wel wat meer naar binnen gaan wonen. Rond de 450 Euro klinkt heel redelijk.



Ik heb al van Piet Meijers begrepen dat het heel lastig is om aan cijfers te komen. Weten jullie hoe het in de winter toegaat aan de costa's, zijn er dan nog toeristen? Ik heb eeder in een posting van Margaretha gelezen dat het heel stil kan zijn in de winter, en dat veel restaurantje ed. dicht zijn. Zou dat ook voor het zuiden gelden; dat heeft toch bijna het hele jaar een goed klimaat? Ik ben bang iets te starten wat uiteindelijk maar een paar maanden van het jaar goed loopt, en verder niet. Want wat doe je dan?



We hebben natuurlijk wel ons internetbedrijf erbij, maar ik zou graag iets erbij doen waarmee je toch minstens 10 maanden per jaar bezig bent. Of zou het dan toch een stad als Sevilla moeten worden?



Weten jullie hoe we daar achter zouden kunnen komen, instanties in Spanje reageren overigens ook niet (heb al een aantal instanties aangeschreven, maar 0 reacties....)
Alleen op de Canarische Eilanden, en dan ook allen nog op de 2 grote eilanden, heb je 12 maanden toerisme per jaar. Aan de Costa del Sol en Costa Blanca heb je ook wat overwinteraars, maar dat is niet je doelgroep.

Je zult het in een paar maanden moeten kunnen verdienen voor het hele jaar.



City-trips en rondreizen zijn het hele jaar wel aktief, maar ik weet niet of dit voldoende potentieel heeft om een business mee te runnen.



Weet je wat hier momenteel een hit is? Een restaurant met kinderspeelplaats (springkussen/klimrekken/zwembad). Dan kun je je ook richten op kinderfeestjes. In Spanje viert niemand de verjaardag van zijn kind thuis.
Alle reacties Link kopieren
Overwinteraars heb je idd veel aan de Costa Blanca en de Costa del Sol. Als je een B&B hebt, heb je daar weinig aan, maar als je dat terras o.i.d. hebt waar je het over had, dan heb je er wel wat aan.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Noa, vandaar dat we ook denken dat het intessanter is om een café/terras/restaurant over te nemen. Maar dan is de locatie ook wel belangrijk. Ik heb overigens nog niets vernomen vanuit Spanje. Wellicht kunnen zij hier ook antwoord op geven. Het lijkt me niets om 3-4 maanden aan het werk te zijn, en vervolgens de tent te moeten sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Chica dat klinkt leuk, zo`n restaurant!



Waarom viert in spanje niemand een kinderverjaardag thuis?
Alle reacties Link kopieren
quote:poohbear schreef op 10 juni 2009 @ 15:35:

Noa, vandaar dat we ook denken dat het intessanter is om een café/terras/restaurant over te nemen. Maar dan is de locatie ook wel belangrijk. Ik heb overigens nog niets vernomen vanuit Spanje. Wellicht kunnen zij hier ook antwoord op geven. Het lijkt me niets om 3-4 maanden aan het werk te zijn, en vervolgens de tent te moeten sluiten.Misschien zijn ze wel in NL. Hun tent is trouwens het hele jaar door geopend, in de winter dus voor overwinteraars.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Noa, dat klinkt in elk geval positief. Dan is er toch potentie. Hoeft niet het hele jaar door heel druk te zijn, maar dat je toch redelijk kunt werken minimaal 9-10 maanden per jaar.



Het is idd. een leuk idee om een dergelijk restaurant te beginnen, maar dan moet je wel iets met kinderen hebben. Dat hebben wij niet zo. Maar als je dat wel hebt is het misschien een goed concept. Volgens mij vieren Spanjaarden bijna alles op straat of op een terrasje heb ik het idee. Het zijn wel de ideeën waarmee je je kunt onderscheiden. Ik heb ook wel over dergelijke concepten nagedacht, maar dan meer voor incentives ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Nou je het zegt, vorig jaar bij ons op vakantie zat om een uur of 10 de hoteldirecteur met zijn fam buiten te eten, ook een verjaardag ( leuk was dat, dikke rijen voor de bar omdat ze een ober ingepikt hadden)
Alle reacties Link kopieren
Of vrijgezellenfeesten, dat gaat wel héél ordinair hier ik weet niet of je daar van houdt (ik niet ).
Alle reacties Link kopieren
Vrijgezellenfeesten - dat als enige beslist niet! Overige feestjes prima. Aan één kant klinkt het starten van een horecagelegenheid wellicht afgezaagd (doen zovelen), aan de andere kant hoort horeca wel erg in het Spaanse leven thuis. En een leuke afwisseling van het achter de computer zitten. Een combinatie zou ideaal zijn. Maar ook het organiseren van excursies etc. lijkt me erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Noa, kun je erachter komen of ze inderdaad in NL zijn momenteel, misschien kunnen we wat afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Nog even voor alle duidelijkheid een vraagje. Het is in Spanje dus goed mogelijk voor een redelijke prijs te huren voor langere tijd. Als ik het goed begrijp zijn er geen woningbouwverenigingen zoals hier in NL, maar huur je dan van particulieren. Kun je dan voor langere tijd afspraken maken, of geldt dat iedere keer voor een korte periode. Ik krijg de indruk dat voornamelijk aan vakantiegangers verhuurd wordt (en duur), en dat de Spanjaarden zelf voornamelijk kopen. Of is dat niet zo? Met andere woorden, kun je goede en bindende afspraken maken dat je voor 1 of meerdere jaren iets huurt, zonder dat je het risico loopt dat je er na twee of drie maanden uitmoet. En hoe zit dat dan met de prijs; als de prijzen hoger liggen in het hoogseizoen - kun je dan toch een goede prijs op jaarbasis afspreken?
Alle reacties Link kopieren
Ja, alleen als je nu op die sites aan het kijken gaat zie je vooral mensen die in de zomer willen verhuren. Heb je al meer sites gevonden? Google op 'alquilar piso malaga' bv.

De afspraken die ik heb gemaakt zijn altijd voor een jaar en daarna kan het herzien worden / de huur omhoog gedaan worden. Opzegtermijn is, wat ik tot nu toe heb gehuurd, één maand. Ik heb nog nooit iemand gehoord die eruit is gezet door zijn huisbaas eerlijk gezegd, mensen willen juist verhuren want velen hebben een hypotheek op hun tweede huis en moeten die toch betalen. Heel veel wat je kan huren is gemeubileerd trouwens, dat is wel anders dan in Nederland, ongemeubileerd is echt zoeken. Ik denk wel dat je daar afspraken over kan maken, als jij van plan bent een langere tijd te blijven zullen ze best wel bereid zijn de spulletjes eruit te halen denk ik.



In Madrid werd heel veel gevraagd als je wilde huren: een borg van een paar maanden (tot een half jaar!!!!) ,een 'aval bancario' (dat is echt iets belachelijks hier, een rekening die jij opent bij de bank, waar jij voor betaalt, waar je geen rente op ontvangt, en waar je bv. een halfjaar huur op moet zetten zodat als je geen huur betaalt je huisbaas het daar vanaf kan halen), loonstrookjes, enzovoort. Hier in mijn nieuwe stad ben ik dat nog niet tegen gekomen, het zal wel vooral liggen aan de woningschaarste.



In Spanje proberen mensen wel te kopen, en blijven tot die tijd bij hun ouders wonen, maar in Spanje zijn er ook studenten die in een andere stad zijn gaan studeren, mensen die ergens anders komen werken, en mensen die gewoon geen geld hebben om te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de site enalquiler.com gevonden, daar staan veel huizen te huur in verschillende prijscategorieën. Prijzen variëren van 6-10 Euro per m2 p.m. Handig voor ons is dat er ook vermeld staat of een huisdier wel of niet is toegestaan (we hebben een hond).



Er is in Spanje dus hier en daar ook wel sprake van woningschaarste begrijp ik. Dat vind ik hier in NL echt een probleem, zeker in de randstad. In Amsterdam en omgeving moet je al gauw een jaar of 10 op een wachtlijst staan als je op zoek bent naar een huurwoning. En als je in de vrije sector wilt huren ben je minstens 1000 Euro per maand kwijt. Ik heb zelf gelukkig altijd een koophuis gehad, maar ik heb situaties meegemaakt waar mensen bijvoorbeeld na een echtscheiding nergens terecht konden, en bij vrienden op zolder moesten wonen.



Het lijkt me dat in Spanje ook de prijzen van huurwoningen gedaald zijn nav de crisis, of is dit niet het geval?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde van een vriendin in Barcelona die voorheen 900 euro betaalde voor een appartement dat ze nu ging verhuizen omdat ze genoeg appartementen zag staan voor 500 euro. In Madrid zijn de prijzen skyhigh, tenzij je misschien in de voorsteden gaat wonen. Vriendinnen betalen 400 of 500 euro voor een kamer.

Ikzelf betaalde vorig jaar 300 euro voor een kamer, kosten apart, en nu 360 voor een appartement.

Maar ik woon hier te kort om iets zinnigs te zeggen over de prijzen. Mensen die een tweede huis hebben gekocht met het idee het snel weer te kunnen verkopen en dan geld te verdienen zullen nu wel omhoog zitten en willen verhuren. Veel van die huizen staan ook op toeristenresorts dus dat heeft voor mij al geen zin. Mijn appartement is erg klein, oud, onhandig ingericht, heeft geen oven, geen parkeerruimte in de omgeving (tenzij betaald) en geen bad. Ik ben dus zoetjesaan op zoek naar wat anders. Ik zit nu wel midden in het centrum, maar ik vind het niet erg om wat verder buiten het centrum te gaan zitten (of zal ik het zo zeggen: nog wel in het centrum van de stad, maar buiten de winkel en barretjes zones).
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn nog wat sites waar je huurhuizen op kunt vinden:

www.idealista.com

www.fotocasa.es

www.loquo.es

www.segundamano.es

www.mundoanuncio.com



Wat de huurprijzen betreft: bij ons in de omgeving (Murcia) wordt ongeveer 650/700 ¤ gevraagd voor een heel huis en rond 500 ¤ voor een flat.



Flashy: kinderen nodigen hier vaak de hele klas of een groot deel ervan uit voor de verjaardag en dat past niet in de meeste spaanse huizen/flats. Bovendien zijn spanjaarden ook niet zo creatief met het bedenken van spelletjes/activiteiten voor een thuisfeest (dus is er alleen maar heel veel chips en sandwiches en gaan de kinderen zich daarna vervelen....) en is daarnaast alleen het beste goed genoeg voor hun kroost en dat is dus vaak een compleet georganiseerde verjaardag in een ballenbadgebeuren waar de monitoren alles van de ouders overnemen en deze rustig aan de bar wat kunnen drinken



Maar even on-topic: Spanjaarden besteden hun feestjes graag uit en eten regelmatig buiten de deur om een verjaardag/heilige dag/communie/doop/bruiloft te vieren. Maar ik weet niet of je in de winter in de toeristenplaatsen nou zoveel Spanjaarden tegen het lijf loopt.
Alle reacties Link kopieren
Guiri, als er dan maar genoeg toeristen zijn in de wintermaanden om door te kunnen draaien (niet letterlijk dan...:-) )



Dat is wat ik me nog afvraag. Onze keuze voor het zuiden is voornamelijk omdat het klimaat daar toch lange tijd prettig is, dus lijkt het me dat de zaken - hoewel op een lager pitje- wel enigszins doorgaan. Margaretha heeft wel eerder aangegeven dat veel horeca-bedrijven dicht zijn in de winter. Ik kom er dus niet goed achter hoe de situatie nu precies is dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens ook wel regelmatig in de winter in Spanje geweest, maar kwam dan voornamelijk in de grote steden. En daar gaat het leven (ook voor de horeca) gewoon door. Ik heb (achteraf helaas) niet kunnen zien hoe het er dan aan de kust aan toe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Aan de kust van Murcia is in de winter weinig te beleven en is veel gesloten. Aan de Costa Blanca (Alicante en onstreken) zijn wel veel overwinteraars en ook Nederlanders die daar het hele jaar wonen. Vooral omgeving Denia.

Verder naar het Zuiden weet ik het niet want daar ben ik nooit s'winters geweest.

Een hele mooie streek vind ik ook de omgeving van Cadiz. Die dorpjes zijn in de winter wel minder druk maar hebben dan wel gewoon de plaatselijk bevolking (San Lucar de Barrameda, Chiclana de la Frontera.) In de zomer heel veel spaans/brits toerisme. Nederlanders weet ik eigenlijk niet, misschien wel degenen die Andalucië met het strand willen combineren. Stranden zijn breed, fijn zand echt heel mooi en het is er niet zo súperheet (lekker briesje). Vlakbij prachtige steden zoals Jerez de la frontera, Arcos, Sevilla en ook natuurgebied Doñana, bodega's van sherry en wijn. Vliegveld: Málaga of Sevilla.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven