fietsendrager voor 4 fietsen

20-08-2019 21:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met een fietsendrager voor 4 fietsen voor op de trekhaak van de auto?
Waar moet ik op letten?
Merk- en typenaam?

Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor 2 normale fietsen en 2 kinderfietsen voor kinderen van +/- 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Totaal geen verstand van.Maar ik zou iig kijken of er 4 normale fietsen op passen.Aangezien ze waarschijnlijk binnen nu en 3 jaar op een volwassen fiets zitten en dan moet je misschien een nieuwe hebben omdat het net niet past.Zou ik zonde van het geld vinden.Maar geen idee of zoiets voor 4 fietsen bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er een voor drie fietsen. Het was best een gedoe om de fietsen erop te krijgen. Het is echt passen en meten. We hebben er een keer even de tijd voor genomen en toen ze goed stonden er foto's van gemaakt. Als de fietsen er nu op gaan bekijken we de foto's even zodat we precies weten hoe elke trapper moet zitten om de 3D puzzel weer passend te krijgen. Nu staan ze er zo op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met te kijken wat het maximale gewicht is dat op de trekhaak mag. Dit is vaak slechts 50 kilo.
Vergeet dan ook vooral het gewicht van de fietsendrager zelf ook mee te rekenen.

Het gebeurd vaak genoeg dat er zelfs geen 2 elektrische fietsen achterop ogen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
20-08-2019 22:02
Wij hebben er een voor drie fietsen. Het was best een gedoe om de fietsen erop te krijgen. Het is echt passen en meten. We hebben er een keer even de tijd voor genomen en toen ze goed stonden er foto's van gemaakt. Als de fietsen er nu op gaan bekijken we de foto's even zodat we precies weten hoe elke trapper moet zitten om de 3D puzzel weer passend te krijgen. Nu staan ze er zo op.
Zo doen wij het ook. Fiets 4 past met het voorwiel eruit in de achterbak. Met voorwiel zou denk ik ook kunnen maar dan moet ie meer in de lengte en ben je je bagageruimte helemaal kwijt (stationwagon).

Er zijn dragers voor 4, Lidl had ze dit jaar in de aanbieding, dezelfde als ik eerder met goede recensies op Bol vond, maar nu niet meer leverbaar. Staan nog wel op Marktplaats. Ik kan zo wel even kijken of ik het merk nog zie.
EDIT: de Pro User Saffier. Nog online verkrijgbaar.

Je kunt ook fietsendragers op het dak van de auto zetten, maar dat vind ik zelf wat wiebelig (al zal er best kwaliteitsverschil zijn) en je moet rekening houden met hoogte (parkeergarage!) en hoger brandstofverbruik.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een aanhanger makkelijker voor vier fietsen. Dan kan je er nog wat extra spullen kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
20-08-2019 22:18
Misschien is een aanhanger makkelijker voor vier fietsen. Dan kan je er nog wat extra spullen kwijt.
Dit idd. De enige keer dat wij 4 fietsen tegelijk mee moeten is als we op vakantie gaan. Dus dan gebruiken we idd een aanhanger, dan kun je gewoon nog andere spullen naast en tussen doen. Scheelt ook weer ruimte in de auto.

Maar goed, nu kunnen wij makkelijk een aanhanger regelen, dus dat scheelt wel. Voor het aanhangertje wat wij kunnen lenen en waar de fietsen dus op kunnen heb je niet perse een E-rijbewijs nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een respectabel, West-Europees merk nemen. Dus ... gokje ... Thule.
Bitje93 schreef:
20-08-2019 22:06
Ik zou beginnen met te kijken wat het maximale gewicht is dat op de trekhaak mag. Dit is vaak slechts 50 kilo.
Vergeet dan ook vooral het gewicht van de fietsendrager zelf ook mee te rekenen.

Het gebeurd vaak genoeg dat er zelfs geen 2 elektrische fietsen achterop ogen.
Precies dit. 4 Fietsen is echt te zwaar voor bijna alle trekhaken.
Alle reacties Link kopieren
Je zou net 4 racefietsen op zo'n drager kwijt kunnen qua gewicht. En dan ook geeneens ieder type racefiets. Goedkopere zijn al gauw te zwaar met z'n 4-en.

Ik zou als er 4 fietsen mee moeten, 1 of 2 achterop zetten, en de rest op het dak.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
20-08-2019 22:06
Ik zou beginnen met te kijken wat het maximale gewicht is dat op de trekhaak mag. Dit is vaak slechts 50 kilo.
Vergeet dan ook vooral het gewicht van de fietsendrager zelf ook mee te rekenen.

Het gebeurd vaak genoeg dat er zelfs geen 2 elektrische fietsen achterop ogen.
De trekhaak zou 75 kilo aan moeten kunnen.
Ik denk dat voor de komende 2 à 3 jaar met 2 grote fietsen en 2 kinderfietsen het wel zou moeten lukken.
Mijn eigen fiets is echter oud en kapot (gebroken trapas). Als ik een nieuwe fiets koop, dan is het wel een mooi moment om te kijken of ik een lichtere fiets kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
20-08-2019 22:02
Wij hebben er een voor drie fietsen. Het was best een gedoe om de fietsen erop te krijgen. Het is echt passen en meten. We hebben er een keer even de tijd voor genomen en toen ze goed stonden er foto's van gemaakt. Als de fietsen er nu op gaan bekijken we de foto's even zodat we precies weten hoe elke trapper moet zitten om de 3D puzzel weer passend te krijgen. Nu staan ze er zo op.
Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
To, ik zag vandaag een auto met rek rijden en ik moest aan jou denken. De auto had een rek voor drie fietsen met een extra houder voor een vierde fiets. Die was er duidelijk later bij gemonteerd. Rek was van Thule. Ik heb dat nog nooit eerder gezien.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
23-08-2019 19:24
To, ik zag vandaag een auto met rek rijden en ik moest aan jou denken. De auto had een rek voor drie fietsen met een extra houder voor een vierde fiets. Die was er duidelijk later bij gemonteerd. Rek was van Thule. Ik heb dat nog nooit eerder gezien.
Dank je wel voor jou reactie.
Ik had er wel al over gelezen. Ik heb nu ook een foto ervan op het internet gevonden.
Alle reacties Link kopieren
thule heeft ze voor 4

kijk op je trekhaak wat er max. op mag

4 fietsen is zwaar
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
20-08-2019 22:18
Misschien is een aanhanger makkelijker voor vier fietsen. Dan kan je er nog wat extra spullen kwijt.
Wij wonen in een rijtjeshuis. Het lastig om een grote kar op een normaal manier kwijt te kunnen. Natuurlijk kan je de tuin ermee vol zetten. Vroeger hadden wij thuis wel een klein bagagewagentje dat wij uit elkaar haalden na de vakantie. Op zich het idee van een kar staat mij wel aan.

Er staat wel vlakbij een garage te koop. Soms zit ik wel aan te denken om er één te kopen. Mijn ouders kochten voor die prijs trouwens een huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook wel eens een aanhanger gehuurd om de 4 fietsen (toen nog 3 + aanhangfiets) mee te nemen. Voordeliger dan een garage kopen ;-D
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Het heeft een tijd in de ijskast geleden.
Maar 2 weken geleden weer begonnen met zoeken.

Het is Thule Velocompact 926 geworden.
Er kunnen 3 fietsen op (en is uitbreidbaar voor nog 1 fiets).
We hadden 3 fietsen mee. Ik heb zelf dit weekeinde een fiets erbij gehuurd.

Ik heb deze fietsendrager gekozen vanwege:
- het totaal gewicht wat erop mag
- het gewicht per fiets wat erop mag (wij hebben 1 elektrische fiets)
- de fietsen van de kinderen die wij meewillen nemen
- 13 pins aansluiting, dus ook goed voor het buitenland i.v.m. achteruitrijlicht en mistlicht
- de mogelijkheid 4 lichte fietsen mee te nemen

Ik vond het twijfelachtig of ik het kantelmechanisme nodig zou hebben en of het zou werken. Afgelopen weekeinde echter zeer vaak gebruikt om toch bij de bagageruimte te kunnen komen. De fietsen blijven bij het kantelen stevig vastzitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven