Geschikte reistas voor kat tijdens vlucht

12-07-2020 12:13 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet over 3 weken met mijn kat in het vliegtuig en ben op zoek naar een geschikte niet al te dure reistas. Heeft iemand tips? De tas moet aan de eisen voldoen en onder mijn stoel passen. Ook zou ik graag andere tips willen krijgen hoe ik de reis zo aangenaam mogelijk kan maken voor de kat. Ze is nogal stressgevoelig namelijk. De vlucht zelf duurt gelukkig maar 1,5 uur. Moeten katten echt uit het mandje gehaald worden bij de security of valt dat te omzeilen?
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
13-07-2020 07:47
Wat is het verschil? Klinkt bijna hetzelfde.
Persoonlijke voorkeur.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
paperlantern schreef:
13-07-2020 09:07
Ik heb 4x gevlogen met kat en ik zou als het aanwezig is, ook business class aanraden. Extra ruimte is absoluut heel prettig.
Mijn kat heeft niet gehuild, gemauwd of gejammerd. Ik kon haar aaien en geruststellen. Tijdens autorijden was/ is ze veel luidruchtiger.
Eventueel met de trein? Ik weet alleen niet of dat heel lang reizen is. Daar had ik haar reismandje bij het raam op de stoel gezet en dat vond ze eigenlijk echt wel ok. Ze zat redelijk op haar gemak en keek naar buiten.
Voordeel van vliegen is inderdaad dat het snel klaar is. Maar ik heb echt alles van de verhuizing etc om de kat heen gepland. Ik begrijp wel dat dit niet altijd mogelijk is. En nu in Corona tijd is het vast nog lastiger, minder vluchten et

Het is warm in een ruim en minder goede beluchting. Echt goed letten op vertragingen en ook echt niet doen als je kat al een hartprobleem, luchtwegprobleem (bijvoorbeeld astma) of een korte snuit heeft.
Ok,
Jouw laatste opmerking heeft me doen besluiten niet te gaan vliegen. Kat is niet helemaal gezond en als vliegen zo'n risico is begin ik er maar niet aan. Ik ga de tickets cancellen, hoe jammer dat ook is van het geld. Leergeld heet dat.

We gaan met de auto en vertrekken vrijdag na de spits (ik dacht eerst dat dat niet zou kunnen maar de verhuizers hebben dan alles ingeladen dus we kunnen in principe weg). Dan stoppen we onderweg in een hotel, zodat de poes ook even haar pootjes kan strekken en dan rijden we de volgende dag weer verder.

Beste oplossing zo denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt af van wat je kat heeft of je wel of niet kunt vliegen met kat in het ruim. Met name hartproblemen (wat resulteert in ademhalingsproblemen) of ademhalingsproblemen zoals bijvoorbeeld astma zou ik niet in het ruim vervoeren omdat dit op de KLM site staat:

Dieren met een platte snuit, zoals boxers, pekinezen en Perzische katten, kunnen tijdens de vlucht ademhalingsproblemen krijgen door warmte en stress. Met het oog op hun welzijn mogen de meeste dieren met een platte snuit daarom niet in het ruim vervoerd worden, maar alleen in de cabine of als vracht. Engelse en Franse buldoggen, Boston terriërs en mopshonden kunnen we alleen vervoeren in de cabine.

Dan is het reizen met de auto misschien inderdaad een betere optie met een overnachting. Moeilijk he. Het is wikken en wegen. Een korte reis is natuurlijk ook fijn. En met de Corona zijn er denk ik ook minder vluchten per dag. Alles niet zo eenvoudig nu.
Er bestaan dus speciale bevestigingen voor een tuigje van een kat in de auto. Ik heb het zelf nooit gebruikt, geen idee wat voor je kat het prettigste is.

Ik wil je heel veel succes wensen met je emigratie/ verhuizing en je nieuwe baan. :cat:
Alle reacties Link kopieren
Zeker moeilijk. Als we vliegen moeten we de avond van tevoren al naar het vliegveld, want we hebben een vroege vlucht en met een huisdier moet je er 3 uur van tevoren zijn. Dat zou ook een hotelovernachting betekenen. Plus wederom een taxirit op de plaats van bestemming, die ook nog wat langer duurt omdat ik eerst de sleutels van mijn woning op moet halen.

Een rit met de auto is zeker niet ideaal, maar het scheelt een stuk dat we kunnen pauzeren en dus niet, zoals ik aanvankelijk dacht, het hele stuk in 1 keer zouden moeten rijden. En dan zit de poes in de grote bench met voer en water en hoort ze mijn stem, ik merk altijd dat ze daar goed op reageert.

Het is allemaal niet ideaal, maar als ik eraan denk dat ik haar moet achterlaten bij de bagage.. Stel dat er iets mis gaat, ze haar vergeten, ze onwel wordt onderweg..

Nee, dan maar zo. Het ticket krijg ik voor de helft vergoed, dus de pijn valt mee :)
Alle reacties Link kopieren
Dan nu mijn vraag: wat voor bench is geschikt voor in de auto? :)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat anderen dit weten. Eventueel een hondenbench zodat ze wat ruimer zit? Als dit past in je auto..
Ik vind dit wel lastiger omdat ik er geen ervaring mee heb.
En ook weer een tuigje met riempje aan de bench vast maken.
Ik kan er ook niet zoveel informatie over vinden online. Ik zal eens om me heen informeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal ook wat gaan rondspeuren. Tot nu toe alleen naar reismanden voor in het vliegtuig gezocht.

Ik kan me van de vorige keer herinneren dat de bench prima in een normale auto paste. Volgens mij hadden we toen de achterbank naar beneden geklapt.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook even of je kat goed reageert op Feliway, een feromonenpreparaat dat kalmerend en geruststellend werkt. De ene kat reageert er sterker op dan de andere. Als die van jou goed reageert, kan je er het wennen aan de nieuwe omgeving ook makkelijker mee maken. Feliway bestaat in 2 vormen (spray en verdamper) en 2 varianten ("normaal" en voor het wennen aan nieuwe katten in huis, de Friends). Je zou voor onderweg de spray kunnen nemen en zo vaak als nodig is even in de bench spuiten. De verdamper is fijn om gewoon in het stopcontact te doen voor het langdurigere wennen aan het nieuwe huis.
Mijn katten reageren er vrij sterk op: de ene leek lichtelijk stoned en de ander aangenaam aangeschoten. Dit zorgde ervoor dat ze hun dagelijkse ruzies gelijk vergaten. De Friends versie bestond toen nog niet. Maar er zijn dus ook katten die er helemaal niet op reageren.
GelaarsdeKat schreef:
13-07-2020 16:22
Dan nu mijn vraag: wat voor bench is geschikt voor in de auto? :)
Ik zou op marktplaats gaan zoeken naar 'kattenvervoersmand' en dan een hard exemplaar kiezen, niet een slappe tas.
Kijk maar eens, er staan er diverse op. Uiteraard moet hij goed afsluitbaar zijn, zodat de kat hem niet zelf open kan maken.
Misschien is er eentje in je buurt te koop.

En dan snel gaan 'oefenen' hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen goed advies want dit verschilt per kat. Ik zou bij een dierenarts informeren naar een verdoving of 'katten-valium'.

En ga er maar vanuit dat je kat na aankomst jou even een tijdje niet meer lief vindt.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Tja de ene kat is de andere niet. Het moet nou eenmaal gebeuren en prettig zal het sws ws niet worden. Je doet wat je het beste lijkt...
Ik heb zelf een harde vervoersmand voor kleine honden. Maar daar zitten er dan wel twee in. Als ze naar de dierenarts gaan vinden ze het fijn om zich te verstoppen. Dus misschien een handdoek eroverheen zal al helpen? En af en toe even wat geruststellende woorden (en een aai) van jou. Gaat vast goedkomen!
Ben benieuwd hoe het gaat. Laat je het weten tegen die tijd?
Alle reacties Link kopieren
Ja een harde reistas/ bench lijkt me ook beter, met goed ventilatiesysteem. Indien veel ruimte achterin zou je voor een grote kunnen kiezen waar ook nog een kleine open kattenbak/ afwasteil omgedoopt als kattenbak, in past en een waterbakje.

Verdoven lijkt me weer niet zo'n goed plan, vanwege stikgevaar als de kat moet braken aangezien het best nog een lange rit zal zijn.
Eventueel anti-misselijkheidstabletjes tegen wagenziekte. Maar ja soms is het niet zo makkelijk om bij een kat een tabletje in te geven en maakt dat alles alleen maar stressvoller
Ik zou een (kleine) hondenbench kiezen. Grootte afhankelijk van de ruimte in je auto maar wel zo groot mogelijk.

Afbeelding


https://www.bol.com/nl/p/adori-hondenbe ... oductTitle

Daar kun je een lekker kleedje in leggen en een mini kattenbakje (kittenkattenbak)
En een doek half over de bench voor wat rust.
Alle reacties Link kopieren
He Peixe dat is een mooi formaat, goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is alles goed gegaan. Drie katten, 11 uur vliegen. IATA goedgekeurde reisbox, en geen security check.
Maar ik ben mosterd geloof ik :)
Alle reacties Link kopieren
Toch fijn dat het goed is gegaan Sakamanga. Bij mij moest kat op 1 vliegveld zelfs door de bagagecheck van de handbagage, dus ook op de band.... Ik heb met arendsogen mee staan kijken (en ook wel iets gezegd over de straling en opgelet dat er geen zware trolley nakwam etc. Ook van dat laatste iets gezegd en daardoor deden ze na de kat ook even helemaal niet meer op de band :P )
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of je al verhuisd bent en of alles goed is gegaan. En ik wil je heel veel plezier en geluk wensen voor jou en kat :cat:
Alle reacties Link kopieren
Hee wat leuk dat je ernaar vraagt. Kat en ik zijn inmiddels verhuisd. Uiteindelijk zijn we toch gaan vliegen, wat voor mij erg stressvol was. Kat moest ondanks dat ze in het ruim moest toch uit haar mandje gehaald worden. Dit om het mandje te controleren. Duurde iets van een minuut denk ik, voelde echter als een eeuwigheid. Voor de vlucht kon ik precies zien of kat al ingeladen was, wat ook spannend was want dat gebeurde pas vrij kort voor het boarden. En de kat terug krijgen op het vliegveld was ook stressvol, aangezien we niet precies wisten waar we haar moesten ophalen. Gelukkig hebben we haar vrij snel gevonden, maar is op een buitenlands vliegveld wel even lastig om uit te vinden waar je moet zijn.. Kat was kapot van de reis en heeft uren voor Pampus gelegen.

Ik vond het geen succes en ga dit niet opnieuw zo doen. Mandje had ik trouwens uiteindelijk van een collega geleend, helemaal volgens de eisen (IATA).
Alle reacties Link kopieren
Nou gelukkig ben je in je nieuwe huis en zijn jullie beiden vast weer wat bijgekomen en hopelijk heb je het erg naar je zin. Is toch altijd wel heel spannend ander land, nieuwe baan etc. Heel veel geluk gewenst (voor jullie beiden).
Alle reacties Link kopieren
Wat lief, dank je wel!
Dank voor de update!
Alle reacties Link kopieren
Ik had alle katten bij me in het passagiersgedeelte, luiers in de mand, en waterbakjes. Ik moest het wel van tevoren aanvragen, en iets bijbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het al achter de rug is. (ik begon het topic te lezen en zag later pas dat het al ouder was)
Het lijkt mij een enorm gedoe, vliegen met een kat of een lange autorit. Wij nemen de katten soms mee naar het buitenhuisje van mijn ouders en dat is maar krap een kwartier rijden, dat vinden ze al verschrikkelijk. De poes gaat dan in een opvouwbare reismand, een heel handig ding vind ik. De voorkant kun je helemaal openritsen, waardoor het veel makkelijker is de kat erin te zetten. Er zit gaasstof aan alle zijkanten, waardoor ze er overal doorheen kunnen kijken. Onze poes ligt tijdens de rit opgerold en doet simpelweg alsof ze er niet is, zo erg vindt ze het. Zij gaat dus alleen de sporadische keren mee als we er langer, dus minimaal een paar nachten, verblijven.
Onze kater is een relaxter type. Als ik alleen ben als ik hem meeneem, moet hij uiteraard ook in de opvouwbare reismand/kooi. Als man en kinderen erbij zijn, mag hij aangelijnd aan een tuigje op de achterbank, terwijl een van de passagiers de lijn goed vasthoudt. Vlak bij het huisje mag hij los door de auto lopen (we kunnen dan toch alleen maar stapvoets rijden) en dat vindt hij dan heerlijk. Tijdens de rit is hij rustig en spint, maar je merkt wel stress. Zijn voetjes worden klam en na een minuut of tien gaat hij hijgen als een hond en af en toe zachtjes miauwen, zo sneu. Dus voor ik de katten een lange tocht, laat staan een vliegreis, zou aandoen, moet dat wel echt heel noodzakelijk zijn.
Moet zo spannend voor je geweest zijn TO (en voor de poes natuurlijk)!

Afgelopen juli, op een parkeerplaats langs een Franse snelweg, zaten mijn man en zoons in een wegrestaurant te eten, waar voor mijn voorkeuren niets te vinden was. Ik kocht in de shop een salade en at die in de auto op. Ik zat daar te eten met het portier open, toen ik vlakbij consternatie hoorde. Een vrouw schreeuwde in paniek, er was een dier los. Ik dacht eerst dat het om een hond ging, maar het bleek een kat te zijn. Hij was uit zijn tas en vervolgens tuigje geglipt en onder de naast hen geparkeerde auto gevlucht. Wat een nachtmerrie. De man van het stel stak zijn hand onder de auto en kon de staart van de kat grijpen. Zo trok hij hem naar zich toe en greep hem beter vast, kat totaal in paniek natuurlijk en beet en krabde ontzettend. De vrouw probeerde de tas zodanig open te houden dat de kat erin kon, dat lukte niet. Dans la voiture! riep ik, als hij daar maar vast in zat. Ze deed het portier open, de man wist de kat in de auto te krijgen en hup, deur dicht. Een wolk van oranje haar om die man heen en zijn armen druipend van het bloed. Toen ze een beetje gekalmeerd waren, konden ze voorzichtig de auto in en de kat daar uiteindelijk ook kalmeren en in de tas doen.
Het was echt vreselijk. Je zult het meemaken, dat je kat wegschiet, ergens een veld in en dat je hem niet meer vindt, of erger de snelweg op.
Ik heb in mijn eigen auto een potje zitten janken van opluchting. Voor die mensen en die kat, maar dit is echt een van mijn grootste nachtmerries, kon me er helemaal in verplaatsen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zoiets is inderdaad een nachtmerrie. Voordat ik met de kat ging vliegen zocht ik op het internet naar verhalen van katten die op het vliegveld ontsnapt waren. Ook zoiets. Je zou je kat daar maar kwijtraken... Ik was daar enorm bang voor, maar het is gelukkig allemaal goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven