Geschikte reistas voor kat tijdens vlucht

12-07-2020 12:13 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet over 3 weken met mijn kat in het vliegtuig en ben op zoek naar een geschikte niet al te dure reistas. Heeft iemand tips? De tas moet aan de eisen voldoen en onder mijn stoel passen. Ook zou ik graag andere tips willen krijgen hoe ik de reis zo aangenaam mogelijk kan maken voor de kat. Ze is nogal stressgevoelig namelijk. De vlucht zelf duurt gelukkig maar 1,5 uur. Moeten katten echt uit het mandje gehaald worden bij de security of valt dat te omzeilen?
Somma schreef:
12-07-2020 13:37
Kat moet bij de security check dus wel uit de tas! Dit is niet te omzeilen! Tas moet door de x-ray (zonder kat natuurlijk)
wel staan er op de check grote reisbenches waar je hem tijdelijk in kunt zetten.

Yep. En daarom zou ik zorgen dat kat een halsband/tuigje om heeft.
Met een riem eraan die om je pols zit.
Mocht poes zich dan in paniek loswurmen....
Oh en voor dat eventuele plasje kun je een puppy trainer pad onderin leggen.

Absorbeert alles. Net een incontinentieslip.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met de dierenarts en zorg dat de kat niet uit de mand hoeft op Schiphol. Indien wel, Meestal doen ze het in een aparte kamer. Zodat de kat niet weg kan rennen.

Puppypad op de bodem.
Dat mandje wat S7rin adviseert, wordt daar ook een 'cabrio' genoemd, omdat de voorkant half open is! :hihi:
Wat een waardeloos ding is dat dan....
En currently unavailable.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lurvig-tra ... -50464870/
Beter.Laat schreef:
12-07-2020 14:43
Dat mandje wat S7rin adviseert, wordt daar ook een 'cabrio' genoemd, omdat de voorkant half open is! :hihi:
Wat een waardeloos ding is dat dan....
En currently unavailable.
Oh, je kunt er een voorzet stuk bijkopen.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lurvig-tra ... -50464870/

Die is toch niet half open. Op de foto is de voorkant opengeritst.
Multifunctioneel. Kan als reismand en als lekker bedje.

En in Amersfoort unavailable maar wel te bestellen.
Misschien ook wel in andere IKEA's/plaatsen te koop.
Nee, ik bedoelde dat Amazon mandje wat eerder aangeraden werd.

De IKEA tas ziet er mooi uit, maar als je kat zoiets niet gewend is, wordt het een hele toer om hem er in te krijgen. (Dat is tenminste mijn ervaring en dan hoefde ik alleen maar naar de dierenarts met haar....).
Ah zo.


In het vliegtuig weet ik niet wat wijsheid is.
Ik had kitten destijds in een plastic hamsterbakkie. Maar daar past geen volwassen kat in.

Zo een: https://www.online-petstore.nl/ebi-reis ... gLe0PD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
12-07-2020 14:41
Overleg met de dierenarts en zorg dat de kat niet uit de mand hoeft op Schiphol. Indien wel, Meestal doen ze het in een aparte kamer. Zodat de kat niet weg kan rennen.

Puppypad op de bodem.
Kat moet je chat uit de mand halen op Schiphol! In een aparte kamer? Die zijn er dus niet!
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
12-07-2020 14:41
Overleg met de dierenarts en zorg dat de kat niet uit de mand hoeft op Schiphol. Indien wel, Meestal doen ze het in een aparte kamer. Zodat de kat niet weg kan rennen.
Daar hoop ik dan maar op. Dat de kat het allemaal niet leuk gaat vinden is onvermijdelijk. Maar het moet nou eenmaal en het duurt alles bij elkaar maar een paar uur. Ik zat er nog aan te denken om haar in het ruim mee te laten vliegen, dan hoeft ze ook niet uit de mand en kan ik ook een grotere reistas nemen. Maar ik dacht dat het fijner is voor haar als ik in de buurt blijf? Weet het ook allemaal niet zo goed.
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 16:13
Daar hoop ik dan maar op. Dat de kat het allemaal niet leuk gaat vinden is onvermijdelijk. Maar het moet nou eenmaal en het duurt alles bij elkaar maar een paar uur. Ik zat er nog aan te denken om haar in het ruim mee te laten vliegen, dan hoeft ze ook niet uit de mand en kan ik ook een grotere reistas nemen. Maar ik dacht dat het fijner is voor haar als ik in de buurt blijf? Weet het ook allemaal niet zo goed.
Als je met medicatie kunt zorgen dat hij lekkker rustig is en het is maar 1,5 uur vliegen, tja dan weet ik het ook nirt wat ik zou doen. Het risico dat hij daadwerkelijk uit zijn mandje moet bij de controle en niet in een aparte kamer zou misschien een goede reden kunnen zijn voor mij...
Alle reacties Link kopieren
Alternatief is dat ze met de verhuizers mee gaat, een reis van 10 uur mits er geen files staan. En ik ben er dan niet bij want wij passen niet in de verhuisauto.
Het is kiezen tussen twee kwaden.

Overigens zag ik het vanmorgen toevallig, dat een kat met baasje door het poortje ging. Dat ging prima en de kat was superrelaxt, Maar ik vermoed zomaar dat mijn stresskat dat niet gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 16:13
Daar hoop ik dan maar op. Dat de kat het allemaal niet leuk gaat vinden is onvermijdelijk. Maar het moet nou eenmaal en het duurt alles bij elkaar maar een paar uur. Ik zat er nog aan te denken om haar in het ruim mee te laten vliegen, dan hoeft ze ook niet uit de mand en kan ik ook een grotere reistas nemen. Maar ik dacht dat het fijner is voor haar als ik in de buurt blijf? Weet het ook allemaal niet zo goed.
Ook als ze als ruimbagage mee gaat, moet ze uit haar mand/tas. Alleen ben je daar dan niet bij!
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 16:49
Alternatief is dat ze met de verhuizers mee gaat, een reis van 10 uur mits er geen files staan. En ik ben er dan niet bij want wij passen niet in de verhuisauto.
Het is kiezen tussen twee kwaden.

Overigens zag ik het vanmorgen toevallig, dat een kat met baasje door het poortje ging. Dat ging prima en de kat was superrelaxt, Maar ik vermoed zomaar dat mijn stresskat dat niet gaat zijn.
Sommige katten zijn gewend te reizen, in mandjes te zitten of aan een tuigje te lopen. Ja, dan gaat het natuurlijk allemaal makkelijker..... Je ziet soms wel eens katten los in een auto zitten, of op de camping bij de tent.... :cat:
Jong geleerd, oud gedaan.
Is een auto huren (one way service) dan niet iets? Rijden jullie met z'n tweeën, kat kan op de achterbank. Tussendoor een loopje.
Alle reacties Link kopieren
Dat was aanvankelijk het plan, maar ik zou dan het hele stuk alleen moeten rijden, achter de verhuiswagen aan dus ook geen mogelijkheid tot overnachten. Ik zag dat ook niet zitten. En dan ook nog eens op zwarte zaterdag, wie weet hoe lang je er dan over doet. Vond ik ook zielig voor de poes :(
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 18:06
Dat was aanvankelijk het plan, maar ik zou dan het hele stuk alleen moeten rijden, achter de verhuiswagen aan dus ook geen mogelijkheid tot overnachten. Ik zag dat ook niet zitten. En dan ook nog eens op zwarte zaterdag, wie weet hoe lang je er dan over doet. Vond ik ook zielig voor de poes :(

Kan ze tijdelijk bij iemand anders blijven? Je komt vast binnenkort nog een keer terug naar Nederland, dan kun je een auto huren en op je gemakje terug rijden.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee eigenlijk.
Waar ik wel van sta te kijken is dat de kat, met mand, onder je stoel moet!
Kun je geen grotere plaats boeken? Of lege stoel.
Ik vraag me ook af hoe dat b.v. zou moeten met mijn moeder, die bijna geen lucht meer krijgt als er een kat in de buurt is.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
12-07-2020 14:43
Dat mandje wat S7rin adviseert, wordt daar ook een 'cabrio' genoemd, omdat de voorkant half open is! :hihi:
Wat een waardeloos ding is dat dan....
En currently unavailable.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lurvig-tra ... -50464870/
Ik adviseerde hem niet ;) Ik heb alleen even snel op de fiets een voorbeeld gegoogeld om te laten zien dat er reismanden zijn die een kattenbak hebben. Dit was de eerste die ik vond en heb verder niet uitgebreid naar de specificaties gekeken.

Die van PetsPlace was wel degelijk dicht en had zelfs een trolley geloof ik.

Ik adviseer nog steeds de rugzak.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Is de trein geen optie? Lijkt me minder vervelend voor poes, ook omdat je dan geen last hebt van drukverschil bij stijgen en dalen.

Of kan dat nu niet, Corona-gewijs?
Alle reacties Link kopieren
Ik was het liefste met de trein gegaan, maar het probleem was dan dat de verhuizers uren eerder aan zouden komen dan ik. Met de trein doe je er namelijk veel langer over, ook omdat er geen directe verbinding is. Bovendien zou de poes dan 12 uur of langer in haar mandje moeten blijven, ook geen doen.

Het vliegtuig leek me eigenlijk de beste oplossing, maar toen wist ik nog niet dat de kat uit het mandje moet bij de security.

Het mandje mag trouwens niet groter zijn dan L55xB40xH23. Dat is die rugzak denk ik wel, S7rin?
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 20:55


Het mandje mag trouwens niet groter zijn dan L55xB40xH23. Dat is die rugzak denk ik wel, S7rin?
Die van mij is 43 x 32 x 29 cm. Dus dat is 6 cm te hoog. Maar ze zijn er vast ook in andere maten
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-07-2020 13:56
Lekker fris een kat op het tafeltje. Bah, wat vies!
Keurig op een schone badhanddoek.

Mijn kat was overigens frisser dan het gemiddelde treintafeltje. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Somma schreef:
12-07-2020 16:10
Kat moet je chat uit de mand halen op Schiphol! In een aparte kamer? Die zijn er dus niet!
De kat moet inderdaad uit het mandje bij de security. Ik heb regelmatig met mijn katten gevlogen. Als ik een lastige kat bijhad, vroeg ik altijd of het mogelijk was dat in een afgesloten ruimte te doen, en dat is geen enkele keer geweigerd. Ik werd dan meestal meegenomen naar de ruimte waar verdachte passagiers gefouilleerd worden, daar kon ik de kat veilig uit het mandje halen.
S7rin schreef:
12-07-2020 13:28
Ik weet niet of het aan de voorwaarden van de luchtmaatschappij voldoet, maar ik heb voor mijn kat deze gekocht om met de trein te reizen: https://www.amazon.de/gp/product/B01D40 ... UTF8&psc=1

Hij vind deze duidelijk fijner dan een reismandje, waarschijnlijk omdat hij rechtop kan zitten. En voor mij is het makkelijker dragen en ik heb mijn handen vrij voor mijn eigen rolkoffer.
Dit soort mandjes raad ik absoluut af : een kat in paniek gaat los door dat gaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven