Grote kampeertopic

09-08-2025 18:42 163 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan er zo geen topic over vinden maar er zijn vast genoeg kampeerders op het forum.

Hoe kampeer je? Wat was je laatste bestemming? Camping tips en tops. Beste aankopen voor het kamperen etc.

Brand maar los :-).
Zebra tussen de paarden
Fiorah schreef:
12-08-2025 18:53
Oh ja waar ik wel echt een enorme afkeer van heb... de plas-emmer. Dat vind ik zó vies. En ik ben helemaal niet snel ergens vies van, maar oude urine, en dan helemaal van meerdere personen in één emmer, gadver.

Ik loop nog liever drie keer op een nacht naar een toiletgebouw.
Eens, ik vroeg begin van het topic naar ideeën maar men lijkt toch voornamelijk een plas emmer te gebruiken. Ik moet echter zodra ik opsta zo nodig dat ik soms het toilet nauwelijks redt. Vorig jaar had ik van de plaszakken met schild mee, maar (ranzig praatje disclaimer) omdat ik zo nodig moet pis ik binnen de kortste keren het hele ding vol, met een beetje pech er ook nog naast. Voordeel was wel dat ik die direct dichtgeknoopt om een hoekje naast de tent kon leggen om nog even in bed te kunnen blijven.
curlynan schreef:
13-08-2025 11:59
Fijn om te horen! Dat zijn precies de voordelen waarom we dit overwegen inderdaad. Heb je nog tips waarop te letten bij het kopen van een vouwwagen?
Ja. Vooral gaan kijken bij allerlei winkels.

Je hebt grofweg twee soorten vouwwagens:
"Bouw"wagens: die zijn heel groot, klappen naar beide kanten uit (symmetrisch). Maar daar ben je wel lang mee bezig.
Voorbeelden: Roadmaster, ... allerlei Jamets volgens mij. Zijn vaak die bungalowtenmodellen.

En dan heb je de "snellere" vouwwagens /123-modellen, die klappen vaak asymmetrisch uit. De voortent klapt meteen mee. Die zijn sneller op te zetten. Je levert wel iets aan ruimte in maar in mijn ervaring heb je de balzaal aan ruimte niet echt nodig.

Voorbeelden: Aart Kok Kavango, Combi Camp Flexi. Holtkamper. De meeste Camplets ook? Ik denk ook de Campooz Lazy Jack?

Check:
https://www.kampeermeneer.nl/welke-vouw ... -opzetten/

En:
https://www.kampeermeneer.nl/vouwwagen-kopen-tips/

Oh ja. De kinderen zijn nu nog klein. Maar op een gegeven moment willen ze in hun eigen tent en dan heb je de ruimte helemaal niet meer nodig.

Wij hadden wel als criterium dat we een voortent wilden en dat we daar met tafel plus vier personen konden zitten, enigzins normaal.

En we staan inclusief luifel, vlaggetjes, lampjes en voortent ingericht in 45 min.
Opbreken kost ons ook zo lang ongeveer.
Zo'n "bouwwagen" kost je veel langer. We zijn ooit begonnen met zo een. Kostte ons (ook vanwege onervarenheid) drie uur om af te breken. Nooit weer haha.
The_Architect schreef:
13-08-2025 12:10
Oh ja. De kinderen zijn nu nog klein. Maar op een gegeven moment willen ze in hun eigen tent en dan heb je de ruimte helemaal niet meer nodig.
Tenzij je er zo 1 hebt als wij. Die is inmiddels 13 en wil nog steeds niet in een eigen tent. We hebben daarom dus een grote caravan moeten kopen, zodat ze er bij kan slapen :) ze heeft het grootste bed van ons allemaal, want zij ligt op de rondzit en wij in het vaste, Franse bed.
Irregular_Choice schreef:
13-08-2025 13:08
Tenzij je er zo 1 hebt als wij. Die is inmiddels 13 en wil nog steeds niet in een eigen tent. We hebben daarom dus een grote caravan moeten kopen, zodat ze er bij kan slapen :) ze heeft het grootste bed van ons allemaal, want zij ligt op de rondzit en wij in het vaste, Franse bed.
Ja, oké. Maar als je er meerdere hebt is de kans groot dat er eentje van beide varianten bij zit.
La_Galette schreef:
Eens, ik vroeg begin van het topic naar ideeën maar men lijkt toch voornamelijk een plas emmer te gebruiken. Ik moet echter zodra ik opsta zo nodig dat ik soms het toilet nauwelijks redt. Vorig jaar had ik van de plaszakken met schild mee, maar (ranzig praatje disclaimer) omdat ik zo nodig moet pis ik binnen de kortste keren het hele ding vol, met een beetje pech er ook nog naast. Voordeel was wel dat ik die direct dichtgeknoopt om een hoekje naast de tent kon leggen om nog even in bed te kunnen blijven.
Wat is dan precies je weerstand? De geur? Want dat herken ik maar verhelp ik door hem 1/3 te vullen met sop en water. Ik ben de enige die erop plast, en idd net als jou in de nacht of vroeg in de ochtend. Als ik hem leeggooi ruik ik echt alleen sop.
The_Architect schreef:
Ja. Vooral gaan kijken bij allerlei winkels.

Je hebt grofweg twee soorten vouwwagens:
"Bouw"wagens: die zijn heel groot, klappen naar beide kanten uit (symmetrisch). Maar daar ben je wel lang mee bezig.
Voorbeelden: Roadmaster, ... allerlei Jamets volgens mij. Zijn vaak die bungalowtenmodellen.

En dan heb je de "snellere" vouwwagens /123-modellen, die klappen vaak asymmetrisch uit. De voortent klapt meteen mee. Die zijn sneller op te zetten. Je levert wel iets aan ruimte in maar in mijn ervaring heb je de balzaal aan ruimte niet echt nodig.

Voorbeelden: Aart Kok Kavango, Combi Camp Flexi. Holtkamper. De meeste Camplets ook? Ik denk ook de Campooz Lazy Jack?

Check:
https://www.kampeermeneer.nl/welke-vouw ... -opzetten/

En:
https://www.kampeermeneer.nl/vouwwagen-kopen-tips/

Wij hadden wel als criterium dat we een voortent wilden en dat we daar met tafel plus vier personen konden zitten, enigzins normaal.

En we staan inclusief luifel, vlaggetjes, lampjes en voortent ingericht in 45 min.
Opbreken kost ons ook zo lang ongeveer.
Zo'n "bouwwagen" kost je veel langer. We zijn ooit begonnen met zo een. Kostte ons (ook vanwege onervarenheid) drie uur om af te breken. Nooit weer haha.
Dankjewel! 45 min klinkt top, zeker met zulke kleine kinderen haha.
Wij hebben dus wel een 'bungalowtent-model' als vouwwagen. Juist omdat we die extra ruimte nu met 2 jonge kinderen heel fijn vinden. Van het merk Cabanon trouwens, die was nog niet genoemd maar echt een heel fijn merk!

Mijn tip zou inderdaad ook zijn om eens bij een paar campingzaken te gaan kijken en te zien wat jou het meeste aanspreekt. En kijk wat vind je belangrijk vind, wil je veel rondtrekken (dus vaker op- en afbreken) of langer ergens staan?
Als de kinderen nu klein zijn, zou ik persoonlijk op die situatie een wagen aanschaffen. En dan eventueel op een later moment, als ze inderdaad zelf in een tentje willen, deze wagen verkopen en een ander model aanschaffen.
Je ziet dat vouwwagens heel goed 2dehands verkocht worden en nauwelijks in waarde dalen.
La_Galette schreef:
Het alternatief wat ik gaf kan zo’n liter aan vocht hebben en het schijnt geurtjes op te nemen (ik ruik die sowieso niet, dus daar kan ik niets over zeggen). Werkte echt uitstekend op een emmer.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
En een droog toilet dan ipv een plasemmer? Wij hebben een boxio box. Is zo groot als een kratje. De plas gaat in een fles die zichzelf afsluit. Je kan er een grote boodschap in doen, in een zak met zaagsel. Het ruikt absoluut niet.
Ik zou nooit op een emmer plassen. Stel dat die omvalt of er valt iets in. Jakkes.
thistle schreef:
13-08-2025 22:03
En een droog toilet dan ipv een plasemmer? Wij hebben een boxio box. Is zo groot als een kratje. De plas gaat in een fles die zichzelf afsluit. Je kan er een grote boodschap in doen, in een zak met zaagsel. Het ruikt absoluut niet.
Ik zou nooit op een emmer plassen. Stel dat die omvalt of er valt iets in. Jakkes.
Maar met die inlay zit er dus geen vloeistof meer in. Het wordt gewoon een klont die je met vuilniszak en al weggooit.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
TanteToos schreef:
13-08-2025 14:44
Wij hebben dus wel een 'bungalowtent-model' als vouwwagen. Juist omdat we die extra ruimte nu met 2 jonge kinderen heel fijn vinden. Van het merk Cabanon trouwens, die was nog niet genoemd maar echt een heel fijn merk!

Mijn tip zou inderdaad ook zijn om eens bij een paar campingzaken te gaan kijken en te zien wat jou het meeste aanspreekt. En kijk wat vind je belangrijk vind, wil je veel rondtrekken (dus vaker op- en afbreken) of langer ergens staan?
Als de kinderen nu klein zijn, zou ik persoonlijk op die situatie een wagen aanschaffen. En dan eventueel op een later moment, als ze inderdaad zelf in een tentje willen, deze wagen verkopen en een ander model aanschaffen.
Je ziet dat vouwwagens heel goed 2dehands verkocht worden en nauwelijks in waarde dalen.
Het is ook maar net wat je fijn vindt inderdaad. Hangt ook af van je setup en wat je zelf fijn vindt. Dat wisten we pas na onze eerste vakantie met geleende vouwwagen. Dus dat is nog een tip: leen, huur of koop er eentje elcheapo op MP voordat je 17.000 euro stukslaat op een Holtkamper die je uiteindelijk toch niet bevalt.

Bij wijze van dan.
Wij zijn bijvoorbeeld na zes dagen wel echt klaar op een camping dus we willen nooit ergens twee weken staan. Als ik dan elke zes dagen drie uur bezig ben met afbreken en daarna weer opzetten kun je me opvegen.
Ons kampeer avontuur begon met een vouwwagen, maar dat was wel een gedoe met opzetten en afbreken. Toen de kinderen ouder werden en niet meer mee wilden hadden wij de wens om wat meer rond te kunnen trekken. Toen hebben we een chateau gekocht voor 500 euro, van hele nette mensen. Van alles zat er nog bij, het was echt een koopje. De caravan was heel netjes maar wel oudbollig natuurlijk. Onlangs hebben we 'm helemaal onder handen genomen en zowel van binnen als van buiten gemoderniseerd en ik ben er helemaal verliefd op. Ik zou 'm eigenlijk veel vaker willen gebruiken dan dat we nu doen maar wie weet komt er dat nog eens van. Vakanties boeken wij zoveel mogelijk buiten het hoogseizoen om en we staan vaak bij de boer of op een minicamping.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven