Ijsland in de winter

31-08-2019 11:28 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om komend november zo'n 10 dagen naar IJsland te gaan. Nu weet ik natuurlijk dat het koud is, kan sneeuwen en regenen etc. Ik weet dat misschien niet alle wegen toegankelijk zijn, maar lees ook veel positieve verhalen over hoe mooi het is in de winter en dat je hopelijk het Noorderlicht kan zien.

Nu vroeg ik me alleen af, aangezien het zo'n 8 uur per dag licht is, wat doe je op die lange avonden? We gaan veel voor de natuur, dus logisch dat er niet veel te doen is in de omgeving. Maar is het handig om hostels of pension te zoeken? Of doe je vooral samen wat spelletjes of lees je een boek?
Iemand nog goede tips?

Ook tips voor overnachtingen zijn welkom! Waarschijnlijk doen we alleen de zuidkant.
Ik zou voor hele goeie hotels gaan met een comfortabele kamer, goeie wifi, een sauna en goede restaurants in de buurt. Met zo weinig daglicht zul je veel tijd binnen doorbrengen denk ik.
20 november heb je van 10 tot 16 daglicht.
11 november van 10 tot 17.
In het donker rijden zou ik me niet aan wagen.

Zorg voor een degelijke 4x4 en weet hoe je die moet besturen bij sneeuw e.d. Boek je hotels allemaal vooraf en dan met een restaurant bij het hotel.
Basic hotels zijn vaak al erg duur.
Er is in november geen 8 uur daglicht meer. Hooguit 6/7 als je de schemer meetelt. Hou daar dus rekening mee. Eind november is dat zelfs 5 uur. Volgens de website. Helaas.

En eens met de tips. Boek hotels met een restaurant erbij. Ikzelf kan me prima vermaken met een boek.... of tig. Maar een saunaatje pakken lijkt me ook heerlijk dan.
Wij zijn vorig jaar tussen eind december (en met oud en nieuw) in Tromsø in Noord Noorwegen geweest. Die stad ligt bijna 70 graden noord.
We hadden daar toen poolnacht, dus de zon niet echt gezien, wel het noorderlicht. :flirting:
Overdag kan je genoeg doen in Tromsø en echt donker-donker is het dan niet, maar overal prachtige verlichting en dat had echt wel wat! :heart:

s'avonds was er genoeg te doen in het hotel en in Tromsø zelf ook wel.

Ik zou in elk geval zorgen voor een goede 4x4 om in te rijden die goed uitgerust is om daar te rijden.
En verder een hotel met genoeg faciliteiten en dan moet het vast een onvergetelijke vakantie worden!

Wij gaan dit jaar eind december weer terug naar Tromsø (het Parijs van het noorden) want het is echt geweldig daar! :cheer:
IJsland heeft geen straatverlichting. De enige noemenswaardige plaats in het zuiden is Reykjavik.
Suðri schreef:
31-08-2019 12:14
IJsland heeft geen straatverlichting. De enige noemenswaardige plaats in het zuiden is Reykjavik.

Noorwegen ook niet buiten de steden. Kleine dorpjes hebben daar ook geen straatverlichting.
In het Noorden dan he.
Ik zou inderdaad veel hotels vooraf boeken. Ik weet niet waar je precies naartoe gaat (idd is een deel van IJsland in de winter simpelweg niet bereikbaar) maar je hebt ook niet overal evenveel keus waar je kunt slapen. Op de bonnefooi gaan is dan niet heel relaxed.

Hou er idd rekening mee dat een redelijk basic hotel al vrij duur is. Vaak heb je ook guesthouses (grote huizen met meerdere slaapkamers waarbij je voorzieningen dus deelt). Die zullen qua prijs soms iets aantrekkelijker zijn.

Je hebt dan vaak ook een keuken, maar dan moet je onderweg wel je eigen boodschappen doen. Ik vond het zelf fijn om iig wat eigen thee/instant koffie bij me te hebben, ook als je gewoon uit eten gaat kun je dan iig een kop thee zetten.

Goeie 4x4 drive is idd belangrijk, hoop ook dat je ervaren bent want het kan zijn dat je er een rivier mee moet doorkruisen in bepaalde natuurgebieden.
Toen wij in mei gingen waren sommige wegen nog besneeuwd en ik vond het best eng om daar te rijden. Er zijn steile hellingen en scherpe bochten. Zorg ervoor dat je een goede 4x4 hebt, weet hoe je ermee om moet gaan, ga niet van de rondweg 1 af als het donker wordt (want internet is er ook niet overal) en geniet van de prachtige natuur. En neem een goedgevulde bankrekening mee, want alles is duur daar.
Neem een Chromecast mee als je een Netflix/NPO-start abonnement hebt, dan kun je ‘s avonds ook series of een film kijken.

Ik heb (in hostels) zelf gekookt, simpel eten wat ik op een van de eerste dagen had gekocht. Pasta en wraps enzo. Was prima te doen voor een weekje.

Lijk op airbnb of ze leuke accomodatie hebben, met een jacuzzi of sauna ofzo. Kan ook een simpele blokhut zijn, maar vanuit je jacuzzi het noorderlicht bekijken: onbetaalbaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
LAgirl82 schreef:
31-08-2019 12:13
Wij zijn vorig jaar tussen eind december (en met oud en nieuw) in Tromsø in Noord Noorwegen geweest. Die stad ligt bijna 70 graden noord.
We hadden daar toen poolnacht, dus de zon niet echt gezien, wel het noorderlicht. :flirting:
Overdag kan je genoeg doen in Tromsø en echt donker-donker is het dan niet, maar overal prachtige verlichting en dat had echt wel wat! :heart:

s'avonds was er genoeg te doen in het hotel en in Tromsø zelf ook wel.

Ik zou in elk geval zorgen voor een goede 4x4 om in te rijden die goed uitgerust is om daar te rijden.
En verder een hotel met genoeg faciliteiten en dan moet het vast een onvergetelijke vakantie worden!

Wij gaan dit jaar eind december weer terug naar Tromsø (het Parijs van het noorden) want het is echt geweldig daar! :cheer:
Tromsø staat al jaren op mijn lijstje, lijkt me prachtig!
himalaya schreef:
31-08-2019 12:45
Neem een Chromecast mee als je een Netflix/NPO-start abonnement hebt, dan kun je ‘s avonds ook series of een film kijken.

Ik heb (in hostels) zelf gekookt, simpel eten wat ik op een van de eerste dagen had gekocht. Pasta en wraps enzo. Was prima te doen voor een weekje.

Lijk op airbnb of ze leuke accomodatie hebben, met een jacuzzi of sauna ofzo. Kan ook een simpele blokhut zijn, maar vanuit je jacuzzi het noorderlicht bekijken: onbetaalbaar.
Wij hebben maar 1 hotel met tv getroffen.
dignity schreef:
31-08-2019 12:21

Goeie 4x4 drive is idd belangrijk, hoop ook dat je ervaren bent want het kan zijn dat je er een rivier mee moet doorkruisen in bepaalde natuurgebieden.
Natuurgebieden mag je in de winter helemaal niet in. Zeker niet met een normale 4x4. En met een monster 4x4 alleen als je extreem veel ervaring hebt.
Wij zijn in feb geweest. Ik vind het absoluut een aanrader. Wegen zijn prima begaanbaar met een goede auto. Hotels van tevoren geboekt (viel mij wel mee met de prijs), ‘s avonds naar de Spa/sauna, uit eten of een boekje lezen. Op tijd naar bed. En we hebben het Noorderlicht gezien!!
Suðri schreef:
31-08-2019 12:52
Wij hebben maar 1 hotel met tv getroffen.
Zolang ze maar goeie wifi hebben, dan kun je op je tablet/laptop kijken
redbulletje schreef:
31-08-2019 14:26
Zolang ze maar goeie wifi hebben, dan kun je op je tablet/laptop kijken
Wisselt. Bij het ene hotel alleen in de libby, bij het andere op de kamer, al dan niet stabiel. Geen hotels onder de 180 pn gehad.
Suðri schreef:
31-08-2019 15:06
Wisselt. Bij het ene hotel alleen in de libby, bij het andere op de kamer, al dan niet stabiel. Geen hotels onder de 180 pn gehad.
Lijkt me niet fijn dan. Zou in de zomer gaan, dan heb je tenminste licht en kun je je buiten vermaken. Binnen moeten zitten en ook nog geen internet hebben dan is het wel eht heel veel geld.
redbulletje schreef:
31-08-2019 15:15
Lijkt me niet fijn dan. Zou in de zomer gaan, dan heb je tenminste licht en kun je je buiten vermaken. Binnen moeten zitten en ook nog geen internet hebben dan is het wel eht heel veel geld.
IJsland is prachtig in de winter, maar een degelijke voorbereiding is echt noodzakelijk.
redbulletje schreef:
31-08-2019 15:15
En als je noorderlicht hoopt te zien, moet je ook niet in de zomer gaan want dan wordt het niet/nauwelijks donker.
Wij zijn eind november een lang(4 nachten) weekend geweest. airbnb in reykjavik en van daaruit dagtrips gedaan met een huurauto. de grote rondweg was toen prima begaanbaar met een ford fiesta ( wel standaard met spijkerbanden daar).
off road zijn we uiteraard niet gegaan. je hebt genoeg licht overdag om in de ochtendschemer te vertrekken, je uitstapje te doen en dan in de avondschemer terug te rijden, maar we zijn ook in het donker in de avond terug gereden.
de wegen worden bijgehouden en als je de weerberichten goed in de gaten houdt, is het zeker veilig te doen.

Doordat we in de avond in reykjavik waren, was er genoeg vermaak. in de stad zijn cafeetjes en restaurants zat. en doordat we een airbnb appartement hadden, hadden we ook een woonkamer met bank en tv en goede wifi, dus daar ook nog vermaak.
in de avond sauna pakken is ook heerlijk natuurlijk.

noorderlicht hebben we gezien, en dat was prachtig! en het leven meemaken met zo weinig licht en de kou is ook bijzonder. Het landschap in de winter is intimiderend mooi vonden we. ( heel erg game of Thrones!)

investeer alleen wel in hele goede kleding, het is echt heel heel heel erg koud ( ook schoenen!!!)
Wat leuk dat je dit gaat doen! Wij zijn vorig jaar met de kerst naar IJsland geweest en ik vond het geweldig!

We hadden een rondreis van pharos geboekt, dus alle hotels en een goede auto was allemaal voor ons geregeld. Wij gingen 's ochtends optijd op pad, in het donker, zodat we bij de eerste zonnestralen bij de eerste plek waren welke we wilden bezoeken. Zo hadden we een route uitgestippeld dat we de laatste zonnestralen ook bij een bepaalde plek hadden. Daarna reden we in het donker terug naar ons hotel om daar lekker uitgebreid te dineren. 's Avonds spelletjes doen en optijd naar bed, of opzoek naar het noorderlicht :).

Ik zou inderdaad niet van de ring afgaan als het al donker is. Wij gingen een keer van de ring af toen het heel erg gesneeuwd had, overdag gelukkig, en zelfs met 4x4 en ijzeren spijkers in de banden voelde ik de auto soms wegglijden. Dat wil je in het donker echt niet hebben!

Wij hebben ook de zuidkust gedaan. Als je de route en hotels wilt weten roep je maar! Dan ga ik het even voor je opzoeken!
Suðri schreef:
31-08-2019 15:06

Het is bij mij een jaar of 8 geleden en ik weet de prijzen niet meer, maar het was bij lange na geen 180,-
Afwisselend een prive-kamer in een hostel, een kamer in een hotel, een blokhut-met-jacuzzi of een kamer in een vanwege de vakantie gesloten kostschool.
himalaya schreef:
31-08-2019 22:52
Het is bij mij een jaar of 8 geleden en ik weet de prijzen niet meer, maar het was bij lange na geen 180,-
Afwisselend een prive-kamer in een hostel, een kamer in een hotel, een blokhut-met-jacuzzi of een kamer in een vanwege de vakantie gesloten kostschool.
Als kerst ook een hoogseizoen is red je het niet meer voor minder. Ook niet in een hostel, gesloten school, etc. (Overigens allemaal geen tv en lang niet overal wifi).
Hotel in Vik eind december, rond de 200 euro, hostels tod de 120 euro.
Suðri schreef:
31-08-2019 22:56
Hotel in Vik eind december, rond de 200 euro, hostels tod de 120 euro.

TO wil in november, niet eind december.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven