Ijsland in de winter

31-08-2019 11:28 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om komend november zo'n 10 dagen naar IJsland te gaan. Nu weet ik natuurlijk dat het koud is, kan sneeuwen en regenen etc. Ik weet dat misschien niet alle wegen toegankelijk zijn, maar lees ook veel positieve verhalen over hoe mooi het is in de winter en dat je hopelijk het Noorderlicht kan zien.

Nu vroeg ik me alleen af, aangezien het zo'n 8 uur per dag licht is, wat doe je op die lange avonden? We gaan veel voor de natuur, dus logisch dat er niet veel te doen is in de omgeving. Maar is het handig om hostels of pension te zoeken? Of doe je vooral samen wat spelletjes of lees je een boek?
Iemand nog goede tips?

Ook tips voor overnachtingen zijn welkom! Waarschijnlijk doen we alleen de zuidkant.
himalaya schreef:
31-08-2019 22:58
TO wil in november, niet eind december.
Ah, verkeerd gekeken. Dan is het idd voor 120-140 euro prima te doen.
Super, bedankt voor alle reacties en tips!
We willen inderdaad de hotels van tevoren boeken en de route ook al uitstippelen, 4x4 huren leek ons ook wel fijn voor de zekerheid al hoeft het zo te lezen niet perse als je op de ringweg blijft. Ik schrok nog niet echt van de prijzen, zag ook genoeg hotels of kleine appartementjes rond de 100 euro per nacht.
Goed idee om iPad ofzo mee te nemen zodat we met wifi nog serie kunnen kijken, kan thuis wel wat downloaden op Netflix.

Hoop ook echt heel erg dat wij het Noorderlicht gaan zien!
Mijn idee was ook om rond 9 uur te gaan rijden, dan wordt het al snel licht en heb je het meeste van de dag.

We denken nu aan Reykjavik, richting Vik en dan naar Jokursalon, dus de ringweg aan de zuidkant af. Als iemand nog goede ideeën heeft wat er echt moeten zien of leuke hotels, hou ik me aanbevolen!
Wij zijn jaren terug de eerste 2 weken van oktober geweest. Was toen qua daglicht vergelijkbaar met NL.

We hadden een Landrover Defenser gehuurd met monsterbanden. Die voorkwamen trouwens niet dat we een keer muurvast zaten in de sneeuw. De eerste week konden we nog goed de binnenlanden (geen echte wegen) verkennen want er lag nog geen of weinig sneeuw. De tweede week begon het flink te sneeuwen en werden de wegen afgesloten en hebben we ons beperkt tot de hoofdweg.

Wij hadden geen accomodaties geboekt en moesten dus wel elke dag op zoek naar een plek om te overnachten. De prijzen vielen ons doordat het laagseizoen was enorm mee. Waren vaak tussen 30-50 euro kwijt. De auto daarentegen was heel duur. Wat we wel snel leerden was om bij elke pomp eten te kopen want restaurants waren er nauwelijks te vinden of niet open. Dus we kookten zelf. En hadden ook zelf slaapzakken mee.

IJsland is trouwens niet de beste locatie om noorderlicht te zien. Daarvoor moet het helder zijn. Noors Lapland was dat voor ons veel meer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven