Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here

maandag 3 juni 2019 om 11:55
Moeder zat ijskoud te bellen en lette er totaal niet op. Buschauffeur heeft een paar keer gevraagd of er wat aan gedaan kon worden maar moeder kon blijkbaar geen Nederlands en reageerde helemaal niet. Kind was al minstens 2,5 vermoed ik.quattro-stagioni schreef: ↑03-06-2019 09:30Een krijsende peuter is vaak moeilijk te corrigeren. Ze zijn moe, hebben het warm, en kunnen dan niet klagen zoals wij, maar zetten het op het krijsen. Reken maar dat je je als moeder dan ook ellendig voelt.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk irritant is, krijsende peuters in het OV.
Rondrennende kinderen die gillen in de trein vind ik ook irritant. Zij zijn wél te corrigeren, maar dit gebeurt helaas zelden.
Ik heb me echt kapot zitten ergeren. Kinderen worden naar mijn mening uberhaubt te weinig gecorrigeerd. In de supermarkt gisteren ook weer zo'n kleuter die maar bleef krijsen tot ze haar zin kreeg.

maandag 3 juni 2019 om 19:54
Mijn dreumes is er ook zo een die het op een krijsen zet als ze haar zin niet krijgt. En omdat ze dus moet leren dat ze haar zin dan dus niet krijgt, kan dat krijsen idd zomaar 20 minuten door gaan. En dat vind ik ook niet leuk, maar is de enige manier om kinderen te leren dat krijsen zinloos is. En in de wagen zitten en niet mogen rondlopen is een reden om te krijsen.
maandag 3 juni 2019 om 20:16
Dit! Al heb ik dan geen e-bike. Ik heb 7 jaar bijna dagelijks met de trein gereisd naar school en later naar mijn werk, en god wat is het een verademing om nu alleen nog maar te hoeven fietsen. Nu reis ik nog af en toe wel voor een feestje of familiebezoek, maar dat is nog niet eens 1x per week.Madrid87 schreef: ↑23-05-2019 20:33Als ik dit altijd lees ben ik zoooo blij dat ik altijd op mijn E-bike naar mijn werk ga. Die paar keer per jaar dat ik wel met het OV moet vind ik echt vreselijk afzien.
Overvolle bussen waar je in moet staan als sardientjes in een blik, het wachten inderdaad, de ranzige geluiden om je heen. Mensen die lekker gaan kleppen in de stilte coupe! Ik moest altijd op een busstation overstappen van de ene bus op mijn bus naar huis en altijd reed die net voor mijn neus weg. Dus een kwartier wachten, al liep die tijd altijd uit naar 20-25 minuten. Met de auto doe je dat stukje in 20 minuten. Van Schiphol naar mijn huis, met het OV was ik zo een uur kwijt puur aan wachten. Op de fiets doe ik het in 35 minuten.
Nee ik doe lekker alles op de fiets. Scheelt een hoop ergenis.
Wat ik trouwens ook heel irritant vond, waren middelbare scholieren. Altijd in groepjes en zó druk op de vroege morgen.

maandag 3 juni 2019 om 20:19
Irritant, ja. Ook al kun je het gekrijs van een peuter niet altijd bedwingen, je kunt wel je best doen en niet jezelf achter een telefoon verstoppen.Madrid87 schreef: ↑03-06-2019 11:55Moeder zat ijskoud te bellen en lette er totaal niet op. Buschauffeur heeft een paar keer gevraagd of er wat aan gedaan kon worden maar moeder kon blijkbaar geen Nederlands en reageerde helemaal niet. Kind was al minstens 2,5 vermoed ik.
Ik heb me echt kapot zitten ergeren. Kinderen worden naar mijn mening uberhaubt te weinig gecorrigeerd. In de supermarkt gisteren ook weer zo'n kleuter die maar bleef krijsen tot ze haar zin kreeg.
En die kleuter... Over een aantal jaar krijgen we hier vast een jammertopic over een puber die over zijn ouders heen walst.

maandag 3 juni 2019 om 20:35
Vandaag ging ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens met de trein. En had nog voor het instappen een WTF moment.
Ik reisde met mijn kind binnen dezelfde provincie en kon 32,50 euro (!) afrekenen voor een retourtje en een railrunner.
Daarna had de trein vertraging waardoor we de aansluiting misten.
Na een half uur op een koud en tochtig perron gewacht te hebben konden we mee met de volgende trein.
Om daar gezellig mee te mogen genieten van de buurtroddels van een groepje luidruchtige kakeldames met heksenstemmen.
Uiteindelijk hebben we 2 uur en 3 kwartier gedaan over een afstand die met de auto in 1 uur en 20 minuten afgelegd kan worden.
Weet ik ook weer waarom ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Ik reisde met mijn kind binnen dezelfde provincie en kon 32,50 euro (!) afrekenen voor een retourtje en een railrunner.
Na een half uur op een koud en tochtig perron gewacht te hebben konden we mee met de volgende trein.
Om daar gezellig mee te mogen genieten van de buurtroddels van een groepje luidruchtige kakeldames met heksenstemmen.
Uiteindelijk hebben we 2 uur en 3 kwartier gedaan over een afstand die met de auto in 1 uur en 20 minuten afgelegd kan worden.

maandag 3 juni 2019 om 21:28
Ik kan me helaas geen auto meer permitteren...Raresnijboon schreef: ↑03-06-2019 20:35Vandaag ging ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens met de trein. En had nog voor het instappen een WTF moment.
Ik reis regelmatig met de trein omdat ik geen alternatief heb. Vaak heb ik een hulpmiddel bij me.
Het gebeurt regelmatig dat er treinen uitvallen of dat er een lijn gestremd is door een defecte trein, wisselstoring, kapotte bovenleiding of een aanrijding. Daar kan niemand wat aan doen. Maar wat gebeurt er dan? Ze zetten vervolgens KORTERE!!! treinen in om perrons vol gestrande reizigers op te pikken.
En daar moet ik dan tussen met mijn hulpmiddel... Ben al verschillende keren geweigerd met instappen omdat er geen plek meer was, ik moest maar wachten op de volgende trein. Die vervolgen ook korter en afgeladen vol was.
Dit was buiten de spits overigens.
Is afgelopen winter diverse malen gebeurd.

maandag 3 juni 2019 om 21:31
Heel herkenbaarRaresnijboon schreef: ↑03-06-2019 20:35Vandaag ging ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens met de trein. En had nog voor het instappen een WTF moment.

maandag 3 juni 2019 om 22:23
Pas in de trein ging een vrouw videobellen met een vriendin, waarbij je die vriendin dus ook heel hard hoorde praten en lachen. Het was dan wel geen stiltecoupe, maar het was er wel redelijk stil en ik vraag me dan echt af wat je bezielt om dat in een volle coupe te doen. Heb je dan gewoon geen besef van fatsoen of privacy of wanneer je anderen tot last bent?
Verder erger ik me op stations vaak aan bussen die je al lang ziet staan, maar die pas 5-10 minuten na hun geplande vertrektijd naar de halte komen.
Dat doen ze omdat ze die tijd later op hun route wel weer inhalen, maar ik moet er al na een paar haltes uit en kom dus standaard 5-10 minuten later aan (en sta in de winter langer te koukleumen).
Maar in het algemeen ben ik best tevreden over het OV. Ja, je bent vaak wat langer onderweg dan met de auto, maar ik kan onderweg wel heerlijk lezen en muziek luisteren. En ik reis meestal buiten de spits, dus altijd een zitplek. In de winter sta je wel eens te koukleumen op het station, vooral bij vertraging, maar daarentegen is de trein waar je instapt wel al opgewarmd en je auto niet
Verder erger ik me op stations vaak aan bussen die je al lang ziet staan, maar die pas 5-10 minuten na hun geplande vertrektijd naar de halte komen.
Dat doen ze omdat ze die tijd later op hun route wel weer inhalen, maar ik moet er al na een paar haltes uit en kom dus standaard 5-10 minuten later aan (en sta in de winter langer te koukleumen).
Maar in het algemeen ben ik best tevreden over het OV. Ja, je bent vaak wat langer onderweg dan met de auto, maar ik kan onderweg wel heerlijk lezen en muziek luisteren. En ik reis meestal buiten de spits, dus altijd een zitplek. In de winter sta je wel eens te koukleumen op het station, vooral bij vertraging, maar daarentegen is de trein waar je instapt wel al opgewarmd en je auto niet

dinsdag 4 juni 2019 om 00:50
Moest je voor 9 uur reizen? Anders had je wel veel voordeliger kunnen reizenRaresnijboon schreef: ↑03-06-2019 20:35Vandaag ging ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens met de trein. En had nog voor het instappen een WTF moment.

dinsdag 4 juni 2019 om 06:42
Ja echt achterlijk hoe duur die trein is tegenwoordig he? Niet normaal. Ik schrok me ook kapot een jaar geleden toen ik een keer met de trein ging. Ik was echt blij dat ik geen vriend meer aan de andere kant van het land heb. Hoe betalen mensen die trein?Raresnijboon schreef: ↑03-06-2019 20:35Vandaag ging ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens met de trein. En had nog voor het instappen een WTF moment.

dinsdag 4 juni 2019 om 06:50
Raresnijboon, als je meer dan 30 minuten vertraging had op een enkele reis, heb je mogelijk recht op restitutie van (een deel van) je dure kaartje: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Ik denk dat heel veel mensen met korting reizen, de kortingsabonnementen zijn heel voordelig (Dal Voordeel bijv.) en die heb je er met twee of drie lange treinreizen per jaar zo uit.
Ik denk dat heel veel mensen met korting reizen, de kortingsabonnementen zijn heel voordelig (Dal Voordeel bijv.) en die heb je er met twee of drie lange treinreizen per jaar zo uit.

dinsdag 4 juni 2019 om 07:47
Ik vraag me toch wel af welk traject dat was. Ik reis regelmatig van Amsterdam naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht, en het duurste is €16,10 (enkele reis volle prijs, ik heb zelf een kortingskaart). Wat ik op zich eigenlijk geen vreemde prijs vind voor zo’n afstand. Liever goedkoper natuurlijk, maar ik vind de tram verhoudingsgewijs veel duurder.
Wel is het zo dat ik geen auto heb, dus voor mij zijn het eerder gewoon transportkosten. Ik heb er niet ook nog eens kosten voor een auto naast.
Wel is het zo dat ik geen auto heb, dus voor mij zijn het eerder gewoon transportkosten. Ik heb er niet ook nog eens kosten voor een auto naast.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 07:48
6.06% gewijzigd

dinsdag 4 juni 2019 om 07:47
Je had echt wel goedkoper gekund. Zeker als je in de provincie bleef. Je kan het hele land door met een dagretour van 19 euro ofzo.Raresnijboon schreef: ↑04-06-2019 06:46Nope, het was na 09:00. Met een abonnement ben je zeer waarschijnlijk voordeliger uit. Maar ik kreeg bijkans een rolberoerte van de prijs.

dinsdag 4 juni 2019 om 07:50
Toen ik een treinabonnement afsloot, regelde ik die 40% korting erbij. Betaal dan iets van 50 euro per jaar of zo, daarvoor.
Ik heb hem nu nog steeds (twijfelde wel omdat ik nu een auto heb) maar soms koop ik weleens van die dagkaartjes bij het kruidvat. Dat is dan soms nog voordeliger dan die 40% korting. En het is ideaal als ik bijvoorbeeld naar een stad ga waar ik niet graag met de auto kom.
dinsdag 4 juni 2019 om 11:52
Ik heb nog een oude voordeelurenkaart. Dus na 9 uur is het reizen met 40% korting. Als ik op dezelfde dag heen en weer wil, check ik altijd of er een goedkopere dagkaart is. Er zijn altijd wel dagkaarten van ongeveer 19 euro te koop. Dat lijkt veel, maar ik maak meestal lange reizen waarbij een retour met korting vaak al 20 euro of meer is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 4 juni 2019 om 14:58
Nou ja, ik heb geen auto die kosten heb ik niet. En ik heb dus een NS-flex abonnement. Per maand bekijk ik waar ik naar toe moet, hoeveel ik reis en wanneer en daarop neem ik een abonnement. Als ik bijv. twee keer een weekend ergens naar toe moet is een weekendvrij al veel goedkoper. Nu ik met sollicitaties meer reis, heb ik meestal een dalurenvrij abonnement. Drie keer heen en week reizen en ik heb het er al uit.
Seriously?
dinsdag 25 juni 2019 om 10:07
Vooral als je nog zit en mensen vergeten even dat ze een rugzak ophebben die je dan vol tegen je hoofd krijgt...Cheshire-cat schreef: ↑25-06-2019 08:30Weer een nieuwe ergernis. Mensen die alleen op de wereld zijn waardoor je tassen, ellebogen en andere voorwerpen in je nek krijgt.![]()
Seriously?

dinsdag 25 juni 2019 om 10:13
Gisteren een sprinter zonder airco. Dat kan toch eigenlijk echt niet! In de Intercity was het heerlijk koel, en ruim en rustig. Toen was eerst mijn normale sprinter vertraagd (met een kwartier), komt er zo’n afgeschreven smerig oud hok. Door her warme weer waren de meest mannen ook bepaald niet okselfris, dus ik was blij dat ik na 8 minuten weer uit kon stappen. Net even te lang om je adem in te houden. Ik ben wel ‘door het oog van de naald’ gegaan, want was net weg uit Utrecht toen daar alles mis ging.
dinsdag 25 juni 2019 om 10:44
.Nitflex schreef: ↑04-06-2019 07:47Ik vraag me toch wel af welk traject dat was. Ik reis regelmatig van Amsterdam naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht, en het duurste is €16,10 (enkele reis volle prijs, ik heb zelf een kortingskaart). Wat ik op zich eigenlijk geen vreemde prijs vind voor zo’n afstand. Liever goedkoper natuurlijk, maar ik vind de tram verhoudingsgewijs veel duurder.
TO had een retour, dus tegenwoordig 2 x 16.10 = 32,20. Scheelt bijna niets met wat jij betaalde en bovendien had TO er ook nog een railrunner bij.
Niet geschoten is altijd mis