Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Yella78 schreef:
19-09-2019 15:33
Nou, lekker dan... Ik heb dus mijn voordeelurenabonnement omgezet naar een flex abonnement. Pas nu blijkt mij dat ik met dit abonnement geen 40% korting meer heb in de middag/avondspits en daar baal ik dus gruwelijk van! Ik ben echt een stuk duurder uit nu. Volgens de klantenservice kan ik niet terug naar mijn oude abonnement, want dat wordt niet meer aangeboden. Dit is dus met afstand mijn grootste OV-ergernis! Wat een sof...
Oh wauw dat zou ik ook echt suuuuuper kut vinden! Ik had niet verwacht trouwens dat die abonnementen nog steeds doorlopen, want op je ov kaart zit toch een einddatum? Ik dacht dan houdt dat abonnement ook vanzelf op als je een nieuwe ov pas krijgt.

Ik kreeg destijds een ns business card dus ik moest afscheid nemen van dat abonnement. Inmiddels heb ik geen business card meer en baal echt nog steeds dat ik nu de volle mep betaal tussen 16:00 en 18:30.. Grr.
Vind het met 40% korting al een berg met geld iedere keer laat staan zonder...
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
17-09-2019 19:47
Ik word zeer regelmatig gecontroleerd. Soms twee keer op een dag.
Misschien zitten ze allemaal op het traject die ik regelmatig neem.
Ik denk het. Ik ben sinds de start van dit schooljaar nog geen enkele keer gecontroleerd. Ik reis 3x per week op en neer en zit dan 45 minuten enkele reis in de trein.

Wat betreft de roltrappen: in Londen gaat dat eigenlijk altijd juist wel goed. Sterker nog, als je daar aan de verkeerde kant gaat staan worden de Londenaren pisnijdig (wel op z'n Brits, dus ze kijken boos maar zeggen verder niet zo veel). Als we op schoolreis gaan leren we onze leerlingen altijd aan dat ze aan de juiste kant moeten staan en vooral niet náást elkaar. Dat vergeten ze natuurlijk dus dan staan we altijd van boven en onderen te bulderen dat ze aan de kant moeten gaan. Dat levert ons soms acuut applaus op van de inboorlingen :-D

Ergernis: dat mensen wel wachten met uitstappen, maar als ik ooit de laatste ben die uitstapt kan ik er nog bijna niet langs omdat mensen meteen naar voren drommen zodra ik ook maar één teen buiten de trein heb. En dan bedoel ik niet dat ik pas veel later dan de rest uitstap, nee, ik sta gewoon aan het eind van een rij van 20 man en moet dan eerst zes rijen dik drentelend voetvolk omver ploegen om überhaupt de trein uit te kunnen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Qiyara schreef:
19-09-2019 16:16
Oh wauw dat zou ik ook echt suuuuuper kut vinden! Ik had niet verwacht trouwens dat die abonnementen nog steeds doorlopen, want op je ov kaart zit toch een einddatum? Ik dacht dan houdt dat abonnement ook vanzelf op als je een nieuwe ov pas krijgt.

Ik kreeg destijds een ns business card dus ik moest afscheid nemen van dat abonnement. Inmiddels heb ik geen business card meer en baal echt nog steeds dat ik nu de volle mep betaal tussen 16:00 en 18:30.. Grr.
Vind het met 40% korting al een berg met geld iedere keer laat staan zonder...
De OV-kaart zelf staat los van de producten (abonnementen) die je erop zet. De looptijd van je abonnement is een andere dan de geldigheid van je chipkaart. Je kunt ook abo’s van meerdere vervoerders op je kaart hebben.
En je zegt een abonnement dus bij de vervoerder op, niet bij OV chip.

Als je OV chip verloopt moet je je lopende abonnementen overzetten op je nieuwe kaart. En omgekeerd, als je abonnement is afgelopen reis je dus voor normaal tarief op je OV kaart.
Ok, dus die oude abonnementen kunnen tot in den eeuwigheid mee? Als ik er nog 1 had, dan zou ik er nooit meer afscheid van nemen :proud:
Maar helaas..
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-09-2019 18:18
Ja, of gewoon niet eten in de trein.... Een boterhammetje met kaas, een banaantje, oké, maar halve maaltijden; doe dat lekker thuis....
Daarvan denk ik dus altijd: oh, lekker voor jou, dat frietje/die wokmaaltijd. En eerlijk gezegd, als ik een keer tot acht uur op m'n werk zit of m'n trein heeft vertraging, dan heb ik écht geen zin om een oudbakken bammetje te eten of te wachten tot ik thuis ben, dan haal ik ook lekker iets warms hoor...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
19-09-2019 16:31
Ok, dus die oude abonnementen kunnen tot in den eeuwigheid mee? Als ik er nog 1 had, dan zou ik er nooit meer afscheid van nemen :proud:
Maar helaas..
Ik heb er nog een :-D Heel blij mee... Maar er staat me wel iets bij dat de NS 10 jaar nadat die vorm afgeschaft is ze wel stop mag zetten. Ik mag er dus helaas niet totaan m'n pensioen gebruik van maken.

Overigens is er volgens mij wel een duurdere kaart waarmee je buiten de spits 40% korting krijgt en in de spits 20%, maar daar betaal je maandelijks voor dus of dat nou per sé goedkoper is?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje schreef:
19-09-2019 16:40
Daarvan denk ik dus altijd: oh, lekker voor jou, dat frietje/die wokmaaltijd. En eerlijk gezegd, als ik een keer tot acht uur op m'n werk zit of m'n trein heeft vertraging, dan heb ik écht geen zin om een oudbakken bammetje te eten of te wachten tot ik thuis ben, dan haal ik ook lekker iets warms hoor...
Hier hetzelfde. Ik ben zelfs altijd lichtelijk jaloers als ik een patatje ruik in de trein. Heerlijk die geur :proud:
Alle reacties Link kopieren
Nou moe, belt de klantenservice mij net, heeft de dame die mijn klacht behandelt sterk voor mij gelobbyd en... krijg ik mijn oude abonnement terug! Helaas pindakaas dan wel voor de afgelopen twee weken en deze week (volle mep in middagspits betaald), maar soit. Scheelt toch wel een hoop geld, daar weegt het gemak van reizen op rekening en incidenteel nog in de trein van klasse kunnen wisselen, niet tegenop.
Nu nog zien of het werkt, want omdat het eigenlijk niet kan moeten er wat omwegen genomen worden. Mijn flexabonnement is nu beëindigd, morgen pas kan ik dan bellen om het oude abonnement in ere te herstellen en dat gaat dan op 1 oktober pas weer in. Ik moet het nog zien, haha, maar goed, er is moeite gedaan en dat vind ik toch wel erg fijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Da’s fijn Yella! Soms heb je er echt fijne medewerkers tussen zitten.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig laten veel buschauffeurs mensen achterin stappen. Eigenlijk mag dit niet. Maar op plekken waar veel mensen / of scholieren staan kun je er niet meer fatsoenlijk uit. Ze geven je geen milimeter ruimte. Vooral als de bus net iets verder van de stoep afstaat is dit echt heel lastig uitstappen / springen.
Flashy schreef:
24-09-2019 11:14
Tegenwoordig laten veel buschauffeurs mensen achterin stappen. Eigenlijk mag dit niet. Maar op plekken waar veel mensen / of scholieren staan kun je er niet meer fatsoenlijk uit. Ze geven je geen milimeter ruimte. Vooral als de bus net iets verder van de stoep afstaat is dit echt heel lastig uitstappen / springen.
Nou, in de steden waar ik kom is het juist de bedoeling dat je achter in stapt en wil de chauffeur juist liever niet dat je voor instapt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2019 11:21
Nou, in de steden waar ik kom is het juist de bedoeling dat je achter in stapt en wil de chauffeur juist liever niet dat je voor instapt.
Ik ben het juist andersom gewend, haha. Hier hangen juist bordjes in de bus dat voorin alleen instappen is... Kan de chauffeur ook meteen zien dat je incheckt.

Hoe doen mensen dat dan als ze los een rit betalen? Dat moet hier bij de chauffeur...
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
24-09-2019 11:23
Ik ben het juist andersom gewend, haha. Hier hangen juist bordjes in de bus dat voorin alleen instappen is... Kan de chauffeur ook meteen zien dat je incheckt.

Hoe doen mensen dat dan als ze los een rit betalen? Dat moet hier bij de chauffeur...
Automaten staan in het midden van de bus. En anders bij de chauffeur inderdaad, maar dat is niet de grote stroom van instappers die daar anders allemaal langs moet. Ik woon in een grote stad, dus dit gaat zo echt een stuk sneller met in- en uitstappen. Het was vroeger ook vervelend als iemand voor een los kaartje kocht en daarmee de hele rij ophield.

De chauffeur let trouwens helemaal niet op in- en uitchecken. Daar zijn de onaangekondigde controles voor. Heel soms roept een chauffeur door de microfoon dat iemand achterin niet heeft ingecheckt, want dat kunnen ze wel zien, maar het meeste van de tijd zijn ze daar niet mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
In Rotterdam mag je alleen voor in de bus instappen. Alleen met een kinderwagen of rollator achterin. Wordt goed op gelet. Als er iemand achterin stapt wordt hij/zij naar voren geroepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel NS flex en dalvoordeel. Ik vind het juist heerlijk om niet steeds hoef na te denken of ik genoeg op mijn ov heb staan.
Heanig an
SadSloth schreef:
24-09-2019 14:26
Ik heb wel NS flex en dalvoordeel. Ik vind het juist heerlijk om niet steeds hoef na te denken of ik genoeg op mijn ov heb staan.
Maar wat is daarmee dan het verschil met automatisch opladen?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2019 15:04
Maar wat is daarmee dan het verschil met automatisch opladen?
Je hoeft geen minimum op je ov kaart te hebben. Ik betaal 5 euro per maand voor dalvoordeel. Je kunt elk moment je kortingen aanpassen of uitzetten.
Heanig an
SadSloth schreef:
24-09-2019 15:49
Je hoeft geen minimum op je ov kaart te hebben. Ik betaal 5 euro per maand voor dalvoordeel. Je kunt elk moment je kortingen aanpassen of uitzetten.
Oh, dat minimum maakt voor mij niet uit, ik reis vaak genoeg en ook met andere vormen van OV, dus dat komt wel op. Maar voor wie minder vaak reist heeft dat wel voordeel inderdaad.

Ik heb naast mijn eigen kortingskaart ook nog een NS businesskaart van werk voor woon- werkverkeer.
Alle reacties Link kopieren
Ik declareer reiskosten, maar omdat ik nooit zo'n zin heb in het gereken - kilometers van huis naar station, parkeergeld Q-park, dan nog de OV-kosten met vaak én trein én metro én bus - neem ik het aantal kilometers dat ik zou maken, als ik alles per auto zou hebben gereden. Dat komt dan meestal op hetzelfde uit. Nu de 40% korting in de middagspits niet meer op mijn abonnement bleek te zitten, was dat nog een extra nadeel; voortaan veel meer gedoe met uitrekenen en declareren van reiskosten. Dus ik ben echt heel blij dat ik terug mag naar mijn oude abonnement. Maar zoals ik al zei, eerst nog maar eens zien dat het allemaal gaat werken...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb gewoon twee OV-chips, duidelijk verschil in kleur, een is alleen voor werk. Nu heb ik een business card, dus zie ik sowieso niets meer voorbij komen, maar daarvoor kon ik alles van de werk chip.

Maar daarvoor diende ik gewoon het totaalbedrag van m’n werkchip in, ik heb nooit met kilometers gerekend. Alles op die kaart is werk.
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
24-09-2019 11:23
Ik ben het juist andersom gewend, haha. Hier hangen juist bordjes in de bus dat voorin alleen instappen is... Kan de chauffeur ook meteen zien dat je incheckt.

Hoe doen mensen dat dan als ze los een rit betalen? Dat moet hier bij de chauffeur...
Klopt hier staat het ook op de bussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die roltrap gehoord in Utrecht. Klinkt alsof hij is ingesproken door de pratende trap van de Efteling, maar dan minder leuk 😜
En dat mag ook wel wat tandjes zachter, jeetje wat staat dat geluid hard.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2019 20:50
Ik heb gewoon twee OV-chips, duidelijk verschil in kleur, een is alleen voor werk. Nu heb ik een business card, dus zie ik sowieso niets meer voorbij komen, maar daarvoor kon ik alles van de werk chip.

Maar daarvoor diende ik gewoon het totaalbedrag van m’n werkchip in, ik heb nooit met kilometers gerekend. Alles op die kaart is werk.
Maar ik heb dus voor ik op de trein stap ook nog 15 kilometer autogereden en ik betaal ook parkeerkosten bij het station. Dat vind ik gedoe.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Net maar even de proef op de som genomen, maar zelfs met een hele grote koffer kun je rechts houden op de roltrap. Als je hem voor of achter je zet kunnen er zeker nog mensen langs..

Hier zit nu een mevrouw met haar vieze zand wandelschonen met de voeten op de bank. Ik vind dat dus zo asociaal en fijn ook voor de volgende die er gaat zitten.
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 18:50
Reden: foutje
1.31% gewijzigd
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens opgelet wat er bij de roltrappen staat, en...
Afbeelding

Dit was dan Amsterdam centraal, dus geen idee hoe het op andere stations is verder. Fietsen mogen er in Amsterdam in elk geval niet op.

Meredith, ik meld dat soort mensen als de conducteur toevallig langsloopt. Ik vind het ook goor en bovendien wordt er aangegeven dat het niet mag.
Heb wel eens een conducteur aangesproken omdat er een meisje met d’r gore schoenen op de bank zat. Ze werd aangesproken en haalde haar voeten van de bank, maar die gingen er net zo hard weer op toen de conducteur weg was. Dan zit er echt een steekje los bij je, maar ja.
¡Apagando las luces!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven