Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
vlokkenopjebrood schreef:
19-10-2019 15:06
Mijn OV ergernis is gericht op de chauffeurs van de bussen op Rotterdam CS.
Het perron heeft twee kanten en de vertrekhaltes zijn aan de linkerkant. Nou staat de bus er vaak al, aan de rechterkant.
Maar die komt dan dus niet alvast naar de halte. Die blijft daar dan staan
.
Zo’n chauffeur heeft ook recht op pauze, moet naar de wc, kop koffie drinken tussen twee ritten. Of een andere menselijke reden.
lollypopje schreef:
19-10-2019 15:10
Nog erger, de huishoudbeurs of libelle zomerweek, waarbij je je in de spits naar huis een plek mag zien te veroveren tussen de kakelende huisvrouwen met hutkoffers.
En dan bij voorkeur in de stiltecoupe
Seriously?
MeredithGrey schreef:
20-10-2019 14:06
En dan bij voorkeur in de stiltecoupe
Ik had gister een conducteur die nog net niet een bellende reiziger uit de stiltecoupé gooide ;-D
¡Apagando las luces!
Adelaar81 schreef:
19-10-2019 11:01
Eh nee, hoezo zou een minderjarige niet mogen zittend Ls het druk is? Ik ben inmiddels die leeftijd voorbij maar ik sta bv ook niet op voor ouderemensen die duidelijk een dagje uit gaan, moeten ze maar na de spits reizen.
Als je niet zo centraal woont is het een beetje lastig om na de spits te vertrekken omdat je dan geen "dagje " meer hebt
19-10-2019 15:06
Mijn OV ergernis is gericht op de chauffeurs van de bussen op Rotterdam CS.
Het perron heeft twee kanten en de vertrekhaltes zijn aan de linkerkant. Nou staat de bus er vaak al, aan de rechterkant.
Maar die komt dan dus niet alvast naar de halte. Die blijft daar dan staan
Soms sta je er echt in ijskoud pestweer, of een enorme regenbui maar gewoon even met de bus alvast bij de halte gaan staan zodat mensen alvast kunnen instappen? nee helaas

Maar het allerergste vind ik nog dat ze vaak ook nog te laat vertrekken. Dan zou ie om 19:40 moeten gaan. En om 19:40 besluit meneer dan pas om zijn motor te gaan starten, het rondje te gaan rijden naar de halte en daar pas iedereen in te laten stappen. Waardoor je dus ook nog vaak 2 minuten te laat weggaat, terwijl dat ding er dus al 10 minuten stond. Ik snap dat nooit....
Dat is omdat ze pauze hebben. Die pauze duurt tot 8.40 en groot gelijk dat ze dan pas komen!
Nee maar de vertrektijd van die bus is om 19:40
Dan moet de bus dus daadwerkelijk van de halte vertrekken.
Als je dán pas je motor gaat starten, het rondje gaat rijden, moet stoppen, mensen moet laten instappen ...dan vertrek je dus te laat

En sorry maar ik vind het echt weer heel zuunig Nederlands om passagiers in ijskou te laten staan terwijl je er gewoon al bent. Een paar minuten eerder instappen lijkt me nou niet het eind van de wereld. Maar te laat weggaan terwijl je er gewoon al een kwartier bent, vind ik helemaal idioot.
20-10-2019 18:58
Als je dán pas je motor gaat starten, het rondje gaat rijden, moet stoppen, mensen moet laten instappen ...dan vertrek je dus te laat

En sorry maar ik vind het echt weer heel zuunig Nederlands om passagiers in ijskou te laten staan terwijl je er gewoon al bent. Een paar minuten eerder instappen lijkt me nou niet het eind van de wereld. Maar te laat weggaan terwijl je er gewoon al een kwartier bent, vind ik helemaal idioot.
Die man heeft PAUZE
pipootje schreef:
20-10-2019 19:02
Die man heeft PAUZE
Als vertrektijd vanaf de opstaphalte 17.40 is, kan zijn pauze dus nooit tot 17.40 duren, omdat hij dan altijd te laat vertrekt. Tot 17.38 misschien, maar niet 40.

Eens dat die man recht heeft op pauze, maar ook eens dat hij optijd hoort te vertrekken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
SombraOnline schreef:
20-10-2019 14:08
Ik had gister een conducteur die nog net niet een bellende reiziger uit de stiltecoupé gooide ;-D
Wow, dat is hetzeldzaam. Wel fijn.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
SombraOnline schreef:
20-10-2019 14:08
Dat mogen ze bij de NS best vaker doen. Keolis doet het dus, daar worden mensen aangesproken door de conducteur.
Seriously?
Adelaar81 schreef:
Eh nee, hoezo zou een minderjarige niet mogen zittend Ls het druk is? Ik ben inmiddels die leeftijd voorbij maar ik sta bv ook niet op voor ouderemensen die duidelijk een dagje uit gaan, moeten ze maar na de spits reizen.
Hoe zie je of die mensen "duidelijk een dagje uit gaan"? Heb je ze dat gevraagd? Of trek je conclusies zonder te weten hoe het zit?
Adelaar81 schreef:
Zo dan, da`s pas een stuitende redenatie! Omdat die ouderen vrijwillig in de spits schijnen te reizen hoef ik me niet meer aan fatsoensnormen te houden? tjonge. (Wist je niet dat ouderen nà de spits vaak met korting reizen en velen daarom ervoor zullen kiezen nà de spits in te stappen. Dat is je nog nooit opgevallen?)
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
puck-en-hans schreef:
20-10-2019 20:10
Zo dan, da`s pas een stuitende redenatie! Omdat die ouderen vrijwillig in de spits schijnen te reizen hoef ik me niet meer aan fatsoensnormen te houden? tjonge. (Wist je niet dat ouderen nà de spits vaak met korting reizen en velen daarom ervoor zullen kiezen nà de spits in te stappen. Dat is je nog nooit opgevallen?)
Dit, en bovendien: de spitsuren zij niet enkel voorbehouden aan werkenden he! Het is openbaar vervoer, voor iedereen dus. Puur arrogant en asociaal om dan te zeggen dat je in de spits niet opstaat voot ouderen.

Een paar weken geleden begeleidde ik mijn 82-jarige moeder met haar koffer de overvolle trein naar Leiden in. In de spits ja, we kwamen terug van een paar dagen Limburg.
Niemand stond voor haar op, iedereen bleef stug voor zich uitkijken. Ik heb de contucteur erbij geroepen. Gelukkig heeft hij haar geholpen, en kon ik met een gerust hart naar huis. De conducteur heeft ook haar koffer gedragen bij het uitstappen, hulde!
Ik zal altijd opstaan voor ouderen, ook in de spits. Kwestie van fatsoen en medemenselijkheid.
Maar ja, voor hoe oud dan? Een twintiger hoeft echt niet voor mij op te staan, en op mijn beurt sta ik niet op voor een kwieke zestiger. Het moet wel echt oud, gammel of zwanger zijn voor ik opsta.
MinkeDeWit schreef:
20-10-2019 23:17
Maar ja, voor hoe oud dan? Een twintiger hoeft echt niet voor mij op te staan, en op mijn beurt sta ik niet op voor een kwieke zestiger. Het moet wel echt oud, gammel of zwanger zijn voor ik opsta.
Ja tuurlijk. Heeft meestal ook niets met leeftijd te maken, maar met "zichtbare beperkingen". En ja, voor echt oude mensen sta ik ook op. Zo vanaf een jaar of 75.
FadeToBlack schreef:
20-10-2019 23:02
Dit, en bovendien: de spitsuren zij niet enkel voorbehouden aan werkenden he! Het is openbaar vervoer, voor iedereen dus. Puur arrogant en asociaal om dan te zeggen dat je in de spits niet opstaat voot ouderen.

Een paar weken geleden begeleidde ik mijn 82-jarige moeder met haar koffer de overvolle trein naar Leiden in. In de spits ja, we kwamen terug van een paar dagen Limburg.
Niemand stond voor haar op, iedereen bleef stug voor zich uitkijken. Ik heb de contucteur erbij geroepen. Gelukkig heeft hij haar geholpen, en kon ik met een gerust hart naar huis. De conducteur heeft ook haar koffer gedragen bij het uitstappen, hulde!
Ik zal altijd opstaan voor ouderen, ook in de spits. Kwestie van fatsoen en medemenselijkheid.
Dit dus. Het openbaar vervoer is niet alleen voor werkenden. Als je dat privilege wilt hebben moet je een auto kopen, of een abonnement eerste klasse. Ik had het laatst ook, veel te weinig ruimte en er moesten mensen staan. En twee oudere mensen (notabene de laatste trein voor de spits) moesten staan. En iedereen bleef maar stug voor zich uit staren. Doe even normaal, je kunt heus wel een uurtje staan. (Ik stond al dus kon mijn zitplaats niet afstaan helaas)
Seriously?
MinkeDeWit schreef:
20-10-2019 23:17
Hmm, en dat zie je direct?
Ik heb ooit een busreis moeten maken van huis naar mijn kind van 6 dagen oud die in couveuse lag. Ik had een keizersnede ondergaan, en niemand van de jongeren stond op, nadat ik nadrukkelijk had gevraagd te mogen zitten, omdat ik een keizersnede had ondergaan en naar het ziekenhuis ging en nog niet lang kon staan. Ik was jong ja, maar moest echt zitten. Een rit uit de hel was het. Maar zonder bolle buik of gerimpeld telt het niet. Volgens mij zijn ze zelfs geen stap opzij gegaan toen ik na 5 bochten van mijn stokkie ging.
Mijn irritatie op dit moment: mensen die in deuropening van bus, trein eerst hun paraplu, regenpak etc opsteken, aandoen en dan pas uitstappen. En zo dus de rest ophouden. Die paar druppels ga je echt niet dood aan.

Als haringen in een ton in de trein, mensen stappen in, worstelen zich met armen en benen langs mensen im in een coupé met hun vouwfiets te zitten om twee minuten later bij volgende station weer met fiets en al terug te worstelen. Sowieso vouwfietsen in de spits...en dan vooral degene die fiets op balkon pleuren dn zelf elders gaan zitten.

Ik reis op een druk traject. Vaak zit men op de beugels van de deuren en dan houdt men niet in de gaten aan welke kant perron is. Om dan vervolgens verbolgen te reageren als je vraagt of ze even willen opstaan zodat ze niet naar buiten vallen als deur open gaat.

Mensen die bij elke check in check uit niet vertrouwen op het pingelgeluidjr maar eerst nog voorover gebukt gaan lezen of er wel echt ingecheckt staat. Dat zijn dagelijks dezelfde mensen dus geen reiziger die voor eerst ofzo incheckt. Hoor je een pingel dan is het goed. Vooral irritant omdat dit een smal perron is met weinig palen dus meestal staat er dan meteen een flinke rij
Overigens sta ik op als iemand me vraagt ook als ik niets bijzonders zie. Zelf meegemaakt dat ik niet lekker werd in trein. Maar wat blij dat iemand plek maakte.
Hvg2017 schreef:
21-10-2019 07:27
Mijn irritatie op dit moment: mensen die in deuropening van bus, trein eerst hun paraplu, regenpak etc opsteken, aandoen en dan pas uitstappen. En zo dus de rest ophouden. Die paar druppels ga je echt niet dood aan.

Als haringen in een ton in de trein, mensen stappen in, worstelen zich met armen en benen langs mensen im in een coupé met hun vouwfiets te zitten om twee minuten later bij volgende station weer met fiets en al terug te worstelen. Sowieso vouwfietsen in de spits...en dan vooral degene die fiets op balkon pleuren dn zelf elders gaan zitten.

Ik reis op een druk traject. Vaak zit men op de beugels van de deuren en dan houdt men niet in de gaten aan welke kant perron is. Om dan vervolgens verbolgen te reageren als je vraagt of ze even willen opstaan zodat ze niet naar buiten vallen als deur open gaat.

Mensen die bij elke check in check uit niet vertrouwen op het pingelgeluidjr maar eerst nog voorover gebukt gaan lezen of er wel echt ingecheckt staat. Dat zijn dagelijks dezelfde mensen dus geen reiziger die voor eerst ofzo incheckt. Hoor je een pingel dan is het goed. Vooral irritant omdat dit een smal perron is met weinig palen dus meestal staat er dan meteen een flinke rij
Euh ik weet niet hoor. Als ik naar mijn saldo wil kijken op die paal dan doe ik dat. Of voor mijn moeder om te kijken of haar keuzedag er wel op staat! Gaat weleens mis bij de automaat namelijk.
Ik ben blij dat ik niet in de randstad woon. Mensen hebben daar zo weinig geduld. Bizar gewoon
20-10-2019 18:58

Als de bus op de heenweg vertraging heeft gehad (komt bijv. bij bus 44 vóór de Maastunnel nogal eens voor), heeft de chauffeur bij het eind-/beginpunt bij CS nog steeds recht op toiletbezoek of een beker koffie.
Passagiers in een lege bus laten terwijl hij naar het toilet is, is niet toegestaan.
pipootje schreef:
21-10-2019 07:38
Euh ik weet niet hoor. Als ik naar mijn saldo wil kijken op die paal dan doe ik dat. Of voor mijn moeder om te kijken of haar keuzedag er wel op staat! Gaat weleens mis bij de automaat namelijk.
Ik ben blij dat ik niet in de randstad woon. Mensen hebben daar zo weinig geduld. Bizar gewoon
Niet alleen in de Randstad zijn treinen druk hoor...
Seriously?
Hvg2017 schreef:
21-10-2019 07:27
[...]
Sowieso vouwfietsen in de spits...en dan vooral degene die fiets op balkon pleuren dn zelf elders gaan zitten.

[...]
Ehm, vouwfietsen zijn de enige fietsen die tijdens de spits mogen. En die plekken op de balkons zijn ervoor bedoeld, dat staat ook heel mooi op die bordjes die in de trein hangen (natuurlijk wel de speciale balkons voor fietsen dan, niet de normale balkons!).

Afbeelding
¡Apagando las luces!
Adelaar81 schreef:
Neem me bij voorbaat als-je-blieft niet kwalijk zeg, dat ik morgen met mijn echtgenoot (resp. 60 en 61) in de spits met de trein naar het Van Abbemuseum ga vanuit Rotterdam en met ons dagje-uit jonge werkende beroepsbevolking lastig moet vallen. Je kunt nl. aan ons neus niet zien dat we nog het volle pond betalen en er een snipperdag voor hebben opgenomen.
Ik ben een kwieke zestiger, voor mij hoef je niet op te staan. Maar mijn echtgenoot heeft een niet zichtbare handicap en kan echt niet lang staan. Mocht je ons zien: hij is 1.90 lang, grijs kort haar en een grijs baardje. Graag spontaan voor hem opstaan! Zelf bijt hij nog liever het puntje van zijn tong af ipv erom te vragen. Ik zit er minder mee en vraag er om als niemand voor hem op wil staan.
Dus als je morgen door een grijsharige kenau van je plaats gesleurd wordt, ben ik dat!
Vanmorgen moest ik de bus hebben bij een begin halte. Eentje waar geen bushokje bij is. De regen kwam met bakken uit de lucht maar ik mocht de bus niet in want de buschaufeur hield zijn pauze in de bus. De eikel heeft mij 10 minuten voor de deur buiten laten staan, terwijl het water letterlijk om mijn enkels stroomde. Ik begrijp dan wel dat sommige mensen aggressief kunnen worden in het ov.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven